Karakterverandering 4-jarige hengst naar ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Karakterverandering 4-jarige hengst naar ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 00:33

Veranderd het karakter ook tijdens het rijden als je gaat ruinen. Op het moment is mijn paard echt aan het uitproberen of is het hengstengedrag.

Aan de longe helemaal relaxed. Ook opstappen gaat keurig maar daarna vind hij in alles aanleiding om omhoog te komen en om te draaien. Als ik hem even flink achter zijn vodden aan zit duurt het 10 minuten en daarna heb ik nergens meer last van. Misschien ook omdat ik er toen beter op lette om mijn handen echt lager te houden zodat hij eerder gecorrigeerd werd als hij met zijn kop in de lucht ging.
Hij reageert niet echt op merries (rij tussen de hengstige merries in de groepsles) maar het is voor anderen ook niet prettig als ik loop te stuiteren en ik moet zelf ook nog maar zien dat ik er uiteindelijk niet afdonder.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:41

je hebt kans dat dit geen hengstenstreken zijn hoor.. Ik denk eerder dat het medisch is.. controleer zn tanden, hoofdstel, zadel en rug eens.. misshcien vind je hier iets wat de oorzaak kan zijn.

Het gedrag van een hengst kan veranderen nadat deze geruind is. Hierbij moet je denken aan soms flegmatiek in het begin of wat rustiger in omgang.. Dit soort streken kunnen wel minder worden maar je zal toch echt op een rijtechnische manier ook beter de baas moeten worden over je paardje (hengst of ruin) als het geen medische oorzaak heeft..

Succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:44

Daar valt niets over te zeggen, de ene stoute hengst blijft zo na het ruinen en met de andere denk je een heel ander paard te hebben. Als vierjarige zal hij nu ook wel in de puberteit zitten en deels daarom zo lopen etteren. Misschien ook wat M3issi3j zegt: tanden? Is de bouw veranderd met het opbouwen van de bespiering en past het zadel niet meer goed?