Hoe Laat Ik Mijn Pony Goed Wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TouchAndGo

Hoe Laat Ik Mijn Pony Goed Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:18

Hoi,
Ik heb een pony van 6 jaar.
Ze was 4 en een half toen ik heb kreeg.. ze kon eigelijk nog niks..
Ik was van plan om gewoon recreatie te rijden. Nu rijdt ik wedstrijden en wil ik der graag goed laten wijken.. het gaat vrij goed. Maar:
Als ik ga wijken.. begint se onder me weg te lopen.. als ik der dan onder controle heb begin ik hulpen te geven. Ze snapt he tdan wel.. maar ze wijkt alleen met der voorbenen.. nou probeer ik der kont mee te krijgen door zachtjes een tik op de billen te geven.. het lukt al redelijk.. maar hoe kan ik dit nou precies goed aan pakken?
Alvast bedankt!
Iris

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:23

Je kan proberen op een volte te wijken... dus een "kleine" volte rijden en die dan groter maken door ze naar buiten uit te laten wijken (al zal het eerst meer uitzwalken zijn maar dat is niet zo erg)
Dan leert ze meteen vanuit buiging te wijken en wordt het achterbeen ook meer geactiveerd. Werkt echt goed hoor

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:35

Ronja schreef:
Je kan proberen op een volte te wijken... dus een "kleine" volte rijden en die dan groter maken door ze naar buiten uit te laten wijken (al zal het eerst meer uitzwalken zijn maar dat is niet zo erg)
Dan leert ze meteen vanuit buiging te wijken en wordt het achterbeen ook meer geactiveerd. Werkt echt goed hoor
Oké! dankje! Daar had ik nog niet aan gedacht!! Dat zal k proberen

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:51

Eerst afwenden, paard rechtstellen buitenteugel strak, binnenteugel kleine rukjes, binnenbeen een voetbreed achter de singel, buitenbeen op de singel, die begrenst. Weet je zeker dat je dit allemaal hebt?
Verder heb ik hetzelfde als wat Ronja al schreef, maar je kunt ook proberen 2 à 3 pasjes te wijken, weer rechtuit, en weer wijken.
Anders mag je me ook nog wel pben

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:29

hallo,
mijn pony heeft ook heel lang moeite gehad met wijken hij liep ook onder mij uit en als hij dat deed moest ik gewoon elke keer een volte rijden en daarna weer doorgaan met wijken... als je wil dat hij zijn achterhand meer meeneemt kun je iemand hem voor vast laten houden en dan zelf met je been zijn achterhand om proberen te zetten als hij dan niet omgaat moet degene die hem vast heeft een KLEIN tikje geven zodat hij wel omgaat.(doe dit wel niet te lang want dan bouw je teveel stress op)

QueenBeeBee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:06

saaraah schreef:
Eerst afwenden, paard rechtstellen buitenteugel strak, binnenteugel kleine rukjes, binnenbeen een voetbreed achter de singel, buitenbeen op de singel, die begrenst. Weet je zeker dat je dit allemaal hebt?
Verder heb ik hetzelfde als wat Ronja al schreef, maar je kunt ook proberen 2 à 3 pasjes te wijken, weer rechtuit, en weer wijken.

rukjes????

Ik heb altijd geleerd, dat zeker bij jongere paarden de drang om terug te willen naar de hoefslag groot is. Dus een paar meter maar op de binnenhoefslag en dan rustig proberen terug te rijden volgens de normalen wijk hulpen. (zonder rukjes)
En inderdaad een volte verkleine en vergroten werkt goed! Zeker voor de buiging!!

Maar ga gewoon beginnen met een paar meter uit de hoefslag, en een paar stappen wijken terug. Dan kun je het vandaar uitbreiden! Als je vanaf de AC lijn gaat beginnen is het wel erg veel in 1 keer!

Succes...

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:19

Met wijken laat je zien dat je paard recht is, goed in balans loopt en opzij kan voor een eenzijdige kuitdruk.

Je wend dus af, stelt je paard eerst recht. Dan drijf je je paard met je binnenbeen naar je buiten teugel en neemt je paard iets met je buitenteugel mee opzij. Met je binnenhand vraag je alleen wat stelling en met je buitenbeen houdt je hem voorwaarts.

Jij geeft aan dat je paard wegloopt en alleen met de voorhand opzij gaat. Begrens je paard hier goed met je buitenteugel, zodat hij zijn schouder niet teveel wegdrukt opzij.

Zodra je het wijken inzet en je merkt dat je paard krom trekt en over de buitenschouderwegloopt, stel hem weer recht en rijdt hem voorwaarts weg. Daarna probeer je het weer opnieuw.
Hierboven is ook al aangeven om eerst wat te gaan oefenen op een volte. Dit is inderdad een stukje makkelijker. Hier leer je je paard opzij te gaan voor je been. Het enige verschil is dat je op een volte stelling en buiging hebt en met wijken heb je in principe alleen wat stelling.

Met wijken vraag je aan je paard of hij het binnenachterbeen nog meer onder de massa plaatst en dit vindt hij waarschijnlijk gewoon heel erg moeilijk. Met geduld en veel consequentie komt het vanzelf goed.

Succes.

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:23

Doet mijn paard ook, als hij geen zin heeft of gewoon al de hele tijd zit te vervelen dat gaat hij gewoon heel hard onder me vandaan lopen.
Je kan gaan wijken, en zodra ze onder je weg probeert te rennen gelijk een kleine volte draaien.
Dan een keert gewoon alleen rechtdoor rijden, niet gaan wijken, alleen rechtdoor.
Dan weer een keertje wijken, als ze weer gaat rennen een kleine volte.
En je moet het niet te lang blijven doen, een paar keer proberen en dan gewoon wat anders gaan doen ; een keertje in gallop aanspringen.
En dan weer proberen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:13

Men neme goede les en vraagt de instructeur/instructrice om hulp

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:14

hey iris,,
zoals iemand hier al zei ga paar passen wijken weer rechtuit weer paar pasjes wijken en rechtuit,, en laat hem gewoon niet op de hoefslag komen!

en volte klein naar groot maken lijkt me ook wel goed voor hem

TouchAndGo

Re: Hoe Laat Ik Mijn Pony Goed Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 16:40

oké..daar had ik nog nooit van gehoord }> Maar ik zal het vanavond in de les eens proberen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:43

Waarom maak je geen gebruik van de bakrand? Dan kan ze niet wegrennen, en houdt de bakrand het paard tegen, heb je ook niet zoveel druk op de teugel nodig.
Begin met het lopen langs de hoefslag, dan trek je lichtjes de buitenteugel aan zodat het hoofd richting bakrand gaat en duwt met het buitenbeen de achterhand een beetje naar binnen. De hoek van het paard ten opzichte van de bak kun je gaandeweg steeds vergroten, totdat het paard de zijgangen langs de bakrand mee kan nemen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:21

Cassidy schreef:
Waarom maak je geen gebruik van de bakrand? Dan kan ze niet wegrennen, en houdt de bakrand het paard tegen, heb je ook niet zoveel druk op de teugel nodig.
Begin met het lopen langs de hoefslag, dan trek je lichtjes de buitenteugel aan zodat het hoofd richting bakrand gaat en duwt met het buitenbeen de achterhand een beetje naar binnen. De hoek van het paard ten opzichte van de bak kun je gaandeweg steeds vergroten, totdat het paard de zijgangen langs de bakrand mee kan nemen.

gebruik maken van de bakrand lijkt me niet een geweldige methode.. je moet een paard juist leren op zijn eigen benen te lopen

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:22

denk ik ook=O

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:27

je kan beter op een volte doen dan is het paard niet afhankelijk van je.. dat is ook moeilijk met buitenwedstrijden is me verteld.. maar gewoon wijken recht uit wijken recht uit helpt echt..

Lidewijke

Re: Hoe Laat Ik Mijn Pony Goed Wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:04

Ik hou me zelf niet zo geweldig veel met dit soort dingen bezig, maar ik heb het toch een redelijke tijd in de les ook gekregen.. Ik moest gewoon afwenden op de tweede hoefslag en dan wijken naar de hoefslag terug.. In het begin had hij wel de neiging om gewoon schuin te gaan, maar hij had al snel door wat hij moest doen.

Zo gauw dat goed lukte, heb ik pas AC gedaan.. Dat ging dan ook meteen vrij goed.. (eerst telkens maar een paar pasjes, maar toch )

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:33

ik ga mee met charos... en vooral niet met saaraah. buitenteugel STRAK, RUKJES??? niet erg tactvol voor een jong diet dat het allemaal net begint te leren.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:36

saaraah schreef:
Eerst afwenden, paard rechtstellen buitenteugel strak,
binnenteugel kleine rukjes
, binnenbeen een voetbreed achter de singel, buitenbeen op de singel, die begrenst. Weet je zeker dat je dit allemaal hebt?

sh*t, waar heb jij dat geleerd?!

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:06

Ja als dat normaal is?! daar word je pony toch hartstikke gevoelig in zijn mond door?????

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:16

Als je het vaak genoeg doet, komt er vanzelf eelt op

Wijken moet je leren onder begeleiding en veel kijken naar anderen (die het goed doen)
De begeleiding moet zeggen wanneer het goed gaat, zodat jij het goede gevoel leert herkennen en kan opzoeken.

Rijden is een gevoel - dat zijn geen standaard handelingen,anders zou iedereen goed leren rijden uit een boekje.

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:32

Daar ben ik het mee eens! Ik moest laatst ook op een pony rijden die heel makkelijk wijkt om dat gevoel eens te krijgen.............

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:22

met rukjes bedoel ik stelling vragen en het was de bedoeling het een beetje simpel uit te leggen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:28

lotjj92 schreef:
gebruik maken van de bakrand lijkt me niet een geweldige methode.. je moet een paard juist leren op zijn eigen benen te lopen

Soms is het wel handig om gebruik de maken van de accomodatie.
Ik rij normaal nooit op de hoefslag, maar zeker twee meter er vanaf. Om het paard te leren op zijn eigen benen te lopen.

Ik rij overigens western. Waar ze proberen het paard met rust te laten op de momenten dat hij of zij het goed doet. Waar ook met hele kleine ophoudingen (rukjes?) gewerkt wordt op het moment dat je wat vraagt, en je voor de rest het paard compleet met rust laat. Ik weet niet wat minder erg is, constante aanleuning ( en dat kan soms ook te hard zijn) of iets vragen en weer loslaten (weerstand biedende hand). Ik heb gekozen voor het laatste. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden....