De Ultieme uitdaging bij doodsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

De Ultieme uitdaging bij doodsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:29

Vandaag was het dan zover. een leerling van mij ( 11 jaar oud) was de laatste weken een paar keer flink hard van haar E pony afgevallen tijdens de clublessen en tijdens mijn lessen.
ze begon nu echt bang te worden en durfde eigenlijk niet zoveel meer.
Na wat beraad met ouders en haarzelf vandaag eens gekeken of ik haar vertrouwen kon opkrikken door haar op het braafste paard ter wereld te zetten. mijn trouwe Lowara inclusief Australian Stocksaddle zodat ze wat steviger zit.
Vond het zo dapper dat ze het aandurfde, ze heeft netjes gedraafd en zelf een stukje galop laten zien!
Voor deze toch wel dappere actie van haar dacht ik,dat zet ik op bokt neer!

Dus voor het feit dat ze iets naar voren zit ( angst, gaat in foetushouding zitten) en dat Lowara de kop vol de lucht in heeft ( zelfs elastiek helpt niet meer ) hou er rekening mee dat ze pas 20 lessen heeft gehad en dus angstig is.

waar ooh waar zitten hier die knopjes...
Afbeelding

Het blijft een beetje eng..
Afbeelding

Lowara denkt.. hangen..hangen..
Afbeelding

en tussendoor hobbelt Xandra ook nog, die de eer had Cezanne te rijden die al 3 weken stilstond
Afbeelding

en 2 seconden hierna schoot Cezanne weg Lowara loopt hier trouwens wel netjes!
Afbeelding

Xandra werd vandaag gebruikt om steeds voor Lowara te rijden zodat Lianne minder hoefde te sturen. Hier Cezanne....
Afbeelding

en daar komen Lowara en Lianne erachteraan
Afbeelding

en hier begint Lianne er zowaar de lol weer van in te zien ( Lowara begint meer en meer op een giraffe te lijken)
Afbeelding

Xandra hield het tempo lekker actief
Afbeelding

en Lianne durfde dit tempo ook aan
Afbeelding

even de andere kant op
Afbeelding

Na een tijdje toch het elastiek er even afgedaan ivm het hangen. Lianne vond dit even wat eng omdat het hoofd nu helemaal omhoog ging
Afbeelding

Dapper doorzetten
Afbeelding

en het ultieme bewijs dat ze vandaag in de galop heeft gezeten.
ze durfde eerst echt niet,maar na 10 minuten praten en alles uitleggen toch proberen. ( en ja, ik zeg "achterover..heel goed" )
TADAAH:

http://www.zippyvideos.com/4871829233699756/mov03650/

Lieve standfoto
Afbeelding

En onze oude oma niet te vergeten
Afbeelding

en? knap toch? Zo zie je maar weer dat er best dappere ruiters bestaan

zelma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:34

leuke fotos cyn
en goed dat ze toch gegalopeerd heeft

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:36

Dapper hoor van haar, petje af!

(en ik kan het weten want toen ik op paardrijden ging klampte ik me stijf van angst aan het zadel vast in stap, en ik was zelfs al bijna 12 toen ik ging rijden. maar ik wilde persé op paardrijden, whahaha. en later is het overgegaan. )

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:47

Gaaf hoor!
Leuk dat ze zo weer beetje zelfvertrouwen terug kan krijgen

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:50

aaah, dat is heel lastig, als ik in het begin komt te kijken met het erafvallen
Gelukkig bezit jij over zo'n lieve tink wat moest ze anders haha

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:52

Wat goed dat ze het gedaan heeft!
Na een val is het altijd weer ff doorzetten! Misschien kan je dr ook een longelesje met haar eigen pony geven? Zodat ze het gevoel heeft dat jij het toch nog in de hand hebt?! (Omdat ze jou wel vertrouwd..)

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:58

Dyyy schreef:
Wat goed dat ze het gedaan heeft!
Na een val is het altijd weer ff doorzetten! Misschien kan je dr ook een longelesje met haar eigen pony geven? Zodat ze het gevoel heeft dat jij het toch nog in de hand hebt?! (Omdat ze jou wel vertrouwd..)

nou het probleem is dat haar pony er af en toe vandoor vliegt omdat hij haar angst voelt en omdat ze nog niet zo goed rijdt dat ze dit kan uitzitten. ( beestje is 4 jaar en minder dan een jaar onder het zadel)dus longeren met die pony zal weinig uithalen denk ik.
we gaan juist proberen haar meer vertouwen te geven zodat ze meer durft te rijden ipv passief angstig te blijven zitten. en tot nu toe lijkt dit te lukken, dus we gaan gewoon rustig door

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:30

ziet er leuk uit, idd knap dat ze weer op een paardje durft.
Ze zit er voor 20 lessen al goed op
je trouwens een lollig stemmetje haha
Veel suc-6 nog

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:34

ik moest even grinniken om die laatste hoofdfoto van Cezanne.....het eigenwijze dwarse donderse straalt er enorm vanaf...heerlijk koppie!!

En petje af voor Lianne, wat kunnen kinderen toch dapper zijn.

Roadracer

Re: De Ultieme uitdaging bij doodsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:44

Wat ik dus niet snap, is waarom een onervaren meisje nou weer met een onervaren 4-jarige aan het "hobbyen" is. Oke, ik weet dat dit ook heel goed uit kan pakken, maar zeker als het meisje niet zo heel erg stevig in haar schoenen staat, zou ik persoonlijk liever een wat ervarener pony voor haar gekocht hebben als ouder zijnde

Evengoed wel heel knap van haar dat ze het weer aandurfde om te gaan draven en galopperen. Ik hoop voor haar dat ze straks ook met haar eigen pony weer vooruitgang gaan boeken en er plezier in houdt!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:52

Ik vind het echt tof van je dat je dat meissie wil begeleiden! Daar kunnen die instructeurs op maneges nog eens een voorbeeld aan nemen. Wat een manen heeft die Lowara trouwens zeg! Heb je een foto waarin ze los zijn? Lijkt me echt mooi om te zien!!!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:01

ah wat goed, en leuk da je het zo met haar oppakt
ik ben het wel met Roadracer eens, waarom geen oude evaren pony om mee teleren?
maar iniedergeval succes nog, maar dat zal wel lukken!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:40

Ah, wat knap van d'r! Goed man! Ook dankzij jou...leuk dat je dat voor elkaar krijgt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:27

Roadracer schreef:
Wat ik dus niet snap, is waarom een onervaren meisje nou weer met een onervaren 4-jarige aan het "hobbyen" is. Oke, ik weet dat dit ook heel goed uit kan pakken, maar zeker als het meisje niet zo heel erg stevig in haar schoenen staat, zou ik persoonlijk liever een wat ervarener pony voor haar gekocht hebben als ouder zijnde

Evengoed wel heel knap van haar dat ze het weer aandurfde om te gaan draven en galopperen. Ik hoop voor haar dat ze straks ook met haar eigen pony weer vooruitgang gaan boeken en er plezier in houdt!!!

Mee eens (bespaard me typewerk..)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:19

Roadracer schreef:

ze hobby't er niet mee de pony is voor haar en haar zus samen, en ze rijdt er sinds kort ook op.
ze hadden nogal wat eisen aan de pony, en deze voldeed hier gewoon perfect aan.
pony is echt ontzettend braaf, op het extreme af zelfs, maar het is en blijft een jong ding, die die schrikt af en toe.
normaal reed ze op Cezanne ( die donkerbruine), maar als je een eigen pony krijgt, ga je daar natuurlijk op. daar had ze zo'n 6 lessen op gereden denk ik.
en op zich gaat dit prima, maar de laatste keren ineens niet meer. en ach.. ik heb de mogelijkheid om haar dit aan te bieden, dus we gaan gewoon verder

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:34

Ik vind het ook goed van je dat je haar zo helpt! Ik heb zelf ook een tijdje gehad dat ik heel bang was, ik had graag gehad dat er toen ook iemand was met een pony als Lowara die me er doorheen sleepte .
Ik was alleen te bang om tegen iemand te zeggen dat ik bang was, dus ik heb zelf doorgezet en dat is ook weer goedgekomen... Maar goed, deze manier is toch stukken beter !

"Achterover, heel góed!"

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:39

lowara schreef:
ze hobby't er niet mee de pony is voor haar en haar zus samen, en ze rijdt er sinds kort ook op.
pony is echt ontzettend braaf, op het extreme af zelfs, maar het is en blijft een jong ding, die die schrikt af en toe.
normaal reed ze op Cezanne ( die donkerbruine), maar als je een eigen pony krijgt, ga je daar natuurlijk op. daar had ze zo'n 6 lessen op gereden denk ik.
en op zich gaat dit prima, maar de laatste keren ineens niet meer. en ach.. ik heb de mogelijkheid om haar dit aan te bieden, dus we gaan gewoon verder

Laat me voorop stellen dat ik het super van je vindt dat je haar helpt, en mijn commentaar is er dus ook niet op gericht om jou af te kraken ofzo
Ik kan me voorstellen dat die pony ontzettend braaf is. Maar door er een onervaren en onzekere ruiter op te zetten, kan (let wel: kàn!) zo'n beestje zich alsnog gaan ontpoppen tot de meest grote etter die er is. Puur omdat hij lekker gaat puberen, zich realiseert dat hij de baas is, etc. etc.

Ik zeg dus niet dat dit hier ook gaat gebeuren, en gelukkig begeleidt jij haar hiermee, maar ik heb helaas maar al te vaak gezien en gehoord dat die o-zo-makke pony uiteindelijk naar een handelaar vertrekt omdat hij door onervarenheid en onkunde volledig verpest is en onhandelbaar verdrag vertoont. En daar wordt ik altijd een beetje verdrietig van Dan denk ik: het was voor beide partijen (ruiter + paard) beter geweest om een ervaren paard te kopen...

Heeft haar zus wel meer ervaring? Want als zij prima met het paardje overweg kan, en het beestje goed verder beleerd wordt, heb ik er al veel meer vertrouwen in!!! Succes in ieder geval

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:45

Roadracer schreef:
lowara schreef:

Laat me voorop stellen dat ik het super van je vindt dat je haar helpt, en mijn commentaar is er dus ook niet op gericht om jou af te kraken ofzo
Ik kan me voorstellen dat die pony ontzettend braaf is. Maar door er een onervaren en onzekere ruiter op te zetten, kan (let wel: kàn!) zo'n beestje zich alsnog gaan ontpoppen tot de meest grote etter die er is. Puur omdat hij lekker gaat puberen, zich realiseert dat hij de baas is, etc. etc.

Ik zeg dus niet dat dit hier ook gaat gebeuren, en gelukkig begeleidt jij haar hiermee, maar ik heb helaas maar al te vaak gezien en gehoord dat die o-zo-makke pony uiteindelijk naar een handelaar vertrekt omdat hij door onervarenheid en onkunde volledig verpest is en onhandelbaar verdrag vertoont. En daar wordt ik altijd een beetje verdrietig van Dan denk ik: het was voor beide partijen (ruiter + paard) beter geweest om een ervaren paard te kopen...

Heeft haar zus wel meer ervaring? Want als zij prima met het paardje overweg kan, en het beestje goed verder beleerd wordt, heb ik er al veel meer vertrouwen in!!! Succes in ieder geval

je hebt absoluut gelijk hoor!Ik heb het van dichtbij al zo vaak meegemaakt op de club.
maar we hebben het ook goed besproken voor die pony zou komen. en pas na alles te hebben afgesproken en de voor en nadelen te hebben bekeken was dit een goede oplossing.
ikzelf rij er minimaal 1X per week op zodat de knopjes erop komen en ook blijven, en dat het ettergedrag even flink ingesnoerd wordt mocht hij die krijgen. Bij alle nieuwe dingen zoals concoursen of buitenritten etc rij ik hem eerst een paar keer, en pas als ik het vertouw gaan de meiden erop.
beide meiden hebben elke week priveles van mij met die pony,zodat ze goed begeleid worden en haar oudere zus kan goed rijden, en pakt de pony ook aan.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:00

In dat geval heb ik niks gezegd! Heel veel succes ermee, en hopelijk mogen beide amazones (en jij ) nog heel veel plezier aan het beestje beleven!!!