Welke sporen passen bij mij en m'n paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babette1

Welke sporen passen bij mij en m'n paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:55

Ik heb een nogal flegmatiek paard, waarmee ik rij in de M2.
Het kost me enorm veel moeite om een spoortje te vinden waarmee ik hem fijn kan rijden.
Een knopspoor is te zacht, daarvan is hij niet onder de indruk. Een langere stompe spoor is wel iets beter, maar nog niet echt fijn. Een lange spoor met een grof wiel (dat is dus met punten) rijdt wel heel erg fijn, maar daarmee ben ik weer bang dat ik hem dan alleen nog maar daarmee kan rijden.
Zijn er nog andere soorten sporen, waar ik iets aan zou hebben, maar die ik niet heb genoemd ?
SVP niet beginnen over allerlei zaken, zoals "je moet veel overgangen rijden" of "pak er een zweepje bij" etc. etc. Daar heb ik allemaal niks aan, dat station ben ik allang gepasseerd !

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:00

een spoor is maar een spoortje hoor! maakt niet bijzonder veel uit hoe het ding eruit ziet (wel wat natuurlijk) ik denk dat je vooral naar de lengte moet kijken...... Knop of niet... tja, dat is bijzaak. Als je kiest voor een wiel (niet mijn persoonlijke voorkeur) zou ik zeker een grof wiel kiezen die makkelijk draait en niet een kleintje. Maar gewoon stomp is altijd prima. (uiteraard onder voorbehoud dat je wel met sporen kan rijden, maar dat geldt voor iedereen)

Babette1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 16:09

Ja, okee, een spoor is maar een spoortje, dat is waar.
Waar het me om gaat is dat ik er eentje moet hebben waarmee ik hem fijn kan rijden.
Ik ben met 5 verschillende paarden Z geworden, dus ik denk dat ik best wel aardig kan rijden, daar gaat het niet om.
Ik vraag gewoon jullie mening, en die van Amadeo heb ik al : die denkt dat de lengte van een spoor een verschil kan maken, bedankt daarvoor !

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:11

Ik heb tegenwoordig een erg fijn type spoor. Ik zal em even proberen te zoeken op internet.

Ken je trouwens ook die impulssporen? Ik weet verder niet of dat wat is.

Ashleey_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:13

misschien een hamer spoor proberen! of idd een wielsspoortje met erg grove tanden.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:28

Afbeelding

Deze bedoelde ik. Daar zit de spoor naar binnen gebogen. Ik vind ze erg fijn. Maar je moet (niet persé tegen TS) dan wel je benen consequent gebruiken. Dus niet flapperen en/of elke pas prikken.

Dit gaat over impulssporen. Maar ik ken ze verder niet.

[VMR] De impuls spoor, wie heeft er ooit van gehoord?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:56

Impulssporen mogen niet op concours, aangezien ze van plastic zijn gemaakt, maar anders geloof ik er ook niet. Ik rijd alles met een glad wieltje, vriendelijkst en duidelijk, mits goed gebruikt uiteraard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:00

Een grof wiel is minder erg dan een hamerspoor, mits je er voor zorgt dat het wieltje blijft draaien. Hoe groter het wiel, hoe zachter de spoor (al lijkt dat voor de buitenwereld soms niet zo)

Prik zelf eens met een vinger in je zij, en dan met drie vingers tegelijk? Wat voel je meer? Die ene vinger, want de druk van de drie vingers wordt verdeeld over een groter oppervlak. Ook zul je moeten leren rijden met een wielspoor, je moet rollen, en niet prikken.
Nadat ik een keer gehoord heb wat een hamerspoor bij een paardenbuik kan doen, heb ik mezelf gezworen het voorlopig maar bij de wielsporen te houden...en dat is makkelijk ook, want met knop of hamerspoor of zelfs een engelse spoor mag je in de western officieel niet op wedstrijden rijden...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:01

Grof wielspoortje; je geeft zelf aan dat je hiermee het beste kan rijden. Dan zou ik die gewoon blijven gebruiken. Je hoeft niet bang te zijn dat je die te veel gaat gebruiken. Maak wel je sporen na het rijden goed schoon en controleer of het wieltje goed blijft draaien.