help hoofdschuddend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angel21

help hoofdschuddend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 00:15

heeft iemand hier ook ervaring mee toevallig.
het is alleen met draven..ze gaat dan hoofdschudden en een beetje staken...langzamer terwijl je aandrijf..zweep en sporen geen optie dan krijg je rodeo...rug zat vast is nagekekendoor osteopaat en was goed de laatste keer...zomers minder last van als s winters...pas na hele tijd rijden word het minder...word er zo moe van....

alvast bedankt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:16

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:40

Dit hoeft natuurlijk niet het Head-shaking-syndrome te zijn.
Mijn paard is heel jong en doet dit soms omdat hij het allemaal heel moeilijk vind. Kwestie van lichte tegendruk bieden en ontspannen als hij stopt met schudden. Maar ik weet niet hoe oud jouw paard is, en hoe lang hij onder het zadel is Angel21?

daaristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:23

Hoofdschudden wijst meestal op een tandprobleem. Vind je voedselbollen terug in zijn voerbak. Laat voor alle zekerheid de tandarts eens langskomen

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:12

daaristie schreef:
Hoofdschudden wijst meestal op een tandprobleem. Vind je voedselbollen terug in zijn voerbak. Laat voor alle zekerheid de tandarts eens langskomen

Ik denk juist dat bij de meeste hoofdschuddende paarden de motor van achteruit niet helemaal juist werkt.

Rijd je paardje goed van achter naar voren. Dat wat je er van achter bijrijd krijg je van voren terug. Dat kan je opvangen en zal de aanleuning contstant worden. Laat je paardje liever wat lager en ontspannender lopen, aangezien hij zijn rug vaszet. Waarschijnlijk wil hij dat niet helemaal, maar zet maar door en laat maar voelen aan je paardje dat als hij daar eenmaal lekker ontspannen loopt dat er niks is om druk over te maken (dus dat hij helemaal niet hoeft te hupsen en te staken enzo)

Je kan ook proberen om het bij te zetten aan de longe. Niet te strak, maar wel zo dat hij lekker laag en ontspannen kan gaan lopen. Let er ook hierbij op dat je een contstante motor van achteruit erbij hebt!!

Veel succes!

monsera

Re: help hoofdschuddend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:40

Mijn ene paardje doet het wel als ze niet recht loopt.Ga ik haar recht richten houd ze haar hoofd weer normaal.
Je kan het gebit na laten kijken ik denk dat 80% word veroorzaakt door haken op de kiezen.
Verder schrijf je dat ze langzamer gaat als je aandrijft.Ik zou haar eens goed door de bak laten draven handen houden contact met de mond maar geven wel ruimte om voorwaarts te gaan.Even een paar rondjes rechtsom en linksom over haar tempo heen laten draven {hij mag niet in galop aanspringen}en dan weer oppakken en lekker lang en laag laten lopen.Flink veel overgangen gaan rijden om de achterhand sterker te maken en onder het lichaam te laten plaatsen en heel veel figuren rijden om je paard soepel te maken{gymnastiseren}.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:28

Mijn paardje gaat hoofdschudden als hij een te scherp bit heeft.....dit is echt waar. Hij raakt dan een beetje in paniek en helemaal als ik ook nog druk op de teugels neem. En dat doet hij dan vooral in draf...en in galop weer niet.

Misschien kun je eens een dikker bit proberen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:46

Echt, van boven tot onder na laten kijken. Het probleem ligt ergens tussen de mond en de staart...
bij mijn paard dus in de oren (ooronsteking).
Een paard praat niet en hinnikt ook niet als hij pijn heeft. Dit is de enige manier waarop hij dat kan laten merken.

Angel21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:08

beetje late reactie maar comp was stuk.
ze is 9 jaar. al 6 jaar onder zadel dus. heeft het in de winter meer als zomers..tandarts allang al geweest en ze had niets...ander bit geprobeerd helpt ook weinig...probeer haar altijd laag te laten lopen maar in het begin wil ze dat gewoon ook niet..hebben haar ook helemaal na laten kijken en osteopaat geweest die de laatste keer zei dat ze nu goed in haar rug was....ze heeft ook weinig balans...hard gaan en dan als je haar laag en over haar rug heb dan zakt ze helemaal in...drijf je dan weer kan je voor af aan beginnen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:40

Toch samen met goede instructie aan de slag. Ik lees dat sporen en een zweepje niet helpen om haar voorwaarts te houden. Ze is dus slecht aan het been (want van een knopspoortje kunnen ze niet ineens van over de zeik raken denk ik) en ze wil niet naar voren. Het probleem moet wel naar voren opgelost worden, motor moet flink draaien van achter.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:53

er zijn heel veel oorzaken voor hoofdschudden. bij Faram kwam het ook ineens opzetten. ik ben hem met een ongebroken bit gaan rijden, wat hij veel fijner vindt zitten (ivm verhouding bovenkaak/ onderkaak). verdere mogelijke redenen staan ook in het centraal discussie topic headshaking syndroom.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:09

merrieveulen schreef:
er zijn heel veel oorzaken voor hoofdschudden. bij Faram kwam het ook ineens opzetten. ik ben hem met een ongebroken bit gaan rijden, wat hij veel fijner vindt zitten (ivm verhouding bovenkaak/ onderkaak). verdere mogelijke redenen staan ook in het centraal discussie topic headshaking syndroom.

Kan je zeggen wat je daarmee bedoelt?