Pessoa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabiergek

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:00

hallo.
ik heb een vraagje ..
ik heb een arabiertje van 4 jaar en ben op dit moment haar aan het inrijden ..
wat naar mijn mening goed verloopt.
ik rij haar 3 keer in de week en ben dan bezig haar goed voorwaarts te laten lopen in alle drie de gangen .
nou wou ik een 2 keer rijden in de week en dan die ene dag vervangen door haar met een pessoa tuig te longeren..
wat vinden jullie daar van ..
groetjes lindy

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:11

top! pessoatuigje rulez! Krijg je je paard lekker los mee!
succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:31

Ik zou met een jong paard eerst eens met de gewone touwtjes beginnen. De mijne ben ik pas na een jaar met de pessoa gaan doen en de 1e keer flipte hij behoorlijk. Voor zo'n jong paard is het belangrijker dat hij zich braaf laat longeren en het heeft nu waarschijnlijk weinig effect om m al met pessoa te willen trainen.

arabiergek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:43

Sydney2005 schreef:
Ik zou met een jong paard eerst eens met de gewone touwtjes beginnen. De mijne ben ik pas na een jaar met de pessoa gaan doen en de 1e keer flipte hij behoorlijk. Voor zo'n jong paard is het belangrijker dat hij zich braaf laat longeren en het heeft nu waarschijnlijk weinig effect om m al met pessoa te willen trainen.

ze laat zich braaf longeren.
ik heb er niet eens een longeer touw voor nodig.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:34

nog niet bekend met touwtjes, manier van lammert haanstra?

Schangah

Re: Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:38

Passoatuig is voor paarden die al meer doorgetraind zijn. Beter is om een jong paard met de gogue te longeren (voorwaarts neerwaarts, stimuleren ruggebruik) en daarna over te stappen naar eventueel een bijzetteugel of touwtjes of een dubbele longe (moet je wel goed mee kunnen werken).

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:25

Een jong paard met een gogue longeren?

Als ik van jou was arabierigek dan zou ik er al mee beginnen met die passoa teugel...ik gebruik hem ook , en idd ook voor jonge paarden...Ik snap niet waarom er aangeraden word van eerst met een gogue te longeren!! bijzetteugels daar kan ik inkomen, die stimuleren de natuurlijke hoofdhouding van je paard (als je ze correct, niet te kort dus, instelt).Wat een pessoateugel nog meer doet is de achterhand activeren.

Als je de pessoateugel in 1 keer aan gaat doen mag je wel heeeeeeeeeel veel protest verwachten...Daarom is het beter eerst alleen de voorste touwtjes te gebruiken todat hij hier ontspannen bijloopt, en zet ze zeker in het begin niet te kort, je mag ze eigleijk nooit kort zetten....

Als hij zo ontspannen lopt kan je de achterste touwtjes gebruiken....

veel succes!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:14

Hoi,

als je gaat beginnen met pessoa, longeer dan in het begin maar één keer in de week kort en bouw het rustig op. Ik weet niet hoe je paard reageert op ''vreemde'' dingen, maar waarschijnlijk is het verstandig om dat bontje eerst eens achter de kont te bevestigen zonder dat je de rest van het pessoatuig om hangt. Sommige paarden reageren niet op dat bontje, anderen worden helemaal histerisch!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:54

Mn beestje was 5 bij 1e keer pessoa en flipteeee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:13

Begin met een normale bijzet, stap daarna over op een elastiek, dan een chambon of gogue en als alles goed gaat, dan pas een pessoa lijntje en alleen gebruiken als je zelf weet hoe hij hoort te zitten enz.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:26

beccieloeken schreef:
Een jong paard met een gogue longeren?

Als ik van jou was arabierigek dan zou ik er al mee beginnen met die passoa teugel...ik gebruik hem ook , en idd ook voor jonge paarden...Ik snap niet waarom er aangeraden word van eerst met een gogue te longeren!! bijzetteugels daar kan ik inkomen, die stimuleren de natuurlijke hoofdhouding van je paard (als je ze correct, niet te kort dus, instelt).Wat een pessoateugel nog meer doet is de achterhand activeren.

Als je de pessoateugel in 1 keer aan gaat doen mag je wel heeeeeeeeeel veel protest verwachten...Daarom is het beter eerst alleen de voorste touwtjes te gebruiken todat hij hier ontspannen bijloopt, en zet ze zeker in het begin niet te kort, je mag ze eigleijk nooit kort zetten....

Als hij zo ontspannen lopt kan je de achterste touwtjes gebruiken....

veel succes!!

Een jong paard moet eerst leren voorwaarts neerwaarts te lopen en zijn rug te gebruiken.De gogue is hier ideaal voor. De pessoateugel vraagt om veel zwaarder achterhandgebruik en dat is zoals iedereen weet voor een jong paard of een paard pas in training veel te zwaar. Je gaat het paard dan forceren en vergroot je de kans op blessures of veel erger. Dus langzaam opbouwen en dan bedoel ik niet in een maand tijd, maar zeker meer dan een jaar. Je loopt toch zelf ook niet in een maand al de maraton. Daarnaast duurt conditie - en spieropbouw bij paarden veel langer dan bij mensen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:09

Hangt er vanaf hoe strak je hem in de pessoa zet. Vaak flippen paarden eerst omdat ze iets onder hun achterste voelen hangen. Als je paard daar geen moeite mee heeft, kun je mijns insziens prima met een pessoa werken. Zet hem in het begin niet te strak, laat hem maar eerst wennen aan het touw onder zijn achterste, de musketons die rammelen. Als hij daar aan gewend is, kun je langzaam aan de bijzet op diverse manieren en diverse straktes (om het zo maar even te noemen) zetten. Kijk wel goed waar je het een en ander dan eerst vast zet. Als ze gaan flippen, wil je natuurlijk niet dat ze met de benen ergens in blijven haken.
Vraag om deskundig advies over het bijzetten in de pessoa en zorg ervoor dat je weet hoe alle lijnen lopen en hoe ze vastgezet moeten worden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:46

naar mijn idee kan het prima als je hem maar op de juiste manier gebruikt is er volgens mij niets aan de hand.
succes met je paardje

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:53

Zelf zou ik het nog niet doen.
Je paard is nog best jong, lekker rechtdoor lijkt me beter.
Arabieren zijn gevoelig in de rug en op zijn 4e nog lang niet volgroeid, aan de teugel lopen is geen must, lekker los door het lijf is belangrijker!
Wat leuker is en beter is vrijheidsdressuur, dan doe je ook wat anders met je paardje en hoeft het nog niet zo belast te worden!

arabiergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:53

bedankt voor jullie reacties.
ik heb wel eerder met een pessoa gewerkt en weet hoe het is elkaar zit.
mocht mijn pony histerisch worden. laat ik haar er rustig aan wennen zodat ze lekker ontspannen loopt. het is maar afwachten hoe ze reageerd..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:59

de mijne is toen ik haar net had op aanraden van DA met de pessoa gelongeerd.

ze was net 4jr.

ze moest leren om haar achterhand te gebruiken.

ik heb dat ding omgedaan en niks aan het handje hoor

nu kon ze al heel goed op de commando`s met hoofdstel gelongeerd worden.
en nu na de dracht ,heeft ze een slappe achterhand van over gehouden en van de fysio/osteopaat juist met de pessoa
laag instellen,voor ruggebruik en de achterhand activeren.

perfect hulpmiddel