hoe leer ik hem goed overspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maar

hoe leer ik hem goed overspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:18

hallo,
Ik heb een vraagje: Hoe leer ik mijn paard overspringen in galop.
Ik probeer het al een tijdje maar of ik het nou goed doe en of
jullie nog meer tips hebben ben ik wel benieuwd naar.
Ik doe het altijd zo:
Ik galopper gewoon in de goede galop over de hoefslag. Als ik in de rechtergalop zit linker been een beetje overdreven naar achter
en veel stelling naar links vragen ook een beetje overdreben.
Dan van hand veranderen en net iets voor de hoefslag hem helemaal om zetten. Toch lukt het me dan nog niet meestal probeer ik dan zo kort mogelijk te draven en dan gelijk weer in de goede galop over gaan.
maar hebben jullie nog tips hoe het me wel gaat lukken.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:22

als wij een paard een galop wissel leren, leggen wij meestal op de diagonaal een hindernis balk. daar gallopperen we dan over heen en voor je over die balk gaat doe je buiten been wat naar voren en je binnen been wat naar achteren en probeer je hem in de andere stelling te zetten. het kost meestal wel even tijd (een mens kan ook niet in 1 keer lopen) maar dan werkt het wel. en als je merkt dat het dan goed gaat, probeer je het een keer zonder balk.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:23

op de diagonaal enkele pas terug naar draf en direct weer aanzetten in de andere galop. op een gegeven moment gaan ze het principe begrijpen.

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:26

oke van de balk vind ik heel handig daar ga ik zeker wat mee doen maar als ik les heb kan ik het weer niet oefenen dat is wel jammer.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:30

trouwens.. (ik wil me er niet mee bemoeien hoor ) maar waarom wil je hem leren overspringen? rij je wedstrijden met hem? in de dressuur? als dat wel zo is, zou ik (als het mijn paard was) nog niet leren over springen.. je krijgt contra galop op een gegeven moment ook in de proef en krijg het overspringen er dan maar uit! de "vliegende" wissels komen pas in de Z2

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:39

ja ik rijd wedstrijden. Maar zo ver ben ik niet eigelijk vind ik het gewoon fijn. hij is zeven jaar en ik vind het leuk om eraan te werken.

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:15

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:21

ik ben het wel met whatever01 eens. Dalijk met je contragalop krijgt je echt problemen. Ga eerst contragalop oefenen. Zodra die er super inzit begin dan paas aan je wissels.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:15

Je kunt je paard een eenvoudige wissel aanleren, maar als je dan straks naar de contragalop aan het werken bent, heb je de kans dat hij gaat o verspringen. Leer je paard dus heel erg duidelijk en goed aan om alleen op jouw hulp om te springen. De eenvoudige wissel is het makkelijkst aan te leren met een balk op de diagonaal, maar gebruik wel iedere keer de juiste hulpen met omspringen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:16

Op het gebruik van een balk is overigens weer aan te merken dat er kans is dat ze achter na gaan springen! Ik gebruik dat zelf niet, dus ik heb er geen ervaring mee, maar is iets waar je rekening mee kunt houden.

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:31

bedankt voor iedereen ze tips ik ga er zeker wat mee doen.
Z zal hij denk ik nooit lopen. En ik wil hem gewoon een envoudige wissel leren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:25

WowAmigo schreef:
Op het gebruik van een balk is overigens weer aan te merken dat er kans is dat ze achter na gaan springen! Ik gebruik dat zelf niet, dus ik heb er geen ervaring mee, maar is iets waar je rekening mee kunt houden.

Daarom kun je met balk ook alleen maar een eenvoudige wissel (dus in twee keer) aanleren. Voor vliegende wissels mag je geen balk gebruiken.

tarzansammer

Re: hoe leer ik hem goed overspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:13

ik doe met mijn paard eerst leren paar passen contra galop
daarna in een ''acht'' a-x halve volte ligs x-c halve volte rechts
op x terug pakken een paar passen naar de draf en dan weer aan springen en dat herhalen
wel met de hele goede been hulp dat hij ook snapt de andere galop aan te nemen
of met een balk over de diagonaal of op x en daar overheen galoperenen dan als hij sprong maakt been hulp geven
als zij geen sprong maakt moet je een hindernisje neer zetten
suc6 er mee

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:47

het is geen goed idee om hem eerst terug te brengen naar de draf en snel daarna aan te springen, want dan blijft het paard dit doen!
ik ben hier ook mee bezig, maar zorg dat je dat met de draf niet doet, ik krijg het mijn paard ook niet meer afgeleerd..
maar ik blijf dit wel volgen voor hoe het wel goed moet.
groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:00

Maar schreef:
bedankt voor iedereen ze tips ik ga er zeker wat mee doen.
Z zal hij denk ik nooit lopen. En ik wil hem gewoon een envoudige wissel leren.

Voor de eenvoudige wissel zorg ik dat ik heb gewerkt aan de verzamelde galop zodat hij als het ware bijna op de plaats kan galopperen zonder sprong te verliezen. Als ik dan meer ga zitten in het zadel komen ze terug naar de stap en dan zet ik ze gelijk naar de andere galop. Kan dus alleen netjes als ze sterk genoeg zijn om te verzamelen.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:29

whatever01 schreef:
trouwens.. (ik wil me er niet mee bemoeien hoor ) maar waarom wil je hem leren overspringen? rij je wedstrijden met hem? in de dressuur? als dat wel zo is, zou ik (als het mijn paard was) nog niet leren over springen.. je krijgt contra galop op een gegeven moment ook in de proef en krijg het overspringen er dan maar uit! de "vliegende" wissels komen pas in de Z2

Je hoeft hiervoor echt geen Z2 ruiter te zijn. Op springwedstrijden is het erg handig wanneer je je paard even kan laten overspringen! Dat kan je al toepassen op je B springwedstrijden om het alleen maar te vergemakkelijken.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:35

sprint je paard overkruist aan? Als ik jou was zal ik het vragen aanje instructrice die kan je paard het beste inschatten denk ik!