Gedrag jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Gedrag jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:54

Sinds afgelopen zomer ben ik bezig met een jonge hengst van nu dus 3.5 jaar. Hij is heel braaf ook tussen andere paarden. Maar de laatste tijd begint hij toch meer te spoken door een keer te willen uitbreken, hoge schoolsprongen te maken. Vooral om die sprongen te ontwijken, longeerde ik hem voor het rijden even totdat hij een keer proest en ontspant. Maar eigenlijk is dit toch wel lastig, zeker als er ook andere mensen rijden. En hij trekt een beetje mijn pezen uit hun verband zodat ik polsproblemen krijg.
Als hij wil uitbreken krijg ik hem eigenlijk wel in de goede richting en drijf hem even duidelijk naar voren en probeer daarna weer te onspannen.
Maar eigenlijk vind ik dat hij toch wel het verschil moet gaan weten tussen gek doen aan de longe en werken als er iemand op zit. Of is dat nog teveel gevraagd en wordt dit vanzelf beter?
Wat is jullie ervaring!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:58

ik heb dan geen hengst maar ook zo'n spring in 't veld.... Heb je goede instructie?? flink aan het werk zetten, en misschien het krachtvoer minderen? hij moet gewoon naar JOU luisteren, als hij gaat klooien naar voren, rij hem maar moe... Dus je bent wel goed bezig maar ik zou dat ontspannen nog even mee wachten, iets langer doorrijden naar voren

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 00:17

Ik heb hem al iets geminderd in voer omdat hij ook wat steviger werd. Ik ga een keer in de week naar de groepsles en heb dan nog een keer priveles. En eigenlijk staat hij bewust nog zonder dek buiten. Zit niet dik in het haar en ik hoop dat hij dan minder fris is.
Hij heeft geen hengsten manieren (komt misschien van het voorjaar wel) maar het nadeel is dat hij maar beperkt buiten kan meestal 1 per dag. Aan de andere kant staan heel veel paarden de hele dag op stal.
Gelukkig heeft hij het bokken nog niet uitgevonden.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:10

het heeft ook wel met de leeftijd te maken.
hij is nu 3,5 jaar dus het nieuwtje is er voor hem af.
hij is ingereden [wat natuurlijk reuze spannend voor hem was] en moet nu meer aan het werk.
dit is een soort protest die je vaak ziet na het inrijden.
niet toestaan en doorheen rijden.
let er wel op dat het werk wat je van hem vraagt niet te zwaar is!
succes

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 01:25

Ja want na het rijden staat hij regelmatig te slapen op stal. Zelf rij ik niet echt lang, meestal 30 minuten en ik ga niet te laat galoperen omdat hij anders te moe is en ik dan teveel moet doen om hem te laten aanspringen. Probeer het dus ook wel te verdelen. Twee keer in de week een uur en 2 keer 30 minuten. En als hij aan de longe erg vervelend is ga ik er niet op. Maar dat is vaak als hij niet naar buiten heeft gekunt.
Maar iig al bedankt voor de antwoorden. Is dus gewoon jonge paardengedrag.

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:03

mijn peerd kreeg op die leeftijd ook wat meer streken
bokken , stijgeren, staken en dan niet meer voorwaarts willen
het is denk ik wel de leeftijd maar je moet het er wel uit rijden
als je hem nu zijn gang laat gaan word het alleen maar erger

suc6 er mee

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:07

een 3,5j paard hoeft ook nog niet zo heel lang gereden te worden hoor
maar probeer hem wel zoveel mogelijk en zo lang mogelijk buiten te zetten
mijn paard MOET heel da middeg buiten en dat kan ook bij mijn stal als hij niet buiten kan hoef ik nie op te stappen dan heeft hij zoveel energie dat hij dan helmaal gek is
buiten is het belangrijkste voor een paard

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:49

Die van mij is nu 5 en ik longeer hem nog wel eens voor het rijden, zeker als ik van te voren al aanvoel dat hij jolig is. Laat hem maar lekker uitrazen aan die longeerlijn en zet hem ook aan de longeerlijn aan het werk. Hij moet mij jou bezig zijn, niet met de andere paarden.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:52

Hij moet inderdaad wel opletten. Niet aan een losse lijn maar goed in aanleuning lopen en zeker niet snuffellen, stoppen of zijn kop omdraaien. In het begin vind ik het prima als hij gaat draven of galoperen maar na een paar rondjes ga ik me met hem bemoeien en moet hij luisteren. Als hij lekker heeft lopen proesten en daarna ook netjes stopt op mijn commando (halt en vinger omhoog) dan weet ik dat hij bij de les is en kan ik gaan opstappen.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:08

Dit is een kwestie van gevoel. Je moet weten wanneer je hem op z'n nummer moet zetten en wanneer het gewoon 'jong zijn' is.

Ik rijd nu ook een 3 jarige merrie, en dat is soms best lastig. Niet teveel over nadenken, en vanuit gevoel doen.

En gewoon altijd zorgen dat hij met zijn gedachten bij jou is. Dus veel voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, enz. Bezig blijven, heeft hij ook geen tijd om gek te doen.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 14:34

Gisteren ging het echt super. Hij stond op stal al rustig met donkere ogen te kijken. Het is een appaloosa en die hebben een witte oogring maar daardoor kan je echt heel goed zien wat er in hun omgaat. Kon gisteren gewoon opstijgen en wegstappen. Daarna nog gedraafd en gegaloppeerd. Hij probeerde soms wel zich wat te onttrekken door met zijn hoofd de lucht in te gaan en een beetje te gaan trekken, maar goed been en dan liep hij weer mooi nageeflijk. Zelfs in de galop terwijl die nog erg wisselend is.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 00:52

Hij heeft zijn fratsen dus voor vandaag bewaard. Lekker stormen maar toch een uur buiten gestaan en lekker jolig zitten doen. In de les er direct op gestapt (stond stil!) maar daarna kwam hij toch een paar keer iets omhoog. Dus hem met de zweep een tik op zijn hals gegeven en naar voren geschopt. Daarna nog wat sprongen en een keer omgedraaid maar na deze eerste 10 minuten ging het erg goed.
Er zat wel een hengstige merrie in de les maar daar reageerde hij niet extra op. Maar voor alles schrikken terwijl hij anders nergens naar kijkt. Was gewoon erg jolig en moest echt aan het werk gezet worden (met zijn hoofd dan, voorwaarts was hij genoeg).
Maar we hebben het weer goed doorstaan en gaan door naar de volgende ronde *o/* .