Als ik met mijn pony een galopwissel wil rijden dan sringt hij overkruist. op de diagonaal en op halve volte.
Als ik in galop zit en ik wil een wissel vragen dan doe ik mijn (nieuwe) buitenbeen achter de singel. binnenbeen op de singel. Maar eerst neem ik heb een beetje terug in tempo. Anders valt hij uit elkaar.
Waneer ik hem echt NIET nagefelijk rij en met een losse teugel (als bv beginner) rij dan lukt de galopwissel meestal wel.
Het is niet zo dat ik hem helemaal opslot zet wanneer hij nagefelijk loopt. Dat zou je namelijk denken, als je ziet dat hij het wel doet met een losse teugel.
Wat doe ik verkeerd.....of wat zou ik anders kunnen proberen.
heb je wel stelling naar links als je naar links wil wisselen? probeer eerst eens een simpele wissel, terug naar draf of stap en dan weer aangalopperen, snapt je pony dat ook?
ik vraag ook stelling bv naar links. En aangaloperen op de A-C lijn. (zodat hij onmogelijk uit zichzelf goed kan aanspringel) snapt hij ook, reageerd dan goed op mn beenhulpen.
Maar eerst neem ik heb een beetje terug in tempo. Anders valt hij uit elkaar.
Je pony is niet voorwaarts genoeg en is er van achter niet genoeg bij. Een wissel spring je altijd voorwaarts. 2 passen voor de wissel naar voren rijden en op de 3de je hulp geven.
Een ding wat ik je kan zeggen is, dat je op het moment van de wissel je handen naar voren geeft, dus voor de ruimte geeft. Duidelijk van stelling wisselen en duidelijke hulpen geven.
het is heel moeilijk om zo te oordelen, omdat je niet ziet wat je doet en of het goed is of niet. Want vaak doe je voor je gevoel toch net iets anders dan je werkelijk doet.
Bijvoorbeeld: Ik heb een GP paard gereden, die dus werkelijkwaar alles kon en beheerste. Maar op de een of andere manier lukte mij de pirouette niet, dan ga je je af vragen, ik geef toch goede stelling, zet mijn handen toch niet vast, maar naar voren. Naar alles na te gaan, kwam ik er zelf nog niet achter. Ik dacht dat ik alles goed deed. Dus ik aan de amazone van het paard gevraagd of die eens wou kijken of ik het wel goed deed, nou wat bleek ik liet hem voor niet genoeg lopen. dus hield hem voor net te veel tegen.
Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik toen zeker wist dat het aan mij MOEST liggen, omdat het paard gewoon alles 100% beheerste...
T is een tip, maar laat iemand eens kijken en beoordelen, die eerst op jou pony heeft gereden (bij voorkeur wel iemand die Z rijd, dus die ook echt weet hoe het moet) En misschien dat die kan zeggen of het aan jou, of aan je pony ligt en waar het dan precies aan ligt!
Ik naam aan dat je pony alleen voor omspringt: Probeer goed de schouder van je paard voor het binnenachterbeen te plaatsen zodat het nieuwe binnenachterbeen meer ruimte krijgt bij het omspringen. Op het moment van je wissel je nieuwe binnenhand iets ontspannen zodat hij/zij zijn binnenachterbeen ook daadwerkekelijk naar voren kan plaatsen.
Het belangrijkste van een wissel is dat je paard RECHT blijft, ga dus niet lopen medderen met stelling enz enz.. Het klinkt niet alsof je goed bezig bent. Neem goed les, doorloop alle stappen van B naar Z, en ga dan eens aan de wissels werken. Succes
Hoi, Ik ben ook wissels aan het rijden met mijn D-pony voor ze Z2 proeven tussen de paarden en ik heb af en toe hetzelfde "probleem". Vaak is het zo dat ze voor wel wisselen maar achter niet of 2 passen later (in 2én springen). Mijn instructrice lost dat op door ons eerst op de volte te zetten in de contra. Eerst een aantal eenvoudige wissels, zodat je pony goed op de hulp reageert. Vervolgens elke keer middengalop en weer verzamelen in de comtragalop op de volte. Zodra je pony goed doorspringt, verruim je iets, neem je m terug en geef je de hulp voor de wissel. Mijn ervaringen hiermee zijn heel goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt!