Het is nu de zevende keer ongeveer dat ik op hem gereden heb, los in de bak, en het stuur zit er al redelijk op, we maken simpele voltes en draf-stap overgangen en afentoe halt houden, galop vind hij nog moeilijk dus dat doen we nog niet.
Nou sluipt er langzaam een kwaaltje in dat hij zijn hoofd steeds hard omhoog zwiept zodra hij teugeldruk voelt. (alsof er muggen op zijn ogen zitten zegmaar, even om een voorstelling te maken
)Als ik zachtjes inhoud met mijn teugels en ga zitten en "hooo maar " zeg, gaat hij hard tegen de druk in door zijn hoofd omhoog te zwiepen op een ontustige manier, waardoor hij eigenlijk alleen maar rukken in zijn mond krijgt.. Hij stopt dan wel, maar ik kom dus niet in de gelegenheid om een zwachte subtiele hulp te geven..
ook bij eenzeidige teugeldruk wil hij het nog weleens doen.
Maarja, toch is het gebruik van de teugels nodig als hij nog niet geleerd heeft op gewicht en been te sturen enz..
Als hij bijgezet is aan de longe doet hij het trouwens ook afentoe gewoon omdat hij een beetje jolig is, maar met rijden doet hij het denk ik meer uit "stoutheid" want hij doet het ook vaker dan aan de longe.
Ik wil dit gewoon voorkomen want als hij er voor zorgt dat hij steeds rukken in zijn mond krijgt, wordt hij natuurlijk ook veel eerder hard..
Misschien kan iemand me helpen.. ik ben er nog niet aan toe om les te nemen want we rijden hooguit 10 minuuten tot een kwartier per dag, we zitten echt nog in het beginstadium.