Heropvoeden paard... Wat kan ik verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Heropvoeden paard... Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:47

Zit hier mijn kop te breken over dit dier:
Tussen eigenaresse en paard gaat het al langere tijd niet zo goed.Heb er nooit echt naar gekeken of gevraagd. Maar als ik de verhalen zo hoorde was het een brutaal dier en heeft de eigenaresse wat angst.

Eigenaresse is nu 2 weke afwezig, en de vraag was of ik hem eens wou poetsen/losgooien. Maar naarmate ik met het dier bezig was heb ik gelijk wat dingetjes rechtgezet. Hij is inderdaad wat brutaal en onstuimig. Maar na wat afspraken met hem te hebben gemaakt luistert hij geweldig eigenlijk.
Inmiddels is hij in stal, aan de hand, en aan de longe een heel braaf maar wat log dier.

En nu kriebelt het om er eens op te stappen.
Hij zou er regelmatig mensen af hebben gekregen. Hij bokt en steigert. Qua bouw acht ik hem egenlijk niet in staat heel sensibel te zijn...
Van wat ik hem los of aan de longe heb zien bokken heeft hij een beetje aanloop en ruimte nodig om een flinke bok te geven. Met wat begrenzing zijn de mogelijkheden denk ik toch een stukje minder?
Ik heb ook geen idee wat de trigger is voor zijn bokken, ik gok er op dat hij dit doet op een moment dat het hem wat zwaar valt of als hij gecorrigeerd wordt d.m.v een tik.

Wat kan ik van hem verwachten volgens jullie?
Wie heeft soortgelijke ervaringen?

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:54

Pfff dat is heel moeilijk om te zeggen wat hij zal gaan doen. als jij op de grond al de baas over hem bent zal hij met het rijden normaal gezien ook niet al te gek doen. Maar aangezien zijn eigenaresse niet de baas over hem is op de grond zal ze met het rijden ook de baas niet zijn. Wat hij gaat doen is nooit te voorspellen gewoon een keer opstappen voor de zekerheid even een bodyprotector en een cap (altijd) natuurlijk. en dan zie je het vanzelf wel. Zou wel even toestemming vragen aan de eigenaresse!!!. Greetz

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:57

Ja, ik ga eigenlijk mee met Romy18.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat medische dingen uit uitgesloten kunnen worden... Dus: zadel past goed, gebit is in orde, geen rugklachten etc etc. Dan heb ik het natuurlijk wel over het paard

Misschien kun jij de eigenaresse straks een beetje helpen, dat zou dan toch mooi zijn, dat je al op de goede weg zit...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:03

Het kan ook zijn dat hij de eerste paar keer niets doet en bij de derde keer ineens de bom barst. Ik ben zo ook een paardje voor iemand gaan rijden en na een keertje voorzichtig uitproberen van haar kant ging het super. Ik was de baas. Totdat mevrouw onder het zadel gewoo flipte. Was alle controle kwijt en kon niet meer tot haar door dringen. Koppie ging tussen de knietjes, rug werd bol en bij bok 8 lag ik er naast. Met een gebroken rug...
Wat ik dus eigenlijk zeggen wil is probeer niet te gaan stunten met het paard van een ander. Wat vind de eigenaresse ervan dat je erop wilt stappen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:31

Ik zou er niks van kunnen zeggen wat er gaat gebeuren als je erop stapt. Als ik iets heb geleerd van het corrigeren van paarden is dat een paard niet te voorspellen is.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:35

Geen idee wat er gaat gebeuren. Ik zou wel eerst toestemming aan de eigenaresse vragen, want er was gevraagd om te poetsen en los te gooien. Dat is voor ons (eigenaresse van mijn bijrijdpaardje) een reden om nooit samen afwezig te zijn - 'men' wil altijd meer dan gevraagd.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:44

Uit je verhaal lees ik dat de eigenares alleen maar wou dat je hem af en toe zou poetsen en losgooien.Hoe zou jij het vinden als het jou paard was,en iemand ging buiten jou medeweten hem opnieuw opvoeden??Wacht tot ze terug is,en doe tot dan even niets anders als wat je gevraagd is.Er op gaan zitten is jou niet gevraagd,dus niet doen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:55

Als jij met het paard van een ander bezig bent, is diegene verantwoordelijk voor je. Zonder toestemming etc. zou ik niets beginnen, kan me niet voorstellen dat dat (of het nu fout gaat of goed gaat) gewaardeerd gaat worden.

Het is moeilijk via internet te schatten wat voor karakter het paard heeft dat je beschrijft. Zelfs in levende lijve is dat al moeilijk als je naast een paard staat om te voorspellen hoe ze zullen reageren. Zelfs dan kun je voor flinke verrassingen staan.

Je weet van het paard dat het onvoorspelbaar is, verwacht dat dus ook maar. Aan de longe kunnen paarden volledig anders zijn dan onder het zadel. Ik denk dat je kunt verwachten hoe het paard eerder onder het zadel heeft gereageerd en de eigenaresse kan je vast veel meer vertellen.. (kun je gelijk overleggen of zij ermee instemt..)

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:31

Eigenaresse is op de hoogte van mijn bezigheden. Heeft me zelfs al eens gevraagd ermee aan de slag te gaan. Heb altijd de boot af gehouden.

Maar nu ik ermee aan de slag ben vind ik het paard juist totaal niet onvoorspelbaar. En dat zie ik als zeer positief. Ik denk dat als ik met het dier de juiste afspraken maak dat hij onder het zadel goed te doen is.
Maar dit is nu juist de vraag.... Is het een opvoedingsprobleem, wat ik vermoed? of is hij inderdaad brutaal en vervelend?

Medische redenen kan ik niet uitsluiten, aan zijn gedrag nu kan ik niks vreemds ontdekken. Misschien is dit met rijden anders, maar het is wel zaak dit uit te zoeken...

carlijn83

Re: Heropvoeden paard... Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:25

Okay, eigenaresse is er van op de hoogte en vraagt je nu ook om 'verder' te gaan. Mooi, weet je iig dat je toestemming hebt!

Ik denk zo uit dit topic dat het idd een verhoudingsprobleem is.
Eigenaresse heeft op de grond al verkeerde verhouding met m. Geen wonder dat dit onder het zadel niet anders is.
Jij bent daar in tegen op de grond al de baas dus ik verwacht dat je dit verschil onder het zadel ook zult zien/voelen/merken.

Maargoed, zet geen geld in op mijn mening want hoe je dingen ook kunt verwachten, het zijn levende wezens waar we mee werken, die kunnen altijd onverwachte dingen doen

Suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:11

Ik denk ook dat het met name om het dominantie-verschil tussen jou en de vorige eigenaresse gaat, gezien jij zegt dat ze er wat angstig voor was.

Wat ik zou verwachten is dat paard de eerste keer zich wel verzet maar nog vrij rustig is. De keren daarna gaat hij verder zijn grenzen aftasten. Toch zou ik zeker erg alert zijn. Paarden kunnen heel braaf zijn, en ineens boem, als je het niet meer verwacht, protestsessie.

Verder, "hij zou dit of dat" wordt vaak enorm aangedikt. Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten, maar beter is af te gaan op wat de eigenaresse vertelt, of mensen aan wiens mening je echt waarde hecht en die niet gaan lopen overdrijven.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:13

Aanleren is makkelijker dan afleren. Vaak zie je bij dit soort gevallen dat het even goed gaat, maar dat oude gewoontes toch vaak weer de kop opsteken. Maar als je consequent bent moet in in veel gevallen toch lukken om het paard te corrigeren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:02

Klinkt een beetje als mijn paardje, brutaal, lomp, onstuimig.

Ben ook toen ik hem kocht eerst een tijd aan de hand bezig geweest en pas toen hij aan de hand wist wat de grens was (niet steigeren of door iemand heen rennen oid) ben ik er opgegaan.

Voordeel was wel dat als ik voel dat zijn achterhand er onder komt (als in de zin van achterhand er onder en flink steigeren) hij reageerde op mijn stem, voel het idd ook aankomen bij hem en nu een paar maanden verder heeft hij die neiging niet meer.

Misschien is dit bij jou ook zo, omdat jullie band al anders is dan die met zijn eigenaresse, maar misschien ook niet...is altijd een gok die je neemt en bij andermans paarden vind ik dat altijd een vrij grote gok.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:25

Ik ben er onder begeleiding gister op gestapt. Aan de hand heeft hij mij inmiddels zeer goed begrepen.
Met opstappen deed hij wat sputteren door met z'n kont te gaan draaien. Eerst weer even het begrip 'ho' uit moeten leggen. En vervolgens weinig problemen gehad. Hij is te vergelijken met een jong paard, hij heeft weinig balans. en als ik mijn gewicht verplaats (al tijdens het halthouden) gaat hij verstappen om zichzelf te herstellen.
Z'n oren zijn ontspannen en op mij gericht. In stap en draf slingert hij en zwaait uit. Als je dat corrigeert dan gaat ie sputteren ( spanning, met z'n hoofd schudden en véél te diep lopen om z'n rug bol te kunnen maken).
Ik heb daar nog maar niet teveel tegengas gegeven. Want denk dat daar zijn problemen een beetje beginnen. Dan maar iets slingerend voorwaarts eruit weg.
Eerst maar eens zorgen dat hij op z'n eigen benen loopt onder de man denk ik.

Sily: Heb jij onder het zadel problemen ervaren? Kon jij hem danzij je training aan de hand ergens uit weg begeleiden? of zijn er ook situaties geweest waarin je eigenlijk niks had aan de afspraken die je op de grond al had gemaakt?

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:54

Waarschijnlijk is het een groot communicatie probleem tussen de eigenaar en het paard.
Jij pakt het anders aan en dit werkt schijnbaar prima bij dit paard.
Wel denk ik dat je moet oppassen, want het verschil met een jong paard is, dat deze al wat slechte ervaringen heeft en de benodigde 'trucjes', hij zal eerder dingen associeren met eerder slechte ervaringen.
Het belangrijkste is het vertrouwen, dan komt de rest later!
Dus knijp een oogje toe, dit paard heeft nog weinig goeds geleerd, als hij maar plezier heeft en gehoorzaam is, vraag dus niet teveel anders gaat hij flippen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:00

Wat ik in het hele verhaal een beetje mis, is de leeftijd van het dier en de graad van africhting, en dat zie ik nergens. Ook een ouder paard of een paard waar weinig mee is gedaan, zal met ruiter op zijn rug eerst zijn balans moeten zien te vinden, dus slingerend lopen is niet ongewoon.

Ik hoop voor je en voor het paard dat de vorderingen gestaag verlopen, en de boksessies achterwege blijven.

En misschien kun je de eigenaar ook verder blijven begeleiden in de omgang met het dier.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 17:44

Ik denk dat hij nu 11 is. En heb van de eigenaresse heb ik begrepen dat er tot z'n 8e niks mee is gedaan. Er is wat mee gereden, maar van wat ik weet nooit intensief in verband met de problemen die ze had met het paard. De laatste keer dat er nu mee is gereden is zeker 2 maanden terug, eigenaresse is toen ook gevallen.