Achterhand scheef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pannie

Achterhand scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 00:06

Ik heb nu 3 maanden een nieuw paard. Het is een 4 jarige ruin van 1.75. Hij pakt alles super goed op, maar zo gauw als ik hem op de rechterhand recht wil stellen heb ik het idee dat de achterhand mij via de rechterkant probeert in te halen hij plaats deze zo ongeveer op de binnenhoefslag. Linksom loopt hij wel gewoon rechtuit en heeft ook helemaal geen moeite met pasjes wijken en schouder voor. Maar rechtsom gaat hij dus gewoon staken! iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat ik de achterhand er gewoon recht achter heb?

alvast bedankt!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:21

Mijne deed dat ook.... Er is in mijn ogen maar een oplossing, rechtstellen rechtstellen rechtstellen !!

Dus rechtsom schoudervoor, zodat je de voorhand voor de achterhad stelt. Linksom licht travers inzetten zodat ie leert zijn achterhand recht voor zijn voorhand te zetten.

Veel tijd en rust, geen enkel paard is recht dus gun em de tijd om zijn spieren en alles te laten wennen.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:56

hoe heet die site van AdB nu ook alweer??..www.hoefkatrol.com of nl..weet niet maar daar staat een uitgebreide uitleg over rechtrichten en noem maar op..daar heb je wel wat aan

succes hoor!

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:54

Vervelend en bekent probleem.
Ik ben het volledig met Ludora eens. Zorg ervoor dat ie op 2 sporen blijft lopen. Dus als hij zijn achterhand naar binnengooid, zet je de voorhand ervoor, door middel van schoudervoor te rijden. Er op letten dat ten alle tijde hij op 2 sporen loopt. Door geduld en concequent zijn zal hij sterker worden en gaat het makkelijker.
In het begin zal het niet altijd even makkelijk, voor je paard voelt het niet lekker. Hij zal, zoals je al aangeeft, misschien zelfs gaan staken. Denk er dan om dat voorwaats de oplossing is, en probeer hem het liefst voor te zijn. Je kan het moment dat ie blokkeerd (en vervolgens stopt) voelen. Handen naar voren en been been been, naar voren moet ie. Is de rem er weer af, terug rijden en opnieuw beginnen.

Veel succes en plezier! Hopelijk heb je over een tijdje een super paard!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:11

Zorg eerst voor de drand naar voren als je voelt dat ie zijn achterhand naar binnen zet, rij je naar voren en dan zal ie zich wel recht trekken, dan weer terug naar het oude tempo en zo bouw je dat op, gaat ie weer scheef, dan weer naar voren. Niet teveel eenzijdig gaan corrigeren, hij is nog jong en groot.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:21

die drang naar voren is er wel, hij loopt heel erg overhaast met kleine pasjes voor zijn lange lijf! zelfs mijn pony zet grotere passen! maar als ik hem dan naar voren rijd valt ie helemaal uit elkaar en wil hij gaan rennen..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:02

Ik denk dat het een kwestie van balans is. Voorwaardse drang is natuurlijk belangrijk, maar overhaasten is niet goed. Dus meer terug in het eigen tempo, balans en rust. Vanuit dat oogpunt gaan rechtrichten, schoudervoor/ travers.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:29

Dan loopt ie nog niet genoeg op zijn eigen benen....dus zal dan ook niet met oefeningen gaan beginnen als schoudervoor of travers...
Als ie gaat staken...ie ie niet genoeg aan je been dus hij kan wel naar voren willen lopen, maar niet aan je been zijn.
Paard maakt zich recht door naar voren te rijden. Als ie gaat rennen, ben ik bang dat je hem toch teveel met je hand tegen houd...

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:02

Tequiro schreef:
Dan loopt ie nog niet genoeg op zijn eigen benen....dus zal dan ook niet met oefeningen gaan beginnen als schoudervoor of travers...
Als ie gaat staken...ie ie niet genoeg aan je been dus hij kan wel naar voren willen lopen, maar niet aan je been zijn.
Paard maakt zich recht door naar voren te rijden. Als ie gaat rennen, ben ik bang dat je hem toch teveel met je hand tegen houd...

Een paard dat echt scheef is, zoals dit paard dus, moet je wel degelijk recht gaan richten hoor en niet door hem over zijn tempo te jagen, want dat werkt niet, dan verliest hij juits zijn balans!
Wat je gewoon echt moet doen is de voorhand voor de achterhand plaatsen, buitenteugel tegen de hals binnenteugel iets van de hals af, binnenbeen iets achter de singel en met je buitenbeen ook enigszins de voorhand mee opzij nemen. zo heb je hem dus gesloten tussen je hulpen en kun je gewoon zijn voorhand voor zijn achterhand plaatsen. Richting schoudervoor is helemaal niet erg, maar ga nog niet door tot schouderbinnenwaarts, dat bouw je pas uit zodra je voelt dat hij makkelijker wordt en weer meer op eigen benen gaat lopen.
Maar ga hem alsjeblieft niet nog meer over zijn tempo heen jagen want hierdoor raakt hij alleen maar meer uit balans en zal hij juist schever i.p.v. rechter gaan lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:54

Als een paard zo dramatisch scheef is als je beschrijft moet je zo'n paard direct na laten kijken in een goede kliniek. Grote kans dat dit paard door deze houding last heeft van vergaande slijtage in de gewrichten door deze houding. Rijtechnisch is dat niet meer op te lossen.
Een chiropractor en een fysio kan je helpen je paard weer los te maken. Daarnaast is je eigen begeleiding van cruciaal belang.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:15

Lastig probleem, maar zo zijn er velen. Wissel het linksom en rechtsom rijden veel af en gebruik lange lijnen om tempowisselingen te rijden. Als je voelt dat hij de achterhand naar rechts draait, zet je je beide handen naar rechts en corrigeer je met een ophouding de voorhand, daarna laat je weer los. Dat herhaal je steeds wanneer hij de achterhand naar binnen zet. Mocht je met je hand moeilijk kunnen corrigeren, overdrijf dan eens flink, dus met twee handen naar rechts en de voorhand 90 graden naar rechts brengen. Daarbij is het zeker zo dat je paard recht wordt als hij naar voren denkt. Dus blijf veel schakelen met je hand los als je naar voren rijdt; hij moet wél op eigen benen gaan. Probeer hem verder gewoon recht in de hand te houden, niet teveel met stelling etc. proberen het probleem op te lossen. De oplossing zit 'm er echt in het naar voren rijden en eventueel de voorhand corrigeren. Succes!

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:27

Je paard is nog jong, komt vast allemaal wel goed. scheef lopen is nog best normaal voor zon jong paard. vooral als er iemand op zit....
probeer eerst zelf recht te gaan zitten (let op je zitbeenknobbels). loopt hij/zij dan rechter, dan zou het ook best aan jou kunnen liggen.
als het paardje gewoon scheef is kan je nadenken over schoudervoor en dat soort dingen.
het is zoiezo wel goed om eens schoudervoor te doen (soepelheid is altijd goed), maar houd er rekening mee dat ie nog maar 4 is. (ik hoop dat je dat al doet...)

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:07

Jimbo schreef:
Je paard is nog jong, komt vast allemaal wel goed. scheef lopen is nog best normaal voor zon jong paard. vooral als er iemand op zit....
probeer eerst zelf recht te gaan zitten (let op je zitbeenknobbels). loopt hij/zij dan rechter, dan zou het ook best aan jou kunnen liggen.
als het paardje gewoon scheef is kan je nadenken over schoudervoor en dat soort dingen.
het is zoiezo wel goed om eens schoudervoor te doen (soepelheid is altijd goed), maar houd er rekening mee dat ie nog maar 4 is. (ik hoop dat je dat al doet...)

ik hou er zeker wel rekening mee dat ie pas 4 is. Daarom denk ik ook nog niet aan verregaande slijtages en dat soort dingen! ben iig blij met jullie tips en ga er zeker aan werken om hem gewoon rechtergesteld te krijgen

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:11

mijn paard was op de rechter hand ook erg scheef..
ik heb toen tips gekregen om hem te longeren aan de bijzet en het klinkt raar, maar de buitenste bijzet net iets strakker te doen dan de binnenste.. waardoor je paard dus eigenlijk in de verkeerde stelling/buiging loopt. je moet er dan natuurlijk wel omdenken dat je hem zelf met de longeerlijn aan de binnen kant aanleuning geeft anders is het effect weg en word ie juist op de andere hand scheef..
het is eerst ff een prutswerk om het zo maar te noemen maar je ziet wel resultaat. (het is natuurlijk niet weg binnen 1 dag maar het helpt wel) en als je dan tijdens het rijden die oefeningen doet die hier boven op de pagina ergens genoemd worden, (travers en schouder binnenwaarts) dan heb je hem na een tijdje zo weer recht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:55

Pannie schreef:
ik hou er zeker wel rekening mee dat ie pas 4 is. Daarom denk ik ook nog niet aan verregaande slijtages en dat soort dingen!

een paard dat van nature graag scheef loopt heeft een veel grotere kans op de ontwikkeling van HKO. Ook 4-jarige paarden belanden bij de slager met 4tjes op de foto. Ik denk dat je zulke dingen niet moet onderschatten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:28

Die van mij doet dit ook. Volgens m'n instructrice komt het doordat hij aan het hek blijft plakken, de voorhand is smaller, dus om daarme ook dicht bij het hek te lopen gaat hij scheef lopen.

Hij heeft het vooral op de linkerhand. Ik moet dan iets rechter stelling vragen (echt heel weinig, meer om absoluut geen linker stelling te hebben) en dan met beide handen de voorhand naar binnen zetten door m'n handen naar binnen te zetten.
Bij Anouar werkt het goed.

Hij heeft door die scheefheid ook gauw de neiging om teveel linker stelling aan te nemen. En dat moet juist niet omdat hij dan helemaal over de buiten schouder weg loopt

Marijkjuh

Re: Achterhand scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:31

Dit heb ik ook gehad met m'n pony, erg vervelend. Ik heb hem veel gelongeerd en veel gereden op zijn moeilijke hand. En af en toe een zweepje naast z'n kont gehouden van op de hoefslag, je hoeft niet te gaan tikken driegen is genoeg. En ik had iemand laten kijken of zij kon ontdekken wat het nou was

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:44

Jippie schreef:
Als een paard zo dramatisch scheef is als je beschrijft moet je zo'n paard direct na laten kijken in een goede kliniek. Grote kans dat dit paard door deze houding last heeft van vergaande slijtage in de gewrichten door deze houding. Rijtechnisch is dat niet meer op te lossen.
Een chiropractor en een fysio kan je helpen je paard weer los te maken. Daarnaast is je eigen begeleiding van cruciaal belang.

Paard is pas 4 jaar! lijkt me een beetje overdreven om dan al van slijtage te spreken. Dit is een kwestie van een rechts of linksgebogen paard

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:56

Desire schreef:
Tequiro schreef:

Een paard dat echt scheef is, zoals dit paard dus, moet je wel degelijk recht gaan richten hoor en niet door hem over zijn tempo te jagen, want dat werkt niet, dan verliest hij juits zijn balans!
Wat je gewoon echt moet doen is de voorhand voor de achterhand plaatsen, buitenteugel tegen de hals binnenteugel iets van de hals af, binnenbeen iets achter de singel en met je buitenbeen ook enigszins de voorhand mee opzij nemen. zo heb je hem dus gesloten tussen je hulpen en kun je gewoon zijn voorhand voor zijn achterhand plaatsen. Richting schoudervoor is helemaal niet erg, maar ga nog niet door tot schouderbinnenwaarts, dat bouw je pas uit zodra je voelt dat hij makkelijker wordt en weer meer op eigen benen gaat lopen.
Maar ga hem alsjeblieft niet nog meer over zijn tempo heen jagen want hierdoor raakt hij alleen maar meer uit balans en zal hij juist schever i.p.v. rechter gaan lopen.

Heb dus ook een jong paard die linksgebogen (holle en bolle kant, korte en lange spieren) is, Gebruik hiervoor oa. bovenstaande techniek om haar recht te richten. Hierdoor wordt de aanleuning rechtsom ook beter.
Aanvulling op hierboven genoemde techniek:
Op de volte je binnenbeen iets naar achterleggen en de achterhand naar buiten drijven, omdat hij waarschijnlijk ook zijn binnenachterbeen niet goed op de volte onder de massa zal plaatsten.
Ook dit is een goede training voor de spieren.
En inderdaad op de website www.hoefkatrol.com (onder het kopje klassieke rijkunst) wordt aan de hand van tekeningen dit probleem uitgelegd
Laatst bijgewerkt door Schangah op 13-02-06 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:58

Staan zijn heupen wel recht als je hem van achter bekijkt? Want misschien heeft het paard "gewoon" een scheef bekken.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 01:00

Vonnie84 schreef:
Staan zijn heupen wel recht als je hem van achter bekijkt? Want misschien heeft het paard "gewoon" een scheef bekken.

Ook dit heeft te maken met een links of rechtsgebogen paard.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 01:15

Ja, maar dat valt nog de corrigeren met b.v. acupunctuur.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 01:20

Vonnie84 schreef:
Ja, maar dat valt nog de corrigeren met b.v. acupunctuur.

ook met de juiste training is dit te corrigeren

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:39

Vonnie84 schreef:

nog niet echt naar gekeken...ik zal vanavond eens kijken of daar iets aan te zien is.