1ste keer strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angel21

1ste keer strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:27

hoi

kunnen jullie mij advies geven...
ik ben van plan om voor het eerst in mijn leven met mijn paard naar het strand te gaan.
mijn paard is er wel eerder geweest...maar zoals ik haar nu ken is dat als ze een lang stuk ziet in rengalop wilt.
met buitenrijden ook al last van..
hebben jullie tips wat ik wel en niet kan doen op het strand...
of hoe ik moet reageren als ik haar niet meer kan houden..
ik gaan alleen met 1 ander paard heen...anders word ze helemaal mal als er meer paarden bij zijn...
als ik haar dan inhou...al een keer meegemaakt in het bos...word ze pissig en gaat ze steiger bok sprongen maken...heel irri en best wel eng buiten...

bedankt

Kiim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:32

Eerst zorgen dat je dr goed onder controle hebt.
Het strand is in principe hetzelfde als een lang zandpad.
Behalve dat je dr op het strand makkelijker op een volte kunt zetten omdat dat niet zo smal is.
Maar zoals jij het verteld zou ik niet naar het strand gaan, veels te gevaarlijk.

Horsea_nl

Re: 1ste keer strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:34

ben het met de vorige eens.. als jij je paard wil inhouden en je vliegt eraf.. niet zo'n pretje.. eerst dat beesje maar eens onder controle kunnen houden,,

_PaaRdJeS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:55

als je naar strant gaat.. en je paard schiet er vandoor moet je naar boven sturen naar het hele zachte zand want dan gaan ze moeilijker vooruit.. ik heb het zelf ook meegemaakt mijn paard schrok van een vlieger hahaha

Angel21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:10

ik hou haar normaal gesproken wel hoor....in de duinen ben ik wel een keer geweest...alleen toen waren we alleen dan is ze wel heel lief alleen als er andere paarden bij zijn wil ze sneller zijn...maar denk dat ik dat er niet meer uit krijg ze is al 9

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:51

Dat je paard al eerder naar het strand is geweest is voor jou een enorm nadeel.

Je weet immers niet hoe er met haar op het strand gereden is. Heel rustig als een normale buitenrit of vnl racen. Als je de pech hebt en het voornamelijk racen was dan zit er niets anders op dan te blijven zitten en sturen totdat je het tempo weer onder controle hebt. Kost ook veel tijd en moeite voordat je dit er weer uit hebt. Als er gewoon normaal met haar gereden is dan zal het geen probleem geven.

Wat ik zou doen als ik jou was:

- voor de zekerheid martingaaltje om zodat ze niet haar hoofd omhoog kan doen
- op het strand gelijk een heel flink stuk gaan draven op flink tempo. Dus niet eerst een hele tijd stappen oid, gelijk flink lang draven. Desnoods in het mulle zand.
- als ze wil gaan bokken of naar wil doen, niet tegenhouden, hoofd omhoog (desnoods rij je met 1 hand een stuk hoger dan de andere hand) en naar voor rijden. Weer vlot draven.

Als je dan op een gegeven moment normaal kunt draven dan kun je eens gaan kijken of je kunt galopperen. Probeer gewoon een rustig galopje in te zetten. Als dat niet lukt, zoek dan maar een stuk strand op dat wat muller is (dan worden ze snel moe en is het niet meer zo leuk).

Voltes rijden zou ik niet doen, voor sommige paarden pakt het goed uit, maar ik ken genoeg paarden die daar alleen maar heet van worden.

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:15

ik zou je eigen paard niet mee nemen
ken een meisje en die deed dat ook
daarna heeft ze 2jaar kunnen vechten om het paard weer rustig te krijgen
ze was echt helemaal geflipt
verder met ik het wel eens met het bovenstaande bericht

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:35

Ik ga mee met Apple; je kunt haar wel bij het strand vandaan houden, maar zoals ik het nu lees, zal je dit gedrag toch niet weten aan te pakken.

En zoals al eerder gezegd: als ze er vandoor gaat, stuur haar dan het mulle zand in (tipje: spreek dit wel vooraf af met de andere ruiter, want als die wel bij de vloedlijn blijft rijden, heb je kans dat ze gek gaat doen omdat ze niet bij het andere paard vandaan wilt!)

Probeer verders zelf kalm te blijven en geniet ervan!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:48

tarzansammer schreef:
ik zou je eigen paard niet mee nemen
ken een meisje en die deed dat ook
daarna heeft ze 2jaar kunnen vechten om het paard weer rustig te krijgen
ze was echt helemaal geflipt
verder met ik het wel eens met het bovenstaande bericht

Ik ben wel benieuwd naar dat achterliggende verhaal . Volgens mij moet je behoorlijk raar rijden als je na 1 strandritje voor 2 jaar lang een geflipt paard hebt .

Nog een aanvulling op de opmerking van Javayo: spreek idd met de andere ruiter af dat die bij je in de buurt blijft, maar niet er langs komt als jouw paard te snel wil.
Het is voor jou het makkelijkste om je paard weer onder controle te krijgen als de andere ruiter een meter of 15 achter je blijft en je verder gewoon volgt.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:12

een extra tip: Zorg dat jou paardje voorop loopt in draf en galop, zodat ze niet zo de drang heeft om er een wedstrijdje van te maken.
Ik zou er misschien ook een tiedeman of slofteugel aanhangen, zodat je haar beter kan houden.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:17

Ik zou het risico (miss nog) niet nemen. Als het miss gaat kan je wel is spijt krijgen.

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:24

Ach ja dat kin je inderdaad allemaal doen. Dat paard waar je mee samen gaat (dus niet je eigen paard maar die andere) is die wel vaker op strand geweest? Is die wel braaf? Ik zou gewoon als je voor eerst ga samen met iemand gaan waarvan zeker is dat dat paard wel rustig is op het strand. Kijk mijn paard daar ben ik mee over het strand gaan wandelen toen ie veulen was en nu als ik op het strand rij het ik soms zelfs moeite om hem in galop te krijgen mijn paard niet harder dan een handgalop zelfs niet als ik probeer middengalop te rijden en als ik met andere mensen ga zeg ik ze altijd van te voren mijn paard kan niet hard op het strand en dat wil ik zo houden dus ik ga altijd met mensen samen die ook normaal met hun paard over het strand kunnen stappen, draven en galoperen en vaak gaan juist door dat ie van mij zo rustig mensen met jonge paarden met mij mee (de moeder van mijn paard was precies het tegenover gestelde die moest wel altijd loeihard daarna kon je ook gewoon over het strand)

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:51

Blijf zelf ook rustig, dat scheelt al zoveel. Maak de dag niet anders dan anders. Zorg dat er geen onnodige spanning ontstaat. Voor de rest ben ik het eens met bovenstaande 'post's'...Vooral die over mul zand !!! Probeer niks te forceren zoals het water in gaan. Probeer het langzaam in zo'n binnen zee'tje.. Dan ondiep en heeft meestal een beetje golfjes en ook een spiegeling.
Verder wil ik je niet ontmoedigen maar er heeft onlangs op bokt een verhaaltje gestaan van een meisje die na een strandrit een aantal dagen dr paard kwijt was.(Meisje gevallen,paard door de duinen en vandoor en niet meer kunnen vinden)...
Maar verder is een strandrit best tof... Maak het ook niet te lang. Dat wil ook wel eens schelen...
Succes en plezier gewenst!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:20

Lijkt mij een stuk beter idee om eerst rustig 'normaal' buiten te kunnen rijden. Een rustig handgalopje kunnen maken enz. Als dat goed gaat kan je het wel proberen.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:06

Tuurlijk is het best spannend als je zelf het idee hebt dat je je paard misschien niet bij je kunt houden. Maar probeer dan alleen maar RUST te geven en probeer nog even nix uit. Blijf desnoods alleen stappen, totdat ze goed ontspant. Durf ook de teugels wat langer te laten worden op het juiste (ontspannende) moment, dat ontspant ALTIJD !!

Ga niet alleen, maar inderdaad met iemand die je vertrouwt en waar je ook afspraken mee kan maken. Die persoon moet zich eigenlijk aan passen aan jouw 'problemen' en het niet erg vinden om alleen maar te stappen als dat nodig is ! En daarbij moet die persoon natuurlijk onder ALLE omstandigheden zijn paard kunnen houden, das logisch.

Wanneer de jouwe druk wordt, kun je dan áchter het andere paard aan stappen/draven/galopperen. Dan hoef je veel minder te remmen en eigenlijk alleen maar snel te zijn met sturen ; achter de kont van de ander ! Niet half ernaast of drie meter erachter ; gewoon met de neus tegen de staart van je voorganger. Spreek dat ook af met de bijrijder ! De paarden zoeken zelf wel uit hoe dicht ze op elkaar mogen lopen. Bekijk/bespreek vooraf of het voorste paard hier ook goed tegen kan !
Laat dan maar lekker lopen je paard en durf vooral zelf te ontspannen en de teugeldruk telkens weg te nemen. Wanneer je dit snel en goed doet, zal jou paard dit snel begrijpen en hierin steun vinden. Meestal als je voorop gaat rijden met een druk paard, wordt ie drukker omdat ie dan telkens het andere paard achter zich hoort. (competitiedrang.)

Maar het belangrijkst is, dat je het ritje doet om je paard te ontspannen en lekker 'crossen' over het strand nog maar even uit je hoofd te zetten. Dat kan pas als je paard niet meer bang/druk is en jullie elkaar vertrouwen.

Succes !

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:14

Of 'achter de ander rijden' een goed idee is hangt er van het paard af. Er zijn ook paarden die zich nogal opwinden als ze er perse achter moeten blijven.
Ik zou kiezen voor gewoon naast de ander.

Angel21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:40

die ene keer in de duinen alleen toen werd ze een stuk rustiger als ik me stem gebruikte en haar inhield...
ze was toen eigenlijk best lekker te rijden...lekker voorwaarts en makkelijk in te houden...voor de rest ben ik ook in bos geweest en toen ging het niet goed...dat was denk week voor de duinen...nu als ik in een klein bosje in de buurt ben en we gaan draven wil ze graag in galop...dan laat ik haar als het kan...even aan en anders gaan ik weer stappen...dat andere paard is een fries en die is wel vrij rustig...hij is nu helaas kreupel dus het zal nog wel even duren voordat we heen gaan....op zich ben ik niet bang dat er wat gebeurd maar als er wel wat gebeurd wil ik gewoon even weten wat het beste is te doen dan