Eeuwige 'huppel' bijaandraven.. hoe kom je er vanaf??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Eeuwige 'huppel' bijaandraven.. hoe kom je er vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 15:03

Mijn paard heeft regelmatig last van een huppel, de ene keer nog uitbundiger dan de andere, bij de overgang van stap naar draf.

Echt heel irritant, want de ene keer doet ze het niet of bijna niet en de andere keer is die weer volop aanwezig.
Nou is ze nogal een eigenzinnige merrie, dus heb k een beetje het iedee dat als ze het eenmaal in een les heeft gedaan ze dit dan bijna express vol blijft houden ofzo.

Ik heb elke week prive les en soms dan 'laten we het maar voor wat het is' omdat we anders de hele les bezig zijn met die huppel.
Wat ik altjd probeer is voor tegen houden, en been geven.. of vanuit stap met mn stem naar de draf rijden of juist heel voorzichtig aandraven..(steeds iets hader laten stappen) zodat de overgang langzamer verloopt.. Maar soms helpt gewoon niks.

Iemand iedeen? of kent het probleem?

sjorsie

Re: Eeuwige 'huppel' bijaandraven.. hoe kom je er vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:06

heb je haar rug al eens laten nakijken door een DA, de merrie die ik nu rijd doet dat nl ook en zij heeft een rugprobleem.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 15:10

Nee, nog niet.. maar ze doet het dus niet altijd dat is het gekke?!
en ook alleen bij die overgang.
ze bokt trouwens wel eens bij de overgang naar galop.. zou dat daar ook op kunnen duiden denk je?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:13

die van mij doet het ook niet bij elke overgang, vooral van stap naar draf en soms inderdaad ook naar de galop, ze kan haar achterbenen dan niet goed ondertreden omdat haar rug dat niet trekt en hupt dan als ware in de juiste gang en is dan ook niet meer nagevelijk

Annne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 15:15

Bij mij is het ook echt huppel met hoofd zo hoog mogelijk de lucht in.. terwijl ze daarvoor en daarna wel weer gewoon lekker ontspannen en nagevelijk loopt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:18

Moet je maar eens opletten, je ziet dit heel veel bij manegepaarden.

Je moet zorgen dat je haar in stap al heel goed aan je been hebt staan. Begin eens met stappen en voor allebei je benen wat pasjes wijken. Stop voordat je bij de hoefslag bent. steeds wat pasjes opzij en weer rechtstellen. Een soort zig-zag wijken is ook heel goed. Daarmee krijg je haar goed gehoorzaam aan je kuit.
Vervolgens vanuit het wijken een wending in sturen (zet maar een voltetje 12 m ofzo in) en terwijl je die volte instuurt gaan aandraven.

Maar je hebt elke week les dus ik neem aan dat er wel al wat dingetjes zijn geprobeerd.
Probeer lichamelijke problemen eerst even uit te sluiten.

Dat bokken naar de galop kan ook best zijn omdat ze gewoon niet genoeg voorwaarts wordt gereden en wat 'in zichzelf' keert, waardoor ze, wannéér ze genoeg been krijgt, dus protesteert in de vorm van een bok.

Succes ermee!

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:20

Annne schreef:
Bij mij is het ook echt huppel met hoofd zo hoog mogelijk de lucht in.. terwijl ze daarvoor en daarna wel weer gewoon lekker ontspannen en nagevelijk loopt.

dan denk ik dat haar rug toch niet helemaal lekker zit, een osteopaat (kraker) kan dan voor je kijken waar er wervels niet helemaal meer lekker zitten en die zo mogelijk goed zetten, met rijden alleen krijg je dat niet goed

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:30

Mijn paard heeft het ook een poosje gedaan, maar het kwam bij mij van niet genoeg voorwaarts rijden.
Paard was niet genoeg aan het been.

Probeer daarom maar eens een actieve overgang te rijden naar de draf , dus het tegenovergestelde van voorzichtig.
Dus been aan en weg!

Bij mijn paard was het binnen een week helemaal verdwenen.

Succes!

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:43

mijn paard doet het ook. dit is omdat hij niet aan je been is. als je een keer aan wilt draven en hij gaat gallopperen moet je hem even goed voorwaarts laten gallopperen voordat je terug gaat naar draf en dan weer opnieuw proberen aan te draven. het is eigenlijk gewoon protest, je moet het nu aanpakken voordat hij de kans krijgt om dit te verergeren. voorwaarts oplossen!!! (tip: als hij te voorwaarts wordt niet terugnemen, maar nog net iets meer voorwaarts rijden, zodat jij controle over het tempo houdt. later als hij weer actief is kun je vanzelf weer terug naar het basistempo)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:51

Bij mijn paard was het probleem destijds dat ik zelf teveel vast hield in de overgangen. Ik moest leren om gas en rem van elkaar te scheiden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:11

wat je kan proberen is een goed tempo draven, terug naar de stap...... twee/drie passen stappen en dan weer aandraven...... Hij moet meer op de achterhand en van achteren naar voren aandraven dan gaat het huppeltje weg

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:38

Die van mij doet het wanneer ik hem wil laten aandraven in een korter tempo als zijn normale arbeidsdraf (meestal als we aan de lange lijnen werken, want dan ligt zn draftempo voor mij te hoog ) Hij heeft nog niet voldoende kracht in zn achterhand, en maakt zo'n huppel om daar onderuit te komen. Vaak volgen er twee galoppasjes op, en gaat hij pas daarna over naar de gevraagde verkorte draf.
In ons geval is het dus een kwestie van trainen, maar voordat ik daaraan bezig ging, heb ik eerst de pony helemaal laten nakijken door een DA.

Groetjes, Lacuna

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:54

Dit herken ik. Ik heb een tijdje een 5/6-jarige voltaire gereden. Deze had daar in het begin ook last van. Omdat wij nog erg aan elkaar moesten wennen en het paard nog jong was kwam hij in de overgang vaak nog wat op de voorhand. Naarmate het beter ging en ik hem meer op de achterhand zette verdween de huppel ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:58

taiga schreef:
Mijn paard heeft het ook een poosje gedaan, maar het kwam bij mij van niet genoeg voorwaarts rijden.
Paard was niet genoeg aan het been.

Probeer daarom maar eens een actieve overgang te rijden naar de draf , dus het tegenovergestelde van voorzichtig.
Dus been aan en weg!

Bij mijn paard was het binnen een week helemaal verdwenen.

Succes!

Idd, mijn paard doet het ook wel eens als ik niet duidelijk genoeg ben met mijn been en dan teveel doe met mijn hand. T is waarschijnlijk dus gewoon een probleem in de nageeflijkheid...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:43

Dit probleem zie je heel vaak. De ruiter is meestal de oorzaak van het probleem en niet het paard. De oorzaak is dan: 1. teveel druk op de teugel houden en niet voldoende toestaan in de overgang van stap naar draf, of 2. te veel drijven met het been of het paard te veel op de voorhand laten vallen. Dit veroorzaakt een balans probleem. Door het extra huppeltje corrigeert het paard zijn balans, wat door de ruiter verstoord wordt.

Je moet als ruiter richten op het geven van de juiste hulpen in het juiste verband en daarbij letten op een correcte aanleuning. Je moet vooral zelf stil op je paard blijven zitten om het dier niet uit balans te brengen. Drijf je paard niet ineens naar voren vanuit stap, maar maak de stap een paar passen zo actief dat je paard bij wijze van spreken zo in de draf valt. Het paard behoudt hierbij zijn evenwicht (balans). Probeer het achterbeen er vooral goed onder te krijgen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:09

Eens met Goofy!

Ik had hetzelfde probleem, maar in mindere mate. Mijn instructrice wees me erop dat ik dan teveel druk op de teugel had.
Als ik het goed doe doet zij het ook niet meer.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:55

eens met goofy! verder helpt het ook als je vanuit het schoudervoor wegdraaft. hierdoor moet het binnenachterbeen beter onder de massa komen en voorkom je het huppeltje.

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:14

Heel simpel: bij het aandraven je handen openen.

En gewoon zorgen dat je paard goed aan de hulpen is. Dat huppeltje is een soort van verzet. Zorg dat je paard goed aan je zit en beenhulpen is en rijdt niet teveel met je teugels.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:17

zorgen dat het paard goed voorwaarts is, en goed aan het been.
en wat ook al gezegd werd, neit te veel terug werken emt de hand (ik weet niet of dit bij jou zo is)

Annne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:57

Hallo allemaal,

bedankt voor alle reacties. Misschien moet ik haar idd eerst meer aan het been rijden en actiever laten doorlopen.
Ik dacht in het begin ook dat het lag aan het te veel terug werken, maar daar ligt het niet aan, ok al geef ik haar meer de ruimte voor dan doet ze t nog.
Mijn instructice zij ook wel eens dat k moe proberen mn handen precies op dezelfde plaats moet laten staan zodat ze de kans niet krijgt om der hoofd omhoog te gooien,maar ze doet het toch.. dan maakt ze zich heel sterk....

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:37

een paard dat ik rijd doet dat ook vaak, wat ik doe, is laag en over de rug laten lopen, ontspannen, en dan aandraven, als hij goed los is doet hij het danniet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:44

Annne schreef:
Hallo allemaal,

Mijn instructice zij ook wel eens dat k moe proberen mn handen precies op dezelfde plaats moet laten staan zodat ze de kans niet krijgt om der hoofd omhoog te gooien,maar ze doet het toch.. dan maakt ze zich heel sterk....

Mijn lesklantje heeft hetzelfde probleem. Bij haar is tot nu toe de enige manier om het goed te doen, tijdens de overgang handen naar oren van de pony en duidelijk ondersteunen met been. Hierdoor heeft ie genoeg ruimte om naar voren te kunnen zonder balansprobleem. Als dit straks beter gaat mag ze van mij proberen haar handen stiller te houden en minder naar voren mee te geven. Wel moet ze tijdens overgang altijd voldoende lucht geven om ook vooruit te kunnen.

hurricane199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:25

huppeltje is dat hij begint met zijn voorbenen terwijl hij in moet zetten met zijn achterbeen, dus meer werken aan het achterbeen : veel overgangen en tempowisselingen
probeer voordat je naar draf gaat even een pasje te wijken of schouderbinnenwaarts zodat de achterhand er meer onder is, helpt het nog steeds niet geef een keer een klein tikje bij als aanwijzing dat die zijn achterbenen moet gebruiken. na een paar keer doet die het vanzelf ( als die het goed doet overladden met beloningen)

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:03

Van dat probleem had ik eerst ook wel vaker last.
Vooral als Nike erg fris was, als ik haar een beetje ruimte gaf racede ze dan direct weg, en daardoor ging ik haar meer tegenhouden. Terwijl ik eigenlijk meer mee zou moeten geven. Goed actief en goed aan je been houden samen met genoeg ruimte geven om weg te draven hielp bij mij (Nu doet ze het huppeltje al een tijd niet meer, alleen buiten soms nog omdat ze dan echt wil rennen)

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:19

Mijn bijrijd paard doet het ook soms, gewoon wat meer voro het bene maken en wat meer lengte geven in de teugels als je aandraaft, vaak komt het door dat bij het aandraven de ruiter ongemerkt toch nog een klein rukje geeft op de teugels, en hierdoor komt dat huppeltje.