[Renesse] Lang verwacht! Eindelijk het Ruiterbewijs-Examen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Aise_

[Renesse] Lang verwacht! Eindelijk het Ruiterbewijs-Examen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:19

Zoals jullie misschien wel gevolgd hebben in deze topics:

viewtopic.php?f=10&t=493927&hilit=

viewtopic.php?f=10&t=520491&hilit=

Is Manege Grol weer bezig met het Ruiterbewijs.
Na al het oefenen was het op zaterdag 4 februari 2006 eindelijk zo ver...

... het Ruiterbewijs-Examen...

Toen de examinator binnen kwam fluisterde Lennard meteen: "Oeps, jullie hebben een hele strenge" dus bij de kandidaten kwamen de zenuwen al snel omhoog.
Gelukkig konden ze snel aan hun theorie beginnen, zodat ze even afgeleid werden.

Daarna moesten ze hun rijkunsten tonen in het achterste weiland van de manege, waar allerlei attributen al klaar stonden.

Eerst lekker losrijden. Hier Esmé met Dimphy.
Afbeelding

Daarna moesten de deelnemers omstebeurt naar het midden rijden en daar afstijgen. Vervolgens controleerde de examinator het harnachement en stelde wat vragen. Hier werden Charlène met Hatsjie aan een grondige inspectie onderworpen.
Afbeelding

Daarna bekeek de examinator kritisch het zadel van Eric. Op bijna iedereen had hij wel iets aan te merken, waar men in het vervolg op moest letten.. (bedankt voor de tips.. )
Afbeelding

Ook moest je, terwijl je gezellig bij de examinator stond, laten zien dat je een voetje op kon tillen. Als dit bij het achterbeen moest, mocht Lennard je paard vasthouden. (goh, wat vriendelijk ) Hier laat Alyssa even zien dat Cheyenne keurig voetjes geeft.
Afbeelding

Rochelle en Jester laten een middendraf zien
Afbeelding

En hier moesten ze weg galopperen van de groep.
Afbeelding

Gek genoeg vormde het terug galopperen voor niemand een probleem..
Kijk Hatsjie en Charlene eens blij kijken..
Afbeelding

Vervolgens moest je laten zien dat je in staat was met één hand te rijden en natuurlijk figuren te sturen. Lara en Larix!
Afbeelding

Ook Manuela en een manegepaard (die Lennard extra had meegenomen) vonden dat geen probleem.
Afbeelding

De spanning staat op de gezichten te lezen….
Phébe en Jacky
Afbeelding

Daarna moesten de deelnemers door een soort poortje rijden waar dekens op lagen. Zo konden ze laten zien dat ze hun paarden ook in ‘enge’ situaties onder controle hadden.
Alyssa en Cheyenne houden halt en Alyssa moest de linker- en rechterkant aantikken.
Afbeelding

Marjon had nogal wat moeite om de balken aan te tikken op dat hoge paard. Maar de examinator gaf haar vast een ‘goed’ omdat ze zo lenig is…
Afbeelding

Vervolgens het spring gedeelte.
Eerst even inspringen.
Brenda en Amigo.
Afbeelding

Hier Eric en zijn paard. Het paard was erg druk en veel onderdelen lukten niet goed. Maar het heeft wèl een mooie foto opgeleverd.
Afbeelding

Vervolgens de spring-eis: een oxer van 60 hoog en 35 cm breed.

Trees en Fleur
Afbeelding

En Carla met Poemba. Poemba is tot onze grote verassing een geweldig springtalent gebleken!
Carla had hesje nummer 1, dus zij moesten steeds als eerste. Dat gaf geen enkel probleem en voor de rest was het erg fijn dat ze eerst even konden zien wat er precies moest gebeuren.
Afbeelding

En hier een onwíjs gave foto van Phébe en Jacky. Zzzoeeeffffff
Afbeelding

En Kyona met dit geweldige springpaard! Check die achterbenen! Voor sommigen vormde het springen totaal geen probleem…
Afbeelding

Daarna moesten de deelnemers naar buiten. Het was een korte ronde door het dorp en door een woonwijk. De examinator stond steeds op ‘verassende’ plekjes verscholen, dus het was goed uitkijken geblazen.

Bianca en Hatsjie, keurig rechts-links-rechts kijkend en dan óók nog eens je hand uitsteken. Kéurig!
Afbeelding

Stella en Amigo. Amigo ging op het kruispunt, vlak voor de neus van de examinator even besluiten dat hij vrolijk werd, maar Stella loste het goed op, dus dat kwam helemaal goed..
Afbeelding

Rochelle & Jester en Charlène & Hatsjie hielden keurig afstand en gaven duidelijke signalen..
Doen jullie bokkers dat ook allemaal netjes???
Afbeelding

Carla en Marjon waren even verbaasd dat ze op de foto werden gezet voordat ze achter de c1000 verdwenen.
Afbeelding

Hier een gedeelte van de Ruiterbewijs-groep en de fotografe.. Toen wisten ze nog niet wie er geslaagd was en wie niet… Spannend!!!!
Afbeelding

En hier diegene die deze groep geweldig heeft opgeleid: Lennard Bouwman!
Afbeelding

Lennard, namens iedereen: Bedankt!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van de topics van deze Ruiterbewijs-groep en allemaal hartstikke bedankt voor het kijken.

Alle deelnemers die geslaagd zijn: GEFELICITEERD!

Laten jullie nog een berichtje achter? Bedankt!

Yavanna

Re: [Renesse] Lang verwacht! Eindelijk het Ruiterbewijs-Exam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:54

Leuke foto's, Carla had het gisteren al gezegd dat Poem zo'n talent was. Geweldig. Alleen jammer dat er toch 7 gezakt zijn.
Maar ach, manege Grol heeft weer een aantal mensen die mee op buitenrit mogen om te begeleiden.
Die foto van Phebe en Jacky zijn erg leuk.
Ben je nu speciaal overgekomen voor het examen, leuk joh...

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:00

Nou, we zijn er ieder weekeind eigenlijk
maar mijn zusjes moesten allebei examen doen en ik moest de rest natuurlijk supporten, dus vandaar.
Ben best wel trots op de manege-grol-mensen!
Het duurde allemaal verschrikkelijk lang dankzij die kritische examinator en ik vond dat ze het super deden!
Maar wel leuk om iedereen eens bezig te zien he

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:02

Leuke foto's hoor, en spannend!! ben je geslaagd??

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:14

ik hoefde zelf geen examen te doen (ben 3 jaar geleden wel geslaagd hihi maar dat telt vast niet), maar mijn zusjes (Rochelle met Jester en Charlene met Hatsjie) zijn allebei wel geslaagd. Voor hun theorie hadden ze zelfs 1 en de ander 0 fout, dus daar waren ze beretrots op!

bedankt voor je reactie!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:25

gefeliciteerd allemaal.

leuke paarden zeg, die sprong met die bonte is echt een mooie foto.
leuke appaloosa

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:42

Leuke foto,s Wat springt dan ene paard hoog over de hindernis
Is dat moeilijk zo,n ruiterbewijs halen?
Als er toch 7 gezakt zijn.....

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:48

En zeg je niks over mijn mooooie dekje dat ik voor dit examen moest afstaan? Staat Hatsjie toch sexy?

Nee super gedaan! Jullie moeten wel een erg strenge examinator gehad hebben, toen ik examen deed vorig jaar slaagde iedereen met vlag en wimpel.
Maar super dat Char en Roch geslaagd zijn, ik ben trots op jullie.

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:48

Nou, toen ik mijn ruiterbewijs ging halen moest je een rondje crossen en iets van 35 cm springen, door die poortjes en doorzitten en toen gingen we naar buiten.

Nu was het echt stukken strenger.
Alle onderdelen moesten goed worden uitgevoerd anders kregen ze nog 1 kans.

Lennard zei ook wel dat dit een hele strenge examinator was, want hij was met allebei de groepen zo'n 1.5 uur bezig, terwijl een 'minder strenge' vaak in een half uur wel een oordeel heeft.

Maarja, je moet natuurlijk wel een beetje kunnen laten zien dat je in staat bent groepen te begeleiden en in de ogen van deze examinator waren er 4 voor de praktijk nog niet voldoende volleerd, en 3 voor de theorie (maar daar heeft de examinator geen invloed op).

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:51

Mocca schreef:
En zeg je niks over mijn mooooie dekje dat ik voor dit examen moest afstaan? Staat Hatsjie toch sexy?

Nee super gedaan! Jullie moeten wel een erg strenge examinator gehad hebben, toen ik examen deed vorig jaar slaagde iedereen met vlag en wimpel.
Maar super dat Char en Roch geslaagd zijn, ik ben trots op jullie.

ooooooh sorry!!! natuurlijk!!!!

Dames en Heren...... Hatsjie... (de stoere sexy haflinger waar Bianca en Charlene examen op deden)... heeft het prachtige sjabrakje van Mocca op.
Het sjabrakje is helemaal vanuit Zuid-Holland naar Zeeland vervoerd, dus je snapt dat het HE-LE-MAAL aan dit 'geluks-sjabrakje' is te danken dat Charlene geslaagd is!
Trouwens, hartstikke bedankt voor het lenen, ruikt hij niet lekker na die wasbeurt?

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:58

Leuk die foto's
Wat ben ik blij dat ik m'n ruiterbewijs al heb
Bij mij was de examinator ook iets van 1,5 uur bezig en lette echt op alles .... Wij moesten namelijk naar een dorp rijden en zelfs op de weg erheen en de weg terug stond hij op bepaalde punten te kijken .....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:08

Idd een strenge als je precies 60 bij 35 moest springen. Maar goed, leuk dat jullie het gehaald hebben.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:10

haaa wat leuk! Wat ziet Dimphy er goed uit trouwens zeg! Ontzettend. Gefeliciteerd voor de gene die geslaagd zijn... Bren, het lukt je nog wel meis

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:12

Vedorie had ik nu maar geweten dat je op grol je ruiterbewijs kon halen .. Die moet k ook nog hebben leuke foto's trouwens:D
En gefeliciteerd dat je geslaagt zijn

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:46

Er komen vast wel weer nieuwe ruiterbewijs cursussen op Grol hoor, er zijn er n.l een aantal die het niet gehaald hebben, en wel begeleiding reden. Die mogen nu niet meer meerijden als begel. En moeten nog een keer examen doen... hou het gewoon in de gaten, of bel even naar de manege.
Ik snap eigenlijk niet dat Eric op Galan reedt, ging het met Orlando helemaal niet?

brendaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:11

orlando kan niet springen die gaat door de hindernis heen haha... Dus nee dat ging neit echt. NOu vind eht echt leuke foto's en bedankt alex! hoop dat ik het nog haal ...De andere nog gefeliciteerd!!!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:10

wat is die bonte een prachtig paardje zeg! allemaal wel! zou ook graag ruiterbewijs willen halen (proberen dan. hahah) maar star mag nog niet springen.. en wil wel op star hoor. haha

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:20

Nou zeg, 440 keer bekeken en maar 15 reacties... dat kan toch niet mensen
Vinden jullie de foto's niet mooi dan?

maar op manege Grol is meestal 1 keer in het jaar wel ruiterbewijs. Moet je het volgend jaar zomer maar weer eens vragen dan beginnen ze meestal na een maand ofzo.

En ik hoop ook voor de anderen die gezakt zijn dat ze het de tweede keer wel halen!

chica_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:57

heyy leuke foto's hoor en gefeliciteerd en het was wel redelijk makkelijk he ik heb de foto's geupdate maar nog niet op bokt gezet was ziek en had examens voor school een nachmerrie dus komt binnen kort van mij der ook op oefenen en examens bij elkaar

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:08

chica_lover schreef:
heyy leuke foto's hoor en gefeliciteerd en het was wel redelijk makkelijk he ik heb de foto's geupdate maar nog niet op bokt gezet was ziek en had examens voor school een nachmerrie dus komt binnen kort van mij der ook op oefenen en examens bij elkaar

Nou, het was dit keer dus juist NIET makkelijk.
Het moest allemal perfect zijn en er werden haast geen 'goed'jes uitgedeeld.
Dit was zo een 'voldoende'-examinator, weet je wel.
Als je iets keurig uitvoerde kreeg je alsnog een voldoende.

Maar toen ik het 3 jaar geleden moest doen waren de eisen wel veel minder streng.
Ik denk dat het ook een beetje aan de examinator ligt..
Dus jij hebt ook wel geluk gehad misschien OF natuurlijk perfect gereden

aiselover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:15

Hééérlijk weer terug te kijken naar het examen
Wat was 't groeppie toch gezellig he
Sabine nog bedankt voor de foto's

En Bren; 't gaat jou ook écht wel lukken!!!

Chaelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:29

Wat gaaf zeg!!
Zitten heel mooie foto's tussen
Proficiat voor de geslaagden!!:)

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:46

Mooie foto's das wel een heel groot examen, maar wel een goed examen zo te zien ;j

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:45

_Aise_ schreef:
chica_lover schreef:

Nou, het was dit keer dus juist NIET makkelijk.
Het moest allemal perfect zijn en er werden haast geen 'goed'jes uitgedeeld.
Dit was zo een 'voldoende'-examinator, weet je wel.
Als je iets keurig uitvoerde kreeg je alsnog een voldoende.

Maar toen ik het 3 jaar geleden moest doen waren de eisen wel veel minder streng.
Ik denk dat het ook een beetje aan de examinator ligt..
Dus jij hebt ook wel geluk gehad misschien OF natuurlijk perfect gereden

Ligt zeker wel aan de examinator denk ik. Als hij vooral voldoendes geeft, dan heb je zo een matig of onvoldoende te pakken. Onze examinator gaf vooral 'goed', en als er dan iets wat minder goed ging (zoals ik; met paard en als door de hindernis) dan kreeg je een voldoende. Ik had maar 3 voldoendes en de rest allemaal goedjes, en zo super rij ik niet. Bij ons is dan ook iedereen geslaagd.

Maar met zo'n examinator als die van jullie mag je extra trots zijn dat je bent geslaagd!

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:49

Hihi, ik zag een foutje: je mag je zweepje nooit in de hand houden die je uitsteekt! (ik geef soms ruiterbewijslessen).
Maar het ziet er goed uit hoor, gefeliciteerd nog en geniet van je ruiterbewijs!!