Steeds wisselen in de galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Steeds wisselen in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:40

Hallo

Er is een pony die ik rijd en als ik galoppeer springt ze zelf steeds om in de andere galop. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe pak ik het aan om dit af te leren??
Dankje

LPtjuh

Re: Steeds wisselen in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:42

heey mijn paard hebben we het zo afgeleerd.
steeds kleine stukjes galoperen en zorgen dat je hem voor het over springen al terug hebt . daar belonen.
dit een tijdje zo vol houden steeds wat langere stukjes galoperen en steeds belonen

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:48

Okee, dank je, ik ga er op proberen te letten. Maar tot nu toe voel ik de wissel niet aankomen.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:30

dat doet mijn paard ook maar ik ben er nu achter dat het toch echt aan mij ligt hij reageerd heel goed op die hulp. als ik mijn binnenbeen ook maar iets achter de singel heb en mijn teugel wat tegen de hals springt ie al over..

je kunt ook een tijdje je buitenbeen achte de singel houden onder het galoperen en met je binnen been goed aan blijven duwen. en idd niet zo lange stukken galoperen en wat ook heeeel belangrijk is: belonen !! als ie het goed doet daar bereik je heel veel mee
succes

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:35

Ik weet wel dat het niet door mijn beenhulp komt, daar heb ik expres al op gelet. Ik ga wel proberen om inderdaad tijdens de galop extra goed mijn binnenbeen eraan te houden, misschien moet ze steeds even herinnert worden!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:31

Is je pony een jonge pony? Dan ligt het probleem waarschijnlijk in het feit dat hij nog niet goed in balans is. Probeer zo stil mogelijk te zitten en je hulpen eenvoudig te houden. Wees duidelijk met je hulpen (buitenbeen duidelijk achter de singel) en zorg ervoor dat je niet te dicht op de manegewand rijdt (die werkt nl. als een magneet) Als hij beter in balans komt, komt het meestal vanzelf goed.
Probeer ook het paard meteen terug te zetten in draf, maar galoppeer maar eens goed naar voren in de verkeerde galop. Wordt ie vanzelf moe van want dat is natuurlijk moeilijker. Vaak springen ze dan vanzelf terug in de goede galop.

noraahlover

Re: Steeds wisselen in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:43

LPtjuh schreef:
heey mijn paard hebben we het zo afgeleerd.
steeds kleine stukjes galoperen en zorgen dat je hem voor het over springen al terug hebt . daar belonen.
dit een tijdje zo vol houden steeds wat langere stukjes galoperen en steeds belonen

Mijn pony doet het niej, maar dit lijkt mij ook wel goede oplossing idd

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:33

Ik weet niet precies hoe oud de pony is, maar niet echt jong ofzo. Maar ik ga het wel proberen. Zal van de hoefslag afblijven en heel stil zitten, misschien helpt het wat. De tip om korte stukken te galopperen is op zich ook wel goed, maar dan moet ik haar terug nemen voordat ze overspringt, maar dat is alleen niet te doen, want daar is ze erg onvoorspelbaar is. Zo springt ze niet om, zo 3x achter elkaar.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:42

Let er ook op dat je je buitenbeen laat hangen (binnenbeen natuurlijk ook) en recht in je zadel zit, je kan namelijk ook met je zitbeenknobbels je paardje "om duwen".

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:45

je kan ook proberen op de volte te galloperen en dan je gewicht iets meer naar binnen plaatsen, dan wordt het al moeilijker om om te springen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:46

Ja, wat ze al eerder bedoelde met me houding. Nou, normaal gesproken zit ik verder prima en heb ik dat probleem niet. Maar de volgende keer zal ik er zeker wat beter op letten.

@Karlijn, is dat zo dan? Wat als ik op de volte me gewicht naar binnen zet, kan ze dat misschien weer als hulp aanzien, of niet?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:06

[quote="Phynix"].... De tip om korte stukken te galopperen is op zich ook wel goed, maar dan moet ik haar terug nemen voordat ze overspringt, maar dat is alleen niet te doen, ..../quote]

Klopt, dat is vaak bijna niet te doen. Dus daarom maar eens flink doorgalopperen in de verkeerde galop. Dat is minder makkelijk en als je stil zit springen ze vaak vanzelf over in de voor hen gemakkelijkere "goede" galop. Dat ze overspringen is vaak toch een balansprobleem en/of verstoren we zelf die balans door dan wel scheef te zitten, dan wel veel te veel te doen met onze hulpen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:40

Okee, het punt is alleen dat ze wel terug springt ook vanzelf hoor, maar vervolgens gewoon weer in de andere gaat. Ik moet dus op zoek naar een soort straf/hulp om aan te geven dat het springen niet de bedoeling is.