Goede les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Goede les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:47

Bij bijna elke vraag hier op RT word er meteen gezegt 'Neem goed les'.
Dat is leuk en aardig, maar hoe kom je er nou achter dat de les die je neemt goed is, voordat (als het toch geen goede les is/was) het paard al verpest is?

Ik stel deze vraag, omdat ik met mijn bijna 4 jarige nu ook aan lessen ben begonnen. Ik wou bij zoveel mogelijk instructices/instructeurs proeflessen nemen, maar dan wel een paar achter elkaar, anders heb ik nog geen goed beeld.

Nou had ik maandag dus van een vrouwtje les, erg leuk en aardig, wel wat confronterend maar dat had ik ook al verwacht, Flower is immers weer aardig tegen de hand en dat moet toch een oorzaak hebben.

Maar het eerste wat ze zei is dat Flower niet zo lekker in haar vel zou zitten, dat vondt ik een beetje rare opmerking. Ze zou dat zien aan haar vacht, nou ligt het vast aan mij, maar haar vacht ziet er gewoon glimmend en goed uit? Er zitten nog wel wat lange haren tussen van haar wintervacht (ze draagt geen dekens) maar die zitten los en kan je er zo uitplukken, en met poetsen haal je nooit alles eruit. Het lijkt me juist dat als ze niet goed in haar vacht zit, het verharen voor geen meter gaat?
Verder vond ze Flower schijnbaar wat 'onvrolijk'. Vond ik ook raar, teminste, de laatste tijd word ze steeds joliger.. Stond ze eerst in het weiland maar een beetje te suffen, nu rent en speelt ze mee met de rest. Ook onder het zadel, had ze eerst nergens zin in, nu word ze soms een beetje over-enthausiast...
Ze kent Flower natuurlijk niet, dat snap ik ook wel, maargoed...

Dan de les, Flower heeft laatst een week bij een draver gestaan die haar niet liet eten. Ze leefde daarvoor alleen van hooi en dat ging prima, ze was lekker mollig, wat hoort bij haar bouw. Door die ene week was ze (te) veel afgevallen, en daardoor krijgt ze nu flink bijgevoert. Ze is nog steeds net even te magertjes, maar ze word met de dag dikker, dus dat komt wel goed.
Nou 'zag' die vrouw dus dat Flower daardoor 'verzuurde'. Omdat ze nu zoveel krachtvoer vrij 'ineens' krijgt. Dat zal ook best wel kloppen. Daarom moet ik nu een maand rustig aan doen, d.w.z. longeren voordat ik erop ga, en dan gewoon los laten draven, en dan met rijden met mijn benen sturen en gewoon een beetje voltes stappen en draven, meer niet.
Natuurlijk ga ik dit zeker een maand doen, ik ben altijd bereid vanalles te proberen, maar, een paar (op hoog nivo rijdende) stalgenoten zagen het en zeiden me later dat ik het met mijn benen sturen helemaal verkeerd deed.. Terwijl ik precies deed wat die instructrise mij zei en zei zei dat ik het goed deed.

Hoe kom ik er nou ooit achter of ik het nou goed geleerd heb?

elkie

Re: Goede les

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:53

Hoe ben je bij deze vrouw terechtgekomen? Ik zou denk ik iemand zoeken waarover ik van anderen op stal of in mijn omgeving al goede dingen had gehoord, of iemand die ik al vaker zelf heb zien rijden en waarvan ik de rijstijl erg bewonder (er is nog wel een groot verschil tussen zelf rijden en iemand lesgeven).
Als je toch een dubbel gevoel aan de proefles overhoudt zou ik er niet mee doorgaan, ik denk dat je 100% moet geloven in wat je instructie zegt of doet want als je er zelf niet helemaal achter staat dan ga je het mss ook maar halfslachtig uitvoeren.
succes ermee!

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:54

Om 'goed les' te krijgen is het denk ik van belang dat je jezelf goed inleest als het gaat om verschillende trainingsmethoden in combinatie met de ontwikkeling van je paard. Zowel fysiek als geestelijk.
Als je theoretisch goed onderlegd bent en je kan je een eigen (onderbouwde) mening vormen over het trainen van je paard, dan kan je op zoek gaan naar iemand die dat inzicht met je deelt of daarvoor open staat.
Er zijn veel meer slechte instructeurs dan kundige, maar dat is wat ik denk en natuurlijk geen feit!
Je moet zelf weten wat je wilt en de theorie is daarbij onontbeerlijk!

tantethee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:00

idd ik ga met lusitano mee. ik ben ook geen makkelijke om les te geven, aangezien ik geen kracht in mijn armen heb, daarbij rijd ik via het klassieke systeem, na 5 verschillende mensen heb ik nu mijn lesgeefmens gevonden, mijn paard loopt er fijner door.
en het ligt erg dicht bij mijn eigen manier van oplossen..
geen geweld en getrek en hulpteugels..ideaal

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:39

ik denk dat je goede les heb op het moment dat je paard er beter op gaat lopen. Ik heb momenteel van 2 verschillende instructrices les, maar af en toe ook nog van andere mensen, het is maar net hoe het uitkomt. En iedere instructrice ziet iets anders, waardoor ik hun manieren combineer.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:15

Ik denk dat deze vrouw geen goede instructrice voor jou zal zijn, om de simpele reden dat ze je aan het twijfelen heeft gebracht. Als ik 1 ding wel geleerd heb, is dat je zelf moet gaan staan voor wie en wat je paard is. Ik zou me niet door m'n instructrice laten vertellen dat mijn paard niet vrolijk is, terwijl ik hem bv. elke dag zou zien spelen in de wei. Zo iemand zou van mij geen vertrouwen krijgen! Een goede instructeur/-trice vraagt jou naar je paard, of vraagt om bevestiging van wat hij of zij denkt te zien aan je paard.
Wat ook niet goed is, is als je iets moet doen wat tegen je principe in gaat, of waar je je ongemakkelijk bij voelt, of waarbij je paard in protest gaat. Ook moet je twijfels kunnen bespreken met hem/haar, je moet dus heel open kunnen zijn naar elkaar toe. Voor mij is het bewijs geleverd als ik in de les mijn paard ontspannen aan het lopen heb en ze met plezier doet wat ik van haar vraag. Niet alleen in de les, maar ook op de dagen erna.

silverking

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:42

Je moet gewoon doen wat jou goed lijkt. En ook al geeft die vrouw al heel lang les ze kan nooit in een of 2 proef lessen jou en je pony goed leren kenen. ik heb er veel verschilende instructeurs gehad en allemaal gaven ze verschildend les dus kies gewoon een die gevoel voor dieren heeft en waarvan jij vindt dat ze goed les kan geven scces

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:56

Iig, thanx voor de reacties!

Ik ben bij ook zeker wel gaan verdiepen in 'rijstijlen', maar ik ben ook van mening dat ik dat pas écht goed snap en leer als je het zelf gezien/gevoelt en meegemaakt heb. Daarom wil ik ook van zoveel mogelijk soorten 'rijstijlen' een beetje proeven, dat ik kan ontdekken waar mijn paard het beste op reageerd.

Dit vrouwtje 'heb' ik van een stalgenoot. 2 stalgenootjes bij mij op stal hebben ook les van haar, beide absoluut geen slechte ruiters (ook deze rijden op aardig nivo)
Ik zelf had tijdens de les wel een goed gevoel, Flower voelde goed aan, ze was erg actief van achter, en haar passen werden veel ruimer.
Degeen die mij vertelde dat ik zo niet met mijn benen moest sturen gaat mij in de tussentijd op een van haar paarden 'les' geven zodat ik het kan voelen...

Flower was na de les uitgeput, terwijl ze een gigantische conditie heeft en we bijna alleen maar gestapt hebben. Duidelijk een teken voor mij dat ze dus toch wel die spieren getraind heeft die niet sterk zijn, en bij Flower zijn dat dus de spieren die wel sterk zouden moeten zijn

Overigens, getrek en hulpteugels hou ik ook niet van, maar deze vrouw ook niet. Ik moet Flower heel duidelijk met mijn benen naar mijn hand toerijden, aangezien ik ook de neiging heb teveel met mijn handen te willen, terwijl dat zonde is omdat mijn benen (volgens haar en andere) onbewust gewoon het goede doen. Dus ik moest nu praktisch mijn teugels los laten (wel begrenzen met buitenteugel, en overduidelijk de binnenhand naar binnen maar hier absoluut geen druk op)

Maar zelfs al heb je een zelfde instelling, dan ben ik nog bang dat ze verkeerde dingen aanleren, die dan andere lesgeefmensen er weer uit moeten halen, bij het paard of bij mij.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:53

Goed les merk je, vind ik, als je paard lekker loopt en jij en je paard er tijdens de les lekker bij voelen. En ookal is het mss in de ogen van andere slecht, zolang jij en je paard er maar lekker bij voelen. Ook moet het natuurlijk klikken.
Ik vind mijn instructrice super. Ze ziet aan zijn hoofd en ogen al in wat voor bui hij is en als hij gericht aan haar loopt te etteren, krijgt hij ook gewoon van haar op zijn kop. Ze weet ook precies wat ik met hem doormaak. Andere vinden haar manier van lesgeven weer niets. Als je bv onnodig met hulpteugel rijd, geeft ze je geen les. En dat moet je maar net kunnen accepteren. Dus als ik het zo hoor, ben je met deze vrouw niet tevreden, omdat je je er niet fijn bij voelt en twijfelt over haar aanpak.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:24

ik ken een meisje die krijgt op haaar manier ook goed les en ze rijd op haar manier zo lekker.
maar op wedstrijden heeft ze steeds 130 punten (M1)

ik zie dan als niet instructrice dat ze haar pony vast rijd en dat het alleen maar minder gaat.. maar hoe maak je haar dan duidelijk dat les bij haar echt moet veranderen? want ze is er van overtuigd dat alles perfect gaat ondanks de hele lage punten

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:27

probeer uit te leggen waarom het slecht is of laat het haar op een goede manier ervaren. Een onervaren en bang meisje bij mij op stal kreeg ook slecht les van iemand. Nu lest ze bij mijn instructrice en ziet in dat het haar verkeerd is aangeleerd

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:31

bedankt voor de tip. toppie dat je even wou luisteren en lezen. erg lief

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:56

Citaat:
Dan de les, Flower heeft laatst een week bij een draver gestaan die haar niet liet eten. Ze leefde daarvoor alleen van hooi en dat ging prima, ze was lekker mollig, wat hoort bij haar bouw. Door die ene week was ze (te) veel afgevallen, en daardoor krijgt ze nu flink bijgevoert. Ze is nog steeds net even te magertjes, maar ze word met de dag dikker, dus dat komt wel goed.
Nou 'zag' die vrouw dus dat Flower daardoor 'verzuurde'. Omdat ze nu zoveel krachtvoer vrij 'ineens' krijgt. Dat zal ook best wel kloppen. Daarom moet ik nu een maand rustig aan doen, d.w.z. longeren voordat ik erop ga, en dan gewoon los laten draven, en dan met rijden met mijn benen sturen en gewoon een beetje voltes stappen en draven, meer niet.

Je spreekt jezelf wel tegen..... Je stelt dat je paardje oh zo vrolijk is terwijl ze dit net voor de les heeft meegemaakt. Ik denk dat je nog best wat les kan gebruiken van deze vrouw, die dit direct wel door had.
Dat je mede pensiongasten zeggen dat je niet op de juiste manier met je been rijdt is logisch, na 1 les kan je dit w.s. niet gelijk op de juiste manier narijden. Niet direct opgeven, doorzetten en zeker ook het aanbod aannemen om o-p een doorgetraint paard te voelen wat de bedoeling is.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:06

amondi schreef:

Je spreekt jezelf wel tegen..... Je stelt dat je paardje oh zo vrolijk is terwijl ze dit net voor de les heeft meegemaakt. Ik denk dat je nog best wat les kan gebruiken van deze vrouw, die dit direct wel door had.
Dat je mede pensiongasten zeggen dat je niet op de juiste manier met je been rijdt is logisch, na 1 les kan je dit w.s. niet gelijk op de juiste manier narijden. Niet direct opgeven, doorzetten en zeker ook het aanbod aannemen om o-p een doorgetraint paard te voelen wat de bedoeling is.

Dat ze die week bij die draver heeft gestaan is al in begin november geweest, dus niet echt vlak voor de les, maar 3 maanden geleden
En behalve dat, daar is ze niet 'on' vrolijk van geworden hoor, ze was alleen iets teveel afgevallen. Ze was niet echt mager, maar ze was gewoon niet zo rond zoals bij haar bouw zou moeten. Maar ze is juist qua gedrag veel vrolijker, wat ik al zei, was ze in het begin een saaie luie merrie, is ze nu veel oplettender, veel meer drang voorwaarts, en nu speelt ze teminste met andere paarden mee. Dat deed ze vorig jaar ook nooit, als de rest ging rennen en vliegen stond zij een beetje te kijken van, doe je best ik ga mezelf echt niet bewegen.
Ze showt zichzelf veel meer, niet echt kenmerken van een paard wat niet goed in haar vel zit.

En mijn mede pensiongasten zeiden dat die mevrouw het mij verkeerd aanleerde, dat ik het juist wel goed deed, dat ik alleen teveel met mijn handen wil. Maar goed, ik doe het nu zoals deze mevrouw mij gezegt heeft, en zie vanzelf wel wat het resultaat is. Ik ga ook zeker luisteren naar mijn stalgenoten, en ook zeker even op haar paard rijden

Opgeven doe ik ook niet, ik vraag me alleen af waaraan je goede les herkent. Ik oefen braaf ons 'huiswerk' en ben ook zeker van plan over een maand mijn paard met alleen mijn benen door de bak te kunnen sturen. Het lukt nu al erg goed, het moet alleen nog wat verfijnd worden Ik reed immers buiten altijd al met een helemaal losse teugel of alleen een halster, en ik kan haar daar perfect mee sturen, dus dat moet ik de bak toch ook wel lukken

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:30

Ik denk dat je vooral op je gevoel moet afgaan. Iemand kan nog zo goed lesgeven (bijvoorbeeld bij andere mensen goed resultaat behalen), maar als de manier van rijden of de persoon niet bij je passen dan wordt het niks. Ik heb zelf altijd het criterium dat ik alles wat ze zeggen (eventueel na uitleg, ben zelf nog wel kritisch hoor) logisch moet vinden. Ik heb les gehad van iemand die bij Anky reed, ik snapte er geen hout van en ik twijfelde of het wel goed voor mij en mijn paard was wat ik aan het doen was. Nou kan je zeggen dat ik gewoon niet goed genoeg ben om die methode te snappen. Dat geloof ik graag, maar dat accepteer ik dan maar. Ik heb nu les van iemand en ik heb daar een goed gevoel bij, ik twijfel gewoon niet aan de dingen die ze me bijbrengt. Ik denk dat dat het beste criterium is. Tenzij je zienderogen achteruit gaat natuurlijk, maar dan zal je gevoel ook niet meer goed zijn denk ik.