Jonge tinker niet te hanteren in bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

Jonge tinker niet te hanteren in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:34

mijn vriendin heeft een tinker van 3 1/2 en die rijdt nu met pelham en een martingaal, omdat hij anders helemaal door de bak heem scheurt. Hij is regelmatig nog niet te hanterenen gaat bokkend en steigerend door de bak. Wat kan zij het beste doen zodat hij wat rustiger wordt en niet meer gaat bokken en steigeren door de bak. Het is best een eigenwijs paard, want als zij links wil en hij heeft zo'n bui, gaat hij rechts.
Laatst bijgewerkt door Apple op 08-02-06 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:42

Ik zou een intructeur/trice raadplegen. Ik zou geen hulpteugels gebruiken. Als je deze verkeerd gebruikt gaat het helemaal verkeerd. Hij wordt alleen maar sterker en sterker.

Ik zou de bak ook afzetten met een lint. Zo kan hij niet heel de bak door crossen. Ik zou beginnen met grond werk en veel longeren. Hij moet goed inzien dat jij de leider bent en hem leidt i.p.v andersom. Pas als hij goed op je stem reageert en luistert zou ik er weer op klimmen en dan ook de bak afzetten.

Maar stop met al die hulpteugels en neem begeleiding!
Veel succes.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:51

ik ga mee met reddevil_taz! de basis is zo enorm belangrijk en als dat nu al verkeerd gaat is het straks een ramp om alles weer goed te krijgen! iets aanleren is zo makkelijk, maar corrigeren is zo moeilijk!!! hulpteugels er nu al aan hangen vind ik ook niet zo'n slim idee. naar mijn idee zou ik er iemand bij halen die er verstand van heeft en die jou begeleid. anders wordt het van kwaad tot erger!

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:09

Ik zou het beestje in de eerste plaats eens na laten kijken door een DA! Wie weet ligt de oorzaak van zijn gedrag wel in de medische hoek, en bokt en stijgert hij omdat hij pijn heeft.

Pas als dit uitgesloten is zou ik je vriendin aandraden een goede instructeur te raadplegen. Dit soort zaken moet je niet oplossen door er maar een hulpteugel aan te hangen en er een pelham indoen, dat maakt in mijn ogen meer kapot dan dan het werkelijk helpt, zeker bij zo'n jong paardje.

Kan het bovendien niet zijn dat dit beestje er helemaal nog niet aan toe is om bereden te worden? Ik weet niet hoe lang ze al rijdt op hem, maar naar mijn weten zijn tinkers lichamelijk later rijp dan andere rassen. In hoeverre psychisch dat opgaat weet ik niet, maar het kan natuurlijk altijd dat dit paard er gewoon nog niet aan toe is/was

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:12

Heeft hij niet teveel energie door in de stal staan en/of te veel eten?
Wij hebben ook een tinker en die heeft het soms ook in haar bol.
Maar we hebben het eten aangepast aan een koudbloed en ze heeft nu vrije weidegang en dat scheelt enorm

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:53

Ze heeft hem nog niet zolang een paar maandjes, en hij krijgt al niet zoveel voer, omdat hij anders nog meer energie krijgt. Hij heef tgeen weide gang helaas, maar hij komt wel elke daguit zijn stal. Toen ze hem net had, reed ze met hem het bos in, nu wandelt ze in het bos met hem, met pelham en hengsteketting om en nog komt hij 40 keer omhoog. De DA is er vaker bijgeweest, want hij was verkouden en had mok.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:14

Misschien is hij nog niet zo lang onder het zadel en zal rust hem goed doen. Zet hem eens een half jaar / jaar op het land en probeer het dan nog eens.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:19

past het zadel wel en is zijn mond heel? door wisselen of hengsten tanden kan het bit ook pijn doen

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:48

Ik zou hem zoiezo nog een jaar op het land zetten met tinkers is het namelijk vaak verstandig om wat later te beginnen met inrijden zo kunnen ze nog goed uitgroeien.
De meeste tinkers worden tegenwoordig rond hun vijfde pas ingereden dus je vriendin is er vroeg bij.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:33

Kan ie wel lekker uitrennen? Aan de hand stappen is wel naar buiten, maar in mijn ogen moet een paard zich lekker uit kunnen leven. Als mijn brave paardje zich niet elke dag helemaal ongans kon rennen en bokken dan was ie onder het zadel ook niet zo braaf meer, dat kan ik je wel vertellen!

Helemaal omdat ie nog zo jong is. Misschien kan ze hem op de bak loslaten of longeren zodat ie eens lekker zijn benen kan strekken. Altijd maar gecontroleerde beweging, daar zou ik ook behoorlijk frusty van raken als paard zijnde!

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:23

zonnebloem18 schreef:
Ik zou hem zoiezo nog een jaar op het land zetten met tinkers is het namelijk vaak verstandig om wat later te beginnen met inrijden zo kunnen ze nog goed uitgroeien.
De meeste tinkers worden tegenwoordig rond hun vijfde pas ingereden dus je vriendin is er vroeg bij.

Dit lijkt mij juist geen goed plan, vooral bij een koudbloed, is 3.5 een goede leefteid om aan het werk te gaan, liefst nog iets eerder, want ze zijn eerder rijp en uitgegroeid dan warmbloed paarden. wat je namelijk krijgt en vooral met koudbloedjes, is dat hoe ouder ze worden hoe sterker, en zal het inrijden ook een probleem gaan vormen omdat ze nóg meer kracht hebben om hun eigen willetje door te drammen, het karakter van een paard verander je niet, als hij eigenwijs is, is hij dat over een half jaar of een jaar nog. Mijn tip is, goed les nemen, begin twee keer in de week privé, een half uur of drie kwartier, en bouw dat op naar één uur in de week als hij genoeg conditie krijgt. Ga niet zelf lopen klooien, gewoon een watertrensje in , de bak voor de helfd afzetten, en neem eerst eens les op de volte, des noods aan de longe.

Ik ben in ierland bij de sigeuners geweest die rijden hun tinkers al rond 2 / 2.5 jaar in, kijk daar ben ik het dus weer niet mee eens maar 3.5 is prima, koudbloed paarden zijn veel korter en breder gebouwd, hebben kortere pezen, sterkere gevrichten, korter in de rug.. 5 is veelte laat om mee te beginnen. Ze worden ingereden op 5 jarige leeftijd omdat ze dan vaak hierheen geimporteerd worden en de merries vaak al een paar veulens gehad hebben in de kudde in engeland en ierland, die leefteid heeft niets met het laat-rijp temaken.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:42

Bombarie schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dit lijkt mij juist geen goed plan, vooral bij een koudbloed, is 3.5 een goede leefteid om aan het werk te gaan, liefst nog iets eerder, want ze zijn eerder rijp en uitgegroeid dan warmbloed paarden. wat je namelijk krijgt en vooral met koudbloedjes, is dat hoe ouder ze worden hoe sterker, en zal het inrijden ook een probleem gaan vormen omdat ze nóg meer kracht hebben om hun eigen willetje door te drammen, het karakter van een paard verander je niet, als hij eigenwijs is, is hij dat over een half jaar of een jaar nog. Mijn tip is, goed les nemen, begin twee keer in de week privé, een half uur of drie kwartier, en bouw dat op naar één uur in de week als hij genoeg conditie krijgt. Ga niet zelf lopen klooien, gewoon een watertrensje in , de bak voor de helfd afzetten, en neem eerst eens les op de volte, des noods aan de longe.

Ik ben in ierland bij de sigeuners geweest die rijden hun tinkers al rond 2 / 2.5 jaar in, kijk daar ben ik het dus weer niet mee eens maar 3.5 is prima, koudbloed paarden zijn veel korter en breder gebouwd, hebben kortere pezen, sterkere gevrichten, korter in de rug.. 5 is veelte laat om mee te beginnen. Ze worden ingereden op 5 jarige leeftijd omdat ze dan vaak hierheen geimporteerd worden en de merries vaak al een paar veulens gehad hebben in de kudde in engeland en ierland, die leefteid heeft niets met het laat-rijp temaken.

sorry bombarie kan het niet met je eens zijn ik heb zelf een fries en ben dan zelf wel op 3,5 jarige leeftijd ongeveer begonnen, maar bijna alle paarden worden te vroeg ingereden. er was geloof ik ook pas een topic hierover (zal even de link gaan zoeken)? 5 is echt niet te laat!

gaat nu zoeken naar topic

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:47

zo heb em eindelijk gevonden, poeh! dit is dus de link over het te vroeg inrijden, met alle belangrijke info!

viewtopic.php?f=8&t=516708

dit is ook een handig stukje, komt overigens uit het betreffende topic waarvan de link hierboven staat.

Bron: horsemanschip.be

Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?
Paarden worden meestal ingereden als ze drie zijn. Quarters -het grootste stamboek ter wereld- worden meestal ingereden als ze twee zijn. Op die leeftijd koersen de dravers al hun eerste wedstrijden. En toen ik ooit een jaarling A-ponytje te koop had, heb ik een potentiele koper buitengebonjourd omdat hij er al een zadel wou opleggen "omdat de kinderen erop gaan rijden". Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Over kraakbeen en groeiplaten

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij. Vandaar dat mensen wel eens zeggen dat "de knieën moeten gesloten zijn". Wat eigenlijk wil zeggen dat het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...
Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Het sluiten van de groeiplaten in de voet. De pijltjes duiden de groeiplaten aan.

A. pasgeboren veulen

B. vijf weken oud

C. zes maanden oud

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die "al jààààren in het vak zitten" is: "Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?" Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.
Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Inspiratie

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt? Welnee - dit is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zélf voor je omhoog willen houden (zie ook het artikel van Leslie Desmond in dit nummer).

3. Vrijuit leiden. Geen angst, geen onwil, geen traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: iet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer 'm (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je 'm roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je'm vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak is tot je erop zit? Zelf ben ik met m'n nu vijfjarige (die dit jaar de rijbasics "voorwaarts", "recht", "ritme" en stap-draf en draf-stap) meekrijgt) van kleinsaf aan gaan wandelen - als een hond aan de leiband. Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten.

Inge Teblick, vrij naar een artikel van Deb Bennett

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:24

Bombarie schreef:
zonnebloem18 schreef:

Helaas ben je niet goed ingelicht maar zijn koudbloeden wel degelijk heel laat rijp. rijden heeft niks met kracht te maken maar met samenwerken, een goede basis is eerst je paard eens te leren kennen.
Verder elke dag naar buiten los niet aan de hand. En verder hulp zoeken als het je niet alleen lukt, ik denk dat het een dominatie probleem is en als je dat zelf niet goed kan aanpakken dan wordt het van kwaat tot erger,
Aangezien je zelf eerst zij dat ze in het begin wel het bos in kon en nu alleen nog maar ernaast, Het dier is dus duidelijk de baas en niet andersom,

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:31

Inderdaad, elke dag naar buiten en los, niet aan de hand.

Ik zou als paard ook helemaal doorslaan als ik niet los kwam! (Dat had dan niks met dominantie te maken)
Dus voordat er op dat dominatiegebeuren doorgegaan wordt zou ik eerst kijken wat er gebeurt als dat dier eens lekker zijn energie kwijt kan!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:34

ja daar ben ik het opzich wel mee eens maar toch denk ik dat het dier lekker zijn eigen zin gaat ze hebben dat snel door hoor, maar ik vind dat elk paard elke dag los moet kunnen rennen, maar dat is mijn mening.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:49

Dat klopt zeker wel hoor, maar in dit geval ben ik van mening dat je het het paard eigenlijk niet kunt aanrekenen! Ik denk dat je van je paard kunt verwachten dat ie zich gedraagt en zijn energie een beetje in toom houdt als ie daarnaast ook paard heeft kunnen zijn (voor zover dat mogelijk is). Een driejarige de hele dag op stal houden/er mee wandelen en dan verwachten dat ie de braafheid zelve is, dat gaat gewoon niet. Zo'n dier komt buiten, en wil niks liever dan zich effe lekker uitleven, dan ben je een knappe jongen als je die waas voor de oogjes weg kunt halen! Probeer je het toch dan krijg je imo een gefrustreerd paard en zal je nog niks bereiken.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:03

Mijn tink is ook zo geweest, nu nog af en toe. Een heel moeilijke leeftijd, 3,5, een echte puber. Wat bij ons goed hielp:
Zowiezo elke dag op wei, liefst met een ander speels paard, zodat ze zich lekker kunnen losgooien en even alles om hun heen vergeten.
Veel grondwerk doen, gewoon lekker spelen, bouw een band op met het paard en kijk wat jullie allebei leuk vinden, dat kan vrijheidsdressuur zijn, natural horsemanship of andere spelletjes.
Verder moet je mijn tinker NOOIT iets bevelen te doen, niet opjagen, niet ervan langs geven met de zweep, mijn tink is dan meteen beledigd en dan kun je er de rest van de dag niks meer mee aanvangen. Dus altijd vrágen om een bepaalde oefening te doen en heel veel belonen als hij het doet.
En verder niet te lang doorwerken met zo'n jonge tink. Een half uur is genoeg. En heeft hij een oefening helemaal perfect gedaan, meteen belonen en stoppen.
Dat is wat heel goed werkt bij mijn tinker, ik hoop dat je er iets aan hebt

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:35

klomp schreef:
ik ga mee met reddevil_taz! de basis is zo enorm belangrijk en als dat nu al verkeerd gaat is het straks een ramp om alles weer goed te krijgen! iets aanleren is zo makkelijk, maar corrigeren is zo moeilijk!!! hulpteugels er nu al aan hangen vind ik ook niet zo'n slim idee. naar mijn idee zou ik er iemand bij halen die er verstand van heeft en die jou begeleid. anders wordt het van kwaad tot erger!

Eens een verpeste tinker altijd een verpeste tinker. Laat het niet zover komen! Zoek inderdaad hulp met dit paard en doe veel grondwerk met hem. Misschien is hij mentaal nog helemaal niet aan rijden toe en kun je hem beter laten uitrazen in de weide. 3,5 jarige tinkers zijn net kleuters, sommige paarden worden ouder verkocht dan ze werkelijk zijn. Dus doe rustig aan met dit paard en vraag niet teveel van hem wat betreft het rijden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:39

wat zegt je instructeur hiervan????

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:57

tizra schreef:
Eens een verpeste tinker altijd een verpeste tinker. Laat het niet zover komen! .

Hoeft niet voor altijd verpest te zijn hoor....maar het is een lange,lange weg te gaan(spreekt uit ervaring).

Zoek aub nu de juiste hulp...iedere dag dat je met hem vecht is er 1 teveel.
Ik zou willen dat er een kant en klare oplossing zou zijn.....maar die is er niet!!!!!!!
Ieder paard is anders.....
Zoek een juist lesgeefmens of laat hem opnieuw beleren want een zwaarder bit/hulpteugels helpen niet.
En ik kan het niet vanaf hier zien maar vaak is het geen eigenwijs zijn.

Tinkers zijn de grootste schatten die er zijn.....maar owwee als een Tink niet juist beleerd is/word en aan het doordraaien gaat!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:01

heb slecht eenmaal in mijn carriere gezegd dat dit dier beter af was bij manege stegemann....... en dat was zo een doorgedraaide tink....LEVENSGEVAARLIJK was die

nance1

Re: Jonge tinker niet te hanteren in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 01:13

Ze heeft nu wel een instructrice voor 1x per week privéles. Ik heb haar verteld wat hier gezegt is, maar ze reageerd hier afwijzend op.
Dat paardje van haar had nog nooit een binnenbak gezien, en nu rijdt ie alleen maar in de binnenbak. Een paar weken geleden ging ze proberen om in de buitenbak (dressuurbak, met wilt laag hekje) te rijden. Hij ging steigeren en bokken. Toen heeft ze een ander meisje er op laten gaan, en toen is hij in een rengalop door die dressuurbak heen gerend en over dat lage witte hekje gesprongen. Daar stopte hij. Hij krijgt heel weinig voer, om juist niet nog meer energie te hebben. Ik vindt het echt rot voor haar.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:31

Nou als ze al deze adviesen in de wind slaat zal het ook zeker niet beter gaan worden en komen er nog eens ongelukken van,

Cars

Re: Jonge tinker niet te hanteren in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:44

nance1 schreef:
Ze heeft nu wel een instructrice voor 1x per week privéles. Ik heb haar verteld wat hier gezegt is, maar ze reageerd hier afwijzend op.
.

Ik wens haar veel succes.....beter gezegd ik wens het paard succes en ooit een baas die wel hem begrijpt(hopelijk is dat niet meneer Stegeman).