Galopsprongen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:12

Hoi,
Mijn ijslander kan gewoon goed galoperen, alleen ze maakt geen galopsprong.. en dat is aftrek op wedstrijden heb ik gemerkt. Nou is ze goed voorwaarts en actief maar nogsteeds maakt ze geen galopsprong. Los doet ze dit wel gewoon.. wat te doen?
Alvast bedankt
Siebb

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:33

Schakelen, hij moet leren op eigen benen te galopperen en meer van de grond te komen. Dit kan je doen door veel te schakelen in de galop, dus terug rijden (zover als hij kan) en dan weer voorwaarts, dan vanuit die actieve en hardere galop weer terugrijden en proberen die sprong te behouden door goed te blijveb ondersteunen met de benen.

Fake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:34

ik ga met sydney2005 mee
heb er niks aan toe te voegen

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:33

Ga ook met sydney2005 mee.
Wat je ook kan proberen is over balkjes galloperen, kunnen gewoon op de grond liggen, met een goed aantal meters ertussen. Misschien heb je een instructeur die je er mee kan helpen.
Omdat je erop zit moet ze meer kracht zetten van achter, dus veel oefenen om de achterhand te versterken. Misschien heb je een heuvel in de buurt om eens op te galloperen, niet al te vaak doen want kost veel kracht.

Agnes75

Re: Galopsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:21

Veel draf-galop-overgangen rijden, vanuit een verzamelde draf. Daarbij een paar passen galopperen en weer met zit en been terugrijden naar de draf. Als ie het oppakt, kun je ook overgangen van stap naar galop rijden, dan een paar sprongen maken en weer terug naar de draf. De sprongen worden vlak op het moment dat je pony de verzameling niet vast kan houden en "uit elkaar" valt. Dus niet zomaar lange stukken doorgalopperen, maar telkens van snelheid veranderen.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:37

Iig bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Veranderen van tempo in draf is voor haar heel moeilijk. Als ik haar probeer te verzamelen valt ze terug in stap en als ik hierbij me benen erbij hou springt ze aan in tölt. Voorwaartser rijden in draf is nóg moeilijker voor haar, meestal springt ze dan ook aan in tölt. Met tempoveranderingen zijn we ook al een tijdje bezig, en het gaat wel steeds beter moet ik zeggen.
Wat agnes75 zegt over de stap galop overgangen, deze doet ze wel super, de eerste paar galopsprongen zijn super, daarna valt ze terug. Helaas heeft ze dan wel het idee van : "Oh we zijn in stap begonnen, dus als ik terug word gereden dan moet ik weer in stap.."
But i'll try it
Groetjes, Sibel

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:18

Ik ga dit topic even in de gaten houden, ik heb hetzelfde probleem met mijn IJslander. Bij hem is het zelfs zo, dat hij nog bijna geen galop heeft. Hij springt wel aan, maar na een paar passen/sprongen is hij zo vlak geworden dat hij er een soort telgangmengelmoes gang van maakt. Op een heel rustig tempo kan galop redelijk, maar als ik iets sneller vraag, is het weg of is hij aan het bokken. Ook dat tempowisselen in draf is lastig voor hem, hij heeft gewoon nog niet zoveel snelheid.

Sibel, toch wel een beetje fijn om te horen dat jij soortgelijke problemen hebt

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:48

Al eens geprobeerd om hem over balken te laten galopperen? Dat wil ook nog wel eens helpen...

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:31

Balken helpen niet superveel, me paardje spring er hoe dan ook overheen. Ook in draf wordt er een sprong van gemaakt.

@Nado: Wiehh, medesoortgenootmethetzelfdeprobleem.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:43

Als ik je 2e berichtje hier lees denk ik dat je paardje nog niet zo goed aan je hulpen staat.Probeer toch door te oefenen in de draf aan het tempo controle en veel schijnovergangen en tempo wisselingen rijden.Probeer zo goed mogelijk te voelen wanneer je paardje van draf naar stap eruit valt en dan weer voorwaarts rijden probeer te voorkomen dat hij er echt uit valt.Het geeft niets als ze er een keer echt uitvalt je bent aan het trainen maar probeer wel het punt op te zoeken waar het moeilijk wordt voor je paardje.Je kan proberen om af en toe in de galop ook wat tempo wisselingen te rijden maar ik zou het wel simpel houden aangezien het in de draf nog niet zo fijn gaat.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:36

Hhm.. het klopt niet helemaal wat je zegt monsera. Mijn paard luistert goed naar m'n hulpen. En zelf begin ik pas met actief en goed rijden als ze goed reageerd op me hulpen, anders heeft het toch al amper zin.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:07

Siebjuh schreef:
Veranderen van tempo in draf is voor haar heel moeilijk. Als ik haar probeer te verzamelen valt ze terug in stap en als ik hierbij me benen erbij hou springt ze aan in tölt. Voorwaartser rijden in draf is nóg moeilijker voor haar, meestal springt ze dan ook aan in tölt.

Wat agnes75 zegt over de stap galop overgangen, deze doet ze wel super, de eerste paar galopsprongen zijn super, daarna valt ze terug. Helaas heeft ze dan wel het idee van : "Oh we zijn in stap begonnen, dus als ik terug word gereden dan moet ik weer in stap

Hier basseer ik het op.Maar mss kan het ook komen doordat je te veel hulp geeft en ze daardoor in stap valt of in tölt over gaat.Mss moet je je hulpen iets meer doseren.Dit heeft heel erg veel met gevoel te maken en dat moet je leren.Probeer te voelen wanneer ze bijna in stap valt en dan draaf je weer weg.Dit zal best nog wel een aantal keren verkeerd gaan en dan zal ze toch in stap vallen maar probeer het dan nog een keer en iets eerder weg te draven.

Het onderste probleem is toch echt wel niet aan de hulp galop is galop en dan is het niet de bedoeling dat ze terug valt dan geef je een goede hulp en zorgt er voor dat ze door galopeert.Dit zal in het begin wel erg lastig zijn en zul je haar waarschijnlijk ook wel een tikje erbij moeten geven maar als ze eenmaal door heeft dat ze moet door gaan doet ze dat ook wel.Maar je moet even conseqwent zijn.Ook als je haar daarna wel terug neemt en ze wil weer gaan stappen dan moet je haar echt door laten draven want dat is wat jij wilt.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:14

Hoi,
Ja , die tip met die balkjes kan ik beamen.
Veel longewerk (evt met balkjes).
Buiten lange stukken gallopperen, flink tempo en weer terugrijden schakelen dus.
Dressuurmatig terug na de basis werken aan nagevelijkheid en tempowisselingen, waarbij de nagevelijkheid belangrijker is dan het tempo.
Ik neem aan dat je een vijfganger hebt?
Wat ik zelf heel belangrijk vindt is dat hij zonder druk lekker nagevelijk loopt en vanuit daar je tempowisselingen maakt en die zijn in het begin erg minimaal!
Heel veel succes en plezier!!!!!!
Groetjes Angelica.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:17

Heel veel schakelen in de galop, maar omdat dat in draf nog niet goed lukt (ik lees ook dat ze slecht aan de hulpen is) daar eerst aan gaan werken. Veel balken draven en galoperen kan ook erg goed werken. Succes.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:52

Hmm.. conclusie: Veel tempo verschillenrijden wat ze gewoon heel moeilijk kan, veel schakelen wat ze wel kan en ik kan gewoon niet rijden maak ik hier uit.

Jammer dat 'dressuurmensen' niet vaak weten dat ijslanders gewoon af en toe niet kunnen strekken en het moeilijk vinden in draf om het tempo te verhogen en te verlagen, die van mij ook niet. Ik heb een vierganger. Geen natuurtolter. 17 jaar.

But never mind. Ill see

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:00

Hoi,
Ook voor ijslanders is de basis van het rijden toch echt de dressuur. Toch tempowisselingen rijden en nagevelijkheid!!!!!!!!!!!
Na negen jaar een stijve vijfganger te rijden weet ik dat dit de enige manier is.
Overigens je ziet het niet meer aan hem dat het een stijve zweinepasser was maar toen ik hem zadelmak maakte draafde hij niet eens en nu in alle tempie en nagevelijk (heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld en telkens terug naar de basis)
Succes!!!!!!!!!!!!!!
Mocht je vragen hebben mag je me pb-en

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:10

Ik heb nergens geschreven dat jij niet kunt rijden. Dat maak je er zelf van. De basis is voor ieder ras echt dressuur. Ieder paard kan iets verruimen en strekken. Ook een ijslander. Daar zul je aan moeten werken, mijn jonge paardje heeft ook heel veel moeite met strekken, dus daar werk ik aan en dan gaat het langzaamaan beter, dit soort dingen kun je niet in een week oplossen.

Siebjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:38

Nee ik lees zelf ook nergens dat ik niet kan rijden, alleen uit al jullie teksten gaat dat er wel bij mij inzitten. Ik heb zelf nooit de basis gelegt, ik heb haar morgen 5 maanden(!) en we hebben tot nu toe al best wel wat bereikt. Eerst werd ze 2 x in de week gereden.
Mijn paard kan niet aan de teugellopen, nagevelijk worden word ze pas na 2 uur rijden in het bos. Maar dat maakt me verder ook niet uit. Ik hoef geen paard wat super loopt met dr koppie, als ze er zelf maar lol in heeft en ik ook.
Alleen mijn instructriece loopt elke week te zeiken dat ik haar moet laten springen in de galop. Vandaar dat ik vroeg aan jullie hoe en wat en hoe ik dat het beste kan aanpakken.
De laatste twee berichten van Kris25 en angelica2 gaan over jonge paarden. Mijn paard is niet jong meer, en heeft al een heel leven achter haar. Ik ben nu sinds kort bezig met grondwerk.. is dat genoeg basis dan? Ikzelf maak me niet zoveel zorgen over de galop, alleen mijn instructriece daar word ik gek van. Dus ben ik eigelijk nu voor haar deze informatie bijelkaar aan het sprokkelen. En probeer ik het beter te krijgen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:41

Nu lees ik dat je paard niet nageeflijk loopt (en dus niet ontspant in haar rug) dat is je eerste grote probleem. Pas als een paard netjes nageeft en ontspant kun je gaan verruimen en verzamelen en dus aan je galop werken.
Ik haalde er een jong paard bij om je laten inzien dat dit soort problemen veel tijd kosten...

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:42

meer achterhand eronder te krijgen , meer dressuurmatig rijden

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:20

Misschien moet je even overleggen met je instructrice? Het klinkt alsof je je pony meer sprong wilt geven, alleen omdat zij het aangeeft? Of wil je zelf ook graag goed presteren op wedstrijden, voor wie doe je het dan eigenlijk? Ijslanders zijn toch wat anders dan gewone paarden en de vlakheid van de galop heeft misschien ook wel wat met de bouw te maken en de richting waarin ze gefokt zijn? Want wie wil er nog galop als er een tolt op zit? (Heb het zelf ook ooit mogen ervaren, dus vandaar... ). De geijkte manieren om meer sprong te krijgen, zijn al aangegeven, daarna is het een kwestie van oefenen en kijken hoe jouw paardje er op reageert. Daarbij hoort ook erkennen dat bepaalde zaken gewoon niet in het beestje zitten (weet niet of dat bij de jouwe zo is, maar daar kom je uiteindelijk wel achter). Maar ik vind het te zot voor woorden dat jij eigenlijk aan je instructrice moet gaan uitleggen hoe jouw paardje meer sprong kan krijgen. Heeft zij geen tips? Hopelijk betaal je niet te veel voor die les en anders zou ik iemand zoeken die ervaring heeft met Ijslanders....Is wat ver weg voor je, maar misschien heb je hier nog wat aan: http://www.fralimgardur.nl/ Succes!