Aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:54

Sinds zondag stap ik met mijn verzorgpaard(peesblessure)
Dit is alleen stappen,vanaf volgende week telkens 5min draven erbij(totaal moet 30min zijn)

Tijdens het stappen probeer ik hem aan de teugel te krijgen(als jullie vinden dat het te zwaar zou zijn voor hem,tell me )
Na een tijdje begint hij te ontspannen,brengt zijn hoofd richting borst en knabbelt op het bit en opeens gaat hij heel laag lopen en strekt zijn hals waardoor hij eigenlijk de teugels uit mijn handen rukt.
Waaraan kan dit liggen?Moet ik het anders aanpakken?

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:58

ik zou gewoon les nemen, het is natuurlijk wel handig om z'n hals soepel te houden tijdens z'n blessure.
Aan de andere kant is het misschien een beetje zonde van het geld om les te nemen met een paard met een blessure. Ik zou been geven als hij gaat hangen, en gewoon teugels vasthouden.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:03

Whispertje schreef:
ik zou gewoon les nemen, het is natuurlijk wel handig om z'n hals soepel te houden tijdens z'n blessure.
Aan de andere kant is het misschien een beetje zonde van het geld om les te nemen met een paard met een blessure. Ik zou been geven als hij gaat hangen, en gewoon teugels vasthouden.

Tja dat is de grote **** . Les ben ik bereid te nemen
Ik wil het vooral doen dat hij toch IETS heeft tijdens het stappen,een beetje werkt en zijn hals wat soepel houdt,hij is nl altijd al een beetje stijf geweest.
Teugels wil ik vasthouden,heb ik ook geprobeerd maar dan trekt hij mij naar voor en daar heb ik géén zin in.

tarzansammer

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:04

ik zou geen les nemen kost je alleen maar geld en je hebt er eigenlijk nix aan
ik zou zorgen dat je hem/haar wel in de hand steld en als ze/hij begint te trekken been geven en wel je hand op de plaats houden dus niet met je handen mee naar voren gaan want dat is wat hij/zij wil
suc6 en hopen dat je paard snel weer beter is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:07

Misschien handig om uit te leggen hoe jij je paard 'aan de teugel' rijdt.. dan kunnen mensen misschien beter kijken waar het aan kan liggen dat je paard er zo op reageert?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:14

WildWings schreef:
Misschien handig om uit te leggen hoe jij je paard 'aan de teugel' rijdt.. dan kunnen mensen misschien beter kijken waar het aan kan liggen dat je paard er zo op reageert?

Zoals me geleerd is,zachtjes mijn vingers bewegen.
Teugels met volle hand en 1 of meer vingers bewegen,soms is pink voldoende
En zo afwisselend links en rechts

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:18

Is dat alles.. je vingers afwisselend links en rechts bewegen? Niets met drijven, met je been? Wat is nagevelijkheid dan volgens jou, als ik mag vragen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:22

WildWings schreef:
Is dat alles.. je vingers afwisselend links en rechts bewegen? Niets met drijven, met je been? Wat is nagevelijkheid dan volgens jou, als ik mag vragen?

Ja dat is alles,dat is me zo ook geleerd.Nageeflijkheid is volgens mij dat je paard aan de loodlijn loopt en er zijn achterhand goed onderzet
Hoe kan men dan een paard nageeflijk krijgen vanuit stilstand?Want dat kunnen sommige mensen

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:40

Op de manier die jij beschrijft krijg je een paard enkel in de krul. Nageeflijk rijden moet je toch echt met je benen doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:59

Wat jij doet is inderdaad je paard in de krul rijden, in dit geval. Je 'trekt' (zachtjes, laat ik dat in hemelsnaam hopen) wat heen en weer aan de teugels, met in dit geval als gevolg dat je paard terug gaat trekken.
Nagevelijkheid is inderdaad dat de achterhand goed meedoet en er goed onderzit, en je paard loopt bij nagevelijkheid inderdaad ook op de loodlijn met zijn hoofd als het goed is. Je paard moet ontspannen lopen (iets wat niet lukt als de ruiter in de mond zit te trekken), er moet net zo goed sprake zijn van impuls; je paard moet goed aan het been zijn etc. Maar nagevelijkheid is ook ontspanning van het kaak- en nekgewricht van jouw paard, vanuit jouw been(/benen, dus). Nagevelijkheid komt altijd vanuit je been. Altijd.

Ofwel; laat dat gekloot met de teugels maar even achterwege, nagevelijkheid komt vanuit je eigen been en niet vanuit je hand. Natuurlijk kan iedereen hier zijn / haar kijk van nagevelijkheid posten, maar nog beter is als denk ik als je les zou kunnen nemen, ergens waar je op de GOEDE manier leert wat nagevelijkheid eigenlijk is - want dat is helaas niet op deze manier, en zo zal het je ook niet lukken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:07

Ga dan toch maar les nemen, zelfs als je alleen maar mag stappen. N trek je je paard in de krul, wat zeer slecht is voor de rug. Je moet met je been naar je hand toerijden. Alles wat er aan voorwaarts uitkopmt moet je omzetten in neerwaarts.

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:16

In de krul klinkt misschien wat grof, maar je moet idd van achter naar voren rijden.

Waarom hij je meetrekt weet ik niet, maar vaak is het zo dat mensen, als hun paard rond loopt, alle spanning van de teugels afhalen, hem ze maar losgooien.
Als je wat spanning op de teugels houdt kun je op tijd aanvoelen wat hij wil gaan doen, en kan je hem in jou geval op tijd corrigeren...

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:52

Blue_Star schreef:
WildWings schreef:

Zoals me geleerd is,zachtjes mijn vingers bewegen.
Teugels met volle hand en 1 of meer vingers bewegen,soms is pink voldoende
En zo afwisselend links en rechts

Naar mijn inziens is dit ook niet de correcte manier om een paard aan de teugel te rijden.

Je geeft ook aan dat je paard na een tijdje zijn kin naar zijn borst brengt en op het bit begint te knabbelen. Dan komt hij dus los van de hand en is dan ook achter je been.

Rijdt je paard ten aller tijden met je been naar je hand toe. Neem alleenmaar kontakt op de teugels (niet links/rechts en met je vingers bewegen) en drijf hem voorwaarts. Heel consequent als jij been geeft moet het paard ook voorwaarts vertrekken. Hierdoor komt het paard op het achterbeen. Als je paard op het achterbeen komt en zijn rug los gaat laten gaat het vanzelf je hand opzoeken en krijg je een druk in je hand. Voor die druk moet je rijden. Het is de bedoeling dat het paard de hand van de ruiter opzoekt en niet jij als ruiter de mond van het paard.

succes

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:34

hardi schreef:
Naar mijn inziens is dit ook niet de correcte manier om een paard aan de teugel te rijden.

Je geeft ook aan dat je paard na een tijdje zijn kin naar zijn borst brengt en op het bit begint te knabbelen. Dan komt hij dus los van de hand en is dan ook achter je been.

Rijdt je paard ten aller tijden met je been naar je hand toe. Neem alleenmaar kontakt op de teugels (niet links/rechts en met je vingers bewegen) en drijf hem voorwaarts. Heel consequent als jij been geeft moet het paard ook voorwaarts vertrekken. Hierdoor komt het paard op het achterbeen. Als je paard op het achterbeen komt en zijn rug los gaat laten gaat het vanzelf je hand opzoeken en krijg je een druk in je hand. Voor die druk moet je rijden. Het is de bedoeling dat het paard de hand van de ruiter opzoekt en niet jij als ruiter de mond van het paard.

succes

Volgens mij is dat het wel,ik heb dit van een professioneel geleerd die al meer dan 40jaar in de paarden zit en les krijgt van internationale ruiters,dus denk dat hij het wel goed zei Tenzij dat hij in al die jaren fout is geweest?
Maar goed,ik heb dus begrepen dat het beter is hem niets te laten doen
Ok,maar kan iemand dan tenminste verklaren waarom hij de teugels uit mijn handen trekt?

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:39

misschien heel simpel omdat jij druk geeft op de teugels; en hij tegendruk geeft. en ja.. dat wint hij.... dus meer been erbij houden...

_Zsazsa_

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

hij trekt waarschijnlijk of omdat hij verveelt is, of omdat jij vast blijf. zorg dat je in die stap ook veel afwisseling hebt. linkerstelling rechterstelling. en je rijd een paard naar je hand toe.. dus dat komt altijd uit je been. als je een paard alleen met je hand aan de teugel rijd dan is er iets mis. zo word een paard hard in de mond.

maar ik denk dat hij zich gewoon verveelt.. tenzij dat echt niet kan.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:53

Blue_Star schreef:
hardi schreef:

succes

Volgens mij is dat het wel,ik heb dit van een professioneel geleerd die al meer dan 40jaar in de paarden zit en les krijgt van internationale ruiters,dus denk dat hij het wel goed zei Tenzij dat hij in al die jaren fout is geweest?

Maar goed,ik heb dus begrepen dat het beter is hem niets te laten doen
Ok,maar kan iemand dan tenminste verklaren waarom hij de teugels uit mijn handen trekt?

Dat over je lesgever ga ik niet verder op in. Ieder zijn of haar mening van goede instructie. Zelf ben ik tevreden met die van mij en het paard loopt ook super, dus daarover even goede vrienden.

Je paard niets te laten doen. Mijn mening hierover is dat als je paard achter de teugel loopt, dus alles loslaat en niet op het achterbeen loopt maar op de voorhand valt, niets doet. Als het paard op het achterbeen komt laat hij zijn rug los en zoekt jou hand op en spant hierdoor ook de juiste spieren aan. Denk dat het paard hier iets harder aan het werk is.
Bedoelde dus met mijn vorige bericht dat je eerst moet zorgen dat je paard fijn aan de hulpen voorwaarts is, het achterbeen meer door gaat geven naar voren zodat het ook jou hand opzoekt en niet jij de mond van het paard. Daarom dus ook alleen kontaktteugel.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:14

pas als je paard naar de hand toe loopt, dus je hand opzoekt en volgt, dan pas kan je je paard bewerken aan de voorkant.
eerder niet. tuurlijk als je paard er iets tegenin komt, mag je iets bewerken aan de voorkant, maar zodra je paard er weer inzakt, dan met je been naar je hand toe. en als je paard achter de teugel loopt, doet ie ook niets, want achter de teugel is ook achter je been.
dus niet aan de hulpen.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:17

Tja, gewoon ontspannen zitten proberen ommet je zit en je houding aan de teugel te krijgen misschien?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:25

kan, maar gaat niet werken. je kan hem ook in zijn bek trekken en kijken of het dan lukt.

ieder zijn haar manier en ik geef mijn mening en mijn manier. kan je je er niet in vinden prima.

bij mij werkt het en heb een paard die super voor mij wil werken. zonder gesjor. als dat niet zo was had ik ook een topic geopend om te vragen naar een andermans mening of ideeen.

ieder zijn/haar eigen manier van rijden en leskrijgen.

Blue-star. jij succes.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:30

volgens mij vang ik het bericht van IsSsatjuh verkeerd op.??

excuses.

Groetjes

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:06

Je moet niet bang zijn hem voorwaarts te rijden. Als je paard een blesure heeft is het niet beter om rond te sloffen. Juist het voorwaarts houden is belangrijk. Niet racen natuurlijk maar actief stappen en draven, zo is hij ook makkelijker nageeflijk te rijden. En aan de teugel rijden tijdens blesure is niet slecht hoor. Wel fijn zelfs, anders is hij na de blesure zo stijf.