Paard loopt op 1 hand erg onregelmatig, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

José1960

Paard loopt op 1 hand erg onregelmatig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:03

Beste mensen,

Ik heb een paard van 4,5 jaar en hij is nu 2 maanden onder het zadel.
Voor 1,5 jaar terug ben ik begonnen met zadelmak maken. Toen leek hij kreupel te lopen. Ik ben naar de kliniek geweest met hem en ik heb Steffie van der Laarse erbij gehad. Ze hebben 7 fotos gemaakt in de kliniek, maar alles zag er helemaal perfect uit en hij mankeert dus helemaal niets. Steffie heb ik er ook naar laten kijken, ze zei, dit paard mankeert niets.. Maar adviseerde wel om hem nog een half jaar op wei te zetten. Inmiddels ben ik 1 jaar verder en ben ik met hem begonnen.
Steffie zei.. het lijkt alsof hij kreupel loopt, maar dat is niet zo...
Zijn ene voorbeen tilt hij op en zet hem neer zoals het hoort, zijn andere voorbeen tilt hij op en laat het als het ware neerploffen..
Maar dit ging vanzelf over zei ze, daar moest ik me geen zorgen over maken. Nu zeggen mensen.. jeetje je paard loopt kreupel en daar wordt ik niet goed van.. omdat ik hem compleet na heb laten kijken.. Als ze nou vragen, waarom hij zo loopt... nee hij loopt gelijk kreupel volgens hen... Maargoed, het is mijn paard en ik weet hoe het zit.. Maar sommige mensen vellen snel een oordeel!

Als hij op de volte loopt is het het meest duidelijk te zien.. het ziet er ook net uit alsof hij kreupel loopt, maar op de andere hand loopt hij super!!

Wie heeft hier ervaring mee.. en wat is een goede oefening voor hem?
Of wat zou ik er nog meer aan kunnen doen. Hij heeft geen pijn, maar is aan 1 kant wat meer bespierd dan aan de andere kant, puur door zijn andere manier van lopen. Elk jong paard moet leren lopen zeggen ze.. dat is ook wel zo, maar als je goede tips hebt, heel graag.

Groeten Jose

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:23

Ik begrijp niet helemaal wat nou het probleem is.. k heb altijd geleerd: een paard is kreupel of goed.. net als met zwangerschappen: je bent zwanger of niet..

Hij heeft dus wel de takt in zn gangen maar de manier hoe die zn voetje neerzet is niet goed? Daarom loopt ti technisch gezien niet kreupel maar oogt het wel zo.. begrijp ik dat goed?

Ik zou er een accunpunturist bij halen.. deze kan kijken of de bespiering, pezen en gewrichten goed zijn, of die juist zn rug gebruikt en zorgen dat je paardje beter in zn bespiering komt waardoor die makkelijker kan lopen.. Ook zou ik een goeie hoefsmid ernaar laten kjiken om te zien of destand van de hoef correct is. Je moet je voorstellen dat als het paard zn voeten niet goed neerzet, net als bij een mens, dat ti scheef gaat lopen waardoor andere benen gaat overbelasten.. dit moe tje zien te voorkomen..

rijtechnisch gezien kan je denk niet veel aan de afloop van de voet of het neerzetten hiervan doen.. ik denk dat je het dus ergens anders moet zoeken..

José1960

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:29

[quote]Ik begrijp niet helemaal wat nou het probleem is.. k heb altijd geleerd: een paard is kreupel of goed.. net als met zwangerschappen: je bent zwanger of niet..

Hij heeft dus wel de takt in zn gangen maar de manier hoe die zn voetje neerzet is niet goed? Daarom loopt ti technisch gezien niet kreupel maar oogt het wel zo.. begrijp ik dat goed?[quote]

Juist dat begrijp je goed.
Ik heb er een goede smid naar laten kijken, Steffie doet ook accupunctuur en zij vond het allemaal prima. Natuurlijk is het raar dat hij zijn ene been anders neer zet dan het andere. Maar sommige mensen lopen toch ook anders dan een ander.. een andere manier van lopen. Steffie heeft hem van top tot teen nagekeken, en ze zei: Hij is super gezond, en mankeert niets.. Ze is een uur met hem bezig geweest, misschien nog wel langer...

Tja lastig... meer meningen zijn welkom!

Groeten Jose

José1960

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:31

Het quoten is niet helemaal gelukt, maar mijn antwoord staat eronder..

Groeten Jose

tarzansammer

Re: Paard loopt op 1 hand erg onregelmatig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:41

een meisje wat ik ken heeft ook dat probleem
haar paard loopt lingsom goed maar rechtom onregelmatig

bij haar paard heeft ze een acupuntuur laten komen
het was zeker wel verbeterd maar bij haar is het probleem rijtechnisch
geworden
hij drukt dan zijn rug weg en dan loopt hij ook onregelmtig
maar bij dat paard werkt het karakter ook nie mee
als er gewerkt moet worden dan is hij niet "thuis" snap je

hij gaat herder lopen, zachter lopen, hangen op de veoor hand, bokken en dus ook onregelmatig lopen

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:40

Ik ken ook een paard met dat probleem, maar als je die net iets meer met tempo laat lopen is het over, vaak is het lui heid, of geen zin hebben, maar let wel, het is een jong paard!
probeer hem eerst eens wat sneller te laten lopen om te kijken of hij het nog doet, zo ja dan weet ik zo snel ook even niets, en zo nee, dan is het hetzelfde geval.
laat maar even weten of dit goed is gegaan!

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:53

als ik jou was zou ik toch ergens een second opinie gaan halen.
hij kan dan wel in tact lopen maar als hij verkeerde bespiering ontwikkeld is het toch echt niet in de haak.
fotos laten niet altijd de problemen zien.
kijk hem nog een keer na en als daaruit blijkt dat alles goed is kun je het rijtechnies oplossen.

José1960

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:21

Staat duidelijk dat ik hem een 2e keer na heb laten kijken, juist omdat ik dus een second opinion wou. 1e keer heb ik 1,5 uur durig onderzoek laten doen bij een dierenkliniek en daarna heb ik Steffie van der Laarse er nog een keer naar laten kijken. En die concludeerde dat het gewoon zijn manier van lopen was. Dus dat heb ik allemaal al lang laten doen.

Vandaag heb ik hem weer laten lopen en het tempo verhoogd, daarna liep hij al snel beter. Op de ene hand ( zijn makkelijke hand dus ) loopt hij gewoon voorwaarts zonder dat ik hem aan hoef te sporen en op de andere hand wil hij dan in het begin niet lopen en lijkt het dus alsof hij kreupel loopt door zijn manier van beengebruik. Toen ik hem voorwaarts liet lopen werd dit al gauw beter. Bedankt voor de tip. Hij vind het op die hand wel moeilijker en gaat snel over in galop, maar toen ik wou dat hij weer ging draven deed hij dat gewoon. Als het moeilijk wordt gaat hij dus galopperen, maar als hij moet draven van mij, dan doet hij dat ook, gewoon met zijn oortjes naar voren, maar ik kan gewoon aan hem zien dat hij dat moeilijker vind. Ik laat hem nu extra de hele bak gebruiken, vooral de lange zijdes gebruiken en zet hem expres niet op de volte aan de longe.

Groeten Jose

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:33

heb je er misschien een filmpje van!?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:30

Dit is een voorbeeld van een scheef paard. De kant waarop het paard "goed" loopt is zijn makkelijke kant, daar is hij van nature op gericht. Binnen de kortere spieren en aan de buitenkant de langere spieren, op de volte kost dit geen moeite voor het paard.

Als je dit paard nu andersom laat lopen, dan kan hij niet buigen omdat aan de buitenkant nu de korte spieren zitten en dan zal hij zich ipv te buigen op de binnenschouder "gooien" en daarmee het binnen voorbeen overbelasten.
Het binnenvoorbeen kan minder snel weg en geeft hierdoor een andere bewegingsafloop.

Rijtechnisch is hier heel veel aan te doen! Dmv de lange spieren sterker te maken en de korte soepeler. Zie voor uitgebreide info op paardenbegrijpen.nl

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:34

kreupel is kreupel daar kun je niet omheen en als je paard ook nog ongelijk gepierd is heeft ie er flink last van want hij onlast dan toch de minder gespierde kant
foto's zeggen niet alles, het kan nl. ook een weke delen probleem zijn en dat is niet makkelijk te achterhalen
zijn de pezen al gescand?
ik heb eens een paard gehad die ook helemaal binnenste buiten gekeerd was ..ze konden niets vinden
na bijna een jaar kwamen ze erachter dat het een peesblessure was
aan de buitenkant was niets te zien
ik zou er in ieder geval niet (meer) op gaan rijden
behalve stappen op de harde bodem dat kan nooit kwaad

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:56

Mijn draver had dit ook, dit komt idd door scheefheid en ongelijke belasting van de benen. Laat de teugels eens een stuk langer, en drijf je paard vooruit. Hou de buitenteugel er vooral goed aan. Vooral niet gaan trekken aan de scheve kant. Belangrijk is om niet te gaan trekken aan de teugels, laat het paard zelf op eigen benen lopen. Pas als dat goed gaat , kan je het weer gaan oppakken. succes!

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:05

Die van mij heeft ook zoiets als jou verhaal, alleen dan met links achter. De osteopaat is er 2x bij geweest en alles is goed. Ze doet het ook niet altijd, maar vooral de eerste 10 min. als ik ga rijden/longeren.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:27

Ik zou toch voor een second opinion voor een andere dierenarts of deskundige gaan. Bovendien vind ik het nogal wat om zomaar te concluderen dat er niks is, als de oorzaak van het "probleem" niet bekend is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:29

José1960 schreef:
Staat duidelijk dat ik hem een 2e keer na heb laten kijken, juist omdat ik dus een second opinion wou. 1e keer heb ik 1,5 uur durig onderzoek laten doen bij een dierenkliniek en daarna heb ik Steffie van der Laarse er nog een keer naar laten kijken. En die concludeerde dat het gewoon zijn manier van lopen was. Dus dat heb ik allemaal al lang laten doen.
Groeten Jose

Ik denk dat er 2nd opinion bij veearts bedoeld wordt.
Door de scheve bespiering lijkt er idd iets niet o.k. Hoe is hij scheef bespierd? Het is een jong paard en nog niet lang onder het zadel. Is hij dan van nature scheef bespierd? Zou ik toch echt willen weten hoe dat komt.
Foto's zeggen idd niet alles: als er onvolkomenheden zitten in kraakbeen moet er geechood worden. Ik zou niet meteen zeggen omdat er niets te vinden is, is er ook niets aan de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:32

mariska75 schreef:
Dit is een voorbeeld van een scheef paard. De kant waarop het paard "goed" loopt is zijn makkelijke kant, daar is hij van nature op gericht. Binnen de kortere spieren en aan de buitenkant de langere spieren, op de volte kost dit geen moeite voor het paard.

Als je dit paard nu andersom laat lopen, dan kan hij niet buigen omdat aan de buitenkant nu de korte spieren zitten en dan zal hij zich ipv te buigen op de binnenschouder "gooien" en daarmee het binnen voorbeen overbelasten.
Het binnenvoorbeen kan minder snel weg en geeft hierdoor een andere bewegingsafloop.

Rijtechnisch is hier heel veel aan te doen! Dmv de lange spieren sterker te maken en de korte soepeler. Zie voor uitgebreide info op paardenbegrijpen.nl

Een paard dat niet recht is (loopt), is daarmee niet kreupel. Kreupel is kreupel en de ongelijke bespiering (daarmee niet bedoeld de holle en bolle kant) is een teken dat hij ergens last van heeft.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:34

Jennifer schreef:
Die van mij heeft ook zoiets als jou verhaal, alleen dan met links achter. De osteopaat is er 2x bij geweest en alles is goed. Ze doet het ook niet altijd, maar vooral de eerste 10 min. als ik ga rijden/longeren.

Heb je deze al op spat laten nakijken? Paarden met spat verbeteren ook vaak na eerst warm gedraaid te hebben.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:46

Ieder paard heeft toch van nature een moeilijkere kant? En alleen rijtechnisch kun je het paard recht krijgen zodat het bij trekt. Mijn paard is nu een half jaartje onder het zadel, en vind rechtsom ook duidelijk moeilijker. Hij loopt dan wel niet 'kreupelachtig', maar als je enigszins stelling vraagt wordt hij rechtsom heel rennerig.

Als je zelf een goed gevoel hebt na de controle bij de dierenarts en het consult bij steffie, dan zou ik dit eerst met goede instructie op proberen te lossen. Mocht je het zelf rijtechnisch niet op kunnen lossen, kun je wellicht ook overwegen hem door te laten rijden door een goede ruiter met gevoel voor dit soort dingen?

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:15

Ik heb hetzelfde probleem (al gaat het nu wel beter).Al is het bij hem meer achter als voor zeg maar. Ik heb mijn paard nu 3 maanden ongv. Na paar weken ging hij rechtsom onregelmatig lopen, niet elke dag en niet altijd. Ik wist al dat hij scheef is en ook niet al te best gereden was de laatste tijd. Daarbij is hij niet echt heel erg gespierd.
Ik heb gelijk de dierenarts laten komen. Je zou denken dat het ook in zijn voorbenen ofzo zat maar het zit in zijn rug/ spieren. Voor de zekerheid heb ik foto's laten maken van zijn rug. En er zijn buigproeven enz gedaan. Hier kwam niets uit behalve dan dat hij smalle wervels heeft maar dat is geen probleem.Ook is er bloed geprikt (omdat ik de dierenarts vertelde dat ik hem zo stijf vond). Daaruit bleek dat hij een veelste laag vit E/ sel. gehalte had, waardoor spierpijn ontstaat. De dierenarts vertelde ook dat mijn paard (net als mensen links of rechts zijn) ook 1 kant meer ontwikkeld had. Wat hij ook doet is met rijden zijn ene heup hoger houden als de ander.

Dus doordat hij en altijd verkeerd gereden is in combinatie met zijn vit e / sel tekort ging hij ook onregelmatig lopen. Omdat hij gewoon pijn in zijn lijf had.
Ik ben blij dat we het snel ontdekt hadden en er niet meer schade is ontstaan.
Ondertussen krijgt hij vit e/ sel, heb ik zijn zadel nog een keer laten aanpassen, rij ik met bontje, en is de fysio geweest. Verder moet ik het rijtechnisch op zien te lossen. Hij moet meer ontspannen en meer spierkracht krijgen in zijn achterhand (die is erg slap). We mogen over 3 dagen weer rijden dus ik ben benieuwd.

Succes met je paard verder

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:58

Het kan ook een aanleuningprobleem zijn. Controleer of de nageeflijkheid en aanleuning hetzelfde is op de goede en minder goede kant, heb je niet teveel druk op je binnenteugel, en natuurlijk (moet ik eigenlijk mee beginnen) goed aan je been(en).

Hopelijk heb jer iets aan.....

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:43

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:13

Wat wil je nou weten?? Je paard loopt gewoon onregelmatig, en het is hard om te horen van andere mensen. Weet het namelijk, heb het ook gehad . Misschien is er niet iets goed in zijn schouder/bovenlijn. Ik weet t niet, maar dit is niet goed. Ik zou hem gewoon weer laten nakijken, maar dan door iemand anders.
Vind het erg vervelend voor je, en hoop dat het goed komt.
(Als je wel gewoon door wil blijven rijden, raad ik je aan om gewoon lange rechte stukken te gaan stappen. Niet in een bak, dat toch wel wat zwaarder is dan een zandpad. Ga vooral niet werken met hem, misschien gaat het dan juist slechter.