hoe pakken jullie het aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

hoe pakken jullie het aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:49

ik heb een vraagje...

hoe pakken jullie aan als je paard niet meteen in galop of draf springt ?

ik heb deze probleem niet maar ik ben wel benieuwd

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:54

Er zal altijd wel een rede zijn waarom je paard dit niet doet/wil.
Waarschijnlijk bedoel je dan wat doe jij als je paard niet goed aan het been is?
Geef ik mijn paard been; dus de hulp om in draf of galop te gaan, reageerd mijn paard niet op mijn been dan krijgt m'n paard een tik met de zweep.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:55

Veel overgangen rijden... been is voorwaarts... geen reactie... harder been... nog geen reactie, tik met zweep achter je kuit en been... zo maar doorgaan...

Been is reactie... geen reactie... is duidelijk zijn

Voor de rest veel overgangen rijden zodat hij aan het been blijft
Laatst bijgewerkt door Damber op 02-02-06 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:57

ik heb hetzelfde manier als van damber die helpen het beste bij me paard !!

Imago01

Re: hoe pakken jullie het aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:59

Ik rij zonder zweep en zorg er gewoonweg voor dat mijn paarden goed aan de hulpen staan. Als ze niet direct reageren, heb ik zelf iets fout gedaan; was mijn halve ophouding niet duidelijk genoeg of heb ik mijn paard niet genoeg geattendeerd op de oefening.
Als mijn paard rennerig wil gaan aanspringen, neem ik haar/hem op tijd terug naar de gang waarmee ik bezig was, zet haar aan mijn kuit door een halve ophouding en been (dit werkt 9,9 van de 10 keer en die ene keer dat het niet lukt, geef ik meteen een flinke kuithulp (oftewel een schop)), zodat ze meteen weer attent zijn en wél goed reageren.

Als het paard het absoluut nog niet kan, dus de hulpen nog niet kent, dan is het natuurlijk een geheel ander verhaal...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:09

Damber schreef:
Veel overgangen rijden... been is voorwaarts... geen reactie... harder been... nog geen reactie, tik met zweep achter je kuit en been... zo maar doorgaan...

Been is reactie... geen reactie... is duidelijk zijn

Voor de rest veel overgangen rijden zodat hij aan het been blijft
Hier ga ik helemaal in mee.

Olga stond eerst ook niet helemaal goed aan de hulpen, nu wel, ik ben ook veel bezig met overgangen rijden.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:51

Dat hangt er heel erg vanaf wat voor paard het is. Bij een jong paard zal ik eerder geneigd zijn om, na enkele keren de hulp rustig te geven, hem iets meer te 'helpen'.
Bij die van mij gaat het heel simpel; reageren op mijn (lichte) hulp en als hij niet gelijk reageert krijgt hij nog een kans. Als het dan weer niet naar mijn zin gaat maakt ik het duidelijker, door mijn spoor er echt in te drukken. Met zweep rijden is bij Sjaak al bijna onmogelijk en boos worden is al helemáál een slecht plan.
Bij luie paarden is dit een heel ander verhaal. Die krijg gerust en tik als ze niet reageren. Vervolgens maak ik dan opnieuw de overgang terug en probeer het opnieuw met mijn gewenste hulp. Als meneer/mevrouw er dan nog geen zin in heeft wordt het nog iets duidelijker gemaakt. Bij de derde keer (vaak, maar dit heeft meer te maken met 'gevoel' dan dat ik het zo kan opschrijven) slecht reageren heeft meneer/mevrouw wel een probleem.
Zo ben ik eindeloos consequent... Zucht...

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:11

Even lostlaten, nog eens goed nadenken wat ik nou verkeerd deed en het dan nog eens proberen. Een overgang naar draf blijf ik met losrijden eigenlijk net zolang herhalen tot de reactie snel genoeg is. En idd consequentie is hierbij het toverwoord

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:49

2 snelle korte tikjes met binnenbeen en direct daarna de galophulp.

Dit doe ik wel eens als ik van stap naar galop ga.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:53

Ik heb mijn pony helemaal op mijn stem... Hij vind die benen tegen zn buik niet fijn en wordt er onrustig van.. Ik rijd geen dressuur(wedstrijden) dus vind het prima zo. Als ik van halt naar galop wil zeg ik eerst "let op" en dan gaat er een oortje naar mij toe, en als ik dan "gaaaaaalop" zeg, springt hij meteen aan in galop. Nooit echt problemen mee dus..

linenjer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:21

ook ik ben er van overtuigt dat je met geduld en nog eens goed nadenken meer berijkt dan met een zweepje. Ik rijd mn paarden ook vrijwel geheel op mn stem, en gebruik nooit een zweep.
Iets leren is nu eenmaal niet binnen een dag gebeurd. Geduld is een schone zaak, zeggen we dan....

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:29

met stem kan ik het ook maar op dressuurwedstrijd mag dat niet. wel jammer