Thiedermann met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyjoyce

Thiedermann met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:55

Ik rij met mijn pony een thiedermann als we dressuurrijden of buitenrijden. Maar kun je deze ook gebruiken met het springen

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:08

Ik denk dat je beter een martingaal kan gebruiken als dat nodig is.. Een thiedeman werkt volgens mij redleijk snel in als het paard zijn hoofd hoger houdt, terwijl dat bij springen wel nodig is.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:24

Met thiedeamann kan het paard zijn hals niet zo ver uitstrekken. Dus ik ozu een martingaal gebruiken.

loeder

Re: Thiedermann met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:46

inderdaad, je kunt beter een martingaal om hangen dan!
ik heb wel eens een sprongetje gemaakt met Thiedeman geloof ik... maar dan ook echt maar een kruisje. als je hoger gaat is de kans groot dat je hem alleen maar blokkeert!

Succes!

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:55

Ik heb weleens mensen mee gemaakt die met een slof om sprongen. Naarmate de sprong hoger werd deden ze de slof eraf. Dit was dan wel met een goede instructeur erbij. Ikzelf zou het niet zo snel doen, om met een thiedemann te gaan springen.

someone11_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:34

Hey,

Ik spring met 1 van mijn paarden met een slofteugel. Dit was (al klinkt het misschien raar) uit noodzaak omdat ze helemaal niet uit haar rug springt en met slofteugel gaat ze haar veel meer ontspannen.

Dit wilt wel niet zeggen dat ik er voorstander van ben, het beste blijft om zonder iets te springen. En met thiedemann vind ik het persoonlijk helemaal niet goed om te springen, want zoals eerder gezegd ga je je paard hinderen en heb je kans je paard te blokkeren...
Martingaal valt natuurlijk wel te proberen...

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:45

Even off-topic dan een tip voor jou: probeer de grondbalk eens wat verder van de sprong af te leggen, daardoor moet je paard zowel ver als hoog springen en wordt zo ook gedwongen om zijn rug te gaan gebruiken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:05

someone11_6 schreef:
Hey,

Ik spring met 1 van mijn paarden met een slofteugel. Dit was (al klinkt het misschien raar) uit noodzaak omdat ze helemaal niet uit haar rug springt en met slofteugel gaat ze haar veel meer ontspannen.

Dit wilt wel niet zeggen dat ik er voorstander van ben, het beste blijft om zonder iets te springen. En met thiedemann vind ik het persoonlijk helemaal niet goed om te springen, want zoals eerder gezegd ga je je paard hinderen en heb je kans je paard te blokkeren...
Martingaal valt natuurlijk wel te proberen...

Een thiedemann werkt hetzelfde in als een slofteugel, alleen je hebt maar een teugel in je hand ipv twee...(en je kan dus niet alleen de slof ontspannen).

Als je met je hand goed meegaat op de sprong en vriendelijk blijft in de landing dan kan het niet zoveel kwaad om met een thiedemann te springen(en naar de sprong toe heb je dan wat meer controle dan met alleen een martingaal).
Ik zou dit alleen onder begeleiding doen als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:27

ik heb er wel mee gebalkje loopt.

maar ik zou er verder niet hoger mee gaan springen. slof daar kun je de teugel heel erg lang meegeven bij de thiedeman is het tussen stuk korter.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:08

Thiedemann zou ik niet doen met springen. Het paard moet zijn hoofd eruit kunnen brengen en dat kan niet als je zijn hoofd naar beneden trekt. Een martingaal is daarom beter.

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:12

mag ik als eerst vragen waarom je de thiedeman gebruikt?
heb je hem echt nodig met rijden? meestal verziek je er meer mee dan je er goed aan doet

lisannetj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:14

je kunt dan idd beter met een martingaal springen.. en niet met een thiedeman

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:04

Nooit met thiedeman gaan springen, gebruik dan liever een martingaal.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:11

Het kan wel, bij lage sprongen:
Afbeelding

Zodra je hoger gaat springen is het niet fijn meer, zoniet voor je paard, als voor jou, het rijd dan gewoon niet lekker meer, dan is een martingaal de beste optie
Officieel mag je ook niet met thiedemann op wedstrijd springen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:26

@ Lafunkyjazz: je paard wordt veel te veel tegen gehouden en kan nu niet basculeren. Ik vind het geen gezicht om je paard zo over een hindernis te laten gaan. Ziet er niet vriendelijk uit!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:48

Ben het volledig met Kris25 eens!
Vind het heel slecht om met een thiedemann te springen, je belemmert het paard volledig. Een martingaal oké, als je paard op hindernissen afraced, kan ik dat nog begrijpen. Maar een thiedemann...?! Het paard moet van jou springen terwijl je hulpteugel juist zegt: niet springen.
Als je je paard niet goed kunt houden tijdens de sprong, spring dan niet of laat hem met iemand springen die hem wel kan houden. Die foto ziet er inderdaad ook behoorlijk verkrampt uit....vind 't eigenlijk zelfs een beetje zielig voor het paard.
En mijn vraag is ook: wáárom?

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:33

Ik rij altijd met een thiedeman, mijn paard is hardstikke sterk...steekt zijn koppie in de lucht en gaat met het bit tussen zijn kiezen aan het racen. Ik spring ook met de thiedeman, dat gaat prima. Mijn instructeur wil dat ik hem rond en diep rij met springen en dat gaat beter met een thiedeman eraan. Als de hindernissen hoger worden, zo'n 100cm. spring ik dan, dan laat ik hem er nog om...het werkt prima. Ik heb zelf geen idee hoe het eruit ziet, maar het gaat er mij om dat hij leert om rustig te doen

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:49

IK vind dat JIJ moet leren hoe jij jouw paard kan leren rustiger aan te doen.
En waarom dan geen martingaal?!
Ik ben het met je instructeur eens dat je rond en diep moet rijden om de rug te ontspannen zodat het paard makkelijker springt, maar leer dan eerst dat te kunnen zonder thiedemann en ga dan springen.
IK blijf erbij dat jij zegt: 'spring'! en de hulpteugel zegt: 'terugkomen'.
Ik snap sowieso niet dat mensen koste wat het kost willen springen ook al kunnen ze hun paard niet eens houden. Vind het dan ook niet gek dat op maneges altijd de grootste ongelukken gebeuren tussen de hindernissen.
Sorry voor misschien mijn harde mening, maar ik snap gewoon niet hoe je kunt gaan springen en opzettelijk je paard belemmert.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:28

Ik ben ook aan het leren hoe ik mijn paard in hemelsnaam rustig kan krijgen, als ik spring rij ik nog dressuurmatig en als ik dressuurmatig aan het rijden ben oefen ik hoe ik hem rustig hou. Met de thiedeman gaat dat allemaal iets makkelijker. Ik ben blij met je "harde reactie" hoor, want zo ga ik er ook beter over nadenken. Ik heb er een thiedeman aan omdat mij bij de dressuur aangeraden werd er een aan te doen omdat het elke keer zo ging van koppetje omhoog en racen, dat werk ik er nu af. En dan ga ik niet voor het springen nog eens een martingaal kopen, want ik haat dit soort hulpmiddelen! Maar als je er eenmaal aan begint kom je er niet zo 1,2,3 meer af...Het is trouwens niet zo dat ik koste wat kost wil springen, maar het springen is ook niet altijd heel hoog, veel vaker maar laag (60 cm, wat echt niks is voor hem) en daar word hij los van. Zo los dat hij daarna wel rustig word en de thiedeman in feite bijna loshangt.
Ik heb nu door dat ik mijn paard belemmer, want zo dacht ik er niet over na, en dat is natuurlijk wel het laatste wat een paardenliefhebster zou willen!

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:35

Nou ik hoor dat je over alles goed nadenkt! Fijn om eens wat tegen iemand te zeggen die het ook aanneemt
Top! En als je zelf niet veel springt en meer dressuur-gericht bent heb je natuurlijk ook minder weet van wat je paard allemaal kan belemmeren! En het zal inderdaad meevallen over sprongetjes van 50 centimeter met een groot paard, maar ik ben toch altijd voor zo weinig mogelijk belemmering bij elke hoogte! He succes ermee!!

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:05

hé dankjewel voor de reactie, en nog super bedankt...ik hoop een beetje beter over de belemmeringen na te gaan denken! Ik wil het beste voor mijn paardje, waarschijnlijk net als iedere andere paarden-freak