zitlessen?? iemand ervaring??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

zitlessen?? iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:26

Ik heb 10 jaar geen lessen meer gehad .
Sinds een paar weken ben ik weer begonnen met lessen.
Nu is mijn probleem mijn houding:
Ik zit erg naar voren en dus niet recht
Druk mijn hakken te ver uit waardoor mijn been te ver naar voren ligt.
En zit ook nog eens te gespannen op mijn paard.

Nu was ik me aan het afvragen of het misschien handig is om een paar zitlessen te nemen.
Hoe gaat dat precies in zijn werk en heeft hier iemand ervaring mee?

Misschien weet zelf iemand of dat hier in zuid-limburg ergens kan.
O,ja en kan dit met mijn eigen paard of niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:43

Het is een goed idee denk ik om zitles te nemen. Ik heb ooit in een grijs vereleden zitles gehad. Zonder zadel op het paard met een vlotige singel. En dan allerlei oefeningen. Het helpt best wel. Je zou het op je eigen paard kunnen doen, dan bouwen jullie zeg maar weer een goede band op. Maar als je paard erg druk is of schrikkerig zou je er over kunnen denken om een ander paard te gebruiken.

gizmondo

Re: zitlessen?? iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:12

Hoi hoi,ik volg ''zitlessen'',ik doe dit nu een jaar en heb in dat jaar meer geleerd dan in de acht jaar dat ik al rij.Mijn lessen gebeuren aan de longe,we werken nu vooral aan de stap en gezeten draf. Ik heb een hele goed instructeur met veel ervaring en alles gebeurd in een ontspannen sfeer. De lessen gebeuren ook op muziek(geloof me dat helpt echt om te ontspannen!)Ik moet mijn teugels meestal helemaal loslaten en ik mij volledig concentreren op mijn zit en dus ook alles doen met mijn zit(geen getrek en gesleur aan die teugels meer ).In het begin vond ik het best eng om ''geen controle'' meer te hebben over mijn paard,maar ik heb ondekt dat volledige controle ook via een andere weg kan.Ik merk het verschil bij mijn paard thuis ook,sinds ik de lessen neem loopt hij helemaal anders,meer ontspannen en goed voorwaarts. De zit is een heel belangrijke hulp,mischien wel de belangrijkste,mijn houding is door de lessen heeeeel veeeeel verbeterd. Ik volg deze lessen op de paarden die ze daar hebben omdat het te ver is voor mij.Maar ik denk dat je dat overal wel kan doen met je eigen paard.Dus ik zou ervoor gaan en eens een lesje nemen Succes!

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:37

Ik wil het zaterdag eens vragen op de manege waar ik les krijg,
Ik hoop dat ze het daar ook doen, en hou jullie op de hoogte

Maar verder heeft hier niemand ervaring mee???

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:43

Wij hebben op de manege ook wel eens zitlessen, maar dan gewoon met zadel erop (kan dus met je eigen paard) beugels uit en teugels in de knoop en dan oefeningen doen. Bv: In stap benen heffen, in draf benen heffen, armen ronddraaien een voor een, je middel naar links en naar rechts draaien waarbij je zwaait met je armen(blijven kijken naar je armen!), je linkerteen aanraken met je rechtervoet zonder je voet op te tillen en met je linkerhand je rechterteen, enkels losdraaien, schouders naar achteren draaien, oren en staart van je paard aanraken, enzovoorts!

QueenBeeBee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:02

Zit lessen zijn leuk!!!

in het begin inderdaad zonder beugels en teugels! en wat ook erg goed is met je ogen dicht!! Dan moet je met gevoel rijden.
En inderdaad je tenen aanraken en zwaaien enzo, dat is heel goed om stevig te leren zitten.

Draven zonder beugels, en dan ook licht rijden zonder beugels is erg goed!!

Het is echt leuk en heel goed voor je zit en zelfvertrouwen om dit soort lessen te nemen!! Succes er mee!!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:31

rick_erika schreef:

Floris geeft zitlessen met en zonder zadel geloof ik.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:42

Ik heb op m'n vzpaard zitlessen gekregen. Dit deden ze aan een longeerlijn. Het paard had gewoon hoofdstel in en zadel op. Aan het zadel een bokriempje gemaakt en daar de teugels aan vast gemaakt (je weet maar nooit wat je paard doet)

Vervolgens dus in stap, draf en galop een aantal zitlessen gehad... idd zoals hierboven beschreven.. draaien met je armen. tenen aanraken, de achterkant van het zadel aanraken terwijl je bovenlijf meedraaid.
enz.

heel leerzaam en ook je paard zal het waarderen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:00

Bij de lessen op de manege waar ik rij ligt de nadruk altijd op je zit. Voordat je uberhaupt in de lessen mee mag rijden, krijg je eerst een basiscursus (of je nu al kan rijden of niet!) waarin je leert zitten, en je paard leert rijden op je zit. Kijk op www.akasha-rijkunst.nl (zit in Gelderland) voor meer info.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:36

rick_erika schreef:

en heb je het aan Floris gevraagd???

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:38

In Amerika heb ik ook zitles gehad. Ook de GP ruiters gingen wel eens op een paard aan de longeerlijn om even weer de basis op te zoeken. Ik kan eigenlijk alleen maar voordelen bedenken van zo nu en dan eens een zitles (mits het van iemand is die ook werkelijk weet wat hij doet en je echt dingen laat voelen, dus niet alleen maar een uur lang klauteren op en om je paard )

Luciferhvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:49

Ik heb sinds ik een eigen paard heb ook zitlessen. Ik moet zeggen het is geweldig.. Echt een aanrader om te leren zitten. Wat ik zowel doe is stappen draven en galopperen zonder teugels en beugels. Ik dat dan op een manege paard. Ben je al wat verder met de zitlessen ga je oefeningen doen. Ik moet alles van mijn instructeur in de stap draf en galop kunnen. Bv je linkerhand naar je rechter teen, weederom zonder beugels en teugels. Het geheim achter de zitlessen is dat je je leert ontspannen. Hoe ontspanner je zit hoe beter het gaat.