Springangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:29

Misschien hoort dit meer bij psychische problemen maar dat forum kon ik niet vinden, dus zet ik het hier maar neer
Net weer les gehad en het ging hardstikke goed tot...
ik met paard en al dwars door een hindernis vloog, paard op de knieen ik er bijna af, maar kon gelukkig net blijven zitten paard weer in de benen en gallopeert rustig door.
Weer aangereden en een weigering, niet van mijn paard maar van mij. Ik zat gewoon helemaal te shaken. Daarna nog wel het parcour verder gesprongen maar met veel weigeringen (van mijn hersens).

Dit heb ik dus heel vaak, zodra het iets hoger wordt of er gaat iets mis, wordt ik bang en spring ik zelf niet meer. Mijn paard is hardstikke braaf en springt doorgaans wel terwijl ik heel hard NEE NEE denk.
Gaat het weer een tijdje goed dan durf ik weer wat meer, maar zodra het hoger wordt dan 1.10 m spring ik niet meer met zelfvertrouwen.
Of zoals vanavond als er wat mis gaat.

Hoe kom ik van mijn springangst af? Ik wil zo graag maar zo kom ik nooit verder. Uiteraard merkt mijn paard het gelijk en de eerst wil hij nog wel wat voor me doen, maar op een gegeven moment denkt hij ook 'ja doe het zelf maar'. Iemand tips?

Ik spring elke week onder begeleiding en af en toe ga ik naar de manege als er een parcour staat. Verder spring ik in de zomer thuis ook wel (heb geen bak). Ik had zelf zoiets: als ik maar regelmatig spring wordt het wel beter, maar ik ben elke keer terug bij af.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:43

Les zoeken bij een Goede instructeur

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 13:06

haha goh wat weer een goede opmerking, daar heb ik echt wat aan zeg. Had ik zelf niet kunnen bedenken.

Eefske

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:35

Oh.. dat is vervelend..!! Ik zou eerst wat lager springen dan, tot dat het echt lekker gaat en je wat meer zelfvertrouwen hebt gekregen. Daarna kan je het langzaam opbouwen. Wat ik zelf vroeger altijd deed was niet kijken als de balk verhoogd werd.. Maar dat is misschien wel iets persoonlijks..
In ieder geval heel veel suc6!! kusjeva

qlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:13

rigoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:16

Ik ben zelf ook nogal een bangerd met springen terwijl mijn paard heel braaf is en eerlijk. Het scheelt wel van wie je les hebt, maar ik neem aan dat je je goed voelt bij je huidige instructie. Wat mijn instructrice me laat doen als ze ziet dat ik fouten maak door angst is letterlijk de lat wat lager leggen. Eerst even de bibbers eraf, een paar sprongetjes zodat je voelt dat het weer fijn gaat. Ik rijd zelf (nog) geen wedstrijden, maar in de les vraag ik gewoon nooit hoe hoog het staat. Zo heb ik pas 1.20 gesprongen zonder dat ik dacht: oeh dat is M en erg hoog! Als zij zegt dat ik het kan, dan ga ik ervan uit dat dat zo is.

Daarnaast is er wel wat te zeggen voor een mentale training. Ik heb zelf veel wedstrijdangst gehad (voor dressuurproefjes, moet je nagaan). Meestal wil je gewoon zo graag dat het nu goed gaat, dat je je vastzet in je hoofd en lijf. Ik heb een RET (rationeel emotieve training) cursus gedaan en heb daar veel aan gehad. De laatste keer dat ik startte ging het totaal niet, maar ik heb er gewoon veel minder stress van. Je moet maar een beetje rondkijken op internet wat je het meeste aanspreekt. Succes!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:19

Ik zou gewoon een tijdje lager gaan springen, en als je al je zelfvertrouwen weer terug hebt in het springen, en je het weer leuk vind om te doen hoger gaan, als je het weer leuk vind, dan ga je ook vanzelf wel hoger! * spreekt uit ervaring *
ik heb namelijk ook wel een tijdje springangst gehad, maar ik heb het zo gedaan en het is helemaal over!

Succes!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:46

He bedankt voor jullie reacties, de lat wat lager leggen doe ik idd al en dat helpt ook wel. Eerder durfde ik net 80 cm te springen en nu dus al 1.00 a 1.10 m. Maar ik vroeg me gewoon af of er nog meer manieren zijn waar ik misschien wat aan heb.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:44

Het is wel waar, zoek GOEDE BEGELEIDING, anders kom je nooit van je angst af en breek je je nek nog een keer als je paard weer in een hindernis valt, of nog erger, je paard breekt iets omdat jij hem onbewust tegen houd op of boven een sprong.
Zeg tegen je instructeur dat je bang bent en neem genoegen met lage hindernissen, het gaat tenslotte niet om de hoogte, maar om de techniek.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 08:51

ik heb GOEDE BEGELEIDING!!!! En mijn paard viel niet ín de hindernis en ook niet omdat ik hem hinderde. Hij vloog er gewoon door omdat hij niet goed uitkwam en ja dat was mijn eigen schuld. Ik heb juist nu les van iemand anders en op een heel andere manier waar ik dus zelf ook nog wat aan moet wennen, maar wat wel heel goed gaat. En ik breek echt me nek niet en laat me paard ook niks breken omdat ik bang ben of hem tegenhou. 1 meter is nou niet een hoogte waar hij veel moeite voor hoeft te doen. En als je laag blijft springen kom je toch ook nooit verder...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:10

Doe jij eens even rustig!
Je hebt geen goede begeleiding als je er bang opzit en voor iedere hindernis denkt dat je paard gaat weigeren. Jij hebt ergens een probleem mee en ik geef een tip, als het je niet aanstaat, dan moet je geen topic openen!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:14

Derma schreef:
ik heb GOEDE BEGELEIDING!!!! En mijn paard viel niet ín de hindernis en ook niet omdat ik hem hinderde. Hij vloog er gewoon door omdat hij niet goed uitkwam en ja dat was mijn eigen schuld. Ik heb juist nu les van iemand anders en op een heel andere manier waar ik dus zelf ook nog wat aan moet wennen, maar wat wel heel goed gaat. En ik breek echt me nek niet en laat me paard ook niks breken omdat ik bang ben of hem tegenhou. 1 meter is nou niet een hoogte waar hij veel moeite voor hoeft te doen. En als je laag blijft springen kom je toch ook nooit verder...

als je hoog springt met angst kom je nooit verder..
als je laag begint en langzaam aan opwerkt tot die angst verminderd is, DAN kom je verder. zoiets kost tijd en is een proces die maanden kan duren en misschien zelfs nooit weggaat. op het moment dat je paard gevaarlijke fouten maakt door je angst, moet er een belletje gaan rinkelen bij jezelf, en ga je hier een oplossing voor zoeken.
stap 1 heb je al genomen, namelijk hulp vragen en bij jezelf al bedenken dat je bang bent. goed zo!
stap 2 gaat helaas minder goed, je denkt er te makkelijk over en wil cruciale punten overslaan. niet doen, gewoon vanaf het balkjes lopen omhoog werken en vooral niet denken dat je verder wil of hoger. dan sla je juist de plank mis en ga je te snel wat weer resulteert in angst.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:45

Ik zeg altijd 1 ding. Ga er overheen en zet die verdomde knop om!!
Denk aan niets anders en ga er gewoon overheen!!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:57

Dat heb ik nu ook een beetje, ik spring momenteel 80 cm à 1m, en elke keer bij die eerste hindernis denk ik van "oh nee, niet weer.." omdat het de vorige lessen niet erg goed ging.. Maar dan springt ie dus niet.

Hij springt alleen als hij weet dat ik'm voor 100% vertrouw, dus kan ik het meestal na een sprongetje of 2 wel van me afzetten, en dan doet ie het perfect.
(alleen ikzelf ben niet zo perfect.. vorige keer 2 keer in zijn nek geland )

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:35

ik blijf dit topic ook even volgen aangezien ik ook niet stevig in me schoenen sta in de springles

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:31

Tja lastig maar als je er echt bang voor bent, is het misschien wel niet echt geschikt voor je om op die hoogte te gaan springen, je bent er in ieder geval nog niet aan toe. Dus zou ik ook niet perse nu die hoogte gaan en willen springen. Dat kan alleen maar zorgen voor ongelukken, of je paard wordt er ook onzeker door.

Waar ben je precies bang voor?

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:58

Kris25 schreef:
Doe jij eens even rustig!
Je hebt geen goede begeleiding als je er bang opzit en voor iedere hindernis denkt dat je paard gaat weigeren. Jij hebt ergens een probleem mee en ik geef een tip, als het je niet aanstaat, dan moet je geen topic openen!

Dat ik bang ben kan mijn begeleider niet zoveel aan doen. Hij weet van het probleem en gaat er goed mee om, maar dat betekent niet dat mijn angst dan ook gelijk weg is. Ik ben er mee bezig en veel meer kan ik op dit moment niet doen, hij helpt me zoveel mogelijk door idd aan techniek etc te werken, maar ik zit niet boven of voor de hindernis me paard in zijn bek te trekken, zo erg is het nou ook weer niet. Ik snap je tip wel maar denk niet dat jij vanachter je pc kan beoordelen of ik goede begeleiding heb. Ik rij nog niet zo lang bij hem maar voel me er erg goed bij, hij werkt ook meer aan techniek ed dan degene die ik eerst had en laat me echt niet over 120 vliegen terwijl ik bang ben.

Summertje schreef:
Tja lastig maar als je er echt bang voor bent, is het misschien wel niet echt geschikt voor je om op die hoogte te gaan springen, je bent er in ieder geval nog niet aan toe. Dus zou ik ook niet perse nu die hoogte gaan en willen springen. Dat kan alleen maar zorgen voor ongelukken, of je paard wordt er ook onzeker door.

Waar ben je precies bang voor?

Ik was altijd fanatiek springruiter toen ik nog bij de ponies reed. Tot er op een wedstrijd een ongeluk gebeurde. Meisje zeilde van haar pony en bleef liggen. Haar moeder, helemaal in paniek, komt eraan gerend en schudde haar helemaal door elkaar... Ik ben toen zo geschrokken. Het is allemaal wel goed gekomen maar dat beeld krijg ik niet meer van mijn netvlies. Sindsdien ben ik nooit meer het parcour rondgekomen. Ben gestopt met springen en dressuur gaan rijden, vond ik zelf eerst lang niet zo leuk maar was wel succesvol en werd Z2.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:29

Als je denkt met je instructeur op de goede weg te zitten, dan is het verder alleen nog maar een kwestie van tijd..Alleen als je ook al op de goede weg zit, dan betekent dat niet dat je direct na een paar weekjes al resultaat heb

Vooral veel aan de techniek bij lage hindernissen werken, veel herhalen en langzaam aan af en toe wat hindernisjes verhogen.

Ik denk dat je zelf precies weet hoe het allemaal in elkaar steekt en als men op een forum niet weet hoe jij erop zit etc. Dan vraag ik me alleen af in hoeverre je dan wel had verwacht dat je goed advies gegeven kan worden?!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 11:42

Ik hoop gewoon op de gouden tip Nee ik verwacht niks, misschien wat ervaringen van anderen. Ik heb dit topic ook meer in een impusieve reactie geschreven dan dat ik nou echt op advies uit was. Voor angst is immers geen regel. Wat bij de een wel werkt, werkt bij de ander niet. Ik vind het gewoon een beetje flauw dat er altijd gelijk wordt geroepen dat je goede instructie moet zoeken. Ik ga echt niet maar wat prutsen en mijn paarden verknallen (zullen genoeg zijn die het wel doen). Bovendien ben ik hier niet pas een paar weken mee bezig maar maanden (ik denk wel al jaren). Ik heb wel sinds kort andere instructie en daar is een goede reden voor...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:48

Maar zeg nu zelf..Goede instructie is toch ook belangrijk. Hoevaak blijkt dat iemand die problemen heeft geen of hapsnap instructie heeft?! Sommige mensen zien dat zelf niet en dan hebben ze toch even iemand nodig die ze aan het denken zet.

Als je er alwel jaren mee bezig bent, dan klopt het toch dat er tijd in gaat zitten. Heel zonde voor je, maar die gouden tip zal ik als ik jouw was verder niet naar op zoek gaan..
Het gaat je niet aan komen waaien, leg je er bij neer en probeer stapje voor stapje weer omhoog te gaan springen. Liever plezier en laag, dan zonder plezier wat hoger kunnen..