gespannen onder het rijden. hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

atlanta13

gespannen onder het rijden. hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:59

Hallo,
Mijn vriendin heeft een verzorgpony,( k welsh, 6 jaar merrie)
Ff verhaaltje vooraf: toen ze 3 jaar was is ze 9 maanden weg geweest te beleren(wat ik al erg lang vindt) toen ze terug kwam heeft ze een half jaar stil gestaan.
Toen heeft er iemand een half jaartje opgereden, en toen heeft ze 2 jaar stil gestaan.
En nu verzorgt mijn vriendin haar.
Het is echt een schat van een beessie, houd van knuffelen, dollen spelen in de bak.
Longeren gaat ook heel goed, maar zodra je er op gaat zitten, gaat ze heel gespannen lopen, ze dribbeld meer dan gewoon stappen, en loopt bijna met haar kin op haar borst, terwijl de teugels bijna helemaal los hangen, maar nog wel contact met haar mond.
Ze kon eerst ook niet eens gewoon recht lopen, constant scheef lopen, en soms een klein bokje, of een klein stukje met haar voorbenen omhoog.
Maar dat doet ze nu gelukkig niet meer, alleen dus heel gespannen lopen.
Wij denken dat ze gewoon niet weet wat ze moet, en dat ze alles weer opnieuw moet leren, maar met 100% zekerheid durfen wij dit ook niet te zeggen.
Wie weet hoe dit komt, en wat kunnen we daar aan doen.

groetjes ons

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:06

Ik denk dat je gelijk hebt, ze heeft geen idee wat er van haar gevraagd wordt!

Maar laat haar eerst eens controleren door bijv. een DA, of ze misschien last heeft van de rug of van de tanden.

Ze moet ook helemaal weer wennen eraan, want het is 2 jaar terug geweest dat er voor het laatst iemand op zat. Probeer haar op haar gemak te stellen door de blijven praten en aaien. Laat iemand er eerst naast lopen, en daarna aan de longe. Blijf zelf lekker ontspannen zitten.
Misschien is er een instructeur in de buurt die je wel eens wil helpen?

Foresttravel

Re: gespannen onder het rijden. hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:46

allereerst. een paard beleren moet voor zijn hele leven gebeuren. ik vind voor iets wat het hele kleven van zo'n dier bepaald. 9 maand erg kort. bij een mense duurt het van zijn 4e tot 24e dus zo'n 20 jaar.
maar oke los daarvan.

ga gewoon neit op het paard zitten,. maar ga met hem lopen,
en doe zo min mogenlijk met zadel en hoofdstelm zodat de bewegingen niet belemmerd worden. geef het dier de tijd.
het is geen machine, dat je programeert en wat zijn werk doet.
dus heb geduld. en ga wandelen. longeren enz. maar ga de bewegingen niet belemeren.

succes ermee.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:48

wat zegt de instructeur hiervan?

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:42

Foresttravel schreef:
allereerst. een paard beleren moet voor zijn hele leven gebeuren. ik vind voor iets wat het hele kleven van zo'n dier bepaald. 9 maand erg kort. bij een mense duurt het van zijn 4e tot 24e dus zo'n 20 jaar.
maar oke los daarvan.

ga gewoon neit op het paard zitten,. maar ga met hem lopen,
en doe zo min mogenlijk met zadel en hoofdstelm zodat de bewegingen niet belemmerd worden. geef het dier de tijd.
het is geen machine, dat je programeert en wat zijn werk doet.
dus heb geduld. en ga wandelen. longeren enz. maar ga de bewegingen niet belemeren.

succes ermee.

Oke daar heb je gelijk in, maar dat hebben we al een hele tijd gedaan, en dat gaat allemaal hartstikke goed.
longeren met zadel en hoofdstel ook, dan loopt ze helemaal niet gespannen, dus ja wanneer weet je dan wanneer je erop kan, als alles vooraf eigenlijk perfect gaat.
Je moet er toch een keer op.

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:46

KiWiKo schreef:
wat zegt de instructeur hiervan?

Wij rijden geen les met haar.
De eigenaar zegt ook gewoon, alles opnieuw aanleren, en ja daar gaat tijd in zitten, maar dat weten we zelf ook wel, we zijn nu ook al een half jaar met haar bezig, maar ze blijft gespannen, zodra je erop zit, en gaat stappen.
Dus ja moelijk.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 03:21

denk je dan niet dat dit tijd gaat worden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 03:44

ik zou zeggen laat een goede instructeur je helpen!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:51

ga er maar helemaal niet meer opzitten totdat je een instructeur hebt die je kan helpen. Nu ben je bezig met een paard naar de mallemoere helpen!

Oh wat kan ik hier slecht tegen!

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 00:04

patsur schreef:
ga er maar helemaal niet meer opzitten totdat je een instructeur hebt die je kan helpen. Nu ben je bezig met een paard naar de mallemoere helpen!

Oh wat kan ik hier slecht tegen!

Nou zeg moet het zo?
Ik vraag alleen maar om advies, weet heus wel waar ik mee bezig ben hoor, en ik zou nooit een paardje naar de malemoeren helpen.
En niet iedereen is in staat een instructeur te betalen.
Waarvoor is deze site anders, laat iedereen dan naar een instructeur gaan, hebben we deze site ook niet meer nodig ja.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 07:33

over weten waar je mee bezig bent zijn de meningen verdeeld. en je helpt dit paard zeker naar zn mallemoer zo.

Wees verstandig en haal er gewoon een goede instructeur bij. Niemand hier op bokt kan jou helpen aan de hand van dit verhaal... zeker niet zonder jou te hebben zien rijden en de ponie te hebben zien lopen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:59

Ook ik ben van mening dat je er alleen nog maar op kan gaan zitten met goede begeleiding... Het is helaas niet anders en als je geen instructie kunt betalen, dan moet je eigenlijk niet gaan rijden, want iedereen heeft instructie nodig. Ook topruiters krijgen les...

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:21

snap allemaal wel wat jullie bedoelen, maar ik ben ook niet degene die er op rijdt, maar een vriendin van mij.
Het was gewoon maar een vraag, maar jullie kunnen ons blijkbaar niet verder helpen, dus probeer ik het wel elders.

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:04

KLinkt alsof het paardje niet weet wat het doet.

Hoeveel ervaring mensen hebben met paarden is hier niet aan de orde. Uit je berichten blijkt dat het niet lekker gaat. In het belang van het paardje is goede begeleiding onontbeerlijk. Zoek dit dan ook.

Rijdt niet zolang je niet weet waar het fout zit. Laat het dier sowieso nakijken door da/fysio/tandarts zodat je zeker weet dat fysiek alles in orde is.