Wat voor bit werkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roowan

Wat voor bit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 14:42

Hallo,

Ik heb een vraagje: Mijn paard heeft de neiging om erg te hangen in de teugels, zijn bit vast te pakken en achter de teugel te lopen.
Nu heb ik al verschillende bitten geprobeerd: Tegen achter de teugel lopen of zodat die hem niet vastpakt. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor mij? Welk bit zou kunnen werken!

Alvast super bedankt!

Rowan

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:24

Dat los je niet op met een bit, maar met beter leren rijden . Als jij hem niks geeft om op te hangen, kán hij ook niet hangen op je handen. En als je hem niks geeft om vast te pakken, zal hij dat ook niet doen. Maw; leren loslaten en ontspannen van voren, en goede les nemen

roowan

Re: Wat voor bit werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:28

Hoe bedoel je dat dan precies? Ik bedoel, ik hou mijn handen gewoon normaal en en stort gewoon zijn hele hals erin. En dat van dat vast pakken heb je gelijk in, die oefeningen doe ik ook in de les, maar je hebt daar ook speciale bitten voor, heb er nu bijv. eentje die aan de ene kant langer is dan de ander omdat hij links vastpakt.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:50

zoals verootjoo al zegt; dit kun je niet met een ander bit oplossen, dit moet je met goed rijden oplossen. alleen goede les kan jou helpen, met wellicht enkele tips hier op bokt. ten eerste; loslaten die teugels, touwtrekken doe je immers met zijn tweeen en als je teugels los zijn kan je paard er nooit op steunen. ten tweede; als het paard gaat hangen; been geven, desnoods bij geen reactie een hardere schop, als hij maar naar voor gaat (eventueel tikje met zweep bij geen reactie). nogmaals als je een goed passend bit hebt zou ik daar geen verandering in brengen, maar in je rijstijl! dit kan alleen met goede les!

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:02

Ik had hetzelfde probleem, paard had vroeger altijd zo gelopen en toen ik hem kreeg heb ik er geen moment over gedacht wat voor bit dan ook te gebruiken om hem te corrigeren. Ik rijd hem op een gewone dubbelgebroken watertrens en na heel wat moeite is dit zo goed als opgelost nu.

Wat wij gedaan hebben is wanneer hij dat doet niet gaan terugtrekken, als het te grof wordt halve ophouding en METEEN erna benen eraan zoals al eerder gezegd. Gaat ie weer hangen, weer eventjes "onderbreken" en meteen weer dat been, geen reactie? spoortje of zweep... Zoals ook al eerder gezegd, ik heb dit onder bekwame begeleiding gedaan, dus dat is een must.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:47

Een correctiebit (nee rustig maar niks gevaarlijks!) We hebben het ook wel een gebruikt duurt even maar er kmt wel resultaat....
-XX- noraly

roowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:05

Dankjewel!
Ik heb al 2 keer les per week, waarvan 1 priveles. Die oefeningen is wat ik ook altijd in de les doe, in het beging werkte het allemaal super en was die niet zwaar meer niks! Maar de laatste tijd gooit ie of ze nek er gelijk in, en als ik dan juist geen toto weinig contact meer maak gaat ze neus in de lucht. Ik weet dat het ook aan het rijden ligt maar een ander bit kan hier wel bij meewerken toch?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:11

Als je paard kan hangen, hangen er twee (jij aan de andere kant) want als jij los zou zijn in je hand dan valt hij naar voren. Een paard dat achter de teugel kruipt wordt niet genoeg van achter naar voren gereden. Ik ben het eens met Verootjoo en Klomp.