Röskur de IJs - eindelijk - weer @ work, met pessoa teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Röskur de IJs - eindelijk - weer @ work, met pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 17:53

Ik wilde hier eigenlijk een verhaaltje schrijven... Maar omdat ik weet dat toch niemand het leest doe ik het maar niet. Om een lang verhaal kort te maken: Rös is maandag gekraakt omdat hij al 3 maand 'kreupel' was (zonder pijn + hij deed normaal en rende soms zelfs.) en hij bleek zich verstapt te hebben oid, iig lag het niet aan iets rijtechnisch of aan het zadel, dus niet aan mij. Ik kon gelijk rijden en zowel ik als hij hebben tijdens onze korte plezier bostochtjes van gister en eergister geen spierpijn gehad. Hij liep als een zonnetje...! Omdat zijn kont-spieren voor de 3 maanden stilstaan al te weinig waren voor een paard met zijn inspanningen, ga ik daar nu met rijden en alles mee aan de slag. Ik had een tijd terug een pessoa-teugel gekocht en het leek me een goed idee dat te proberen. (ondanks dat Röskur eigenlijk niet zo van longeren houdt. )

Lees aub mijn smeekbede onderaan voor je reageert... Bedankt!

Afbeelding
Men neme, een poownie met een scheve neusriem...

Afbeelding
Zonder pessoa in draf linksom.

Afbeelding
Zonder pessoa in draf linksom.

Afbeelding
Zonder pessoa in galop linksom.

Afbeelding
Röskur is geel?

Afbeelding
Oh hoi baas, jij ook hier?

Afbeelding
Zonder pessoa in galop, rechtsom

Afbeelding
Zonder pessoa in galop, rechtsom.

Deze twee foto's zijn vlak achter elkaar genomen. (met multiple-shot) Ik vind dit een goede illustratie om te laten zien hoe Röskur zijn hoofd beweegt in galop. Ik zie dit zelf niet als een fout of 'zijn rug wegdrukken' omdat hij meegaat met de bewegingen... Maar als jullie hier wel commentaar op hebben (ook mét pessoa!) dan zou ik die graag goed gefundeerd zien.

Afbeelding
Röskur met pessoa in stap, rechtsom.

Afbeelding
Met pessoa in draf, rechtsom.

Afbeelding
Ehm, pardon? Waar zijn je luie slof-beentjes gebleven? Met pessoa in draf, rechtsom.

Afbeelding
Met pessoa in draf, linksom.

Afbeelding
Met pessoa in draf, linksom.

Afbeelding
Met pessoa in galop, linksom.

Afbeelding
Met pessoa in galop, linksom.

Afbeelding
Met pessoa in draf, linksom. Ik had de teugel hier iets strakker gezet, wat vinden jullie beter om mee te longeren? Het gaat puur om zijn achterhand dus hij hoeft met longeren van mij niet net te lopen, maar als hij vrij los hangt zoals hiervoor (ik vond het er in het echt eerlijk gezegd ook losser uitzien dan op de foto's in beide gevallen, maar okee) heeft het dan wel evenveel effect op zijn achterhand of heeft dit meer effect? Ik zou het fijn vinden als iemand me hier tips over kan geven, de strakheid.

Afbeelding
En nog een draf met pessoa, rechtsom. (zelfde als hierboven qua strakheid)

Als ik ze zo achter elkaar terugzie heb ik wel het idee dat hij zijn benen meer optilt omdat ik op het laatste meer foto's heb dat ze in de lucht zijn dan in het begin. (ook op het filmpje kan ik niet zo'n moment vinden in een still, en op het einde heb ik er foto's van )

---

Hou met commentaar leveren a.u.b. in je achterhoofd:
- Röskur is een 18jarige IJslander en geen supertoppaard wat uit zichzelf zijn achterhand gebruikt en er supernetjes en cool uitziet etc.
- Röskur heeft gisteren en eergisteren 2 dagen onder het zadel gelopen (half uurtje ongeveer, en dan nog een kwartier opbouwen en een kwartier afbouwen in stap met losse teugel. het 'werk' was vooral wat korte stukken draf en galop met losse contact-teugel en wat stap met een losse contact-teugel + nageeflijkheid.)
- Daarvoor heeft hij drie maanden niks gedaan
- En dáárvoor weer heeft hij tot juni '05 endurance gelopen en daarna recreatie + wat gangen-training.
- Dit is zijn allereerste keer met pessoa-teugel..!
- Ik werk dus aan zijn achterhand, ook de reden dat ik een pessoa-teugel heb aangeschaft. (zijn achterhand was al te onbespierd voor een paard met zijn inspanningen voor die drie maanden, helaas.)
- Ik zit dus NIET te wachten op commentaar als "hij valt wel op de voorhand zeg" of "hij gebruikt zijn achterhand niet genoeg".
- Ik heb de foto's zelf gemaakt en gelongeerd dus ook graag geen fototechnisch commentaar. Ík was allang blij dat ondanks het grijze weer mijn digitje besloot toch scherpheid in de bewegingen te houden .

Wel hoor ik graag wat jullie van hem vinden, en bijv. of jullie vinden dat hij op het eind beter loopt als ervoor, juist niet, of dat er geen verschil is, of dat ik iets verkeerd heb gedaan, zulk soort dingen. Met name of het nut heeft + wat jullie van de strakheid vinden e.d. en misschien zelfs wat tips. Alvast bedankt.

Ik hoor dus graag of jullie vinden dat het nut heeft, en dat soort dingen. (lees boven) En het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als ik er nog iets van leerde .)

Gaarne ook geen commentaar op zijn scheren, patroon, of wat dan ook met scheren te maken heeft. Hij is geschoren omdat hij anders te veel last heeft van de hitte!!

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:57

Ik denk dat het zeker nut heeft. Met de pessoa gaat hij soepeler door zijn rug lopen, en zijn achterhand zal ook geactiveerd worden. Leuke Ijslander!

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:00

Roskur is stoer. Ik vind het er netjes uit zien. Leuk scheer-patroon.
of hoe je dat ook noemt.

quera

Re: Röskur de IJs - eindelijk - weer @ work, met pessoa teug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:01

je bent op de goede weg
misschien valt hij nu ngo op de voorhand maar t is ook zn eerste keer
hele leuke ijslander
en ik vint m ook leuk geschoren

Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:02

Hij's echt zooo schattig
Lekker dat je weer op kunt bouwen joh!

En je ziet zeker positief verschil met de bovenste en de onderste foto's!

Mar_Nimbus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:03

volgens mij zit je pessoa niet goed
je moet de katrollen aan het bit doen
je bovendeel zou ik persoonlijk wat losser doen
nu zit hij net onder zijn billen en als hij wat meer naar beneden hangt zal hij die achterbenen er wat meer onderbrengen

wel een gave pony zeg
zo'n lekker harig kroelding

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:06

Heej.. leuk paardje! mag ik vragen waarom ze ZO geschoren is?.. vind het er wel cool uitzien hoor.. maar is daar een rede voor?

x mij

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:12

Die 8e foto is gaaf! En daar heeft ie echt wel de achterhand er onder, zeker voor een ijslander.

Amsolusa: het is een vrij gebruikelijk scheerpatroon bij de endurance. Ze kunnen wel hun warmte kwijt maar het is niet te koud.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:20

hoi!!

Je ziet al wel wat verbetering in de foto's hoor. Even oefenen en komt vast goed.
Leuk scheerpatroon trouwens. 'T is dat ik Leira nu niet zo intensief rijdt anders was dit ook wel goede voor haar geweest.

Je wilde graag tips ivm pessoa gebruik....kan wel hoor;-)
- Rk zou je bontje wat laten zakken. Röskur voelt dan wat meer druk op zijn achterhand en zal meer gestimuleerd worden zijn achterhand te gaan gebruiken. In het begin kan hij deze druk als vervelend ervaren, maar mijn ervaring is dat paarden al snel door hebben dat als ze achterbeen beter gaan gebruiken dat de vervelende druk dan minder wordt.
-let op dat je de pessoa niet te straks zet ineens. Als je de beschrijving doorneemt zie je dat er 3 standen zijn. Ben heel voorzichtig met varieren daarin. Nooit bijvoorbeeld zomaar standje strakker zeten. eerst bijvoorbeeld je paard laten wennen op hele losse stand, pas als er helemaal geen verzet is wat strakker nemen. En ook dat rustig opbouwen. Niet elke dag strakker dus ook al denk je ja maar hij loopt braaf.
-Mij is trouwens geleerd / verteld eerste keer me tpessoa NOOIT laten galopperen. Eerst paar dlaten wennen aan de druk van het bontje en de rest van het systeem en dan pas die stap nemen.
Maar goed Röskur lijkt dat goed op te pakken!! Mooi meegenomen dus.
-Tenslote, het is al eerder gezegd, maar volgens mij zit je pessoa niet helemaal goed. Kan niet precies zien waar het verkeerd zit, maar kijk er nog eens goed naar zou ik zeggen.

Oh ja, toch nog een tip:
- Wat ik altijd handig vond was om de binnenkant iets strakker te doen. Je paard wordt dan gestimuleer de juiste lengtebuiging aan te nemen!

Maarre, voor de eerste keer, super hoor!!!!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:21

Ik zou de passoa iets meer onder zijn kont doen.
Verder vindt ik hem echt zo'n gaaf ijsje!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:26

Daar is ons wollig beestje weer
Wat onzettend fijn dat het weer zo goed gaat!

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:31

super stoere pony ! dat scheerpatroon ziet er wel leuk uit hoor

horsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:37

Ik denk ook dat de pessoa meer onder zn kont moet hoor!
Maarre verder leuk ijsje hoor

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:42

Ik kan geen tips geven over de passoa ofzo maar wilde wel even zeggen dat ik het een super tof beestje vind
En ik zie wel dat die beter z'n achterhand eronder heeft

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:55

Ziet er super tof uit ik heb niet zoveel verstand hier van dus ik kan je niet helpen hiermee sorry maar Roskur ziet er wel super tof uit !!!!!

klunsmuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:56

Röskur ziet er stoer uit, echt wel, lekker IJsbeer

Ove rhet longeren, daar heb ik niet echt verstand van, ik begin er zelf ook pas mee. Wat mij wel opviel was dat je bontje idd wat hoog hangt aan de achterkant, als ik dat vergelijk met andere mensen met een pessoa teugel.

Leuke foto's!

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:57

Gaaf! Vind het altijd zo leuk om Rös aan het werk te zien!
Maar inderdaad zoals al eerder gezegd..je pessoa zit niet helemaal goed..het bontje moet inderdaad iets zakken (hij moet zegmaar net "onder zn kont" als je snapt wat ik bedoel ) en het katrolletje moet aan zijn bit vast.
Dan moet je nog wel het touwtje zelf door het ringetje van de singel worstelen..maar dat is goed te doen. (als je het katrolletje laat zoals je hem nu hebt, kan het touw bij het bit minder soepel bewegen en doordat hij meer schuurt slijt je touw sneller)
.. ik hoop dat je snapt wat k bedoel!

Toedeloe!

lllaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:00

amsolusa schreef:
Heej.. leuk paardje! mag ik vragen waarom ze ZO geschoren is?.. vind het er wel cool uitzien hoor.. maar is daar een rede voor?

x mij

lezen dan!
jeetje.. het staat er nog groot onder, dat ze daar geen commentaar op wil hebben, en dat hij zo geschoren is ivm de hitte..
Lees voortaan even voordat je de foto's bekijkt en reageert, dan zullen er zoveel minder (domme) vragen gesteld hoeven worden..
Ik vind het een super leuke ijslander, en fijn dat je weer met hem aan de slag kunt!

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:24

ok iris... komt m'n commentaar:
zoals andere ook al zijden zit je pessoa niet helemaal goed... het katrolletje moet aan het bit... maak iets lager als dat hij nu aan de singel vast even een touwtje waar de pessoa dan doorheen gaat... hierdoor komt hij ook wat meer naar beneden en gaat z'n rug dus ook meer gebruiken... inderdaad het "kontding" even wat losser, nu trek je z'n kont meer "omhoog" als eronder...

voor de rest is 't echt roskur werk... hihi ik vind 't typisch iets voor hem

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:38

Pessoa meer onder zijn kont en de katrol moet aan zijn bit!Voor de rest ziet het er Goed uit:)mooi paard

Joyce1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:44

Wat een leuk ijsje, commentaar is verder al gegeven, ga ik ook niet nog eens doen.
Veel plezier met je paardje

rivarachella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:48

leuk paardje =) en zeker leuk geschoren =D=D

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:33

leuke IJslander @ work
Heb eigenlijk geen ervaring met de pessoa ....

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:50

Gijs: Bedankt voor je tips! Ik zie inderdaad dat de katrol aan het bit vast moet zitten, dat had ik helemaal niet gezien.

amsolusa: Zoals Carola al zei, is het om warmte te verliezen. Zijn schouders + hals + borst zweet hij vooral veel, en zijn buik heb ik expres harig gelaten omdat hij daar veel aan heeft als het erg koud is. (hij heeft met dit patroon de hele winter buiten gestaan zonder deken, behalve toen het ging sneeuwen toen hij nog maar een maandje ofzo geschoren was even een winterdeken op.)

Risje: Ook bedankt voor je tips! Ik heb er geen beschrijving bij, dus ik moet het met internetsites met hulp doen. Ik ben zelf aan de slag gegaan dus dan van het galopperen wist ik niet. Echter, als ik niet wist dat Röskur er goed op zou reageren zou ik het natuurlijk niet hebben gedaan; eigenlijk met elk ander paard niet. Maar ik weet dat hij zich er niet druk om maakt en dus niet ineens zal gaan flippen ofzo. Ik heb elke keer een klein stukje galop gedaan en op zijn eigen suffie-tempo. (hij houdt niet zo van longeren en hij kan héél langzaam galopperen ) Hoe bedoel je trouwens, de binnenkant strakker te doen...?

Nori: Typisch iets voor Röskur? Hmm, hij houdt niet zo van longeren. Veels te saai. Ik denk dat hij erg blij zal zijn als hij voor de kar kan want dan kan hij z'n achterhand ook verbeteren en dan kan hij dat in het bos doen! (alleen niet zo vaak, m'n vader is op het moment razend druk..... )

Bedankt voor de tips, ik zie inderdaad dat het bontje te hoog zit , ik zal het de volgende keer lager doen en het katrol aan het bit maken! (even vetgedrukt zodat ik niet nog 10 "je bontje zit te hoog" reacties krijg... Bedankt mensen! )

Zo zie je maar weer dat foto's maken nuttig is, zonder foto's had ik zelf nieteens gemerkt dat ik het katrol verkeerd had en het bontje te hoog...

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:43

ik vind dat geschoren stuk wel leuk! trouwens een MOOI, OUD en Sgattig knolletje!! nog veel plezier ermee!