stil zitten in galop ?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

stil zitten in galop ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 01:06

Via de zoekfunctie kom ik niet echt aan het juist topic, vandaar dat ik er maar even eentje open,

Ik rij sins november een paard, ik ben altijd een pony mens geweest, dus dat is wel even wat anders.

In de galop heb ik nogal wat moeite op netjes in me zadel te blijven zitten..

Ik doe hard me best, met oefenen enzo.

Maar heeft er meschien iemand tips, of oefeningen die ik kan doen om het te verbeteren ?

Zonder me beugels blijf ik wel redelijk netjes zitten, en dat doe daar oefen ik ook zo'n 1 keer in de week mee...

Nog iemand iedeen ? Of dit zelfde probleem ?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:10

Als je zonder beugels netter zit dan met, kan je overwegen je beugels wat langer te maken wanneer je ze wel gebruikt.

Ontspannen is het belangrijkste. Dus niet je bovenbenen aanknijpen maar juist los laten.
Ga niet gelijk voltes rijden, maar juist eerst rechte lijnen.

Er staat een oefening op een skippybal in "Basis rijkunst- wat beweegt de ruiter?" van Anne Muller.
Moet je wel een skippybal hebben

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:12

Wat Lise81 al zegt, het is heel belangrijk dat je niet knijpt met je bovenbenen, houd het bovenbeen ontspannen en zorg dat je druk op je beugels hebt (hakken goed naar beneden drukken).

Roadracer

Re: stil zitten in galop ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:20

Ik heb hetzelfde probleem gehad, die paar keren dat ik op een paard gereden heb (geef mij maar pony's )
Grootste probleem bij mij was het gangenverschil. Pony's lopen nu eenmaal anders dan paarden. Paard loopt vaak ruimer, en voelt "hobbeliger" doordat hij meer opgooit is mijn ervaring. Doorzitten in draf was bij mij nooit een probleem, maar galop voelt inderdaad wat "vager". Het lijkt alsof ze niet doorlopen, maar ondertussen ben je tig meter verder

Probeer voor jezelf om "achterover" te blijven zitten, dus laat je niet naar voren vallen. Verder ga ik mee met eerdere opmerkingen om je beugels een gaatje langer te doen, in ieder geval totdat je het ritme te pakken hebt. Probeer het ritme nog niet teveel zelf te beïnvloeden, laat m lekker galopperen en het enige waar je jezelf nog even druk om moet maken is het lekker zitten. Nog niet teveel eraan gaan rijden, dat komt later wel. Voorkom dat je (bij een langzamer paard) gaat "meeduwen".

Hoop dat je hier wat mee kunt. Gewoon lekker oefenen, en je krijgt het ritme vanzelf te pakken!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:35

Dankjullie wel voor de tips !

Ik ga vanmiddag me beugels eens een gaatje langer doen

Roadracer schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, die paar keren dat ik op een paard gereden heb (geef mij maar pony's )
Grootste probleem bij mij was het gangenverschil. Pony's lopen nu eenmaal anders dan paarden. Paard loopt vaak ruimer, en voelt "hobbeliger" doordat hij meer opgooit is mijn ervaring. Doorzitten in draf was bij mij nooit een probleem, maar galop voelt inderdaad wat "vager". Het lijkt alsof ze niet doorlopen, maar ondertussen ben je tig meter verder

Dat is de juiste omschrijving

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:17

vaker zonder beugels rijden, krijg je een hele nette onafhankelijke zit van. Benen laten hangen en ontspannen in je hele lijf

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:18

Lise81 schreef:
Als je zonder beugels netter zit dan met, kan je overwegen je beugels wat langer te maken wanneer je ze wel gebruikt.

Ontspannen is het belangrijkste. Dus niet je bovenbenen aanknijpen maar juist los laten.

Er staat een oefening op een skippybal in "Basis rijkunst- wat beweegt de ruiter?" van Anne Muller.

Ik heb hetzelfde probleem én ik heb een skippybal , wááe kan ik die oefening vinden?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:51

Als eerste ontspannen.
En inderdaad veel oefenen, maar er niet de nadruk op letten. Als jij alleen maar continu denkt; ik MOET stilzitten, lukt het nooit. Lekker op andere dingen gaan letten, veel zonder beugels rijden, misschien zelfs zonder zadel als je dit durft, en met verloop van tijd komt het wel.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:27

J0sef1entje schreef:
Lise81 schreef:

Ik heb hetzelfde probleem én ik heb een skippybal , wááe kan ik die oefening vinden?

Nou in dat boek, maar ik heb geen skippybal en nog niet geprobeerd...
Weet dus niet of het helpt. Misschien kan je het boek lenen van de bieb ofzo, want ik weet niet of ik -met-copyright-enzo het hier mag plaatsen.
Succes.

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:48

Mocca schreef:
Als eerste ontspannen.
En inderdaad veel oefenen, maar er niet de nadruk op letten. Als jij alleen maar continu denkt; ik MOET stilzitten, lukt het nooit. Lekker op andere dingen gaan letten, veel zonder beugels rijden, misschien zelfs zonder zadel als je dit durft, en met verloop van tijd komt het wel.

Als ik zonder zadel rij... dan ben ik bang dat aan het einde van de rit geen meisje meer ben Ze heeft een tamelijk erg hoge schoft namelijk

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:07

Moeilijk hoor, ik herken het probleem.... Probeer voor je gevoel overdreven achterover te zitten. Eigenlijk is het op een paard makkelijker, omdat ie grotere sprongen neemt en dus voor je gevoel wat trager galoppeert. Dus heb je ook meer tijd om aan je zit te denken . De kunst is om vanuit je heupen, je bekken en je onderrug mee te bewegen. Je kunt het ook oefenen op een stoel: ga zitten met 2 voeten plat op de grond. Strek je rug en ga netjes rechtop zitten. Dan maak je je onderrug een beetje hol en een beetje bol en "rol" je over je zitbeenknobbels. Je borstbeen komt hierbij ook wat naar voren en omhoog. Dit is ongeveer de beweging die je moet maken in de galop. Bij mij hielp het ook om mijn handen bij elkaar te houden op het paard en recht voor me te houden (niet te hoog). Je gaat dan heel trots zitten en dat kan ook helpen. Het kan ook helpen om bij elke pas te denken: "stil zitten, stil zitten" . Als je nl. je rug stil en recht houdt, MOET je wel vanuit je bekken bewegen, anders gaat het niet. Succes!