Ik heb mijn paard nu twee jaar. Omdat ik zelf nog niet zo ver gevorderd was in het rijden met name de dressuur, heb ik veel overgenomen van de rijstijl van de oude eigenaresse.
Dit komt er op neer dat ik mijn paard altijd onder grote teugeldruk heb gereden. Ik heb ook zo les gekregen, ik moest gewoon hard doorvragen zeg maar. Als ik dan opmerkte: ik zit er nu toch hardstikke in de mond te trekken was het antwoord: Dan moet ze maar luisteren.
Dressuur rijden was altijd 1 grote strijd, ik kreeg haar uiteindelijk wel ontspannen naar beneden maar vraag me niet wat het heeft gekost! Mijn handen kreeg ik na zo'n les niet meer recht!
Kortom: rijden was 1 grote krachtstrijd!
In het begin was het nog wel te doen omdat je steeds meer " vooruitgang? " ziet. Ik wist niet beter toenertijd!
Later ben ik op een punt gekomen dat ik niet eens meer dressuurmatig wilde rijden! Ik kon de gedachte aan weer een krachtmeting op den duur niet goed meer aan. Het ging me zo tegen staan!
Met name door alles wat ik hier gelezen heb over het juist aan de teugel rijden, voorwaarts neerwaarts enz. ben ik gestopt met hoe ik altijd dressuur heb gereden. Ik schaam me er zo voor dat ik altijd zo heb gereden!
Nu ben ik van stal verhuisd en sta op een super manege waar ze een nieuw traject zijn begonnen met mij op dressuurgebied. We zijn nu echt bezig met het loswerken van de hals en rug. Ze blijkt ook erg vast te zitten in de rug. Het arme beessie had dus al die tijd pijn!
Er komt nu een nieuw zadel, en ik wil ook graag een proffesioneel iemand naar haar rug laten kijken.
Met rijden vraag ik nu veel minder van haar en zeker geen kracht meer! Ik kan nu wat meer loslaten en met minimale teugeldruk stelling vragen. Dit gaat allemaal erg moeizaam. Ze houdt zich nog steeds vast, en pakt meteen het bit vast wanneer ik soms iets te enthousiast ben met mijn teugelhulp. Ik snap heel goed waarom ze dit doet uiteraard!
Ik heb dus echt grote twijfel over of dit nog ooit echt goed gaat komen!!! Denken jullie dat een paard dit los kan laten? Ze is nu al 17 en voor mijn tijd ook al 5 jaar zo gereden!
Ik voel me er wel behoorlijk rot onder in ieder geval....