Galopproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vally4ever

Galopproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:07

Hoi,

Ik heb een superlief paardje, Vally, zelf ingereden en ze doet echt altijd heel erg haar best en is tijdens het rijden echt een engeltje, stap, draf, ze wilt alles proberen, maar dan moeten we galloperen en lijkt ze opeens een ander paard!

Ze gooit haar hals de lucht in, haar oren naar achteren en gaat steeds langzamer en staat stil en gaat soms zelfs bokken of komt omhoog! Als ik haar dan een tik geef, gaat ze verder en soms stopt het maar meestal doet ze het daarna weer. In elk geval blijft ze met haar hals in de lucht en haar oren in haar nek.

Van de zijkant zien de bokken er heel hoog uit (ooggetuigen :p) maar zelf merk ik er weinig van, behalve dat ik een beetje geklutst op haar zit, zitten blijven is geen probleem.

Dan zegt mijn instructrice dat ik haar een tik moet geven, zo hard dat ze het nooit meer doet. Ik vond dit heel zielig maar na een paar weken gezeur dacht ik dat het beter was dus ik deed het. Nou... het hielp... voor geen reet dus.

Ik heb haar ook aan de longeerlijn stelling gevraagd in de galop (dus niet erop, ernaast) zodat ze zo zou leren in te buigen en haar rug beter te gebruiken. Maar dat helpt dus ook voor geen reet, want aan de longeerlijn heeft ze het NOOIT. Niet eens met zadel op en hoofdstel in!

Ik heb haar ook gewoon op een volte gezet onder het zadel en haar zo in laten buigen. Ze kwam af en toe omlaag, maar meer ook niet.

Ik denk dat ze haar rug niet goed gebruikt en daarom last heeft als ik erop zit, maar ik weet het echt niet.. Een slof begin ik niet aan, Vally vind het vreselijk en ik zelf ben er eigenlijk ook niet zo'n voorstander van (zoals sommige op de manege gemerkt hebben... )

Wie heeft nog een ideetje voor mij?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:14

Ik weet niet hoe oud je paardje is, en hoe lang ingereden, maar het kan zijn dat ze nog niet helemaal in balans is. Met zo'n mens bovenop hun rug is het toch even wennen, vooral in de bocht, mijn paard heeft daar ook wat problemen mee gehad.
Heb je de mogelijkheid om ergens een lang stuk rechtdoor te rijden, een landweggetje ofzo? Dan zou je daar eens kunnen gaan oefenen met galopperen. Rechtdoor is al een stuk makkelijker. Bij mij heeft dat goed gewerkt.

Vally4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:21

ja goeie, ze is nu 3 jaar en 9 maanden en ik weet niet, een maandje of 5,6 onder het zadel. Ben haar alleen nog wel aan het verkeersmak maken :p Is er geen mogelijkheid om er in de bak aan te werken? tja... niet in de hoeken aangalloperen misschien? o wauw dat ga ik morgen even proberen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:14

Dit klinkt idd als een balansprobleem. Veel aan de longe zonder bijzet laten galoperen. je paard moet op haar eigen benen kunnen lopen. Galop onder de man eigenlijk idd alleen lange rechte stukken.
Niet in een hoek aangaloperen is onmogelijk met zo'n jong dier.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:16

Het klinkt toch alsof je paard moeite, of misschien wel pijn heeft tijdens het galopperen met een ruiter. Misschien is het een goed idee een osteopaat naar je paard te laten kijken.
Mijn vriendin had een Fries van 4 jaar die ze wilde laten inrijden. Zijn lievelingsgang was de draf, dat kon hij fantastisch (ja wat wil je met een Fries ). Voor er iemand opging heeft ze een osteopaat zijn rug laten nakijken en hij had idd een blokkade (tussenrib). Na de tweede behandeling ging hij ineens, uit zichzelf -dus ook los in de bak en in de wei- galopperen. Dat was echt heel wonderbaarlijk want we hadden eigenlijk niet verwacht dat hij toch ergens pijn zou hebben.

Nu is natuurlijk elk paard anders en vanaf mijn pc kan ik niet beoordelen of je paard ergens last van heeft, maar het is het proberen waard. Zeker omdat je paard zich niets van een tik aantrekt: hij probeert je dus uit alle macht iets duidelijk te maken.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:55

Sorry hoor, maar als je het mij vraagt speelt je paard gewoon met je. Als ze echt pijn had ofzo, zou ze ook niet galloperen aan de longeerlijn. Je instructrice had helemaal gelijk: een tik geven dat ze het nooit meer doet. En natuurlijk werkt dat niet meteen: ze is voort gewend haar zin te krijgen. Je moet dus doorzetten en net zo lang doorgaan totdat jij de laatste tik hebt uitgedeeld.

Ik ben absoluut tegen slaan en geweld bij een paard, maar dit is puur jou uitproberen en proberen te winnen en zo te zien is ze daar goed mee bezig.

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:14

Het is nogal moeilijk om dit vanaf 'n forum te beoordelen. Ik zou iemand langs laten komen om te kijken of ze nergens pijn heeft en of het zadel wel goed ligt. Als ze voor de rest heel braaf is zal ze niet zomaar alleen in galop gaan bokken neem ik aan. (Of ze heeft ontdekt hoe ze onder 't werk uitkomt ) Als ze pijn heeft en je probeert haar daar doorheen te rijden hebben jullie straks een groter probleem.

MysticTinker schreef:
Ik weet niet hoe oud je paardje is, en hoe lang ingereden, maar het kan zijn dat ze nog niet helemaal in balans is. Met zo'n mens bovenop hun rug is het toch even wennen, vooral in de bocht, mijn paard heeft daar ook wat problemen mee gehad.

Als een paard gaat bokken met jou erop, raakt ie dan niet nog meer uit balans? Als ie de ruiter daardoor toch niet kwijt raakt zal ie het toch niet blijven doen?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:45

Geen landweggetje ergens bij je in de buurt? Als je weet hoe je paard galopeert op een recht stuk lekker buiten die omheide bak, kun je misschien de reden waarom ze het doet beter plaatsen.

Kun je eventueel ook proberen terwijl je met iemand samen buitenrijdt..

Ik denk dat je verder in de bak er wel mee aan het werk kan door het galoperen op te bouwen. Aanspringen in een hoek en voor de volgende hoek je paard alweer terugnemen. Dit zo meerdere keren oefenen en tevreden zijn als je enkele passen goed hebt gehad en je paard weer op jouw hulpen terugkwam.

Boos worden zie ik niet echt heil in, denk dat het paard nog niet echt goed geleerd heeft wat de bedoeling is en wat er van hem onder het zadel wordt verwacht. Ruiter op de rug als onzekere factor.. Boos worden helpt op een paard dat alwel de bedoeling weet, maar boos worden omdat je paard niet snapt of kan doen wat je vraagt lijkt me oneerlijk.

Succes in ieder geval!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:57

Een andere instructrice zoeken die je wel kan vertellen waar het probleem zit.Een jong paard in de africhting gaat je echt wel uitproberen,maar dat is ook zonder slaan op te lossen.En geloof me je mag een paard best wel eens een tik verkopen,maar in de africhting(waar je nu mee bezig bent)werkt het meestal averechts.

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:14

als je ergens buiten kunt galopeeren een recht stuk is handig.
ik ben nu ook bezig met mijn haf de galop en die heeft er ook moeite mee.
je moet als die galopeerd niet een rondje door laten gaan maar terug nemen en weer opniew probeeren.
want de eerste paar passen zijn vaak het beste. sucses

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:06

Quote: Ze gooit haar hals de lucht in, haar oren naar achteren en gaat steeds langzamer en staat stil en gaat soms zelfs bokken of komt omhoog! Als ik haar dan een tik geef, gaat ze verder en soms stopt het maar meestal doet ze het daarna weer. In elk geval blijft ze met haar hals in de lucht en haar oren in haar nek.

Dit is toch gewoon een kwestie van verzet?

Qoute: Ik heb haar ook aan de longeerlijn stelling gevraagd in de galop (dus niet erop, ernaast) zodat ze zo zou leren in te buigen en haar rug beter te gebruiken. Maar dat helpt dus ook voor geen reet, want aan de longeerlijn heeft ze het NOOIT. Niet eens met zadel op en hoofdstel in!

Zo te zien weet hij precies wanneer hij het wel kan en wanneer niet.

Ik zeg niet dat ze boos moet worden (ben absoluut tegen geweld!), maar ze moet wel consequent zijn.

Vally4ever

Re: Galopproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 11:22

Citaat:
maar dit is puur jou uitproberen en proberen te winnen en zo te zien is ze daar goed mee bezig.

tja, ik ga wel door totdat ze ff braaf door gaat, ik anders wel even een filmpje maken ervan dan kunnen jullie het zelf zien

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:21

probeer eens om in de verlichte zit te gaan staan.
dit helpt goed bij jonge paarden, probeer maar eens

gr laffa.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:44

Ik heb zelf ook een probleem bij het galoperen.. sinds kort springt ie steeds over van been! komt dit doordat ik met bandages of peesjes rij? eerst deed hij dit nooit..:S

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:53

Latisha schreef:
Ik heb zelf ook een probleem bij het galoperen.. sinds kort springt ie steeds over van been! komt dit doordat ik met bandages of peesjes rij? eerst deed hij dit nooit..:S

ik dnk niet dat dat het is, maar als je het zeker wilt weten kun je gewoon weer een par keer zonder ridjen en dan merk je het vanzelf..

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:13

laffayette schreef:
probeer eens om in de verlichte zit te gaan staan.
dit helpt goed bij jonge paarden, probeer maar eens

gr laffa.

nou ik heb het geweten hoor hahaha die grijpt dr kans:p
maar het is vernieuwd: ze gaat nu zo diep aan de teugel lopen in galop dat het gewoon makkelijker wordt om te bokken maar slimme ik houd mijn handen hoog dan lukt het niet maar ik heb het gevoel dat op een moment het wel gaat lukken en niet zown beetje ook :p

Andalief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:02

Liselot11 schreef:
Quote: Ze gooit haar hals de lucht in, haar oren naar achteren en gaat steeds langzamer en staat stil en gaat soms zelfs bokken of komt omhoog! Als ik haar dan een tik geef, gaat ze verder en soms stopt het maar meestal doet ze het daarna weer. In elk geval blijft ze met haar hals in de lucht en haar oren in haar nek.

Dit is toch gewoon een kwestie van verzet?

Qoute: Ik heb haar ook aan de longeerlijn stelling gevraagd in de galop (dus niet erop, ernaast) zodat ze zo zou leren in te buigen en haar rug beter te gebruiken. Maar dat helpt dus ook voor geen reet, want aan de longeerlijn heeft ze het NOOIT. Niet eens met zadel op en hoofdstel in!

Zo te zien weet hij precies wanneer hij het wel kan en wanneer niet.

Ik zeg niet dat ze boos moet worden (ben absoluut tegen geweld!), maar ze moet wel consequent zijn.

Idd Liselot, het paard weet precies wanneer ze het ergens moeilijk mee heeft en wanneer niet.

Zonder ruiter galopperen gaat prima, maar met, dat moet ze nog leren. Het is verzet, maar met een goede reden denk ik.
Er zijn hier al goede tips gegeven: korte stukken galop op een recht stuk, maar denk hier ook eens over:

misschien moet je gewoon nog even wachten met galopperen onder het zadel. Het was vroger heel gewoon om in een klassieke opleiding van een paard hem eerst echt goed onder het zadel te trainen in stap en draf en pas ad gelop te beginnen als je een paard rechtgericht op eigen benen kunt laten draven. Ik zeg echt niet dat je er heel ver in moet gaan, dwz eerst de schuiderbinnenwaards in draf perfectionneren en dan pas galop, maar het kan geen kwaad om nog meer aan het evenwicht in draf te werken, de spieren soepeler en sterker te maken en dan zul je zien dat je paard veel makkelijker gaat galopperen, gewoon omdat ie nu wel z'n evenwicht kan vinden en jij (dus) ook beter zit.

Veel succes. Als laatste: zoek het probleem altijd eerst bij fysiek ongemak, of je eigen rijkunst. Trainen doet een paard soms pijn: net als andere atleten krijgt hij te maken met spierpijn en stijfheid. Hou hier rekening mee. Soms moet je een paard ergens doorheen helpen, maar besef dan wel hoe het voor hem voelt en dat het dus logisch is dat ie sommige dingen makkelijker doet dan andere.

Nogmaals veel succes!

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:20

heey eeffie,,

het is geen balans probleem meer van val daar is ze al lang over heen.. als het een balans probleem is kan ze ook niet recht draven en dat kan ze wel! je heb het nou al zo vaak met de zachte hand geprobeert doe nou eens een paar keer met de harde hand!

rolin was met inrijden ook een drama met de galop elke keer heel hard scheuren en dan ineens omdraaien quins kon alleen maar bokken in het begin met galop.. heb het bij allebei eerst heel lang op de zachte manier gedaan maar ze bleven door gaan en bleven het doen.. tot dat ik en mireille bedachten dat het maar eens op de harde hand moest! het heeft geholpen je ziet het zelf! quins kon het in het begin super maar is nu verpest door de beginners!

@aerdenhout: sorry hoor maar vind het nergens op slaan dat je zegt een nieuwe instructrice zoeken! je kent ten eerste de instructrice niet eens, de instructrice weet wel wat ze zegt heeft haar diploma's er voor en heeft meerdere paarden afgericht, en je kent het paard niet eens!

eef inderdaad zijn we er achter gekomen dat je tegen slof gebruik ben, maar een slof in de juiste handen kan geen kwaad

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:45

Andalief schreef:
Zonder ruiter galopperen gaat prima, maar met, dat moet ze nog leren. Het is verzet, maar
met een goede reden
denk ik.
Er zijn hier al goede tips gegeven: korte stukken galop op een recht stuk, maar denk hier ook eens over:

misschien moet je gewoon nog even wachten met galopperen onder het zadel. Het was vroger heel gewoon om in een klassieke opleiding van een paard hem eerst echt goed onder het zadel te trainen in stap en draf en pas ad gelop te beginnen als je een paard rechtgericht op eigen benen kunt laten draven. Ik zeg echt niet dat je er heel ver in moet gaan, dwz eerst de schuiderbinnenwaards in draf perfectionneren en dan pas galop, maar het kan geen kwaad om nog meer aan het evenwicht in draf te werken, de spieren soepeler en sterker te maken en dan zul je zien dat je paard veel makkelijker gaat galopperen, gewoon omdat ie nu wel z'n evenwicht kan vinden en jij (dus) ook beter zit.

Veel succes. Als laatste: zoek het probleem altijd eerst bij fysiek ongemak, of je eigen rijkunst. Trainen doet een paard soms pijn: net als andere atleten krijgt hij te maken met spierpijn en stijfheid. Hou hier rekening mee. Soms moet je een paard ergens doorheen helpen, maar besef dan wel hoe het voor hem voelt en dat het dus logisch is dat ie sommige dingen makkelijker doet dan andere.

Nogmaals veel succes!

Hier staan naar mijn mening allemaal goede tips in! Harde hand zou ik maar niet doen, mischien heeft ze wel pijn of kan ze het niet! Beetje sneu om haar dan te slaan he? Keertje na laten kijken of ze niet mischien pijn heeft bij de galop kan ook geen kwaad! Suc6 ermee! Trouwens inderdaad GEEN slof, maar dat wil je zelf GELUKKIG ook perse niet!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:48

Probeer eens achter een ander paard aan te galloperen, misschien lukt het dan wel.

Vally4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:07

*heeft lol om jaims kleine tekstjes*
ja nou ik zal je vertellen dat dat van laartjuh nog ging ook :p

Maar uhm @Andalief in stap en druif is ze juist superrecht :p

Maar een leuke mededeling is dat het sinds kort opeens supergoed gaat! Ik weet niet precies wat er voor zorgde maar ze loopt nu zelfs supergoed aan de teugel! Soms geeft ze nog wel eens een bokje als ze moet aangalloperen maar ik heb haar zowaar eens een tik gegeven (voor mijn doen dan heel knap he ) en in een keer oortjes naar voren, en zelfs aan de teugel gelopen ze liep alleen maar goed!

Sindsdien gaat het stukken beter heel soms nog een protestje maar over het algemeen echt onwijs goed!!!

O JA EN MIREILLE IS EEN SUPERINSTRUCTRICE EN WE MISSEN HAAR HEEL ERG

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:42

ben het helemaal met je eens! komt ook niet vaak voor haha grapje hoor,, jaja mijn kleine tekstjes waren leuk ik weet het :p
inderdaad mireille is een super instructrice en iedereen mist haar!