Help! Wat te doen met een steegs paard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Help! Wat te doen met een steegs paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:12

Hallo,

Mijn ruin is buiten niet te rijden. Binnen kan ik alles met hem, maar zodra we in het bos zijn knapt er iets in zijn bovenkamer en hoeft er maar een speld op de grond te vallen en hij gaat in volle galop naar huis. Nou is dat vreselijk gevaarlijk bij ons in de buurt, omdat er ook een weg door het bos heen loopt. Gister heeft hij me er dus af gegooid en mijn vertrouwen in het bos is nu echt weer nul. Dat van hem ook natuurlijk, maar dat was niet zo moeilijk. Het ging juist net zo lekker. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met paarden die ook continu die ontzettende drang naar huis hadden. Het enige wat hij wil is terug naar huis en ik ben nu al weken met hem aan het opbouwen, dus alleen maar stappen en wennen, maar het heeft blijkbaar niet geholpen. Wie kent dit probleem en heeft er een oplossing voor??!!! Ik zou er erg blij mee zijn, want alleen in de bak werken is zowel voor mij als hem niet leuk.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:46

Ten eerste: ga niet alleen op pad, ga met iemand die een zeer braaf paard heeft.
Ten tweede: kies eens een andere omgeving om te rijden. Ik weet niet of je paard makkelijk te vervoeren is in de trailer, maar kies eens een andere omgeving.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:48

vraag of iemand mee wil lopen met een halstertouw eraan, of idd een ander paard erbij die gewoon relaxed is. Vaak nemen ze het wel van elkaar over!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:07

Je kunt als je op buitenrit gaat er ook een hulpteugel aan hangen zodat je hem beter bij je kan houden. Bijv. een tiedeman of een slofteugel. Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:10

Als ik er een hulpteugel aan hang dan raakt ie in paniek. En hoezo is het goed om hem naar een andere omgeving te brengen?

unamie

Re: Help! Wat te doen met een steegs paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:11

idd zoals gezegd met een ander mak paard mee gaan
ook veel wandelen aan de hand in datzelfde bos kan de band versterken
het paard heeft ws (nog) geen vertrouwen genoeg en ziet jou (nog) niet als leider
ook grondwerk (join up) is een uitstekende manier om het leiderschap over je paard te krijgen
succes
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-02-06 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:12

Yep, met andere brave paarden mee!

Mijn paard is zelf ook als de dood voor de grote boze buitenwereld. Zelfs aan de hand krijgt mevrouw grote ogen van vanalles en nogwat. met andere paarden mee is het een stuk beter!

In een andere omgeving weet ie de weg naar huis niet

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:14

Ja ik denk dat ik gewoon maar veel ga wandelen.. Hij moet gewend raken aan het in het bos zijn en van zelf wel weer thuis komen, zonder rare fratsen. Maar ik ben bang dat hij weer in paniek raakt als hij me niet ziet. Zolang ik hem aan de hand heb gaat het allemaal goed, maar zodra hij me niet meer ziet raakt ie in paniek.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:20

andiamo97 schreef:
Ja ik denk dat ik gewoon maar veel ga wandelen.. Hij moet gewend raken aan het in het bos zijn en van zelf wel weer thuis komen, zonder rare fratsen. Maar ik ben bang dat hij weer in paniek raakt als hij me niet ziet. Zolang ik hem aan de hand heb gaat het allemaal goed, maar zodra hij me niet meer ziet raakt ie in paniek.

je kan er eerst voor gaan lopen
nadat je dat een aantal weken gedaan hebt kun je steeds een stukje naar achteren schuiven
zodat je je hand op zijn schoft/rug kan leggen
zodra je dat kan en hij gewoon netjes door blijft lopen is zijn onzekerheid al een stuk minder
zo heb ik het ook gedaan met mijn paard en het hielp heel goed
nu loop ik er zelfs achter (aan de lange lijnen) en ze loopt netjes door

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:21

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-02-06 11:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Urielle

Re:

Misschien kun je iemand hem aan de longe laat houden terwijl jij gaat stappen? Als hij dan wil wegkletteren dan heeft iemand hem nog vast.

Agnes75

Wat een draakje! Hoe komt dat zo? Gebrek aan zelfvertrouwen?
Kan er niet iemand op de fiets mee? Mijn paard hobbelt daar achteraan als jonge eendjes achter hun moeder.... Het voordeel is dat je kunt afbouwen, de fietser/-ster kan steeds verder uit het zicht gaan rijden (of achter een boom verstoppen ), terwijl jij je paard aanmoedigt om het echt zelf te doen. Misschien ook handig om een keer een paar weken er voor uit te trekken en dan elke dag dat bos in gaan. Ook korte stukken, dan is het misschien wat minder spannend voor hem?

Als ie heel pittig is, kun je misschien ook eens een tijdje wat minder voeren, dan is ie misschien rustiger? Toen mijn paard muesli kreeg, was ze een draak in het bos, echt druk en gespannen en moeilijk doen, bokken en om willen draaien, ook heel alert en zo. Nu ze dat niet meer krijgt is ze rustiger en veel beter te rijden (lees: minder gevaarlijk en minder alert).

Ik ga met mijn jonge paard regelmatig met een pony van 19, die alles al heeft gezien, het bos in. Na 6x kreeg mijn paard al kapsones en wilde ze zelf al hele stukken voorop lopen (en dat mocht ze uiteraard). Als het eng werd, dook ze even "in" de oude pony en daarna ging ze weer voorop. Af en toe gaan we ook gewoon helemaal alleen, wat korte stukken (het is al spannend genoeg).

Je moet doorzetten, dan lukt het uiteindelijk wel!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:26

Je titel is helemaal verkeerd.
Een steegs paard is een paard wat niet wil werken en dit uit door niet meer voorwaarts te willen, achteruit lopen en uit te slaan naar achteren.
Dit is waarschijnlijk erfelijk en niks aan te doen.

Wij hadden vroeger twee paarden die het hadden, broers uit dezelfde merrie die het ook deed.
Waren juist alleen nog geschikt om buiten te rijden, dat ging wel goed.
Vandaar dat ik je verhaal las omdat ik het woord herkende en weinig mensen weten wat het is.

In elk geval veel succes met je paard en hopelijk komt het goed

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:33

@ElCamino: In principe is ie ook (deels dan) steegs want hij wil in het begin totaal niet werken/voorwaarts, begint te draaien, te trippelen en als het nodig is zelfs te stijgeren om te voorkomen dat hij het bos in moet. Als hij er dan eenmaal toch is wil ie alleen maar zo snel mogelijk naar huis.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 11:33

@Agnes75: Aan het voer ligt het niet. Het is al een hele tijd zo, terwijl ik ondertussen zelf ook al iets aan het voer gedaan had. Zijn gedrag veranderd niet. Ik ga idd niet meer alleen en ga weer beginnen met kleine stukjes. Weer van onder af aan beginnen dus. Met alleen een stukje uitstappen buiten denk ik.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:05

Lijkt mij een wijze zet.....Jij kent je paard zelf heel goed en je weet ook precies wanneer je hem moet aanpakken (en wanneer juist niet). Eigenlijk kun je niet accepteren dat hij zomaar omdraait en naar huis holt. Als ie echt bang is, dan merk je dat waarschijnlijk wel, maar het kan ook zijn dat ie je uitprobeert en dan moet je hem goed aanpakken, dus vooruit is goed en bij de minste zwengel naar links of rechts, richt je hem recht en drijf jij hem extra voorwaarts. Bij bokken ook voorwaarts drijven, ook al is het in galop. Veel succes en hopelijk kun je over een tijdje weer echt gaan genieten van het buitenrijden en je paard ook.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:23

Ja ik ken hem idd en merk aan zijn gedrag dat hij het ECHT eng vind. Het is een paard met een heel goedaardig, zacht karakter. In de bak zal hij nooit één stap verkeerd zetten, bokken of iets dergelijks. Maar in het bos loopt hij telkens heel onrustig om zich heen te kijken, telkens even stil willen gaan staan, heel gespannen. Hij heeft daar echt het gevoel dat ie elk moment aangevallen kan worden. Dus op het moment dat er dan iets gebeurd als met die graaf machines dan raakt ie in paniek. Ik ben bang dat ik of nooit helemaal normaal een rondje bos met hem zal kunnen doen, of pas over een hele tijd hihi.. maar dat maakt niet uit. Als hij het er echt eng vindt is het voor hem echt niet leuk. Ik wil hem wel een beetje gewend maken aan het bos, maar dan zal ik voorlopig niet meer het risico nemen om zo ver te gaan dat ik een weg over moet. Gaat dat op een gegeven moment echt goed, nou dan zal ik miss weer is gaan nadenken over een iets langer stukje.. Hij is heel groot (1.78) en zodra zijn angst de overhand neemt wordt hij onwijs heftig. Maar ik ga mijn best doen..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:46

Klinkt als hetzelfde probleem als ik met mijn paard heb. Die krijgt ook grote ogen van de boskabouters en naait zich echt enorm op in haar eentje. En dan wordt het wel een hele grote mevrouw! Ik heb al gemerkt dat het niet een twee drie op te lossen is, het leek wel hoe vaker ik ging hoe enger ze het vond totdat ze echt begon te staken en eng werd. (daar gingen mijn crossplannen...).

Misschien kan je ook eens meedoen aan een tripalon (minicrossje, mag je met meerdere paarden tegelijk starten) misschien krijgt ie dan een beetje vertrouwen of begint ie het leuk te vinden.

Ik ga in ieder geval voorlopig alleen nog maar met andere paarden naar buiten.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:14

Ik denk dat ie bij een minicrossje meteen denkt dat ie door iets achterna gezeten wordt hihi.. Wedden dat ik dan win, want hij smeert hem echt gelijk
Wat jij zegt herken ik wel, over dat staken. Alles gaat goed totdat hij iets tegen komt waarvan hij zoiets heeft van: Dáááág.. dat ga ik dus echt niet doen! Dan schijt ie in z'n broek (bij wijze van spreken) keert zich om en peert hem.. errug irritant.. en eng..

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:23

Je paard heeft wat minder zelfvertouwen buiten. Hij heeft enge dingen meegemaakt buiten en heeft er dus ook geen plezier in. Zorg dat hij het op stal minder leuk gaat vinden. Bijvoorbeeld hard werken. Daarna ga je met hem naar buiten aan een halster en laat hem lekker grazen. Je zult dan zien dat hij het naar buiten gaan (van het erf af) leuker gaat vinden. Dan kun je dit langzamer uit gaan breiden. Hij moet het naar buiten gaan, dingen ontdekken leuk gaan vinden.

Ga bijvoorbeeld ook enge oefeningen (zeil etc.) uitproberen in de bak. Zo wordt hij ook meer verkeersmak. Ga na het werk niet meteen naar stal en vertroetel hem daar, maar ga eerst buiten uitstappen (jij ernaast). Naar buiten gaan moet leuk worden, anders blijft hij alles eng vinden en wil hij terug naar stal omdat dat vertrouwd is en niet eng. Als je paard geen plezier heeft buiten zal dat bij jou ook minder worden.

Succes!

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:48

Oké bedankt voor de tips.. We hebben op zaterdagmiddag bij ons op de manege altijd een 'schrikles'. Daarin doen ze allerlei enge dingen als idd over een zeiltje lopen, met een vlag wapperen, paraplu's en ballonnen enzo. Miss is dat wel een idee. Thnx!

FleurHunter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:50

heej

rij heel veel in de buitenbak, want dat is eigelijk ook al buitenrijden.
En gaat met een heel mak paard/pony weg die jou pony heel graag mag.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:26

Zolang we in een bak zijn is er niets aan de hand. Het maakt niet uit of dat een buiten of een binnenbak is, het gaat pas mis in het bos. Ik ga mijn best doen om weer vertrouwen in het buitenrijden te krijgen. Kleine stukjes en als ik een keer echt een lekkere bosrit wil maken ga ik wel met mijn andere paard. Dunya vindt het heerlijk, maar ik had het zo leuk gevonden als het met hem ook ging. Maar goed, wat niet is kan nog komen.. wie weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:33

Jouw paard is gewoon heel erg bang in zijn eentje met jouw op pad te gaan. In het begin alleen met een braaf paard mee gaan en steeds dezelfde routes lopen, je paard belonen, veel losse teugel geven, zodat hij zelfvertrouwen krijgt en door krijgt dat het buiten zonder kudde niet gevaarlijk is en dat hij op jouw kan vertrouwen. Pas als hij ontspannen buiten loopt op een rustige dag zelf gaan, maar heel kort gaan die spanning bij hem niet opbouwen en steeds wat verder, totdat hij leert ontspannen en dan kun je andere routes gaan lopen.,

Ik heb dat zo met mijn paard opgebouwd, die was net zo en dat was levensgevaarlijk, omdat ik ook nog eens 20minuten langs een heel drukke provinciale weg moest en die ook nog eens moest OVERsteken en dat met een paard dat niet stil wilde staan...

Het is mij gelukt,maar geloof mij dat heeft veel tijd en energie gekost en ik heb mij zelf ook echt heel erg veel moed moeten inspreken. Min paard is op zo een moment heel sterk, bloedsnel en niet vooruit is springen, steigeren, draaien, desnoods bokken.... Dit wasl allemaal pure angst en onzekerheid. Ik heb overigens in het begin alleen gestapt, als ik ging draven ging hij er vandoor. Ik voelde hem sidderen van angst onder mij, kwam ik een menner tegen dan stond hij letterlijk te klappertanden en te trillen op zijn benen. Echt zo zielig,

Nu is hij een rots in de branding, neemt jonge paarden mee en vind niks meer eng, soms blijft hij stokstijf staan en laat ik hem uitgebreid staren en als de diepe zucht komt, kunnen we weer verder

Heb geduld en wees lief en moedig en dan gaat het zeker lukken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:38

Er is dus nog hoop, ook voor de mijne...