uit elkaar vallen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

uit elkaar vallen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:51

als ik met me pony laat galoperen valt ze helemaal uit elkaar...
ze heeft stelling naar buiten, en snijdt ze de hoeken erg af ook raced ze heel erg ik krijg haar niet in een verzamelde galop en als ik haar door de hoeken laat lopen gaat ze vaak toch terug naar de draf... wie weet hoe ik mijn pony in een verzamelde galop kan krijgen zodat ik netjes door de hoeken kan rijden en mooie volte's kan rijden...

Nina_Chicka

Re: uit elkaar vallen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:52

Hallo,

Je hebt het in het topic al over een "verzamelde galop".
Heb je een instructrice?

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:57

nee ik heb geen instructrice

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:59

Dat is niet best dan he. Hoe wil jij een juiste verzamelde galop doen als je niemand bij je hebt die je erop kan wijzen als je iets fout doet of juist iets goed?

Nooit zelf proberen om knoppen op je pony te zetten..
Het punt is: Jezelf iets verkeerd aanleren is zo gedaan.. maar zie het maar weer eens af te leren..

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:01

jah dat is wel zo maar ik heb niet veel tijd voor les. ik heb me pony aan me huis staan. en ik zit ook nog op een andere sport.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:03

Dan kun je beter lekker recreatief gaan rijden en pas als je wél de tijd hebt voor een les je gaan concentreren op de zwaardere oefeningen want een verzamelde galop is niet iets wat je zomaar eventjes leert..

Maar je zei dat je paard aan huis staat.. heb je dan helemaal geen uurtje per week tijd voor een lesje?
Rij je dan nooit? Want als jij normaal op je paard rijd steekt daar ook rijd in..

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:06

jah dat is wel zo ik rijd ong 4 of 5 dagen in de week maar niet echt op een vaste tijd... maar ik wist niet dat het zo moeilijk was om je paard een verzamelde galop te leren...

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:10

Nou ja moeilijk.. Als je eenmaal op een bepaald punt bent aangekomen dat je met dat soort oefeningen kunt beginnen gaat het vrij snel.

Weet je de hulpen uberhaupt wel van de verzamelde galop?
Kan je paard wijken, achterwaarts en een goede middengalop? Is de pony nageeflijk, hoe is zijn stelling en buiging?
Dat zijn allemaal dingen die aan bod komen nog voordat je maar aan een verzamelde galop kunt denken

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:12

ik ben niet echt een ster in dressuur en me pony ook niet echt ik ben vaak ook bezig met springen omdat ik dit leuker vind... nageeflijk en stelling zijn allebei niet goed en ik ben ook niet degene die het haar kan leren

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:14

Snel doen dan alsof dit topic nooit geplaatst is en lekker recreatief blijven rijden met wat sprongetjes.

Succes!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:21

ja, voordat je dan meteen aan de verzamelde galop gaat beginnen kan je beter eerst de normale galop een beetje onder de knie krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:34

ik denk dat ze met "verzamelde galop" gewoon een gecontroleerde rustige galop bedoelt.

Als je in de hoek in galop aanspringt, moet je hem maar eens op een volte sturen. na 1 volte maak je een overgang naar draf en dan naar stap. als hij is gekalmeert doe je weer het zelfde. als dat goed gaat ga je alleen terug naar draf, en daarna weer naar galop!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:49

Je kunt alleen verzamelen als de pony ook recht is. Ik lees dat ze stelling naar buiten heeft als ze galoppeert, dan is je pony dus niet recht! Ga eerst veel schoudervoor rijden in draf, veel op de binnenhoefslag rijden en veel slangenvoltes linksom en rechtsom. In de stelling altijd met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden (neem les als je niet weet hoe dit moet), en de kant waarop je pony vastpakt, zelf loslaten. Zijn trouwens ook veel topics over hier op bokt, of kijk eens op www.hoefkatrol.com. Kun je trouwens geen instructeur/-trice aan huis laten komen, ook al is het bv. maar 1x per maand?

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:21

Ik denk dat je ook echt eens in de week of maand tijd moet maken voor les het is nog fijner als alles steeds beter gaat me je pony en je er nog meer plezier in krijgt Kom op maak de tijd

Vally4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:21

sorry hoor maar even voor degene die zeuren over die instructie, leren doe je met praktijkervaring

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:33

Dat is ook wel zo, maar als je niet eens weet hoe het zou moeten kan je het ook moeilijk in de praktijk brengen... Les is nu eenmaal gewoon beter dan gewoon wat aankloten...

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:58

Vally4ever schreef:
sorry hoor maar even voor degene die zeuren over die instructie, leren doe je met praktijkervaring

Maar wel onder begeleiding van iemand die weet hoe het moet.

Als je maar een beetje aan blijft klooien leer je ook niks, en dat is ook niet fijn voor de ponie.

Dit is niet rot bedoeld, maar ik denk dat de TS er het meeste aan heeft als ze toch les neemt.

Succes er mee

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:09

Vally4ever schreef:

En praktijkervaring doe je op door middel van de helpende hand van een ervaren iemand.. Of ben jij een soort Hans Kazan die door middel van 1 keer knipperen met je ogen plotseling 2 niveau's hoger rijdt?

Hmmmz, don't think so

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:58

Het zou wel echt helpen als je les zou krijgen want diegene ziet jouw rijden en weet wat je moet doen om juist te galoperen.

Het kan aan meerder dingen liggen dat ze het niet goed doet.Het kan zijn dat ze stijf is als je niet echt dressuurmatig rijd en je paard daardoor los rijd lossen paarden vaak alle problemen op met hun goede kant en zal hun slecht kant steeds minder worden en is je pony stijf en zal niet fijn door de hoeken lopen.Het kan zijn dat je paard jouw naar buiten laat zitten en daardoor uit evenwicht is en niet goed door de hoeken loopt.Het kan zijn dat je verkeerde hulpen geeft en je paard daardoor niet fijn door de hoeken loopt.Paard loopt niet in balans en zo zijn er nog wel een aantal zaken waar het aan kan liggen.Probeer dat maar eens uit te zoeken in je eentje ik kan het niet ben daarom ook erg blij dat ik les rij.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:09

succes maar!!! ik zou gewoon zoals dingesen zegt gewoon recreatief rijden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:09

Ik ken het 'probleem'!

Als ik longeer, longeer ik met bijzet en zorg ik dat hij eerst daarvoor goed los is. De galop heb ik eerst geprobeert onder de knie te krijgen aan de longeerlijn met stemhulpen en daarmee ook hem rustig te krijgen. Je laat hem met longeren automatisch op een volte galopperen en daar kan hij ook niet super gaan racen. En dankzij de bijzet heeft hij al een beetje stelling/druk aan de voorkant!

Onder het zadel is het nog steeds moeilijk, maar om het racen te voorkomen kan het een oplossing zijn om alleen op de volte te galopperen zodat hij niet super hard gaat, waardoor het ook ongecontroleerd gaat. Probeer hem steeds terug te nemen om te kijken of er nog controle is, rustig laten draven en weer aangalopperen op de volte! Kost wat moeite, maar op den duur zal hij minder gaan racen en kun je je volte steeds groter maken!

Veel succes