Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
Roadracer schreef:Ik heb hetzelfde probleem gehad, die paar keren dat ik op een paard gereden heb (geef mij maar pony's )
Grootste probleem bij mij was het gangenverschil. Pony's lopen nu eenmaal anders dan paarden. Paard loopt vaak ruimer, en voelt "hobbeliger" doordat hij meer opgooit is mijn ervaring. Doorzitten in draf was bij mij nooit een probleem, maar galop voelt inderdaad wat "vager". Het lijkt alsof ze niet doorlopen, maar ondertussen ben je tig meter verder
Lise81 schreef:Als je zonder beugels netter zit dan met, kan je overwegen je beugels wat langer te maken wanneer je ze wel gebruikt.
Ontspannen is het belangrijkste. Dus niet je bovenbenen aanknijpen maar juist los laten.
Ga niet gelijk voltes rijden, maar juist eerst rechte lijnen.
Er staat een oefening op een skippybal in "Basis rijkunst- wat beweegt de ruiter?" van Anne Muller.
Moet je wel een skippybal hebben
, wááe kan ik die oefening vinden?
J0sef1entje schreef:Lise81 schreef:Als je zonder beugels netter zit dan met, kan je overwegen je beugels wat langer te maken wanneer je ze wel gebruikt.
Ontspannen is het belangrijkste. Dus niet je bovenbenen aanknijpen maar juist los laten.
Ga niet gelijk voltes rijden, maar juist eerst rechte lijnen.
Er staat een oefening op een skippybal in "Basis rijkunst- wat beweegt de ruiter?" van Anne Muller.
Moet je wel een skippybal hebben
Ik heb hetzelfde probleem én ik heb een skippybal, wááe kan ik die oefening vinden?
Mocca schreef:Als eerste ontspannen.
En inderdaad veel oefenen, maar er niet de nadruk op letten. Als jij alleen maar continu denkt; ik MOET stilzitten, lukt het nooit. Lekker op andere dingen gaan letten, veel zonder beugels rijden, misschien zelfs zonder zadel als je dit durft, en met verloop van tijd komt het wel.
Ze heeft een tamelijk erg hoge schoft namelijk
. De kunst is om vanuit je heupen, je bekken en je onderrug mee te bewegen. Je kunt het ook oefenen op een stoel: ga zitten met 2 voeten plat op de grond. Strek je rug en ga netjes rechtop zitten. Dan maak je je onderrug een beetje hol en een beetje bol en "rol" je over je zitbeenknobbels. Je borstbeen komt hierbij ook wat naar voren en omhoog. Dit is ongeveer de beweging die je moet maken in de galop. Bij mij hielp het ook om mijn handen bij elkaar te houden op het paard en recht voor me te houden (niet te hoog). Je gaat dan heel trots zitten en dat kan ook helpen. Het kan ook helpen om bij elke pas te denken: "stil zitten, stil zitten" . Als je nl. je rug stil en recht houdt, MOET je wel vanuit je bekken bewegen, anders gaat het niet. Succes!