Mijn vierjarige is zeer braaf onder het zadel, zal nooit proberen om je eraf te gooien o.i.d. en wil graag meewerken. Het is dus absoluut geen probleempaard, juist eerder een zeer werkwillig en braaf paard. Wel jong en groenig maar 100% eerlijk en 'safe'.
1) Ze wordt goed bijgehouden door een goede paardentandarts en deze is vorige maand nog geweest, dus wat dit betreft is alles in orde
2) Ze is recent klinisch + rontgenologisch 100% goedgekeurd
3) Ze is recent helemaal nagekeken door een goede osteopaat en goed bevonden, dus geen rugklachten e.d.
4) Ook is ze onlangs nog gecheckt door een zeer goede sportpaardenarts en 100% gezond bevonden
5) Qua bouw etc. zit ze zeer goed in elkaar, dus zeker weten geen lichamelijke problemen.
6) Zadel is op maat aangepast en past 100% goed.
Dus aan al deze punten is al gedacht.
Bouw van de mond:
- Korte mondspleet, relatief weinig ruimte in de mond waardoor er geen dik bit in past (mond moet immers ook weer dicht kunnen).
- Mond zelf is uberhaupt vrij klein, ze heeft ook gewoon een fijn koppie, dus past er wel bij
- Gehemelte ligt relatief laag
Het 'probleem'
Ze trekt af en toe haar tong op waardoor ze enigzins onbestuurbaar wordt. Vanwege haar goede karakter en goede reactie op de stemhulp 'HO' leid dit nooit tot gevaarlijke situaties, maar handig is natuurlijk anders, want ik wil op een leuke manier verder met dit paard en ik heb dressuurambities (bitloze optomingen dus geen optie).
De oorzaak dat ze de tong optrekt lijkt in mijn bit te liggen, deze durft ze dan ook niet goed aan te nemen en dat vind ik jammer. Mijn huidige bit is een simpele enkel gebroken watertrens. Ik wilde in eerste instantie niet moeilijk doen en dacht er goed aan te doen om er een gewoon simpel bit in te hangen, maar blijkbaar was dit dus niet geheel de goede keuze.
Ik heb al de tip gekregen om in plaats van een watertrens een vriendelijke bustrens te nemen. Dat zou voor een vrij groen paard makkelijker aan te nemen zijn. Maar in bustrensen heb je natuurlijk ook verschillende soorten.
Zelf dacht ik aan een dubbelgebroken bustrens i.v.m. het lage verhemelte, maar ook die heb je in verschillende uitvoeringen. Zou dubbelgebroken uberhaupt slim zijn of zou ze door meer druk op de tong, die tong juist nog liever wegtrekken?
Hebben jullie misschien nog tips voor een geschikt bit voor dit paard? Het moet dus in bustrens uitvoering zijn of eventueel D-trens, maar moet absoluut een op wedstrijden toegestaan bit zijn dat vriendelijk inwerkt en dat ze makkelijker aan zou moeten kunnen nemen. En vanwege weinig ruimte in de mond kan het dus niet te dik zijn.
- Aan rijtechnisch oplossen wordt sowieso gewerkt, er wordt niet aan gesleurd/getrokken en begeleiding van prof is aanwezig, dus tips als 'neem les' zijn niet nodig
.
Die kan je ook huren bij je plaatselijke ruitersportzaak, dan hoef je niet gelijk een bak geld uit te geven aan een nieuw bit!
Ik heb een goedkope versie hiervan! En soort van stang, maar net niet
Heerlijk bitje voor mijn paard met zn kleine bekkie