help mijn pony neemt een loopje met me !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

super_chant

help mijn pony neemt een loopje met me !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:08

hoi allemaal hier even de uitleg : ik heb sins ander half jaar een haflinger van 8 jaar heb 3 jaar in de manege lessen mee gelopen. ik ben sins een paar maanden van stal veranderd hij heb nu een box waar hij ruim in staat en word sogtends los gezet . nu is het probleem dat hij mij gewoon niet als baas beschouwd maar als proefkonijn . voor ik ga rijden put ik hem helemaal uit door hem te longeren wat niet echt lukt doordat we nog steeds onenigheid hebben over het van kant wisselen ( meneer gaat voor me staan en laat me niet aan de andere kant van hem komen door te dreigen te gaan steigeren en me gewoon om ver te lopen "ja egt dwars door me heen" ) naja daarna stap ik erop . lijkt het wel een shetlander ik ken drijven wat ik wil maar meneer reageert neit op been. dan pak je vervolgens een zweepje erbij en word het een grote cros partij , en hij is nniet bang voor de zweep . hij vind het een spelletje . vervolgens pakt hij elke kans die hij pakken kan om in galop een bok te geven. hij heeft geen rugproblemen het zadel ligt goed. volges meerdere hebben we het vertrouwen in elkaar verloren . wie weet hoe dit allemaal veranderd ? alle hulp en tips zijn welkom!

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:39

Ik weet niet echt een oplossing. Het enige wat ik je kan vertellen is dat je misschien even moet minderen met rijden en daarvoor in de plaats grondoefeingen moet doen. Heel veel grondoefeningen. Hiermee kun je je band met je paard verbeteren en meer vertrouwen in elkaar krijgen. Zowel van de kant van het paard als van de 'baas'.

Ik hoop voor je dat je hierna nog tips krijgt over wat je misschien daarna kunt gaan doen
Veel succes!

super_chant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:42

maar wat moet ik zoal doen met hem dan als grond oefening? longeren loopt altijd uit op een gevecht

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:48

Idd band verbeteren, lekker uitgebreid poetsen in de stal, misschienwel 2x per dag. Lekker met der gaan wandelen ofzo! Als je dan wil gaan rijden, even lekker longeren, gewoon rustig blijven, tegen hem blijven rijdn. Ook niet de hem/haar helemaal moe maken met longeren. Gewoon rustig blijven, je stem zwaar maken als die dan omhoog komt. En gewoon wachten tot die weer rustig staat, als je dan bij hem bent, pak je hem dus goed beet, beloon je hem/haar lekker en geef je der een snoepje ofzo. Als ze dan de volte niet op wil.. loop je even met der mee op de volte, en dan laat je langzaam je longeerlijn wat langer worden. Als ze dan nog steeds zo doet, een volwassenen je pony laten longeren, jij erbij blijven staan. Een volwassenen heeft een wat zwaardere stem, en houd de pony zich misschien wat in, als je hem dan naar je toehaalt beloon jij hem uitgebreid en geef je der wat lekkers ofzo
En rijden ook, goed belonen als ze rustig is. Zodat ze weet dat het dan goed is, dan eerst lekker stappen. Ook al wil ze draven, jij zegt dat ze moet stappen dat blijft ze ook stappen. Niet omdat ze zo druk is gelijk gaan draven, ze moet doen wat jij vraagt. Als je dan wil aandraven, en ze gaan druk doen. Gelijk weer gaan stappen, dat doe je dan gewoon als ze probeert weg te rennen.

En ook al ze dan nog vervelend is, een volwassen erbij halen, die misschien een wat zwaardere stem opzet, als ze iets niet goed doet, misschien dat ze daar wat op reageerd. En vooral niet laten merken als je wat bang bent, goed streng door rijden.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:51

les,les,en nog eens les!!!

super_chant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:53

hmm het probleem is alleen zodra ik em naar het midden haal om de lijnte wisselen van kant kom ik niet als ik aan de linkerkant sta aan de rechterkant . hij laat me er gewoon niet door wil ik het proberen duwt ie recht vooruit door me heen . doe ook licht vd met em maar daar word ie niet echt antousiast van :S gaat allemaal zuchtend en kreunend .. het maakt hem verder niet egt uit of ik naast em sta of nie als hij ergens heen wil gaat hij gewoon :S net zoals gewoon d box uitlopen. en het probleem is egt in galop dat hij mij eraf wil hebben in draf en stap is ie onwijs braaf maar galop blijft hij leuk vinden . oren stijl naar voren en kijken wat ie bereikt .. ik rijd momenteel juist wel weer veel omdat het begonnen is nadat ik een tijdje niet gereden heb ..
( sorry als het allemaal zo ingewikkeld klinkt ) hij heeft laatst mijn bijrijdster er ook afgeknald ( en ze rijd vet goed en valt eigenlijk zo goed als nerges af ) heeeel hard hij begint gewoon te gille en bokt alle kante op als gewone bokke nie werken . ( is alleen met fris weer )

super_chant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:55

ik ben nu bezig met fulltime werk en ga zo gauw als ik kan prive lessen nemen alleen heb ik er nu totaal geen geld voor

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:40

Probeer met je paard aan een halstertje en touwtje te lopen in de bak,
Links wanneer jij dat wil,
Rechts,
vooruit,
En zo ook achteruit,
Doet je paard iets niet?
laat hem een paar stappen achteruit doen,
Probeer eerst maar eens de baas te zijn aan een touwtje,Niet flauw zijn,
Gewoon doen!!

Sily

Re: help mijn pony neemt een loopje met me !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:03

Klinkt idd als een wie is de baas probleempje.

Sowieso zou ik als je gaat rijden de zweep gewoon standaard meenemen, hij weet heel goed dat hij je in de zeik kan nemen als je die niet bij je heeft, en begint te rennen om te kijken hoe lang het duurt voordat je hem weer weggooit, is ws 1 keer (of meerdere keren?) gebeurd en vaak onthouden ze dat en gebruiken ze dat de volgende keer.
Heb ik ook gehad met mijn haf, toen ze er eenmaal achter was dat ze op haar kop kon gaan staan maar de zweep bleef was het over.
En ik zou de galop even een tijdje laten totdat je denkt dat het weer kan, eerst de stap en draf maar eens perfectioneren.

Ben het met de rest eens, ik zou het rijden een tijd apart zetten en zorgen dat je eerst op de grond de baas ben.

Kan je met iemand afspreken die je kan helpen met longeren?
Een haf is toch wel snel 400 kg of meer en het is gewoon gevaarlijk als hij tegen je steigert of door je heen walst en daar mag je best flink boos om worden, moet eerlijk zeggen dat degeen die dat tegen mij doen, zomaar uit het niets, een flinke knal met de zweep krijgen, en die is dan echt niet zuinig.

Ik ben er wel voor om te poetsen en leuk te doen, band opbouwen, maar tegelijk ook heel erg scherp je grenzen aan geven, door je heen, langs je, steigeren en dreigen mag niet.
Toen die van mij dat vroeger deed zette ik een grote mond op, of zette hem terug of desnoods als het dus echt heftig was kreeg die een flinke knal, en als hij dan stopte, weer naar beneden kwam oid beloonde ik hem gelijk, je moet het dus wel snel af kunnen wisselen en consequent blijven.

Succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:36

Jij bent de baas! Een paard dat geen leiding krijgt zal de leiding tot zich nemen. Ga idd veel wandelen. Nee is nee en ja is ja. Ben consequent en neem zo snel mogelijk goede les, voordat je paard echt eens bovenop je terecht komt. Keertje boos worden mag best roep zijn naam maar eens flink als je boos bent en maak jezelf groot.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:35

ik ga mee met alles wat er hierboven gezegd wordt, maar ik zou ook overwegen om het even een poosje uit te besteden. desnoods spaar je een paar maanden (zet je em intussen op de wei als dat goedkoper is, je kunt er nu toch vrij weinig mee, of je probeert het ondertussen nog even zelf) en stuur em dan een maand naar een trainingsstal waar ie weer een beetje manieren bijgeleerd krijgt en dan weer heel consequent oppakken... ik wil trouwens niet de boeman zijn, en ik vind ook zeker dat je het eerst moet proberen maar op het moment dat er geen verbetering in zit en er ontstaan gevaarlijke situaties zou ik mezelf toch echt even flink achter de oren krabben of dit wel het geschikte paard voor je is...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:18

Hier heb ik denk ik niets meer aan toe te voegen..Staan goede tips voor je bij denk ik..

super_chant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:27

dankjullie wel voor de tips en adviezen . heb vandaag een soort van join up met em gedaan . ging redelijk nu zitte we alleen nog een btjuh te klieren met het idee wie is de baas tijdens het rijden ! kijk het nog even aan .. hij wil wel redelijk door hals ook maar geeft dan onwijs veel stelling naar buite en gooit ze buik naar binne of zit gewoon te etteren heb van meer mensen gehoord dat hij het echt wel snapt en ook momenten heb dat hij het idd doet maardat de momenten die hij ertegen probeert te vechten groter zijn .. maja ik blijf hoop houden en anders verkoop ik hem

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:13

Dit gaat natuurlijk niet om 1 dag....je bent nu al weer met de rij problemen bezig, die je blijft houden als je op de grond al geen goede band en leiderschap hebt.

Als het op de grond 100% lukt, lukt het ook op het paard, lukt het op de grond niet gaat het ook niet lukken onder het zadel.

Dus neem de basis goed door....te snel er door heen willen gaan en dan uiteindelijk je paard verkopen zal je bij je volgende paard hetzelfde probleem gaan geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:11

Je wil nu iets te snel gaan.In 1 dag is dit niet opgelost.Misschien ben je wel een paar weken bezig voordat ze goed naar je luisterd en jou als baas ziet en dan kun je wel weer een keer gaan rijden.Je moet voor jezelf wel goed weten wat je paard wel mag en wat hij niet mag.Daarna kun je ook pas aan je paard duidelijk maken wat je wel goed vind en wat je niet goed vind.Wees hier wel conseqwent in wat nu niet mag mag morgen ook niet.Laat je het 1 keer wel toe kan je weer 10 stappen terug en opnieuw beginnen.

Verder zou ik niet meer gaan longeren voor het rijden.Ten eerste omdat het gevaarlijk is omdat ze nu nog dreigt maar straks misschien een keer echt aanvalt.Ten tweede krijgt ze op deze manier een ongeloofelijke goede conditie en word ze nog lastiger voor jouw.Ik snap best dat je wilt rijden op je paard maar je moet echt even hierdoor heen anders word het echt gevaarijk en gooit ze jou er straks net als je bijrijder eraf en durf je straks helemaal niet meer.Eerst manieren gaan leren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:15

die pony heeft dus echt geen respect voor jou!! ik zou niet zo lief tegen hem zijn als ik jou was! dus gewoon ff laten zien wie de baas is je moet niet denken dat hij boos is omdat je ene keer kwaad op hem bent geworden. hij ziet je dalijk eerst als een meerdere en als jullie samenwerking goed gaat dus als vriendje. maar ik zou dus echt niet over je heen laten lopen dan zou ik toch ff de zweep erbij halen en gebruiken ook. want die 500 kilo loopt je hardstikke dood als je niet uitkijkt!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:59

hee misschien is het wel beter voor hem als ie buiten in de wei staat met een paar andere (dominantere) paarden... wil nog wel eens werken voor te brutale ponys, worden ze door de kudde weer een beetje op hun plaats gezet.

super_chant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 00:46

dankje wel voor alle tips . ben idd nu niet meer aan het longeren voor het rijden . maar vandaag is me zadel weggebracht om op te vullen en heb ik hem aan een halster kunnen longeren nog wel proberen om mij tegen te houwen de andere kant van hem te beiken maar na een paar boze woorden lukte dit wel . maarverder is hij liever aan het worden ook een aantal join ups hebben geholpenen in plaats van mij te dwingen te lopen door me weg te duwen of zich op te dringen . loopt hij nu netjes achter me aan en lijkt hij het respect terug te geven wat ik ook voor hem heb :> ik geef hem ook wat vaker weer wat lekkers en moet zeggen dat gezegde liefde gaat door de maag klopt bij mij pony ook wel ik hou jullie op de hoogte maar tot nu toe ben k vrij zeker dat ik hem houw :>

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:14

lange lijnen werk,, dat werkt ook goed,