Ik heb een superlief paardje, Vally, zelf ingereden en ze doet echt altijd heel erg haar best en is tijdens het rijden echt een engeltje, stap, draf, ze wilt alles proberen, maar dan moeten we galloperen en lijkt ze opeens een ander paard!
Ze gooit haar hals de lucht in, haar oren naar achteren en gaat steeds langzamer en staat stil en gaat soms zelfs bokken of komt omhoog! Als ik haar dan een tik geef, gaat ze verder en soms stopt het maar meestal doet ze het daarna weer. In elk geval blijft ze met haar hals in de lucht en haar oren in haar nek.
Van de zijkant zien de bokken er heel hoog uit (ooggetuigen :p) maar zelf merk ik er weinig van, behalve dat ik een beetje geklutst op haar zit, zitten blijven is geen probleem.
Dan zegt mijn instructrice dat ik haar een tik moet geven, zo hard dat ze het nooit meer doet. Ik vond dit heel zielig maar na een paar weken gezeur dacht ik dat het beter was dus ik deed het. Nou... het hielp... voor geen reet dus.
Ik heb haar ook aan de longeerlijn stelling gevraagd in de galop (dus niet erop, ernaast) zodat ze zo zou leren in te buigen en haar rug beter te gebruiken. Maar dat helpt dus ook voor geen reet, want aan de longeerlijn heeft ze het NOOIT. Niet eens met zadel op en hoofdstel in!
Ik heb haar ook gewoon op een volte gezet onder het zadel en haar zo in laten buigen. Ze kwam af en toe omlaag, maar meer ook niet.
Ik denk dat ze haar rug niet goed gebruikt en daarom last heeft als ik erop zit, maar ik weet het echt niet.. Een slof begin ik niet aan, Vally vind het vreselijk en ik zelf ben er eigenlijk ook niet zo'n voorstander van (zoals sommige op de manege gemerkt hebben...
)Wie heeft nog een ideetje voor mij?
) Als ze pijn heeft en je probeert haar daar doorheen te rijden hebben jullie straks een groter probleem.
maar slimme ik houd mijn handen hoog dan lukt het niet maar ik heb het gevoel dat op een moment het wel gaat lukken en niet zown beetje ook :p 

quins kon alleen maar bokken in het begin met galop.. heb het bij allebei eerst heel lang op de zachte manier gedaan maar ze bleven door gaan en bleven het doen.. tot dat ik en mireille bedachten dat het maar eens op de harde hand moest! het heeft geholpen je ziet het zelf!
Harde hand zou ik maar niet doen, mischien heeft ze wel pijn of kan ze het niet! Beetje sneu om haar dan te slaan he? Keertje na laten kijken of ze niet mischien pijn heeft bij de galop kan ook geen kwaad!