Paard achter de teugel, wieheeft er ervaring mee..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard achter de teugel, wieheeft er ervaring mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:28

Ik rijd mijn paard sinds kort wat anders (onder begeleding) Nu rijd ikhem dus laag en diep, maar wel actief. De reden daarvoor is dat hij meer over de rug moet komen. Dat lukt zo wel en hij zet achter ook goed onder. Alleen nu heeft hij ondekt dat als hij achter de teugel duikt,ik bijna niks kan doen. Hij laat het bit zeg maar helemaal los, vooral op de rechterkant. Hij komt dan meteen erg terug en is haast niet te sturen. wat ik nu doe is hem dan erg voorwaarts rijden (lees: schoppen ) zodat hij weer omhoog komt en zn aandacht erbij houden. Als ikbijvoorbeeld halt houd dan zakt hij steeds iets lager, beetje in zn eigen wereld zeg maar. hij schrikt dan echt opbij mn been en komt meteen omhoog. Is de enige oplossing voorwaarts rijden? Of zijn er meer?

alvast bedankt! Groetjes Sabine

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:32

ik ken het probleem wel, ik rij dan ook extreem naar voren waarbij ik mijn hand ook helemaal naar voren plaats, zodat hij voor de loodlijn kan komen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:32

inderdaad goed voorwaarts rijden, en niet te veel vragen.

Merr

Re: Paard achter de teugel, wieheeft er ervaring mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:35

heb ook hetzelfde probleem, doe ook wat hierboven genoemd is.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:47

mijn paard heeft het een tijdje gedaan nadat hij naar de tandarts was geweest.

ik heb hem naar voren gereden aan het werk gezet met veel overgangen en voltes en voor de rest genegeerd.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:54

deze dingen doe ik ook allemaal dus ben goed op weg volgens mij, moet zeggen dat hij het vandaag al een stuk minder deed dan gisteren

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:39

Kijk uit met het diep rijden van je paard! Anky kan het,maar jammer genoeg zijn we niet allemaal Anky.Behalve ik natuurlijk,want ik ben de beste!!!GEINTJE(was het maar waar!)

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 13:31

Er staat bij ONDER BEGELEIDING VAN.. De dochters van diegene die mij les geeft rijden allebei op Z niveau dressuur en hebben ook nog les van haar dus ik neem aan dat ze weet wat ze doet. Mijn paard is groot en lang en moet leren zijn rug te gebruiken. Daarbij wil ik nog zeggen dat ik het alleen met het losrijden doe en hem daarna meer op ga pakken. Ik begrijp jou punt,maar ik heb al 3 lesgevers gehad en mijn paard heeft nog nooit zo los door zijn lijf gelopen (met goed achterhand gebruik). Daarom opende ik ook dit topic omdat ik niet wil dat hij TE laag en diep loopt dat ie zn borst raak, van het bit afkomt of dat hij achter niet mee komt.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:11

randie schreef:
Ik begrijp jou punt,maar ik heb al 3 lesgevers gehad en mijn paard heeft nog nooit zo los door zijn lijf gelopen (met goed achterhand gebruik).

Alleen jammer dat hij nu achter de teugel duikt...

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:16

dat klopt inderdaad, maar dat is weer echt randeux die probeert graag nieuwe dingen uit om er onderuit te komen..Het zinnetje waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en liever lui dan moe hebben wel betrekken op hem. En ik open dit topic om tips enz te krijgen niet om kritiek te krijgen waar ik niks mee kan.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:20

randie schreef:
En ik open dit topic om tips enz te krijgen niet om kritiek te krijgen waar ik niks mee kan.

Nee, sorry, daar heb je gelijk in .

Kan je geen tips geven want het is niet mijn manier van rijden, maar suk6 ermee.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:28

dat was het van mij ook niet, ik heb al meerdere dingen geprobeerd met verschillende lesgevers (tot ZZLicht amazone toe). En het gaat mij niet zo zeer dat hij met zn neus over de grond loopt,maar dat hij over zn rug komt. Is hij eenmaal los loopt over zijn rug, Wat je echt kunt voelen de galop zit beter de draf is ruimer hij is beter voor mijn been enz. Dan probeer ik hem weer hoger in te stellen. Dan juist wil hij duiken en achter mijn been/teugel blijven. Blijkbaar vind hij dat lager lopen zelf makkelijker. Rijd ik hem dan erg voorwaarts dan kom hij gewoon omhoog en zoekt hij mijn hand weer op. Maar ik kan het niet voorkomen dat hij duikt zeg maar...het word al steeds iets minder maar het blijft lastig vooral als je met 8 man in de bak rijd en hij niet goed stuurbaar is..snapje.
* excuses aanvaard trouwens *

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:56

ik weet niet exact hoelang je bezig bent met de nieuwe methode, maar ik denk dat dat na verloop van tijd vanzelf allemaal goed komt zolang je maar naar je hand toerijd. ik denk dat het een kwestie is van balans en het sterker worden. naarmaate je meer kilometers maakt zal je paard sterker worden en zijn balans dus vinden waardoor hij steeds meer op de achterhand zal komen en daarbij zal hij dus ook meer gaan oprichten. misschien heeft het dus even zijn tijd nodig? mijn advies dus; kijk het even aan, het laag lopen is niet zo erg en waarschijnlijk vind je paard het wel lekker om zo over de rug te lopen op de nieuwe manier. de spieren moeten even aangepast worden op je nieuwe methode van rijden.

succes!!

edit; je gaf ook aan dat je paard wel lekker lang en laag wil, maar als je oprichting vraagt lukt het niet. daarmee geeft het paard al aan dat hij dit nog niet kan omdat hij misschien te weinig kracht heeft.
Laatst bijgewerkt door klomp op 08-02-06 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:57

dat klinkt eigelijk ook heel erg logisch. Ik rijd hem nu denk ik ongeveer een maandje zo.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:59

even offtopic @ klomp: Wat heb je een verschrikkelijk mooi paard onder je kont, mag je trots op zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:01

Aan het been maken
zowel sterke als juist paarden die erachter kruipen zijn niet aan het been.
En handen rustig op de plaats houden.
probeer niet zelf de mond op te gaan zoeken, ook al ben je dat dan snel geneigd als er aan de voorkant niks is.
Hij zal van achteruit jou hand moeten gaan accepteren.

dat oprichting niet gaat, is niet erg, maar hij moet wel ten aller tijden je hand durven volgen naar het vwnw.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:01

heb ge-edit, aanpassing op jouw voorgaande berichtje

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:02

Ik weet niet of je lang halt houd?
Misschien meot je de duur van het halthouden nog even verkorten, dat ie niet de tijd krijgt om erachter te kruipen, even halt en weer naar voren en dan de tijd van het halthouden gaan verlengen. Vanuit halthouden naar stap/draf/galop (weet niet hoe ver hij in de africhting is) dit afwisselen en indd goe naar voren houden

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:04

runningkawa schreef:
Aan het been maken
zowel sterke als juist paarden die erachter kruipen zijn niet aan het been.
En handen rustig op de plaats houden.
probeer niet zelf de mond op te gaan zoeken, ook al ben je dat dan snel geneigd als er aan de voorkant niks is.
Hij zal van achteruit jou hand moeten gaan accepteren.

dat oprichting niet gaat, is niet erg, maar hij moet wel ten aller tijden je hand durven volgen naar het vwnw.

dit is uiteraard een eerste vereiste aan het been zijn, vaak denken we dat de paarden aan het been zijn, maar met dit soort probleempjes oa zie je maar dat dit niet zo is, heb het zelf ook weer ondervonden bij mijn eigen paard, hoewel ik toch echt dacht dat hij voor mijn been was..hihi!
dus heel goede tip ook van RK!!

@ randie; dank je!! is een heel werk geweest hoor om te komen waar we nu weer zijn (ivm rugblokkade)

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 16:14

Bedankt iedereen voor de tips ik ga weer goed aan de slag, ik rijd nu vooral veel overgangen om hem vlugger te maken op mijn been, want hij is inderdaad liever lui dan moe.