Paard niet altijd los in de kaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Paard niet altijd los in de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:29

Hebben jullie tips zodat mijn paard misschien wat losser in de kaak en nek wordt? Verder doet ze het niet slecht hoor (ze loopt M2) maar wanneer ze gespannen wordt, spant ze gelijk de kaak en dan kan ik er in de proef weinig meer aan doen, je mist dan net even dat stukje losheid wat o zo belangrijk is. Misschien weten jullie bepaalde oefeningen om dit een beetje op te lossen? Dankjewel

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:58

Wat ik heel vaak deed en nog wel eens doe, omdat mijn pony er ook gewoonte van heeft.... is om op de rechte stukken om de zoveel passen stelling te vragen, dus stelling binnen en dan weer stukje stelling buiten.. mijn pony werd daar best wel los van.. maar weet natuurlijk niet hoe jij paard daar op reageert....zou je eens moeten proberen....

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:38

Je rijdt van achteren naar voren. Het losmaken doe je van voren naar achteren.... Uitstrekken van de hals (hals), stelling vragen (nek) en afkauwen (onderkaak). Dit rijtje gaat nog verder om alle target punten van het paard doorlatend en soepel te krijgen. Een paard dat niet loslaat in de nek en onderkaak hoeft daar niet het probleem te hebben wat het veroorzaakt. In de nek weerspiegelt zich elk spanningspunt in het lijf van het paard. Dus een probleem in een achterbeen, openbaart zich ook via de nek. Het is dus belangrijk om vast te stellen of het probleem in de nek/onderkaak of op een andere plek zit. De plaats waar elke vorm van spanning tot uiting komt, is de nek....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-02-06 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:41

Bij die van mij is het probleem dat hij niet wil. Gisteren heeft toevallig mijn instructeur naar de kaak gekeken en hij kon de spier niet eens vinden
Hij heeft ook wel heel grote kaken
Nee zonder gekheid, veel stellingen en (schijn-)overgangen rijden, van achter naar voren wel te verstaan. En ik weet uit ervaring dat dat niet 1 2 3 gaat, zeker niet als je een paard hebt wat niet mee wil werken

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:17

mijn pony heeft dit ook heel erg dus ik zou ook graag tips hebben..

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:53

Ja lastig is dat he. Ik rij heel veel 'soepelmaakoefeningen' zoals veel stelling vragen en kleine bochtjes. Op een gegeven moment loopt ze dan heel goed maar de nek moet altijd een tikje dieper geknikt, zodat ze ook net dat laatste stukje loslaat. Daarbij is de mijne niet de makkelijkste met haar mond en kaak, ze kauwt niet snel op haar bit om los te laten. Mijn instructrice zei dat mijn paard een wat nauwe kaak/nek had, niet veel ruimte daar dus, daardoor kan het laatste beetje buigen soms ook moeilijk zijn. Hier een foto:

Heeft ze echt zo'n nauwe kaak?

Afbeelding

En hier van een foto op concours, let niet op mijn ene handje. Ze loopt verder niet slecht maar soms heb je gewoon teveel gewicht in je hand, net of ze dat laatste stukje dan niet helemaal wil geven.

Afbeelding

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:36

@Goofy44, je verwoordt het erg goed.
Joelle houd ook vaak haar kaak vast, en door veel soepelmakende oefeningen, kreeg ik haar er wel doorheen, niet altijd.

3 weken geleden is er een ostiopaat bij Jo geweest en ze had een blokkade tussen haar oren, onder het zadel en bij het heilig beentje. Deze blokkades zaten er al een hele lange tijd.

Ik rijd sinds 2 weken weer op Jo, na een week rust i.v.m. de behandeling, en ik weet niet wat ik meemaak. Ik heb een hele losse pony onder me, en al na 5 min laat ze volledig los!
Ik hoop dat ik haar zo los kan houden

Maar het klopt dus dat je zegt, dat het probleem dus niet bij de kaak hoeft te liggen!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:38

tandarts laten komen kan zijn dat die pijn heeft en dat zo blokkert en daaardoor niet wil nageven.

Goofy44

Re: Paard niet altijd los in de kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:13

@Yoghurt - in de bovenste foto houdt het paard het hoofd tov de hals en wat er achter zit (haha) iets naar rechts. Voor een dressuurpaard is het belangrijk dat je tussen de onderkaak en de halswervels voldoende ruimte hebt op de plaats onder het oor, waar de oorspeeksel klier naar beneden loopt. Een duim breedte van een volwassen man (2-2,5 cm) is een goede waarde. Er zijn paarden met minder ruimte, maar die kunnen het ook goed doen ....

Als je met veel stelling vragen, vaak stelling vragen bedoeld, het paard moet dan stelling geven dan is dat goed.

Als je te veel stelling vraagt (dus te ver gaat buigen in de nek) aan een paard dat kan dat juist averechts werken. Het effect van stelling vragen, dus laterale buiging vragen in de nek, is dat het paard als je dat aan beide kanten doet, in lengte richting soepeler in de nek wordt. Daarbij went het paard bij juiste stelling dat de oorspeekselklier over de rand van de onderkaak komt en geen pijn of irritatie veroorzaakt. Het laterale afbuigen, of buigen in de nek geeft losheid en soepelheid in de nek, maar ook ontspannenheid. De ontspannenheid komt ook door de massage die het paard zichzelf op de oorspeekselklier geeft als je op de goede manier stelling vraagt. Het paard reageert dan met goede stelling geven. Door deze losgelatenheid en soepelheid in de nek en de verbindingen die lopen via het hyoid apparaat (hierin hangt het tongbeen van het paard, waar de tong aan vastzit aan de achterkant), ontstaat de stimulans tot kauwen. De feedback hiervoor komt ook van de ritmische bewegingen van de oorspeekselklier (tussen onderrand kaak en de halswervels).

Er is dus een wederkerigheid in loslaten en soepel worden in de nek, net als in de rug. Als je de bovenlijn van het paard rond of bol kan rijden in de lengte richting, dan zal een paard gemakkelijker zijwaarts buigen (laterale buiging). Een paard dat lateraal gebogen wordt, zal gemakkelijker in lengte richting buigen. Dat principe geldt ook voor de nek. Het gaat niet alleen om lossigheid en soepelheid maar ook ontspannenheid, dat is mentale - en fysieke ontspanning. Een paard dat ontspannen is, kan het gevraagde werk beter en gemakkelijker aan. Het paard zal ook meer loslaten en soepeler worden. Deze zaken grijpen dus onderling sterk op elkaar in.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:26

joelle schreef:
(....) na een week rust i.v.m. de behandeling, en ik weet niet wat ik meemaak. Ik heb een hele losse pony onder me, en al na 5 min laat ze volledig los! Ik hoop dat ik haar zo los kan houden

Fijn om te horen dat het met je paard beter gaat en dat je het verschil duidelijk merkt. Nu je het verschil kent, kun je uit de reacties van je paard opmaken of je op de goede manier bezig bent. Als het wat minder zou worden kan dat komen door de uitvoering van de oefeningen en de ervarenheid van de ruiter. Dat is niet erg, je weet dan het verschil. Je kan het met therapie weer verbeteren en het met verbeteringen in je rijden of aanpassen van de oefeningen verder verbeteren. Dat is juist de kunst en de voldoening die paardrijden geeft. Suc6.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:44

Goofy, ik snap niets van jou verhaal

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:45

En wil je ook eens naar de foto's in mijn profiel kijken voor zijn kaak? Als die foto's niet goed genoeg zijn kan ik je wel een andere sturen

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:48

Jee Goofy ik krijg hier ff een wetenschappelijke uitleg! Dankjewel
Ik begrijp t in elk geval wel. Ik probeer in elk geval zo min mogelijk aan de teugels te zitten (trekken). Even mijn foto daargelaten. Hoe meer je eraan komt, hoe meer ze zich spant, maar aan de andere kant is het ook weer moeilijk om met amper druk op de teugels haar fijn los te krijgen, en daar zijn nu juist al die oefeningen voor. Nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik wil het niet gaan zoeken in een ander soort bit. Ze loopt nu op een trensbitje van 10 euro en naar mijn mening moet ik de fout eerst bij mijzelf zoeken voordat ik ga grijpen naar dure bitten van 80 euro. Volgens mij is dat geen optie.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:18

Als je op de bovenste foto kijkt (je ziet dan een heel leuk paard), dan kan je bij je paard kijken of je tussen de onderkaak en de halswervel die zo duidelijk in de hals te zien is, wat er aan ruimte is. Dus schuin onder het oor naar beneden en iets rechts van en onder de frontriem van het hoofdstel. Daar zie je de duidelijk de aftekening van de onderkaak en de halswervel in de hals (goed voorbeeld).
Kunnen daar een , twee of drie vingers tussen. Zo nauw lijkt dat niet....

Je hebt geen ander bitje nodig.

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:24

Haha 'je ziet dan een heel leuk paard' Dankje. Neej ik heb idd geen ander bitje nodig. Volgens mij maak ik dan een fout die al heel veel mensen hebben gemaakt. Ik denk ook niet dat het aan het bit ligt want als ze d'r dag heeft loopt ze heel erg te schuimen, dus dat zit wel goed. Maar ze heeft dus niet altijd d'r dag en dan moet ik gewoon goed kijken waarom ze dan haar kaak zo moeilijk loslaat en daar iets aan doen.
Enne owja, ze hoeft niet naar de tandarts want daar is ze onlangs voor het eerst geweest. Het werd toch wel es tijd want ze is tenslotte al 21. De tandarts was dik tevreden, hij zag niet vaak een wat ouder paard met zo'n gaaf gebit

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:31

Je kan de afstand tussen de onderkaak en de halswervel die je op de foto ziet het beste controleren als het paard halt houdt, vierkant staat, de hals omhoog en de nek op het hoogste punt. Je kan het hoofd met de neus net voor de vertikaal zetten (geen kracht gebruiken, ontspanning, door zachtjes boven de neus te drukken op het harde deel), hals niet afgebogen maar recht in het verlengde van de romp.

Je staat naast het paard. Je kan je vinger(s) dan tussen de halswervel en de onderrand van de kaak houden en inschatten wat de ruimte is, die het paard heeft. Een paard kan daar soms last van de oorspeekselklier hebben. Stelling geven en nageven is dan moeilijk voor het paard. Afgaand op de foto, lijkt het er niet op dat daar "het probleempje" zit.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-02-06 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:33

Ik voel me echt blont, maar ik snap het dus nog steeds niet. Ik ben niet zo thuis in al die gewrichten etc van het paard

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:13

zo'n goofy is goofy nog niet... Goede uitleg hoor!