Onwijs stijf, hoe los te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Onwijs stijf, hoe los te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 21:35

Hai

Bam is herstellende van een hoefzweer en heeft hierdoor 10 dagen stil gestaan . Hij is al wat ouder (bijna 16) en is daarom niet zo elastisch meer als een 3 jarige, maar zo stijf als nu heb ik hem nog niet mee gemaakt.

We kunnen niet echt veel rijden (voornamelijk nog maar stapwerk) omdat de bak op grote delen bevroren is, maar ik wil hem wel losser krijgen. Ik laat hem links en rechts inbuigen, rij hem laag en rond en paar minuten draven (hij heeft het daar zo onwijs zwaar mee op dit moment) en meer kan ik niet doen.

Wat is nou de beste manier om hem los te krijgen? Naar buiten, rechtuit rijden en daar laag en rond rijden of toch maar in de bak blijven stappen en ook hier laag en rond rijden?

elady

Re: Onwijs stijf, hoe los te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:15

niemand een idee of moet hij getemd worden naar rijtechnisch?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:25

Ik zou dat afwisselen. Niet te lang doorgaan op één punt, maar juist veel variatie aanbrengen. Dan eens wat ronder en lager, dan weer wat hoger. Veel zijwaartse buiging, afgewisseld met mooi recht houden. Vergeet niet dat dit veel tijd vergt, wil je een paard op lange termijn losser krijgen. Succes!

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:02

als ik jou was zou ik hem misschien voordat je erop gaat eerst ff heel veel overgangen laten maken aan de longeerlijn en als je dat een paar keer hebt gedaan zou je er weer op kunnen stappen en dan zou ik als ik jou was eerst een lekker stuk met hem stappen aan een beetje lang teugeltje en probeer hem dan wel lekker laag in te stellen. ik zou dit in de bak doen (lange teugel met buitenrit is niet altijd veilig) en dan lekker veel voltes linksom en rechtsom draaien

je zou ook als je de eerste keer er weer opstapt kunnen zeggen lekker een stukje buiten stappen en ik weet niet of je mooie bermen ofzo hebt maar dan zou ik op zulke stukken lekker een beetje draven, ga niet meteen heel hard galoperen enz. dat zou niet verstandig zijn als hij niet helemaal los is

dit zijn denk ik de dingen die ik zou kiezen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:28

En ik zou gewoon accepteren dat de bak bevroren is en je niet tot het uiterste kunt gaan.

Geduld hebben......

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:47

Longeren is ook erg handig ja. Met dit weer niet (harde bodem) maar als dit over is een a tweemaal per week wel. Lekker rondzetten, rustig beginnen en dan steeds wat meer vragen (lang beginnen en dan steeds ronder zetten), net zolang dat het paard ontspanning en ritme kan behouden in het lopen. Merk je dat het niet lekker loopt, doe dan een stapje terug.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:51

klopt ja ik had het er leuk neer gezet maar had ff niet gedacht aan de harde bodem

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:31

Leg een uitrijdeken over je zadel en ga de weg op, stappen aan een lange teugel (ik zou hem nu zeker niet diep instellen en gaan stretchen). Eventueel een beetje rechtuit draven, als hij losser gaat bewegen zal hij zelf de hand weer gaan opzoeken maar dat kan even duren, vooral nu het zo koud is.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:51

Op de wei zetten, laat em lekker zelf bewegen
Daarbij kun je beetje longeren/rondslingeren.

Succes!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:57

Of lekker aan een halstertje een eind mee gaan lopen. Ook goed voor jezelf
Wij gaan altijd in de winter, wanneer alles bevroren is, lopen met de paardjes. Zij vinden het prachtig en wijzelf worden niet ook niet zo koud dan wanneer we erop zitten.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:59

bij mij duurde het 2,5 maand voordat mijn paard weer rad liep na een hoefzweer! weet je zeker dta hij geen pijn meer heeft?
verder veel overgangen rijden, 8-tjes, slangevoltes ed.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:44

herstellende van hoefzweer en een bevroren bodem?

tja,dan zou ik toch inderdaad naar buiten gaan om te stappen,trek er gewoon enkele weken voor uit voor hij weer zo los is als je misschien van hem gewend bent...

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:17

Een ouder paard altijd goed losstappen (lekker warm met dekentje); evt. eerst aan de hand (min. 15 minuten). Een solarium is voor een ouder paard met stijve spieren ook een zegen.
Verder kun je (bijv. ook op stal) wat fysio oefeningen doen en evt. paardenmassage (vinden ze heerlijk). Moet je uiteraard wel weten wat je doet/welke oefeningen. Daar kun je info over inwinnen. Simpelweg hals buigen (met snoepje) tussen voorbenen en laag opzij kun je al doen.