wissels in 2x springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapiti

wissels in 2x springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 18:33

Hallo,

Ik heb een paard wat geleerd heeft de wissel in tweeen te springen. Ik ben er al druk mee bezig, alleen heb ik het idee dat het haar niet duidelijk is dat er onderscheidt bestaat tussen een goede en een foute wissel. In de training springt ze nu meestal wel goede wissels (in 1x) omdat ik haar dan snel in het achterbeen en goed op de achterhand heb. Op wedstrijd is het nog wel lastig. Het moet gewoon nog meer een automatisme worden, zowel van haar als van mij.

Maar nu vroeg ik mij af of er mensen ook nog goede tips hebben om de wissel (zo vaak mogelijk) goed springen en ook hoe ik haar duidelijk maak dat het een wel goed is en het andere niet (zonder spanning).

Nina_Chicka

Re: wissels in 2x springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:51

Bedoel je dat je paard dus overspringt in de andere galop en direct erna weer terug springt in de andere galop?

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:15

Ik neem aan dat je bedoelt dat hij de wissel gewoon in 2en springt?
Ik denk dat je al een eind op de goede weg bent, paard moet goed aan het been zijn en snel zijn van achter als dat voor elkaar is krijg je al vaken goed gesprongen wissels.
En ja...fout aangeleerde dingen zijn moeilijk te veranderen dat zal niet zomaar 123 gaan.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 01:22

Geef bij een goede wissel gelijk een aai of een klopje op de hals met je hand. een aanraking is bij sommige paarden al een beloning..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:05

Juist. Een aanraking is vaak al voldoende. Stemgebruik is ook belangrijk.

Rapiti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:47

Nina_Chicka schreef:
Bedoel je dat je paard dus overspringt in de andere galop en direct erna weer terug springt in de andere galop?

Nee, ik bedoel dat mijn paard de (bewust gesprongen) wissels in 2en springt. Eerst land ze met haar voorbenen, en dan pas met de achterbenen. Het moet juist andersom.

de anderen, bedankt voor de reacties