kruising fries tinker van bijna drie al beleren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

kruising fries tinker van bijna drie al beleren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:57

Iedereen zegt tegen mij dat ik mijn pony al makkelijk kan gaan beleren. Hij is ongeveer 152 groot en wordt in april drie jaar. Maar als ik zijn rug voel kan ik die zo twee cm omlaag duwen dus lijkt mij dat zijn rug nog niet sterk genoeg is om hem te gaan rijden. Wat is jullie ervaring met op die leeftijd inrijden en ook op lange duur bv krijgen ze er later meer last van of valt dat wel mee.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:58

Ik zou dan gewoon nog even wachten, of er even iemand naar laten kijken die er veel verstand van heeft. Je kunt altijd gewoon eerst lekker conditie verder gaan opbvouwen enz en veel longeren enz om het gespierder te maken:) succes;)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:54

Nog niet mee beginnen is mijn mening. Ga als hij drie is een paar keer longeren en maak hem dan rustig zadelmak.

Animal_ABC

Re: kruising fries tinker van bijna drie al beleren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:44

Dat je zijn rug naar beneden kan duwen heeft er niks mee te maken of hij klaar is om ingereden te worden. Moest je hem niet naar beneden kunnen duwen, dan zou ik me pas zorgen maken! Duw maar eens bij andere paarden die al ingereden zijn...
Natuurlijk is zijn rug nu niet zo sterk als van een paard dat al een jaar gereden wordt, maar die spieren ontstaan niet vanzelf. Die ontstaan maar door training. Grondwerk en dan rijden! Natuurlijk wel opbouwen, maar op deze leeftijd is je paardje er echt wel klaar voor om te beginnen opbouwen.
In de loop van je training krijgt je paard meer bespiering op zijn rug, dus check regelmatig of het zadel nog goed past.

Succes!

Nicky

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:52

persoonlijk zou ik pas naar de zomer beginnen zodat ze nog lekker van het zomer in de wei kan uitstukken,
Ik vind het nu nog te vroeg maar dat is mijn mening

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:47

Wachten koudbloeden zijn altijd wat later rijp dus rond 4 a 4 en half jaar beginnen is helemaal niet verkeerd.
Als je wacht tot 5 jaar weet je zeker dat alle spieren en gewrichten goed ontwikkeld zijn.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:24

je kan wel beginnen met longeren om hem sterker te maken,, maar dan gewoon er nog niet op gaan!

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:33

als jij aan je paard ziet dat hij er nog niet klaar voor is ... Wachten!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:41

Lekker wachten tot MINSTENS 3 jaar. Vroeger is nergens voor nodig en waarom zou je?

Dat beetje geduld wat je nu hebt krijg je later terug. Als je een paard al te vroeg inrijdt kan het alleen maar negatieve gevolgen krijgen uiteindelijk.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:52

heb mijn eertse pony op 2,5 jarige leeftijd ingereden, hij is nu 14 en loopt nog als een trein. als jij hem in gaat rijden betekend dat toch niet dat je er gelijk een half uur op gaat zitten. ik denk niet dat het kwaad kan als je maar rustig aan doet en het goed op bouwd. eerst longeren met zadel en hoofdstel en als hij daarin ontspand proberen te hangen een paar rondjes en dan ben je al snel 2 maanden verder en dan kan je beginnen met in rijden.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:12

Tinkers en Friezen zijn "laatbloeiers" die kan je beter een jaartje langer in de wei zetten dan te vroeg beginnen.
Laat het beestje nog lekker even jong zijn voordat hij aan het werk moet.
In de tussentijd kan je natuurlijk wel longeren voor de ontwikkeling van de spieren en wat grondwerk voor een goeie band.
En het kan ook nog van pas komen bij het inrijden als je veel grondwerk hebt gedaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:16

karlijnd schreef:
heb mijn eertse pony op 2,5 jarige leeftijd ingereden, hij is nu 14 en loopt nog als een trein. als jij hem in gaat rijden betekend dat toch niet dat je er gelijk een half uur op gaat zitten. ik denk niet dat het kwaad kan als je maar rustig aan doet en het goed op bouwd. eerst longeren met zadel en hoofdstel en als hij daarin ontspand proberen te hangen een paar rondjes en dan ben je al snel 2 maanden verder en dan kan je beginnen met in rijden.

En 14 is ook nog helemaal niet oud.
Verder zegt toch niemand dat inrijden meteen een half uur erop zitten betekent? Maar wat betreft de bouw van een paard, zou een paard zelfs op z'n derde nog lang niet klaar zijn om ingereden te worden.
En dan hier de grote vraag.. waarom?

Waarom kan je niet gewoon die maandjes wachten, waarom zoveel ongeduld? Op z'n derde begin je pas met zadelmak maken, je zit er niet meteen op z'n derde op.

Als je graag een paard wilt om te rijden, koop dan gewoon een 5-jarige die al netjes is ingereden!

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:02

helemaal met wildwings eens..
waar ligt de grens.. als je nu al voor zijn derde begint en je hebt de mazzel dat het goed gaat, begin je straks met een ander paard dan nog weat vroeger? want zoals het er staat maken die paar maandjes niet uit.. maar waar ligt die grens.. wacht gewoon tot zijn derde jaar.. en kijk dan nogmaals objectief of hij er klaar voor is

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 19:54

Ik vind zelf ook niet dat hij er klaar voor is. Het is onzin om te zeggen koop dan een paard van vijf jaar en niet een van bijna drie want ik heb hem namelijk al van veulentje af. Ik wil wachten tot juli ongeveer en kijken hoe hij dan ontwikkeld is.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:03

niet doen! Hij is er dus nog echt niet klaar voor. Nog lekker een half jaartje wachten. Friezen en Tinkers zijn allebij laat volgroeit dus...

heb je foto's? Lijkt me een erg leuk beest!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:06

apaloosafan schreef:
Het is onzin om te zeggen koop dan een paard van vijf jaar en niet een van bijna drie want ik heb hem namelijk al van veulentje af. Ik wil wachten tot juli ongeveer en kijken hoe hij dan ontwikkeld is.

Helemaal geen onzin. Ik heb dit tegen alle mensen die geen geduld hebben en hen paard al <3 jaar willen inrijden, en als jij dat dus niet van plan bent hoef je je ook niet aangesproken te voelen

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:32

ik zou pas in september beginnen en dan is het wat koeler en de spieren en gewrichten ook wat beterder ingewikkeld dan nu.
laat die beestje nog een zomer lekker genieten in de wei
veel succes!!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 01:14

gewoon wachten
hij kan er mischien sterk uitzien maar dat is hij zeker nog niet

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 01:31

geduld is een schone zaak zou ik zeggen, je wacht al vanaf dat het dier veulen is zeg je...waarom niet het geduld en de verantwoording hebben om het dier nog even te laten staan. je kunt nog jaren met hem rijden en plezier van hem beleven...gun hem dan nu nog even zijn eigen tijd, zodat hij er straks mentaal en fysiek klaar voor is.

Jimbo

Re: kruising fries tinker van bijna drie al beleren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:26

wat mij betreft kan je hem beleren, longeren lijkt me zelfs minder goed dan er al op gaan zitten want aan de longeerlijn moet zon paard steeds maar rondjes lopen (wordt je toch tureluurs van?)
rustig beginnen met inrijden kan best, let er gewoon op dat je het ontspannen en rustig houd en als je buiten kan/mag lekker buiten rijden (als ie braaf ingereden is natuurlijk)
de tijd maakt niet zo veel uit. in tien minuten kan je een paard immers ook wel moe maken (aan een stuk door galloperen) doe lekker rustige korte buitenritjes en je hoeft lang niet elke dag te rijden. doe ook eens een wandeling aan de hand of werken aan de lange lijnen (links,rechts, niet te moeilijk)
Als ie maar elke dag wat te doen krijgt met jou.... band opbouwen met een paard is het leukste wat er kan gebeuren

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:26

Tuurlijk Jimbo zeker doen als je dit paard naar de kloten wilt hebben, maar goed er is al genoeg gezecht als ze verstandig is wacht ze tot na de zomer,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:51

Ik zou idd ook wachten als ik jou was. Ik ken een Friese merrie, zij is hewust pas op haar zesde ingereden omdat ze er eerder fysiek en mentaal nog niet klaar voor was.
Een jong paard kun je heel snel overvragen, vooral mentaal, en bij Friezen (weet niet hoe dat bij Tinkers is) is hun rug pas volgroeid asl ze 6 jaar zijn... Wachten dus!!!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:55

dat is niet alleen bij friezen en tinkers zo dat is bij elk paard zo, alleen zie je de verschillen niet zo erg maar vanbinnen werkt het hetzelde hoor.

6 is ook wel weer laat maar ik ben een voorstandervan 4

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:05

Gewoon nog even wachten

Bij mij waren het ook de mensen om me heen die vonden dat ik mijn pony moest inrijden... Ikzelf ben van het 10-jarenplan

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 02:39

Ik vind het heel goed van je dat je verder nadenkt over het mogelijk nu al inrijden van je paard, zeker als er blijkbaar veel druk van buitenaf op je gelegd wordt om al te beginnen.

Geen enkel paard is volgroeid voor z'n zesde, dus zo laat mogelijk beginnen is altijd aanbevolen. Sommige rassen laten dit ook duidelijker zien in de bouw tijdens de groei, zoals iemand al eerder zei over een fries. Als je haar vanaf veulen hebt, dan wil je haar vast nog heel lang hebben, dus ik zou zeggen, wacht tot na de zomer, doe dan grondwerk met haar, leer haar reageren op jou, maak haar bitwijs, leer haar het zadel en singel accepteren. Je kan dan ook een keer op en af stappen en een keertje 10 meters wandelen met haar met iemand erop. Dan ben je wat dat betreft klaar met de training. Ze heeft genoeg geleerd om over na te denken. Gooi haar weer lekker op de wei en pak haar rond de zomer weer op. Je zult zien dat ze binnen 2 weken weer op het niveau is van de eerdere training en dat ze met plezier voor je aan het werk zal gaan. Je kunt haar nu de basisbeginselen van het rijden bij gaan brengen (optrekken, remmen, sturen) en aan de dubbellonge moeilijkere oefeningen met haar doen. Na 3 maanden zet je haar weer weg en dan heb je vanaf de zomer daarop een 5-jarig paard dat al veel weet en mentaal en fysiek (bijna) klaar is om doorgereden te worden.

Veel plezier met haar !