Steigerprobleem jong paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Steigerprobleem jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 18:46

Hallo Bokkers,
ik ben sinds een paar weken begonnen met het inrijden van mijn paard.
Alles leuk en aardig, maar bij het minste geringste begint hij te steigeren.
Als hij vind dat hij teveel druk krijgt, als hij het even niet meer snapt, als hij ergens van schrikt, kortom: om vrijwel alles gooit hij die voorbenen in de lucht.
Nu ben ik er laatst om die reden al vanaf gevallen (na 2 voorgaande rodeo's incl. steigeracties)
Ik vind het zelf nogal gevaarlijk wat hij aan het doen is, dus dacht ik dat het misschien een idee zou zijn om er een stootteugel aan te hangen. (tussen zijn voorbenen door en met een bitstukje aan het bit vastgemaakt) Dan heeft hij er geen last van als hij normaal doet, maar zodra zn hoofd in de lucht gaat om te steigeren lukt dat (hoop ik gelukkig) niet meer.

Is dit een goed idee? Zo nee, wat zouden jullie hieraan doen.

Voorwaarts houden lukt niet, dan gaat hij steigeren...grrrr.

Kom maar op met jullie adviezen! (gaarne onderbouwend brengen)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:14

jeetje das rottig Manon...

Banjer heeft bij mij 1x geprobeerd te steigeren een paar jaar terug, toen heb ik haar hoofd opzij "getrokken" en haar op een hele kleine volte vooruit "geschopt".... daarna heeft ze het nooit meer gedaan...

Verder zou ik persoonlijk, zeker met een jong paard, geen hulpteugels gebruiken... ik zou proberen iemand met een longeerzweep in het midden van de bak te zetten en als je maar merkt dat hij in tempo terug lijkt te komen dat diegene hem dan vooruit drijft met de longeerzweep.... (en dan uiteraard belonen als hij goed voorwaarts gaat en blijft gaan)

En als je denkt te merken dat je het misschien zelf niet gaat redden, zou ik hem toch "wegbrengen", zodat een prof hem er doorheen kan rijden...

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:17

geen hulp teugels, en je hebt zelfs kans dat hij dan gaat bokken, een ander probleem dus!
bij het inrijden van mijn paardje ben ik nog geen broblemen tegen gekomen, maar wat je zou kunnen doen is als hij gaat steigeren gewoon goed voorwaards drijven!

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:42

Ik zal volgende keer vragen of diegene die hem vasthoud er met de zweep bij wil.
bedankt voor deze berichten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:50

whoopylover schreef:
Ik zal volgende keer vragen of diegene die hem vasthoud er met de zweep bij wil.
bedankt voor deze berichten

niet vast gaan houden..levensgevaarlijk..gewoon alleen de zweep erachter als dat nodig is. toch wil ik je liever adviseren om goede proffesionele hulp te zoeken.

unamie

Re: Steigerprobleem jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:55

vraag je eens af waarom hij steigert
dat kan heel goed een uiting van pijn zijn

20 jaar geleden had ik ook eens een paard die dit deed
ik snapte er helemaal niets van
in de omgang was ze namelijk zeldzaam lief en eerlijk
maar ze steigerde en staakte zo vaak
en ze werd op een gegeven moment zo gevaarlijk dat ik haar als fokmerrie heb verkocht
de nieuwe eigenaar heeft haar rug na laten kijken
en het bleek dat er 2 wervels verschoven waren
net onder het zadel..dat deed natuurlijk erg pijn!!
toen mijn nieuwe paard ook rugklachten (ook wervels verschoven) kreeg heb ik op advies van een chiroptactor mijn zadel na laten kijken
en het bleek dat de boom scheef was
het zelfde zadel lag dus ook op mijn vorige paard

nu ben ik heel precies met zadels geworden
ik ga altijd naar een goede zadelmaker en koop goede op maat gemaakte zadels
heb daarna nooit geen vervelende paarden meer gehad

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:04

lekker probleempje
probeer het met natuurlijk rijden
halster. en eerst heel veel grondwerk
en later als je het vertrouwen hebt. op zijn rug liggen. (dus met je buik op het paard. en benen aand e zijkant) zo went ie aan druk, en kan je er snel vanaf.
later kan je proberen met zadel te werken, hoofdstel kan ook.
maar een Zo zacht mogenlijk bit. en zeker geen geweld proberen.
als je ene paard kapot wil maken, moet je zo beginnen.
geweld met geweld bestrijden is nooit de beste oplossing geweest.
succes ermee. en bekijk anders ff wat topics over natural horsemanship.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:32

Hi

Ik weet wat je door maakt heb ook verschillende keren zand gehabt maar ik heb het opgelost door goed door te zetten en een zweep je mee en zo dra ze terug kwam of iest zag wat haar niet aanstond en dan de neiging had om te steigeren kreeg ze een tikje....heb wat uit moeten delen en was er ook bepaald niet blij mee maar het heeft een week geduurt en toen was het een stuk beter en denk erom wel je hand toe staan. ze moeten wel de vrijheid hebben van voor onder het rijden en inderdaad ook voorwaarts rijden met veel afleidingen door middel van figuren.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:32

Ik zou persoonlijk ook zeker niet voor een hulpteugel kiezen.
Ik zou er eerst zeker van willen zijn of ie lichamelijk geen problemen heeft. gebit/rug e.d.
Als je dat uitgesloten hebt is het sleutelwoord 'voorwaarts' dus idd even iemand met een longeerzweep erbij in de bak.

Probeer als het enigszins wil dit probleem zo gauw mogelijk te verhelpen voordat ie echt doorheeft dat ie als ie geen zin oid heeft meteen dat steigeren als trukje kan gebruiken om onder het werk uit te komen. Hij is nog jong, dus denk dat t moet lukken met consequente aanpak

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:10

hoihoi, hoe heb jij hem gelongeerd? Heb je hem weleens met bijzet of iets gelongeerd?
Ik zou ook even z'n rug nakijken, en het zadel.. Hoe vaak rij je en wissel je genoeg af?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 23:50

Het longeren is geen probleem, erop zitten ook niet, alleen het verder willen dan stap (en iets langer doorgaan dan zijn zin) dat is het probleem.
Zonder zadel kan ik er ook gewoon op zitten, dan doet hij niet moeilijk.

Het zou idd best het zadel kunnen zijn, volgende week komt mijn barefoot testzadel, misschien dat het dan beter gaat, dan is ook de professionele hulp erbij.

Diegene die me vasthoud, houd me vast aan de longeerlijn, dat is toch niet zo gevaarlijk? dat gebeurt toch altijd de eerste keren?

Ik ben verder heel rustig met hem, heb hem van vroegs af aan aan veel dingen laten wennen, en longeren kon hij ook, zadel erop: geen probleem, beugels los: geen probleem, druk op de buik: geen probleem. Het is echt een heel lief paard, op dat steigeren na dan...

Hoe vaak ik rijd: 1x, MAX 2x per week 10~20 min stappen en pogingen tot draf (afgelopen keer de eerste keer poging tot draf)
Het enige wat we tot nu toe gedaan hebben is stappen, en een beetje sturen, omdat hij nogal onrustig was met zijn hoofd door de druk die ineens van 2 kanten kwam, maar dat gaat nu gelukkig goed, waardoor ik de volgende stap wilde zetten: draf.

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker wat mee doen!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:53

gebruik jij ook een zweep/sporen bij het rijden?
en hoe oud is jou paard?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:12

Ik gebruik geen zweep/sporen. Ik wil hem zo veel mogelijk op het been laten rijden (maar het lukt me niet echt...)
Hij is op 1 maand na 3 jaar oud.
Wees gerust hoor, wil dit jaar niet meer dan max. 3x per week een beetje hobbelen op hem. (nog niet echt trainen oid hoor, gewoon verkeersmak en lekker bos/strand/buiten rijden )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:15

Foresttravel schreef:
lekker probleempje
probeer het met natuurlijk rijden
halster. .

Op een paard wat steigerd klim je zeker niet met een halster... als je logish nadenkt weet je dat zelf ook, dit zou jij ook niet doen

*Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoelde met die PB... dit is nog maar het begin van bokt

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:24

Met halster wil ik het zeker niet proberen, hij is namelijk BEHOORLIJK lomp. Ik liep ook eerst altijd buiten met hem aan een halster, maar hij is nog zo lomp/speels, hij is gewoon niet te houden.
Met hoofdstelletje in luistert hij al veel beter en kunnen we gezellig samen buiten lopen
Miss. als hij wat rustiger is geworden dat we dan weer eens met halster iets proberen, maar voorlopig is hij nog letterlijk hardleers.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:33

als het zadel goed ligt en er verder niets met het paard aan de hand is... en het paard is gewoonweg brutaal en gemeen aan het steigeren...
Hiermee zal ik wel veel reacties krijgen... Paard omtrekken zodat hij omvalt. voor een paard is het erg vernederend om op de rug te liggen.
Het kan zijn dat je paard hierdoor niet meer steigerd.

Succes.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:34

nu niet denken dat ik alleen maar paard onvriendelijk bezig ben hoor, maar sommige paarden helpt dit gewoon bij. alleen je moet wel naar de hele situatie kijken en niet bij een bang fragiel paardje doen,. en je moet 100 % zeker weten dat er verder niets mis is met het paard.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:44

Ik denk niet dat dat de oplossing is sliertje.

Besef goed dat paarden niet zulk gedrag zonder reden vertonen. Is het leiderschap goed bepaald tussen jullie? Ziet je paard jou als leider? Ga wat grondwerk doen of laat 'm even 2 weken staan. Komt je paard voldoende buiten, kan hij z'n ei kwijt? Spelen met andere paarden?

En ja, een medische oorzaak is zeker voor de hand liggend, vooral omdat het niet wil met draven, denk ik dat het echt aan het zadel kan liggen. Zorg ervoor dat alle medische dingen uitgesloten worden, anders kan het traumatisch worden voor je jonge paard. Evt. tandarts of osteopaat (www.paardenosteopathie.org) laten komen... Succes en probeer goed naar je paard te luisteren en kijken en los het zonder hulpteugels, maar met geduld en positieve beloning op, dat houdt het langst stand...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:51

whoopylover schreef:

Met halster wil ik het zeker niet proberen, hij is namelijk BEHOORLIJK lomp. Ik liep ook eerst altijd buiten met hem aan een halster, maar hij is nog zo lomp/speels, hij is gewoon niet te houden.

Met hoofdstelletje in luistert hij al veel beter en kunnen we gezellig samen buiten lopen
Miss. als hij wat rustiger is geworden dat we dan weer eens met halster iets proberen, maar voorlopig is hij nog letterlijk hardleers.

als je je paard niet onder controle hebt aan het halster
hoe kun je dan controle hebben als je er op zit ??
eerst zorgen dat je hem overal naar toe mee naar toe kan nemen aan een halster
dus grondwerk doen...
pas als je genoeg overwicht hebt kun je hem gaan berijden
dit paard ziet jou duidelijk niet als leider
dat is het grote probleem!!

is zijn gebit al eens behandeld (wolfs tanden eruit)?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:23

Bramblerose schreef:
Besef goed dat paarden niet zulk gedrag zonder reden vertonen. Is het leiderschap goed bepaald tussen jullie? Ziet je paard jou als leider? Ga wat grondwerk doen of laat 'm even 2 weken staan. Komt je paard voldoende buiten, kan hij z'n ei kwijt? Spelen met andere paarden?

Ik geloof eigenlijk wel dat hij mij als leider ziet hoor, hij volgt me overal en luistert verder gewoon goed naar me.
Ik had hem net 2 weken met rust gelaten, omdat ik bezig was met een kastje. Dit vond hij alleen niet zo leuk...Hij komt altijd aanrennen dat hij "meewil" en dat ik wat met hem moet gaan doen, maar in die 2 weken had ik daar weinig tijd voor en heb ik hem dus alleen maar lekker bij zijn vrienden in de wei laten staan. Resultaat: hij wilde niet meer uit zichzelf komen, omdat hij dacht dat we toch nix gingen doen.
Totdat ik het halster liet zien, toen besefte hij dat hij weer mee mocht en toen kwam hij weer aanrennen.
Hij wil dus echt wat doen. En hij staat echt zeker wel een ruime tijd buiten met 4 andere paarden iedere dag, dus zijn ei kan hij zeker kwijt.
En als hij dat niet kon dan liet ik hem ffies uitrazen in de bak waar ik in rijd.

Ik zal er pas weer op gaan zitten als ik mn bf binnen heb, kijken of dat verschil maakt. En als dat geen verschil maakt, dan haal ik wel een osteopaat/va erbij.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:29

Door een slofteugel te gebruiken, krijg je denk ik een averechts effect. Paard snapt niet wat je vraagt/ waarom je het vraagt en raakt een beetje in paniek. In zijn paniekreactie, werkt die slofteugel in zodat het hoe dan ook niet als een prettige ervaring zal aflopen denk ik..

Je paard heeft denk ik nog zo weinig vertrouwen in mensen, hij heeft het gevoel dat ie zichzelf moet redden en voor zichzelf moet opkomen omdat niemand anders dat voor hem doet. En dan wordt ie vervolgens door jouw in moeilijek situaties als rijden geplaatst.. Een paard is een vluchtdier en jouw paard voelt zich in het nauw gedreven..

Misschien is hij er gewoon nog niet aan toe.. Rustig even een stap terug doen naar wandelen aan het halster in de bak, wil het paard je volgen en luisteren als je voorwaarts/ achterwaarts / zijwaarts vraagt? Stilstaan en blijven staan als jij dat wilt?

Daarnaast misschien eens beginnen met achter je paard lopen en leer hem te luisteren op de teugelhulpen. Stuur naar rechts en links, leer hem voorop te lopen. Leer hem op je stemhulpen te stappen draven en galopperen tijdens longeren, ondersteund door je zweep.

Zodra je zover bent, heeft je paard een boel meer zelfvertrouwen en is afgezien van het gewicht van de ruiter alles bekend. Teugelhulpen zijn bekend en voorwaartse commando´s op stem. Dan is het pas tijd om verder te gaan met een ruiter erop. De ruiter kan terugvallen op de stemcommando´s en als deze niet doorkomt, kan worden teruggevallen op een tikje met de zweep geven als voorwaarst commando. In combinatie met de teugelhulpen die bekend zijn denk ik dat je paard dan geen paniekreacties die leiden tot steigeren krijgt.

Niet het gevolg aanpakken, maar de oorzaak van het steigeren..

P.s. het gebruik van een zweepje is juist wel belangrijk, ondanks dat je liever zonder wilt proberen. Daarmee kun je je paard corrigeren en weet hij gelijk waar hij aan toe is. Zie het als hulpmiddel van je been en /of stemcommando´s als je met grondwerk bezig bent.. Beter duidelijke hulpen geven mbv een zweepje, dan meerdere keren hulpen die onduidelijk overkomen. Als jij consequent bent, weet je paard sneller waar hij aan toe is.. En dat is belangrijk voor jonge paarden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:30

je zegt zelf dat je paard niet te houden is aan het halster
dus is hij de baas over je ..zo simpel is het
dat ie naar je toe komt in het land, wil niet zeggen dat ie jou als leider ziet

voordat je een paard ga beleren is het verstandig eerst te zorgen dat alles oké is
dus tandarts, osteopaath, goedpassend zadel etc.
daar moet je dus niet mee wachten tot de problemen er zijn want dan ben je te laat
de 1e slechte ervaringen zijn er nu nl al

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:32

unamie schreef:
whoopylover schreef:

als je je paard niet onder controle hebt aan het halster
hoe kun je dan controle hebben als je er op zit ??
eerst zorgen dat je hem overal naar toe mee naar toe kan nemen aan een halster
dus grondwerk doen...
pas als je genoeg overwicht hebt kun je hem gaan berijden
dit paard ziet jou duidelijk niet als leider
dat is het grote probleem!!

is zijn gebit al eens behandeld (wolfs tanden eruit)?

Idd
Leer eerst zo eens met hem om te gaan.
Zoek daar hulp bij.

En dan laat je hem vervolgens zadelmak maken bij een goede stal.
Ga niet zelf lopen prutsen.

want je paard staat nu al met 2 benen bi j Stegeman binnen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:54

Ik zou zeggen: breng je paard een week of drie naar een professional op het gebied van jonge paarden.
Daarna kun jij er onder begeleiding van die professional een tijdje op rijden. Je leert dan de do's en de don'ts van een jong paard. En dan kun je thuis er mee aan de slag.

Ik heb dit soort werk vroeger veel gedaan. Mensen modderen vaak te lang aan, waardoor eht steeds moeilijker wordt bepaald gedrag te corrigeren.

Je zult er op deze manier veel meer plezier in hebben. Het is geen schande om hulpt te vragen. Het ene jonge paard is het andere niet...

Hulpteugels bij een jonkie zijn geen goed idee. Zeker omdat je zelf al zegt dat hij het gedrag vertoont als er druk bij komt kijken. Dan moet je zeker de druk niet verhogen met hulpteugels...dat zal averechts werken. Bovendien kan het hem uit balans brengen, waardoor hij om kan vallen als hij steigert...dat is pas echt link.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:57

runningkawa schreef:
want je paard staat nu al met 2 benen bi j Stegeman binnen

je bedoel vast de Stegeman die ik ook in mijn gedachten heb