Achterhand sterker maken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee_

Achterhand sterker maken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:20

Haai,
Als ik kijk naar de bouw van mijn paard, is zijn achterhand heel ' ingezakt' zegmaar. Toen de dierenarts laatst kwam voor de inenting zei die ook al van ga is wat oefeningen doen voor de achterhand sterker te maken zoals balkjes lopen.. Weten jullie nog wat meer oefenen?
Ik heb nu gelijk dat onze bak echt heel k*t is, dus heel zwaar. Dus hij moet zijn achterhand extra onderonder houden en het is dus zwaarder voor hem, maar zijn er nog meer oefeningen?
Alvast Bedankt
Sabine

Kiki123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:00

overgangen maken

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:05

heuvels op- en afrijden in stap, draf en galop

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:15

Dank jullie wel
Verder nog iemand

monsera

Re: Achterhand sterker maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:19

Heel veel overgangen rijden En proberen om schijnovergangen te rijden.Kost wel wat training hoor om de achterhand sterker te maken.

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:54

Ik heb ook een paard waarbij ik aan zijn achterhand moet werken. Ik heb van de fysiotherapeut het advies gekregen om te rijden met een bandage achter zijn achterhand. Je gaat dan met een rekbare bandage van linkse kant singelstoot achter zijn billen naar de rechterkant singelstoot. Hij Hij wordt dan steeds herinnert dat hij zijn achtehand moet trainen op een paardvriendelijke manier. Wel even voorzittig doen in het begin, want hij kan er wel eens van schrikken.
Laatst bijgewerkt door Napolie op 15-02-06 12:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:55

Even een toevoeging. Doe, dit niet iedere dag, maar om de dag en niet langer dan een half uur. Hij moet best hard trainen en anders stikt hij van de spierpijn.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:59

zet hem goed aan het werk, voltes, overgangen, schijnovergangen, balkjes lopen, wijken, telkens halthouden en wegdraven, dan train je zijn achterhand, want als je zijn achterhand onder zijn lichaam rijd, draagt hij het meest met zijn achterhand en wordt het ook sterkter. let wel goed op dat je het rustig opbouwt, als het paard spierpijn krijgt, wil hij niet meer gelijk de achterhand gebruiken. succes ermee.
je was me net voor napolie

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:17

Napolie schreef:
.... Ik heb van de fysiotherapeut het advies gekregen om te rijden met een bandage achter zijn achterhand....

Dit is het zelfde principe als met een pessoa longeren.
Ik denk persoonlijk dat t onder het zadel niet zo fijn is. Dan moet je dat kunnen regelen met je kuit.

Belangrijk is bij het sterker maken van de achterhand, het schakelen.
Iedere keer weer even van achter uit activeren.
Afwisselen met terugschakelen tot bijna stap, en dan daar in actief houden. Hij moet niet als een plumpudding uit elkaar vallen in zo'n schijnovergang maar juist meer gewicht over gaan nemen op de achterhand. (sluiten).

Dus veel overgangen rijden en terug en wegschakelen, dan moet je een hele verbetering gaan zien en voelen!

Cavelettis draven en springen werkt ook positief op de ontwikkeling van de achterhand!

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:24

Kweet niet hoe je rijd.
maar leg hem geen zadel met boom op.
en ga gewoon lekker zitten. (desnoods zonder zadel)
je gata dan automatisch verder naar achteren zitten dan bij een
zadel met boom die het meest gebruikt worden.
deze zadels liggen (te) ver naar voren.
als je een tijdje zonder zadel rijd. zal de achterhand sterker
worden doordat je meer van jou gewicht op de achterhand zet.

succes ermee

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:10

Zoals gezegt veel overgange en figuren. Maar natuurlijk ook goed actief houden! Lekker voorwaarts maar niet racen, dus wel opvangen in de achterhand. Oefeningen zijn bijv ook halthouden en dan bij het wegstappen eerst de achterhand. Goed been gebruik dus. Wat ook wel eens kan helpen is met een zweepje heel licht de achterhand af en toe aantikken en dan weer met teugels opvangen en ontspannen. Geen knal natuurlijk maar echt een kietel..
Succes!

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:24

Bedankt voor jullie reacties
Ik zal is even kijken hoe en wat

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:49

Een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts, laat dit controleren door je instructeur. En rijd die ook in de over gangen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 03:17

heel veel overgangen en schijnovergangen rijden, korte stukjes verruimen en terugrijden. Ook voltes sluiten en vergroten helpt goed. Als je weet hoe je met springwerk overweg moet gaan, zou ik ok balkjes rijden en veel in uitjes. Maar onthoud wel dat dit ook tijd nodig heeft. Achterhand sterker maken doe je niet zomaar even. Zeker als je eigen rijbak heel zwaar is, moet je hiermee opletten, want je rijd zomaar blessures. Dus regelmatig de rijbak aan laten rijden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:51

monsera schreef:
Heel veel overgangen rijden En proberen om schijnovergangen te rijden.Kost wel wat training hoor om de achterhand sterker te maken.

Dit wou ik dus ook zeggen
Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:59

@ foresttravel: als je zonder zadel rijdt dan moet je toch altijd zoveel mogelijk naar voren gaan zitten? Tenminste dat is mij altijd verteld.

spencer2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:12

ik heb presies het zelfde met mijn paardje maar het gata nu steeds beter ik loop gwn balkjes en veel longeren en natuurlijk een pasoa gebruiken

ilonasanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:30

ik denk dat alles wat gezegd is wel goed is. ik krijg altijd te horen dat het paard goed dressuurmatig moet rijden. ontspannen naar beneden dan loopt ie ook meer op zijn achterhand

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:56

De natuurlijke funktie van de achterhand van een paard is stuwen, voortbewegen. Van een rijpaard verwachten we, dat het paard meer gaat dragen. Als je dragende oefening doet, zonder dat je aan stuwen denkt, dan gaat het met de spierontwikkeling verkeerd. Bovendien kunnen gangen alleen zuiver zijn, als er een harmonie in spierontwikkeling is, die harmonische bewegingen mogelijk maakt.

Overgangen maken voornamelijk de rug en lendestreek sterker en soepeler. Zijgangen maken de heupen soepeler en sterker. Het vergroten van de stuwkracht, versterkt het gebied rondom de (achter)knie. Als je alleen de benen meer onderbrengt, ontstaat er disharmonie, daarom gaan er zoveel paarden gebrekkig rond.

Een paard dat meer ondertreedt met de achterbenen, komt tot meer dragen. Voor meer stuwen moeten de tegenovergestelde spieren gegymnastiseerd worden .... De stuwkracht moet in harmonie met de draagkracht ontwikkeld worden en omgekeerd.

Voor echt verzamelde arbeid is iets meer nodig dan alleen de achterbenen eronder brengen. Je komt dat in bijna geen enkele instructie meer tegen.

De harmonie of balans tussen dragen en stuwen is bereikt als uitwisseling van bewegingsenergie (stuwen) en potentiele energie (dragen) en weer terug naar bewegingsenergie is bereikt. Op dat moment kan een gang alleen zuiver zijn.

Pas op dat je niet "focussed" op slechts een onderdeel. Een paard moet je in z'n geheel gymnastiseren, zodat er een harmonische spierontwikkeling over het gehele lichaam ontstaat. Als in de spierketens van een paard ergens een onbalans bestaat, dan uit zich dat bij het bewegen altijd ook op andere plaatsen, dan alleen de plek die zichbaar is als het paard stil (vierkant) staat.

Bij "traditioneel rijden" zorg je dat de drang naar voren er steeds is en het paard aan de hulpen is. (dus vanuit de achterhand). Je maakt het paard bewust van voren naar achteren los: 1. hals, 2. nek, 3. kaak, 4. buik, 5. rug/lendestreek, 6. heupen en 7. (achter)knie.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:23

hey
ik heb mijn paard sterk gemaakt door veel overgangen, balkjes lopen, tempo wisselingen en heeel veeel meters maken in de bossen dat helpt ook heel goed