Ik rijd op een 20-jarige welshmerrie met behoorlijk veel pit. Het dressuren gaat nu best wel goed, alleen met springen wil ze alleen maar hard, hard, hard. Ze heeft dit altijd gedaan, en het komt (mede) doordat ze vroeger tijdens het inrijden alleen maar hard moest. *ik weet hier verder niets over, maar ik weet alleen dat ze vroeger steeds hard moest met springen* Ze kan best goed springen, ze heeft op wedstrijden M gesprongen. Alleen als ze de hindernis ziet gooit ze haar hoofd in de lucht en is het een streep op de hindernis af. Ik heb dan totaal geen controle meer, het enige dat ik kan is sturen en been geven, maar remmen wil gewoon niet. Ik houd m'n handen wel zo laag mogelijk, maar het heeft weinig effect. Als ik zegmaar onverwacht een hindernis neem dan springt ze wel rustiger. Maar naar een poosje heeft ze door dat ik de hindernis wil springen en dan gaat ze zijwaarts naar de hindernis toe en wil ze alleen maar hard. Ik heb nog bijna nooit een parcourtje gesprongen, en de keren dat ik een parcourtje spring dan is het nooit zonder weigering of volte om te remmen. Ik heb al zitten denken aan een martingaal zodat ze haar hoofd niet zo hoog kan doen, maar ik wil niet meteen naar een bijzetteugel o.i.d grijpen. Heeft er iemand ideeën tips??
kusjeva