wanneer beginnen jullie met stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa80

wanneer beginnen jullie met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:53

Hoi,

Ik ben benieuwd wanneer jullie zijn begonnen met het rijden van stang en trens. En hoe hebben jullie dit aangepakt?

Met mijn eerste paard ben ik hiermee pas begonnen toen we al een aantal winstpunten in de Z1 hadden. Ik reed ongeveer 2 keer per week met stang en trens en de rest van de week alleen op een trensje.

Het paard dat ik nu uitbreng op wedstrijden ga ik binnenkort in de M2 starten. Alles is nog niet bevestigd maar op trens loopt ze op dit moment prima.
Ik wil er nu dus toch nog een tijdje mee wachten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en aanpak.

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:01

als het niet hoeft, niet! Verder is het een kwestie van uitproberen, maar zeker niet in de M ofzo.... Zo laat mogelijk.....

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:22

Ik heb bij Z1 +10 voor het eerst een S&T in gehangen, nu gebruik ik hem eigenlijk nog steeds heel weinig.

tienus63

Re: wanneer beginnen jullie met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:29

Misschien een domme opmerking of vraag; maar wat is de toegevoegde waarde van een S&T in de hogere dressuur? Of is het vanaf een bepaald niveau verplicht?

Het lijkt mij een beetje tegenstrijdig om een zwaar bit te gebruiken als je paard de oefeningen ook goed uitvoert met een simpel en licht bit.
Of wordt door een S&T de gehoorzaamheid en lichtheid van een paard en de de lichtheid van de ruiter getoond; ik kan me voorstellen dat een paard flink in verzet komt wanneer de ruiter te zwaar of te grof met het bit is.

Ook lijkt het mij lastig om in de training een trens te gerbruiken en in de wedstrijd S&T, of wordt er tijdens de training een dunner bit gebruikt, iets dikker dan de onderlegtrens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:10

Na de Z2 is het verplicht. Vaak wordt er een S&T ingehangen omdat men Z mag rijden oid. Ik was laatst eens op concours met mijn instructrice en dat jurylid nam voor de prijsuitreiking ff het woord en vond dat er te snel een S&T ingehangen werd. Sommigen waren er nog helemaal niet aan toe...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:53

pas wanneer het verplicht is

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:41

Dus wanneer men nationaal start, vanaf het ZZ-L, is S&T verplicht. Maar nu weet ik de toegevoegde waarde nog steeds niet.

@Sydney, igg geval bedankt voor dit antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:21

Veel ruiters rijden inderdaad vanaf het moment dat ze Z mogen rijden met stang en trens, voor de show, de kick of weet ik het wat.

De stang(teugel) is er geloof ik voor om net dat beetje druk uit te oefenen tijdens een oefening zodat het paard rond blijft en niet te ver met zijn neus eruit komt. Wat veel ruiters dan vergeten is om zodra het paard daar is waar hij moet zijn de druk ervan af te halen en toe te staan. Ook gaan ze met meer druk op de stangteugel rijden dan op de trensteugel. Lekker makkelijk zo die stangteugel strak en je paard blijft rond.

Het lijkt mij ook om de lichtheid van ruiter en paard te testen. Vooral die van de ruiter.

Maar ik vind het rijkundig het beste en mooiste wanneer een paard op een normaal bitje de oefeningen perfect uitvoert. Stang en trens hoeft helemaal niet per sé nodig te zijn.
Richard Hinrichs kan zijn paarden ook de sterren van de hemel laten lopen met de teugels hangend op de schoft van het paard.

Wanneer een paard een oefening niet vanuit de lossigheid kan uitvoeren en zonder zelf te dragen dan doe je het al fout, met stang en trens rijden verandert daar niks aan.

(Ik heb overigens nog nooit met stang en trens gereden.)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:04

Ik rij met mijn moeders paard wel met stang en trens. Dit omdat daar hogeschool mee gereden wordt en dan net die kleine dingen als spaanse pas enzo met kleinere hulpen toch uit te voeren zijn.
Zonder kan het ook wel maar dan moet je meer doen en is het minder geperfectioneerd. Hij heeft echter nooit wedstrijden gelopen omdat mijn moeder niet van die stress houdt. Ze rijdt/reed er alleen shows mee.

Bij mijn eigen paardje ben ik samen met mijn moeder een half jaar geleden ook begonnen met stang en trens zodat hij eraan went als mijn moeder hem hogeschool gaat leren. ik rij verder met hem L1 maar dit is maar een paar keer per jaar gewoon dat we er even uit zijn niet om echt door te rijden in de sport.

Ik vind niet dat het is vast te stellen aan een wedstrijdniveau. Sommige mensen rijden nooit wedstrijd maar kunnen wel net zo goed of zelfs beter dan de gemiddelde Z2ruiter rijden.