Paard gebruikt achterhand niet, ze drukt haar rug weg, etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Paard gebruikt achterhand niet, ze drukt haar rug weg, etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:26

Ik heb een vraag voor mensen hier op bokt.. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.. Sinds een tijdje rijd ik Fortessa, een heel erg leuk paardje alleen heb ik een probleem: Ze is heel lang niet goed gereden door haar vorige eigenaresse. Nu staat ze sinds ongeveer een jaar bij de mensen waarvan ik haar lease. Sindsdien wordt ze door de eigenaresse mij en nog een mevrouw gereden.

Toch voel ik nog heel erg dat ze haar achterhand niet gebruikt en haar rug soms helemaal wegdrukt.. ook met naar beneden rijden gaat het
niet altijd zoals het moet. Als ik haar laag en rond rijd heb ik de druk over beide teugels goed verdeeld .. Maar als ik haar dan hoger instel voel ik dat ik niet op beide teugels dezelfde druk heb op mijn rechter teugen zit dan meer druk.. Fortessa wil het heel graag goed doen maar ik heb soms het gevoel dat ik het niet genoeg voldoende en duidelijk de hulpen aan kan geven soms begrijpt ze mij gewoon niet ik wil heel graag dat zei mij wel begrijpt.

We zijn veel bezig met tempowisselingen, alleen ze zit zo snel in die uitgestrekte draf, dus ik ben meestal bezig met terug rijden zodat ze eerst op mijn tempo loopt, en dan pas tempowisselingen gaan rijden.

Dus mijn vraag: Heeft iemand tips voor verbetering?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:33

Je moet proberen der terug te rijden door middel van je zithulpen.. wat je ook kan doen is voorkomen dat ze hard gaat door voortijdigal terug te schakelen.. Als ze nou niet goed reageerd op je zit zet je der een pasje opzij zodat ze weer aan je benen en zit komt.. op die manie rkan je ook de druk van je rechterteugel afdrijven naar je linkerteugel toe zodat deze gelijk worden..

succes

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 23:18

Heel erg bedankt hier kan ik al heel veel mee!

Maar heeft iemand ook oefeningen zodat ik haar achterhand kan activeren, en ze haar rug gaat gebruiken?

Jimbo

Re: Paard gebruikt achterhand niet, ze drukt haar rug weg, e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:54

Je hoeft nog niet haar hoger in te stellen als dat nog niet goed lukt. zoals je zelf al zegt, ze is een tijdje niet goed gereden, dan zullen de spieren ook wel niet al te denderend zijn....
Eerst wat lekker ontspannen conditiewerk, je merkt vanzelf wel wanneer ze aan wat moeilijkers toe is
de oefeningen die je kan doen om haar wat beter op het achterbeen te krijgen zijn de gewone dressuuroefeningen, tempowisselingen, voltes, volte sluiten/openen, schouderbinnenwaarts, schoudervoor, wijken, enzovoorts.
Altijd met elke oefening die je doet even kijken hoeveel druk je op beide teugels hebt, probeer het gelijk te houden, hoe scheef dat hoofd ook zit.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:08

En hoe kun je die verschillende druk op de teugels oplossen?

Ik heb nl. geleerd dat dat moet door als zij meer op rechts pak.. ik juist meer bezig ga met links..

elkie

Re: Paard gebruikt achterhand niet, ze drukt haar rug weg, e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:51

Om te leren de achterhand beter te gebruiken is schoudervoor/schouderbinnenwaarts een heel goede oefening want ze moet dan haar binnenachterbeen goed onder brengen. Je kan dit ook eerst oefenen aan de hand, zodat je ernaast kan lopen en ev. met een zweepje het binnenachterbeen lichtjes kan aantikken zodat ze het verder onder brengt.
Ik zou mss nog wachten met hoger in te stellen en eerst veel ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden zodat ze haar rug niet wegdrukt.
succes ermee!

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:56

Dankjewel voor de tip ..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:13

Het wordt je niet makkelijker als drie verschillende ruiters op hetzelfde paard rijden. Probeer erachter te komen welke aanpak de anderen gebruiken. En inderdaad.. Ik zou ook denken dat je wat hoger instellen echt nog even voor later bewaard. En van begin af aan wel die tempowisseling in draf etc. Juist dan komt het paard beter aan je hulpen. Anders ben je alleen maar bezig spanning op te bouwen omdat je continu inhoudt..

Succes verder!

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:13

_Inga schreef:
En hoe kun je die verschillende druk op de teugels oplossen?

Ik heb nl. geleerd dat dat moet door als zij meer op rechts pak.. ik juist meer bezig ga met links..

Je moet aan de slag met recht richten (zijn divers topics over hier op bokt), alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen. Jouw paard pakt rechts vast, dat betekent ook dat ze linksom makkelijk te rijden is en makkelijk wil buigen en rechtsom niet. Klopt dat?

Dat betekent dus dat bij jouw paard de spieren aan de linkerkant korter zijn dan aan de rechterkant. Daarom buigt ze wel makkelijk naar links, maar niet naar rechts (dan moet ze nl. de korte spieren aan de linkerkant gaan oprekken en dat is pijnlijk voor haar).
Waarschijnlijk is haar rechterachterbeen het sterkst en stuwt ze daar vooral mee, laat iemand (bv. instructrice/-teur) even checken hoe ze haar achterbenen gebruikt. Bij scheve paarden wordt er vaak 1 achterbeen niet onder het lichaam geplaatst, maar er buiten. Daarom kun je dus geen goede verzameling krijgen, als ze niet recht loopt. De achterhand kan niet gaan dragen, omdat de benen ongelijk gebruikt en belast worden.
Als je je paard dan ook nog hoger instelt, zal ze haar rug gaan wegdrukken, omdat de achterhand er niet goed onder kan komen. Verzameling komt van achter naar voren, dus eerst treden de achterbenen verder onder (door inwerking van je kuit en zit) en dan geeft het paard, als het sterk genoeg is om voldoende te verzamelen,vanzelf de opgerichte houding (als hij recht gericht is). Je kunt nu nog niet de juiste oprichting krijgen!

Als je linksom rijdt, dan moet je korte stukken stelling naar rechts vragen. Rijd veel slangenvoltes linksom en rechtsom. Houd gelijke druk op 2 teugels, ook al betekent dit dat je paard naar buiten of naar binnen moet kijken. Rijd veel schoudervoor. Op de moeilijke kant moet de goed je binnenbeen gebruiken om stelling te kunnen rijden. Niet aan rechts gaan sjorren, maar desnoods recht over de volte, totdat de spieren soepeler worden. Iedereen die op dit paard rijdt, moet recht zitten en op dezelfde manier recht gaan richten, anders bereik je niets, of duurt het veel langer.

Heel veel succes!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:19

Wat ik nu doe is mijn pony longeren op advies voor iemand met 1 bijzet. Die maak je tussen de benen vast en aan 1 bitring (die aan jou kant) je longeerlijndoe je dan onder de kin door zodat het bit niet door de mond kan gaan. Ik zal je op de hoogte houden of het werkt. Ik heb ook een topic gestart bij medisch hierover