Schouders en nek loslaten!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Schouders en nek loslaten!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:56

Ik krijg met het lessen altijd commentaar dat ik mijn schouders en nek los moet laten. Toen ik op de grond stond (dus even niet op het paard) voelde mijn instructeur aan mijn spieren. Die ik dan dus ook niet los kan laten.
Nu dat gezegd is ben ik erop aan het letten en ik betrap me er ALTIJD op dat ik die spieren niet los kan laten, ik weet niet eens hoe want alles wat ik probeer heeft geen effect. Maakt niet uit of ik zit, loop, lig, sta, of paardrijd...
Heeft iemand tips want ik baal er gruwelijk van

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:58

Misschien op een yoga cursus gaan om beter te leren ontspannen (als je ook buiten het paardrijden hebt..). Bij een vriendin van mij heeft dat erg geholpen.

edit: typo

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:06

Ik zoek eigenlijk dingen die ik zelf kan doen, heb geen tijd over namelijk om nog een cursus/sport te doen

magiclover

Re: Schouders en nek loslaten!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:14

misschien juist veel die spieren gebruiken die je niet los kunt laten (krijg je misschien wel spierpijn maar dat meot je er dan maar voor over hebben) en met die spieren gebruiken bedole ik dan ronddraaien met je schouwders en met je nek (ik weet niet goed hoe je het moet uitleggen) dus ik hoop dat jer iets aan hebt
succes alvast

groetjes charelle

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:46

Ja die dingen doe ik al. Al is het maar om wat minder spierpijn op die plaatsen te hebben. Ik zit dus altijd van mijn onderrug (billen eigenlijk) tot aan mijn nek vast. Ik kan me ook niet anders herinneren als dat ik dat altijd al gehad heb.

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:15

ik heb hetzelfde als jou!

Bij mij riepen ze ook altijd (nu nog ) schouders los!! Maar ik kon het gewoon niet... toen ik een keertje naast m'n paard stond zeiden ze ook dat ik dan ook mijn schouders vast houd! Erg vervelend!

Ik heb het inderdaad ook met mijn onderrug! Gelukkig heb ik nu een goede instructrice die me er heel goed mee helpt. Mijn schouders is nog steeds een probleem,maar met mijn onderrug gaat het al beter!

Ik lees dus even mee voor oefeningen ed

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:18

een vriend zoeken die goed kan masseren.
en de boel een beetje los kan krigjen ?

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:23

ze zult het wel vervelend of betweterig vinden wat ik nu ga zeggen (en ja over het internet is lastig oordelen..)

griebels schreef:

geen tijd over

om nog een cursus/sport te doen

misschien ligt hierin een klein deel van het probleem..te druk om te ontspannen. Een verstijfde monnikskapspier (die lange spier in je schouders) kan mede duiden op gebrek aan ontspanning.
( ik heb er zelf ook geval last van. In ieder geval van stress.)

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:28

Masseren helpt niet, heb jaren 2 wekelijks bij een fysiotherapeut gelopen maar ook die krijgt het niet los. (vandaar dat ik ook telkens terug moest komen )

Ik heb indd geen tijd om zoiets te doen, maar dat wil niet zeggen dat ik geen vrije tijd over heb. Die heb ik dus wel over, en die heb ik ook zeker nodig. Anders wordt het stress in mijn koppie. Dus eigenlijk wil ik zeggen dat ik mijn tijd die ik bijv achter de pc kan besteden daar niet aan uit kan geven.
Als ik dat wel zou doen, zou ik letterlijk geen tijd meer over hebben.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:43

Ja ik snap het. Het zal ook wel een zwakke plek zijn. Ik hoop dat je er een oplossing voor vindt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:04

Ik heb dit al meer dan 15 jaar. Heb ook fysio, manueel en mensendieck gehad. Had dagelijks zware hoofdpijnklachten. Door de mensendieck ben ik de hoofdpijn kwijt geraakt, maar verder niet.
Ik ben nu naar een orthomanueel arts geweest en er bleken nogal wat wervels in mijn rug scheef te staan. 2 in de onderrug, 4 tussen mijn schouderbladen en 1 bovenin mijn nek.
Ik heb 3 behandelingen nodig gehad om alles recht te zetten en nu moet ik mijn lichaam 2 tot 3 maanden de tijd geven om te herstellen.
Ik merk wel dat het mijn klachten iets heeft verbeterd, maar ben er nog niet.
Ik had ook altijd na het paardrijden pijn in mijn onderrug en bij het onderzoek bleek dat ik mijn hoofd veel minder naar rechts kon draaien dan naar links. Dat is nu ook verbeterd.
Misschien is dit iets voor je?

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:35

Heel veel rekken en strekken, rondjes draaien met je schouders. Handen in de lucht en je armen 1 voor 1 helemaal uitstrekken, schouderbladen helemaal naar achteren trekken en weer los. Dit zijn oefeningetjes die ik van mijn fysio heb gekregen, dat met die schouderbladen en rondjes met je schouders maken kan ook op je paard. Als ik merk dat ik mezelf vastzet, doe ik dat.
Orthomanueel arts zou ook een oplossing kunnen bieden, denk er dan wel om dat je een orthomanueel arts hebt en geen 'gewone' manueel therapeut!

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:54

griebels schreef:
Ik krijg met het lessen altijd commentaar dat ik mijn schouders en nek los moet laten. Toen ik op de grond stond (dus even niet op het paard) voelde mijn instructeur aan mijn spieren. Die ik dan dus ook niet los kan laten.
Nu dat gezegd is ben ik erop aan het letten en ik betrap me er ALTIJD op dat ik die spieren niet los kan laten, ik weet niet eens hoe want alles wat ik probeer heeft geen effect. Maakt niet uit of ik zit, loop, lig, sta, of paardrijd...
Heeft iemand tips want ik baal er gruwelijk van

Je kan ook hulp zoeken bij een oefentherapeut. Dan hoef je daar maar een paar keer heen en krijg je oefeningen om thuis te doen. Hartstikke handig!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:05

Ook ik heb dit probleem. En dan in mijn linkerschouder erger als in mijn rechter. Ik kan ook heel goed het verschil voelen, links zit er echt een bult. Hierdoor krijg ik ook vaak hoofdpijn. Ben ook wel eens bij de fysiotherapeut geweest, en de tranen rolden over mijn wangen toen hij het los ging maken. En de dag erna zat het weer net zo vast. Hij zei toen ook dat het enige die er echt wat aan kon doen, ben ikzelf. Zolang ik altijd mijn schouder aanspan kan hij masseren en oefeningen geven maar zal het nooit opgelost worden. Het probleem is dat ik er pas aan denk als ik hoofdpijn heb, en het dus al te laat is. Zelfs dan lukt het me niet om te ontspannen.
Maar heel opvallend is wel, juist tijdens het rijden laat ik mijn schouders een beetje los. Lotte merkt het meteen als ik mijn schouder vastzet en weigert dan aan de teugel te komen. Hierdoor zie ik aan haar dat ik mijn schouder gespannen heb, en dan lukt het me om hem iets los te maken. Maar een echte oplossing voor je heb ik dus ook niet. Ik blijf wel dit topic volgen, misschien heb ik er ook nog wat aan.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:11

Wat bij mij best goed heeft geholpen, is mijn handen wat hoger dragen met rijden, dan ontspan je automatisch wat meer omdat je anders gaat zitten!
Daarbij elke keer als je begint met rijden oefeningen doen op je paard, armen zwaaien, hoofd en schouders rollen, tenen aanraken enz. gewoon iedere keer doen, dan wen je eraan en hoef je er niet apart aandacht aan te besteden, paardrijden is ook een sport en logisch dat je er wat oefeningen bij doet!
Bij mij heeft het best goed geholpen, maar je moet het bijhouden!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:47

Ik heb zowat alle therapien gehad, en niets heeft geholpen. Dat is ook mijn probleem, ik KAN het niet los laten. Het lijkt wel of mijn spieren/pezen te kort zijn ofzo.
Oefeningen helpen niet echt, spierpijn wordt wel minder, maar verdwijnt niet. Therapien kunnen mij ook niet helpen. Reden daarvan: Ik word wakker met pijn in mijn rug, nek en schouders. Over de dag heen wordt het wat minder. Het komt dus door het slapen en ook daar heb ik verschillende dingen voor uitgeprobeerd. Ik doe dus iets in mijn slaap (miss het niet bewegen in mijn slaap!?) waardoor ik helemaal vast kom te zitten.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:05

Ik liep de hele dag met opgetrokken schouders, echt belachelijk, maar dat ging vanzelf
Heb toen mensendieck gedaan (dacht voor m'n rug, maar toen wees ze op die domme schouders) en nu kan ik ze ontspannen (ik had knopen in mijn spieren..)

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 20:14

Heb ik ook, over de lange rugspieren. Ik heb (zoals de fysio zegt) hypertonie beider zijds. Weet niet of ik het goed schrijf hoor
Daarbij heb ik fibromyalgie wat reuma in de weken delen is. Dus de aanhechting van je pezen.
Ik heb indd ook o.a. altijd opgetrokken schouders...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:23

Ik heb ontspannen geleerd door op te spannen. Klinkt gek, maar zo is het.
Als je die bewuste spieren eerst (een beetje) meer gaat opspannen, heel bewust, en ze daarna weer in hun normale spanning brengt, krijg je na een tijdje het "loslaten" door. Je kan dan steeds beter en steeds meer gaan loslaten.
Is natuurlijk een proces van langere duur, maar bij mij heeft het geholpen om te leren ontspannen.
Hopelijk heb je er wat aan.

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:05

Als ik echt helemaal vast zit, dan ga ik wel eens naar de sauna. Door de warmte kan ik dan echt ontspannen. Bij mij staat er ook constante spanning op. Moet zeggen dat het na het bezoek van de orthomanueel arts een stuk beter gaat.
Ik heb vermoedelijk dystrofie/dystonie in mijn schouders. Dit heb ik ook in mijn been en hand.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 22:34

Hoe kom je bij zo'n orthomanueel arts? Via verwijskaart van de huisarts of hoe moet je zoiets doen? En wat doet die arts eigenlijk?
Sauna is geen oplossing, ik kan niet tegen de hitte.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:19

hier nog zo'n krakkemikkig figuur..
Ik heb andere klachten, maar ze komen ook voort uit vastzetten van schouders en nek.
Houdingcorrectie en veel bewegen hoorde ik van mijn fysio. Dat helpt inderdaad iets, maar het is zo moeilijk om de hele dag aan mijn houding te denken (ik zak in elkaar met schouders naar voren).

Maar die oefeningen zijn symptoombestrijding. Eigenlijk moet je beginnen bij de OORZAAK van het vastzitten !

Ik heb het ook, net als de meesten van ons, drukdrukdruk. Werken, huishouden, sporten, paard doen. Alles is precies uitgekiend voor de hele week, anders kom ik tijd te kort.

Snachts lig ik met opgetrokken schouders te slapen, waardoor ik moe wakker wordt. Ik kan ook niet ontspannen en dat komt doordat ik teveel hooi op mijn vorkje neem en het gewoon té druk heb. Zelf vind ik dit eigenlijk onzin, want ik doe alles al járen zo, dus waarom nu ineens?? Maar dat sluipt er langzaam in en je lijf geeft op een gegeven moment signalen af dat het zo echt niet meer gaat !!

Dus ; neem de tijd om dit op te lossen, want HET GAAT NIET VANZELF WEG !!!
Vriendin van mij heeft ook yoga gedaan en vertelt mij dat je met ademhalingsoefeningen goed kan leren te ontspannen.
Moet ik ook maar eens een gaatje voor zien te vinden..

Sterkte allemaal !
Diana

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:06

Ik heb gewoon met die man gebeld en een afspraak gemaakt. Had geen verwijzing nodig van de huisarts. Het valt onder alternatieve geneeswijzen. Ik ben daarvoor verzekerd en kreeg 80% terug. Misschien kun je je verzekeraar bellen? Bij mij hadden ze een lijst van mensen die bij zo'n beroepsvereniging waren aangesloten.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:13

misschein gymastiek op je paard dat dat ook help zodat je op jepaard die spierne exstra gebruikt