De titel lijkt me op zich al vrij duidelijk, maar ik zal het even toelichten.
Ik rijd nu een 3,5 jarige. Ze is vanaf eind juni onder het zadel. Het probleem is dat ik nu alleen maar kan buitenrijden. De buitenbak is hard opgevroren, dus geen optie. De wei in kan ook niet, ook opgevroren. En met de trailer naar een binnenbak kan ook niet altijd. (Ik moet een trailer lenen om naar les te gaan en wil deze eigenlijk niet steeds lenen buiten de les om).
Bij al deze dingen komt ook nog dat het paard zelf ontzetend fris is elke keer als je haar rijdt. Hierdoor is het erg lastig om het tempo te bepalen, ze wil graag hard, harder en hardst. Ze heeft eigenlijk gewoon energie teveel, wat ze in de wei ook niet echt kwijt kan.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
P.S. Ik weet niet zeker of mijn vraag hier hoort. Mocht dat niet zo zijn hoor ik het graag, dan kan ik even TeMmen.
howjj, ik herken het precies! ik rij ook een paard van 3,5 die nogal pittig is, en waarmee ik sinds kort naar de ponyclub ga maar dan gaat de eigenaarrese altijd mee zo wie zo voor de veiligheid en omdat het van 8 tot 9 is. het is een draver geweest dus die heeft er flink wat pit in zitten maar is afgekeurd en wordt nu getraind op endurance ik zou proberen ergens een binnenbak te vinden waar je altijd in kan rijden
Dan kan je het beste toch proberen die trailer te lenen, maar bespreek een verbruiksvergoeding af, dan is het niet steeds een gunst en als je hem dan schoon altijd terug zet, is de eigenaar denk ik niet ontevreden.
Jouw paard is natuurlijk helemaal dolfris naarmate het langer gaat duren die vorst en risico's zou ik niet nemen. Dan maar 3 x in de week goed in het werk zetten.
Ik heb dit ook. Echt PRECIES het zelfde. Mijn haf van 3.5 jaar is ook altijd heel fris. En ik heb nu ook geen andere mogelijkheid om op de weg te rijden. Deze wil ook alleen maar steeds harder Niet zo handig dus... ga nu zo vaak mogelijk maar een stukje wandelen Geen zin om eraf te worden gegooit Misschien is dat iets?
Als je dan toch hoe dan ook bij de binnenbak terecht bent gekomen; longeer je paard dan even voordat je erop klimt. Wil je paard dan nog alleen maar hard harder hardst.. een flinke ophouding maken en duidelijk maken dat je paard bij jou moet blijven en niet onder je uit mag lopen. Succes.
Ik kon haar vorige week voor het rijden gelukkig even longeren. Het eerste kwartier was ze echt knettergek. Draven, galloperen en tekeer gaan met de staart bijna plat op de rug en snurken alsof je minstens hengst bent
Op zich mooi om te zien, maar om er dan op te klimmen..... Dat gaat dan waarschijnlijk ontaarden in een racepartij. En daar heb ik weinig zin in.
Het longeren helpt wel wat, maar toch heeft ze dan tijdens het rijden nog veel energie en praatjes voor tien. Een flinke ophouding helpt ook maar even. Meestal duurt het na het longeren nog zeker een half uur voordat ze enigszins gaat ontspannen en ook beter luistert. Pas daarna kom je aan rijden toe. En dan nog is ze niet echt moe. (Dus na het longeren en daarna nog een uur in de les) Thuis gaat ze dan als ze uit de trailer komt alweer al showend naar de stal.
Haar voer is volgens ons ook niet echt het probleem. Brok wordt aangepast aan werk. Haar schema ziet er zo uit: Van 10.00 - 16.00/17.00 in de wei. De weiden zijn hier allemaal redelijk of goed. Afhankelijk van waar hij ligt. We hebben de luxe om te kunnen wisselen dus het is niet kapot gelopen of kaal. Om 17.00 een kwart schep brok en een klein beetje mais uit de kuil. 's Avonds krijgen ze dan hooi of kuil(gras) voor de nacht. Wat ze krijgen is een beetje afhankelijk van de kwaliteit gras in de weide waar ze staan. Staat daar nog mooi gras in krijgen ze hooi, is het gras niet veel, dan krijgen ze 's avonds kuil.
Edit: Normaal krijgt ze dus na de les meer brok, maar omdat ze zichtbaar nog zoveel energie heeft houdt het nu even op met een kwart schep, ook na de les.
Mocht het probleem volgens jullie wel in het voer zitten dan hoor ik het graag. Ik ben ondertussen bereid om veel te proberen om haar wat rustiger te krijgen. Want van 600 kg tomeloze energie wordt ik behoorlijk moe
Laatst bijgewerkt door Patricia op 03-02-06 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Het ligt niet aan het voer denk ik! Dat zit wel goed. Je geeft zelf aan dat je paard na het longeren en een uur les nog niet moe is. En dat het na een half uur rijden pas vruchtten begint af te werpen in de vorm van beter lopen dan.. is het dan geen optie om wat langer door te longeren. Zo niet?! Dan denk ik dat je het moet acsepteren dat je je paard na een half uur pas echt goed aan het lopen hebt. Ga er hard aan werken en laat je paard echt goed weten dat er met jou niet te spelen valt.
Ik snap niet zo goed of ze nu wel of niet op de wei staat.In je eerste berichtje zeg je dat ze niet op de wei mag omdat die bevroren is en in je volgende bericht zeg je dat ze van 10.00 tot 16.00 op de wei staat.
Als ze normaal op de wei staat kun je haar ook gewoon op de bevroren wei zetten ze is gewend om buiten te staan dus zal niet super gek lopen doen.Ze passsen zich wel aan hoor dat doen die van ons wel die zet ik met aale weer soorten buiten.
Ze lopen overdag wel gewoon in de weide. Ik wil er alleen nu niet in rijden. (Dat bedoelde ik in mijn eerste berichtje.) Eerder was het wel eens zo dat wanneer de bak slecht was, je in de weide wel kon rijden, maar dat vind ik nu geen optie.
ik vind de optie om te longeren aan de ene kant een goede tip, maar vergeet niet dat je de conditie van het paard daarmee ook traint en dus moet je steeds langer longeren eer het paard weer een beetje moe is.