Spieren trekken samen in rug met poetsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noukske

Spieren trekken samen in rug met poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:59

Sinds een maand ben ik begonnen met het rijden van een arabische volbloed hengst. Hij is nu 6 en is voor zover ik weet niet te vroeg beleerd. Hij heeft voordat hij bij ons kwam zo'n 4 maanden stil gestaan en we zijn begonnen met rustig opbouwen van zijn conditie.

Nu merkte ik vandaag toen ik hem nog even poetste dat zodra ik over zijn rug ging met de borstel, zijn spieren samentrokken. Aan zijn reactie kon ik merken dat hij het niet prettig vond, zijn oren vlogen naar achteren en hij begon met zijn hoofd te schudden. Ik ben bang dat er iets aan de hand is, maar ik weet niet precies wat het kan zijn. Ik weet niet of het mogelijk is dat hij een beetje spierpijn heeft vanwege het weer beginnen met werken, of dat het verstandig is om de DA erbij te halen?

Alvast bedankt!

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:07

Ligt je zadel wel goed? of ben je daar nog niet mee begonnen?
Ik zou namelijk denken dat het rugpijn is en dat wordt meestal veroorzaakt door een slecht passend zadel.

Het kan natuurlijk ook gewoon spierpijn zijn, dan zou het na een paar dagen met lichte beweging weer weg moeten zijn.
Als het dan nóg niet over is en je weet zeker dat je zadel goed past (als je daar al mee bezig bent), dan zou ik pas een DA er bij halen.

Wat ik nog vergeten was te zeggen: een paard dat ik ken heeft een hele dunne vacht en huid en trekt ook al haar spieren samen tijdens het poetsen. Je borstel kan dus ook gewoon te hard zijn voor de huid van je paard. Helemaal bij een arabier zou dat goed kunnen.

noukske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 00:10

We zijn inderdaad al begonnen met het zadel maar voor zover ik weet pas dit prima. Ik schrok er zelf nogal van, want dit had hij in het begin nog niet. In ieder geval bedankt voor je reactie

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:16

ik denk dat je er beter aan doet om er even een fisiotherapeut bij te halen, waarschijnlijk heeft hij de rugspieren vast zitten of een drukplek. en consult van een fisio is ongv. 20 euro en ze behandeld het paard terplekke, een dag of 2 rust en je kunt weer rijden.

Kaia

Re: Spieren trekken samen in rug met poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:03

Hoe laat jij je paard bewegen? Zet je hem echt aan het werk..en daar bedoel ik mee dat je hem serieus over de rug rijd en zijn achterhand erbij rijdt..
Dan vind ik het wel logisch dat je paardje last heeft van spierpijn! Hij moet in ene keer spieren gebruiken die hij anders nooit gebruikt.
Laat hem een dagje dollen aan de longeerlijn en pak hem de volgende dag voorzichtig weer op. Niks bijzonders doen, gewoon ontspannen naar beneden rijden. Niet te veel willen! Hij kan niet alles goed doen natuurlijk!
Ik had hetzelfde als jij! Ik heb hem 2 daagjes laten dollen in de paddock. Daarna weer opgepakt en hem lekker ontspannen over de rug laten lopen.. De dag erna was er niks aan de hand!

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:05

Idd, misschien heeft hij wel spierpijn

Misschien kun je een dagje rijden, en de dag daarna alleen maar wat stappen ; dat hij toch wel beweegt en niet stijf word, maar niet alles spieren wroden belast.
Of een keertje gewoon longeren, of wat met 'm spelen.
Niet teveel vragen, als je zelf ineens veel moet bewegen krijg je ook spierpijn

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:40

Kaia schreef:
Hoe laat jij je paard bewegen? Zet je hem echt aan het werk..en daar bedoel ik mee dat je hem serieus over de rug rijd en zijn achterhand erbij rijdt..

Dat is inderdaad wel wat ik probeer, aangezien hij nogal opgefokt is tussen de andere paarden, dus dan moet hij echt aan het werk gezet worden wil hij een beetje berijdbaar zijn. Ik hoop in ieder geval dat dit het probleem is! bedankt voor de reacties

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:37

Hoeft echt niet meteen iets te zijn. Paarden zijn geen robots, het ene paard reageert anders dan het andere, het ene dier is veel gevoeliger dan het andere! Er zijn vrij veel paarden die het bovenop de rug, ter hoogte van het zadel en/of er net achter gevoeldig reageren terwijl ze wel een goede, gespierde rug hebben. En zo ken ik ook paarden die een weke rug hebben, maar het heerlijk vinden om een flinke masage te krijgen juist daar!

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:10

als het dus inderdaad spierpijn is, kun je misschien de volgende keren massage vloeistof aanbrengen voor en na het rijden, masseer dit even goed op de rug en doe dit na het rijden ook, en gooi er dan even een deken op..
dit deden ze op mijn werk ook, en dat helpt soms echt zeer goed.. en het hoeft niet slecht te zijn wat jouw paardje met zijn rug doet, als hij heel los in zijn rug is, dan krimpt hij als het ware in als je met twee vingers langs zijn ruggegraat gaat... dit kan helemaal doorlopen tot bij zijn kruis..

bruine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:32

Citaat:
en het hoeft niet slecht te zijn wat jouw paardje met zijn rug doet, als hij heel los in zijn rug is, dan krimpt hij als het ware in als je met twee vingers langs zijn ruggegraat gaat... dit kan helemaal doorlopen tot bij zijn kruis..

een paard wat zo reageert als jij aan geeft heeft duidelijk pijn,een paard wat los in de rug is geeft juist GEEN reactie op vingers die langs de ruggegraat of ander deel van de rug drukken of strijken.

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:16

leg het misschien verkeerd uit, maar ik heb een tijdje bij een trainings africhtingsstal gewerkt en daar vertelde ze me dit, en geloof mij maar dat die mensen ervaren zijn

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:33

Als een paard nooit gevoelig was op de rug en ineens wel, dan lijkt me dit geen goed teken.

Paard kan wel eens spierpijn hebben zoals boven genoemd, maar dan moet dit met een paar dagen weer over zijn. Je kunt zelf met je hand over de rug proberen te voelen of de spieren erg hard/gespannen zijn. In dat geval zou ik een paar daagjes even lekker longeren.

Mochten de klachten aanhouden en je twijfelt, raadpleeg een dierenarts en/of fysio want te lang wachten is vragen om uitbreiding van problemen.

Citaat:
als hij heel los in zijn rug is, dan krimpt hij als het ware in als je met twee vingers langs zijn ruggegraat gaat

Dat hangt er van af. Als je recht over de wervelkolom heen gaat, vanaf de schof tot aan het kruis, dan mag een paard hier absoluut niet op reageren. Doe je hetzelfde 5-10 cm van de wervels vandaan, dan mag een paard hier wel op reageren, maar dan maakt het wel uit HOE hij dat doet.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:32

Kijk het even aan met een paar dagen rustig in een lage/lange houding aan de longe. Observeer zn beweging! Je kunt zien of een paard zich vast houd in zn rug/lendenen.
Als je het niet vertrouwd altijd even een paardenartst/fysio bij halen.
Het is het niet waard om door te modderen terwijl ie echt last heeft!

Mijn paard reageert ook vaak op een borstel (is al eens nagekeken) maar hem mankeert niets, hij heeft een dun huidje en is dus gevoeliger. (reageert ook altijd para als er een vliegje ofzo op m zit...)

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:52

Mijn merrie doet dat ook al dr hele leven, heeft ook veel arabisch bloed en is gewoon gevoelig op de spieren, vooral op die plek. Ze doet het alleen met de rosborstel. Ik poets daar gewoon wat zachter en ik heb een tijdje met gelpad gereden, maar verder zijn er nooit tekenen geweest dat ze last heeft van haar rug en de dierenarts heeft ons ook gerustgesteld dat het gevoeligheid op de spieren is en dus niets met haar rug zelf te maken heeft.

De laatste jaren ben ik anders gaan rijden (gericht op beter ruggebruik) en dat helpt wel, ze is naar mijn idee minder gevoelig.

PS merrie is inmiddels 20 jaar en heeft ook wel een beetje meer vet misschien dat dat ook scheelt

noukske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:11

Ik heb hem een paar dagen lekker rustig aan laten werken aan de longe en losgelaten. De eigenaren hebben toch maar voor de zekerheid de DA gebeld en als het goed is komt die morgen even langs! toch bedankt voor de reacties!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:36

het zou ook heel goed aan het zadel kunnen liggen
9 van de 10 zadels passen namelijk niet goed
een paard (zeker een gevoelige arabier) zal daar direkt op reageren
plaats eens een foto van het zadel terwijl het op het paard ligt
meestal is het op een foto wel te zien als het echt niet past
dan ligt het zadel nl. ook niet in balans
dierenarts erbij halen heeft weinig zin
een fysio en een osteopaath kunnen dit ws beter oplossen

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:47

Probeer eens een boomloos zadel.
deze vormen zich wat meer naar het paard. en liggen wat beter.
hopen dat de rugklachten dat wat minder worden.
als je geen geld hebt voor een boomloze,
kan je ook voor buitenritten enz een barebackpad gebruiken.

succes ermee.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:19

Wat zegt je instructeur ervan? Houdt hij zich erg vast in de rug of laat hij zicht makkelijk los? Laat de zadelmaker even naar je zadel kijken en de DA naar zijn rug, misschien heeft hij vastgelegen in de stal en is er daardoor een werveltje verschoven.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:15

Dewi schreef:

Citaat:

Dat hangt er van af. Als je recht over de wervelkolom heen gaat, vanaf de schof tot aan het kruis, dan mag een paard hier absoluut niet op reageren. Doe je hetzelfde 5-10 cm van de wervels vandaan, dan mag een paard hier wel op reageren, maar dan maakt het wel uit HOE hij dat doet.

zo bedoel ik dus ja... niet recht op zijn rug nee..
en het is zeker niet goed als dat er inneens zomaar is zonder duidelijke aanleiding..