Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pantarhei schreef:nog beter aan het been houden, ook inhet halthouden moet je voorwaartse drang houden. Vraag je instructeur om te helpen
XlucienneX schreef:pantarhei schreef:nog beter aan het been houden, ook inhet halthouden moet je voorwaartse drang houden. Vraag je instructeur om te helpen
mijn instructrice zegt dat ik de teugels kort moet houden en enorm veel druk moet houden en dus voor mezelf spierballen moet kweken. maar er moet toch een andere manier zijn?

XlucienneX schreef:owkej.
nou ik weet nu hoe ik het oplos. volgens mijn instructrice kon het wel met kracht. als ik maar optijd weer los liet. maar ik wil niet een harde mond kweken dus vandaar dat ik even hier om hulp vroeg.
het zal ook heus met kracht wel willen maar ik doe het liever niett
bedankt bokkers
XlucienneX schreef:owkej.
nou ik weet nu hoe ik het oplos. volgens mijn instructrice kon het wel met kracht. als ik maar optijd weer los liet. maar ik wil niet een harde mond kweken dus vandaar dat ik even hier om hulp vroeg.
bedankt bokkers
fallstar schreef:XlucienneX schreef:owkej.
bedankt bokkers
Nee dat zou ik ook maar niet doen, raar dat ze/hij dat aanraad zeg.
Ronja schreef:Bij de overgang naar halt, je handen "blokkeren" als zn hoofd omhoog komt, zodat hij tegen
de "muur" van je handen komt. Zo leert hij Hoofd omhoog = druk in mn mond = niet prettig. Na een tijdje zal hij die druk niet meer opzoeken door zn hoofd omhoog te doen en in dezelfde houding blijven lopen als voor de overgang.
superwoman schreef:Ronja schreef:Bij de overgang naar halt, je handen "blokkeren" als zn hoofd omhoog komt, zodat hij tegen
de "muur" van je handen komt. Zo leert hij Hoofd omhoog = druk in mn mond = niet prettig. Na een tijdje zal hij die druk niet meer opzoeken door zn hoofd omhoog te doen en in dezelfde houding blijven lopen als voor de overgang.
sorry,maar hier ben ik het niet mee eens..dan werk je met kracht....
Dit is volgens mij ook wat de instructice bedoeld
Het is juist de bedoeling om de onspanning te behouden, zodra jij veel spanning op de teugels zet -spant heel het lichaam van het paard...
Door constant te blijven spelen (dus niet meer dan je normaal doet) en op je zit een overgang te maken naar het halthouden, zul je merken dat je dan een beter resultaat krijgt.

je hebt er geen "kracht" voor nodig in de zin van spierkracht. Je moet niet terugwerken met je hand (nooit zelfs) maar als dit paard verder goed ontspannen loopt en lost achter de kaak, is het een rustige en duidelijke manier om te laten weten dat het niet de boedeling is dat hij zn hoofd omhoog doet. Dat hoeft maar een heel kort moment te zijn en van kracht of spierballen is er dan geen sprake, daarom heb ik "muur" en "blokkeren" ook tussen aanhalingstekens gezet. Het blijven je handen waar je mee bezig bent en die moeten overal op in kunnen spelen, en ook bij "blokkeren" blijft het een zachte stabiele hand. Met net een tikje meer stabiliteit dan normaal. Het gaat hier natuurlijk alleen over overgangen.
en dan mag ik nog blij zijn met het korte geheugen van een paard.