Handhouding versus hoofdhouding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Handhouding versus hoofdhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 18:43

Tijdens het rijden heb ik mijn handen over het algemeen altijd te dicht bij het zadel, te laag en vaak ook wat te breed.

Zo rijd ik al jaren en hierbij loopt mijn paard ontspannen en nageeflijk.
Uiteraard weet ik dat deze houding niet is zoals het hoort, dus probeer ik het te veranderen.

Helaas gaat roos zodra ik mijn teugel wat korter pak en naar voren en omhoog breng ook veel hoger lopen, terwijl ik haar graag wat lager in wil stellen met name met losrijden.

Nu rijd ik haar dus los met mijn oude handhouding en als ze los pak ik haar met de juiste handhouding en mag ze wat omhoog komen.

Als ze omhoog komt blijft ze keurig ontspannen en nageeflijk, maar ze zoekt de weg dan niet neer beneden. Als ik mijn been er niet genoeg bij hou duikt ze wel ineens naar beneden....maar dat ik uiteraard niet de bedoeling.

Dus mijn vraag:
hoe zou ik dat wel voor elkaar kunnen krijgen en wat doe ik verkeerd.
O ja, ze is afgelopen jaar een tijd uit de running geweest en we zijn sinds een maand of vier pas weer aan het opbouwen, daarbij wordt ze een dagje ouder 16 jaar en is ze krampentrekker.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:12

Volgens mij is de handhouding ten opzichte van de hoofdhouding gewoon correct. J emoe tidd wel opletten dat je bij het lagere instellen niet je handen als een bijzet gaat vastzetten maar dat deze flexibel mee blijft gaan met de mond. HIer heb ik wel vertrouwen in omdat je paardje zo te lezen goed nagevleijk is en de hand volgt.

Dus wees niet zo onzeker en ga lekker door waar je mee bezig bent!

Succes

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:59

Ja, probeer niet als een bijzet te werken, maar soepel mee te gaan. Ik zou ook niet gaan hoger werken met je handen, omdat je snel de neiging hebt vast te zetten dan, omdat je gefixeert bent op de hoofdhouding, en dat voelt je pony. Als ze aangeeft dat ze dat kan, merk je het wel, blijf zo doordoen!

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:23

Ik heb m'n handen niet lager dan m'n zadel en zodra ik ze vast zet komt Roos in verzet (geweldig zo'n paard da precies aangeeft wat je verkeerd doet) maar ik heb ze niet keurig zoals altijd beschreven wordt een cm 7-10 boven en voor het zadel.
Nu vind ik zoiezo dat ik moet proberen te rijden volgens het boekje en daarbij ziet het er een stuk netter uit.
Juist doordat ik nu gefixeert ben op mn handhouding en daarbij haar hoofdhouding ga ik gespannen rijden.
Mijn vraag is daarom:
hoe kan ik mijn handhouding verbeteren zonder dat ik gespannne ga rijden.
Is het slimmer om na het losrijden mn hand hoger en meer naar voren te plaatsen en wachten totdat zij hieraan gewend is, is het slim om steeds kleine stukjes mee te pakken en als ze onrustig wordt terug te vallen naar wat lager en dichter bij het zadel of steeds stukje bij beetje wat verder naar de goeie houding te werken???

Hihi, op zich grappig, iedereen die hoort dat ze Roosje heet noemt het een paardje of pony........
madam is 172 (en ik eigenlijk te klein voor haar dus lijkt ze nog groter).....was ze maar wat kleiner......

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:53

ik weet van mij zelf hoe erg ik op het "doen en laten" van het hoofd van mijn paard reageer, hij ging veel op en neer met zijn hoofd ik ga tegenwoordig veel op en neer met mijn handen helaas en dit is niet 1, 2 drie afgeleerd.
ik weet dus hoe het is om er aan gewend te zijn en dat het anders hoord, maar door het op de "juiste" manier te doen je het gevoel krijgt dat het niet zo hoord.

ik zou toch proberen om je handhouding te verbeteren maar alleen als je paarD ontspannen is en zo stukje bij beetje er aan werkt.